شاید بپرسید یک عکاس به جز دید خلاقانه و هنر پیدا کردن سوژه‌های ناب به چه چیز دیگری نیاز دارد؟ اگر شما هم می‌خواهید یک عکاس موفق و حرفه‌ای باشید، باید تجهیزات مورد نیاز این کار را فراهم کنید. به‌خصوص اگر کسب‌وکار شما در حال رشد باشد، تهیه ابزار و لوازم مورد نیاز برای گسترش و پیشرفت کارتان بسیار چالش‌برانگیز خواهد بود. بدون شک مهمترین چیزهایی که در لیست تجهیزات عکاسی مورد نیاز هر عکاس وجود دارند، دوربین و لنز باکیفیت و حرفه‌ای هستند، اما به جز این‌ها یک سری لوازم جانبی هم باید در لیست خود قرار دهید تا کار شما کاملاً بی‌نقص باشد. برای آشنایی با ضروری‌ترین و مهم‌ترین تجهیزات عکاسی تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

چک لیست تجهیزات عکاسی مورد نیاز هر عکاس

گاهی بعضی ابزار و لوازم جانبی تاثیر بسیار چشمگیری روی کیفیت کار می‌گذارند؛ به‌طوری که ممکن است برای یک پروژه عکاسی تبلیغاتی یک دوربین و یک لنز حرفه‌ای در اختیار شما باشند، اما تجهیزات دیگر مورد نیاز برای عکاسی را نداشته باشید. بدون شک در این موقعیت کیفیت کارتان به‌طور محسوسی پایین می‌آید. پس بهتر است در ابتدا با تعدادی از تجهیزات جانبی عکاسی آشنا شوید و پس از آن بهترین دوربین‌ها برای عکاسان حرفه‌ای و مبتدی و مناسب‌ترین لنزها برای هر دوربین را به شما معرفی کنیم.

لیست تجهیزات عکاسی مورد نیاز هر عکاس به جز دوربین و لنز عبارتند از:

فیلترهای لنز؛ بهبود دهنده کیفیت تصاویر

فیلترهای لنز با فیلترهای ویرایش نرم‌افزارهای عکاسی که ممکن است در گوشی موبایلتان داشته باشید، کاملاً متفاوت هستند و مستقیماً به لنز دوربین عکاسی متصل می‌شوند. این فیلترها کیفیت تصویر را بهبود می‌بخشند و به‌عنوان یک محافظ برای لنز در برابر انواع آسیب‌ها نیز عمل می‌کنند. سه نوع فیلتر اصلی در بازار موجود هستند که عبارتند از:

  • فیلترهای فرابنفش: جلوی ورود امواج نور به لنز را می‌گیرند تا تصویری شفاف‌تر داشته باشید و لنز دوربین شما آسیب نبیند.
  • فیلترهای پلاریزه: کنتراست تصویر را افزایش می‌دهند و نور خیره‌کننده عکس‌ها را حذف می‌کنند.
  • فیلترهای با چگالی خنثی: وقتی نور محیط شدید است، میزان نور واردشده به دوربین را کاهش می‌دهند.

سه‌پایه عکاسی؛ عصای دست حرفه‌ای‌ها

حتی اگر یک عکاس حرفه‌ای باشید که لرزش دست ندارد و می‌تواند مدتی دوربین را ثابت نگه دارد، باز هم برای زمان‌هایی که نوردهی طولانی مدتی روی سوژه دارید؛ به سه‌پایه نیاز پیدا می‌کنید. به‌علاوه این وسیله ضروری به کادربندی عکس، ثابت نگه‌داشتن دوربین و وضوح و شفافیت تصویر کمک می‌کند.

فلاش دوربین؛ بهترین وسیله در شرایط نور کم

یکی دیگر از تجهیزات عکاسی مورد نیاز هر عکاس فلاش دوربین است. اگر از آن دسته عکاسانی هستید که عکاسی در سفر را دوست دارند یا در مهمانی‌ها، کنسرت‌ها و رویدادهای مختلف تصاویر زیادی با دوربین خود می‌گیرند، به یک فلش نیاز دارید تا بتوانید بدون تنظیم کیت نور، در شرایط نور کم نیز تصاویر واضح و باکیفیتی ثبت کنید.

رفلکتورها؛ مناسب عکاسی با نور طبیعی

عاشقان عکاسی در طبیعت حتماً از یک رفلکتور برای بالانس نور طبیعی استفاده می‌کنند که بازتاب‌دهنده نور است. اگر می‌خواهید از نور روز برای عکاسی استفاده کنید، می‌توانید به جای فلش یک رفلکتور بخرید که هم ارزان‌تر است و هم با بازتاب نور طبیعی، سایه‌های موجود در تصویر را پر می‌کند تا روشنایی عکس متعادل به نظر برسد.

کیت نور؛ از تجهیزات ضروری استودیویی

کیت نور شامل چراغ‌ها، سافت‌باکس‌ها، پایه‌های قابل تنظیم و کانکتورها است. این وسیله به درد کسانی می‌خورد که در استودیو عکاسی می‌کنند و باعث می‌شود کنترل بهتری روی نور تصاویر داشته باشند تا بتوانند عکس‌های پرتره‌ای با نوری متعادل‌تر بگیرند.

پس‌زمینه استودیویی؛ با این وسیله خلاق شوید!

کسانی که در استودیو عکاسی می‌کنند، نسبت به عکاسان طبیعت یا افرادی که در فضای باز عکاسی می‌کنند از نظر پس‌زمینه محدودتر هستند. راه حل ایجاد خلاقیت در عکس‌های استودیویی این است که از استندهایی با تصاویر باکیفیت چاپ‌شده روی پارچه یا کاغذ استفاده کنید. بنابراین پس‌زمینه از دیگر تجهیزات عکاسی مورد نیاز عکاسانی است که در استودیو عکاسی می‌کنند.

مانیتور؛ برای بازبینی و ادیت تصویر

یکی از تجهیزات مورد نیاز هر عکاس، مانیتور است که بتواند به کمک آن تصاویر را بازبینی و ادیت کند. مانیتور باید کالیبره باشد تا عکس‌ها را با وضوح بالا نمایش بدهد و کار ادیت راحت‌تر شود. به کمک مانیتور می‌توانید عکس‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید و رنگ‌ها را تصحیح کنید.

نرم‌افزارهای ادیت عکس؛ حرفه‌ای باشید!

یک عکاس حرفه‌ای می‌داند که باید برای داشتن عکس باکیفیت آن را ویرایش کند. عکاسان معمولا از نرم‌افزارهای ادیت برای این کار استفاده می‌کنند. یک ابزار بسیار خوب برای ویرایش عکس، تغییر نور و رنگ و ایجاد زیبایی بصری، نرم‌افزار فتوشاپ (photoshop) است. بسیاری از عکاس‌ها برای تنظیم دقیق تصاویر از نرم‌افزار لایت روم (adobe light room) استفاده می‌کنند.

کدام دوربین‌ها برای عکاسان مبتدی و حرفه‌ای مناسب هستند؟

یکی از مهمترین تجهیزات عکاسی مورد نیاز برای هر عکاس دوربین عکاسی است که باید در انتخابش هوشمندانه عمل کند و آن را بر اساس مبتدی یا حرفه‌ای‌بودن خود بخرد. امروزه دوربین‌های پیشرفته متنوعی با قابلیت‌های فراوان در دسترس عکاسان هستند که هم قابلیت عکاسی و هم فیلمبرداری دارند. انواع مدل‌ها از برندهای نیکون، کنون و سونی از ابتدایی تا پیشرفته در بازار موجودند که در جدول زیر چند مدل را به‌همراه ویژگی‌های هرکدام معرفی می‌کنیم.

دوربین‌های مناسب

عکاسان مبتدی

ویژگی‌ها

دوربین‌های مناسب

عکاسان حرفه‌ای

ویژگی‌ها

Canon EOS R100

فوکوس خودکار حرفه‌ای

کیفیت تصویر 24 مگاپیکسلی APS-C

قابلیت فیلمبرداری 4K

لنز RF

Canon EOS R5 Mark ||

بدون آینه

فول فریم

لنز Canon RF

قابلیت فیلمبرداری 8K

منظره‌یاب OLED EVF, 5.76m dots

Nikon Z fc

دارای سنسور 20.9MP APS-C

قابلیت فیلمبرداری 4K

بدون آینه

لنز نیکون Z

Nikon D850

DSLR

فول فریم

لنز Nikon F

منظره‌یاب اپتیکال

قابلیت فیلمبرداری 4K

 

Canon EOS 250D

DSLR

دارای سنسور APS-C

قابلیت فیلمبرداری 4K

دارای منظره‌یاب اپتیکال

لنز Canon EF-S

Sony A1

بدون آینه

فول فریم

لنز Sony E mount

منظره‌یاب EVF, 9.44m dots

قابلیت فیلمبرداری 8K

انواع لنزهای مورد نیاز هر عکاس

هر عکاس مبتدی یا حرفه‌ای قطعا به لنزهای مناسب دوربین خود نیاز پیدا می‌کند تا بتواند از سوژه‌های دور یا نزدیک عکاسی کند. انتخاب نوع لنز برای دوربین شما به این بستگی دارد که چه نوع عکاسی هستید و آیا می‌خواهید از فاصله نزدیک عکس سوژه را بگیرید یا تصویر آن را از فاصله دور ثبت کنید؟ لنزی که یک عکاس پرتره روی دوربین خود نصب می‌کند با لنز مورد استفاده برای عکاسان طبیعت و حیات‌وحش کاملاً متفاوت است. انواع لنزهای مورد نیاز هر عکاس عبارتند از:

  • لنز استاندارد: این نوع لنزها برای افراد تازه‌کار و طیف وسیعی از عکاسان از عکاس پرتره و خیابانی گرفته تا عکاس منظره؛ گزینه بسیار ایده‌آلی به‌شمار می‌روند. چشم‌انداز آن‌ها مشابه چشم انسان است، در نور کم عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند و کوچک، سبک و قابل حمل هستند.
  • لنز زاویه‌باز: این لنز بیشتر مناسب عکاسان منظره یا کسانی است که به ثبت عکس‌های گروهی علاقه دارند. لنز زاویه‌باز عکس را از فاصله نزدیک می‌گیرد، حس عمق بیشتری در عکس‌ها به مخاطب ارائه می‌دهد و تعادل مناسبی بین سوژه و پس‌زمینه ایجاد می‌کند.
  • لنز پرایم: علاقمندان به عکاسی حیات‌وحش به یک لنز پرایم نیاز دارند که بتواند از سوژه متحرک عکس‌های واضح و شفاف بگیرد. این لنز بسیار جمع‌وجور است و در نور کم نیز عملکرد خوبی دارد.
  • لنز تله‌فوتو: برای به حداکثر رساندن فوکوس تصویر می‌توانید از این نوع لنز استفاده کنید که عکس‌هایی واضح از فاصله دور ثبت می‌کند. لنز تله‌فوتو مناسب برای عکاسی حیات‌وحش، ورزشی و نجوم است، همچنین قابلیت محوکردن پس‌زمینه را برای زیباترشدن تصویر دارد.
  • لنز همه‌منظوره: این لنز هم مناسب افراد مبتدی و هم مناسب حرفه‌ای‌ها است، می‌تواند تصاویر مختلفی را در موقعیت‌های گوناگون با وضوح خوب ثبت کند و دیگر نیازی به تعویض لنز نیست.

لیست تجهیزات عکاسی مورد نیاز هر عکاس

اهمیت سه‌پایه در عکاسی؛ چرا باید یک سه‌پایه داشته باشید؟

سه‌پایه یکی از ضروری‌ترین تجهیزات عکاسی مورد استفاده تمام عکاسان با ارتفاع آن قابل تنظیم است و برای گرفتن لرزش دست هنگام عکاسی و ثبت عکس‌های باکیفیت، بدون تاری، واضح و شفاف به‌کار می‌رود. البته کاربرد سه‌پایه بیشتر برای سوژه‌های ثابت است و عکاسان ترجیح می‌دهند برای ثبت تصاویر متحرک همیشه دوربین به دست و آماده باشند.

اگر یک عکاس حساس هستید که همیشه زمان زیادی را صرف گرفتن عکس از سوژه مورد نظر خود می‌کند و شات‌های مختلفی از یک صحنه می‌گیرد، سه‌پایه می‌تواند تبدیل به عصای دست شما شود تا خسته نشوید، در وقت خود صرفه‌جویی کنید و عکس‌های واضح‌تری بگیرید. علاوه بر همه این‌ها، به کمک سه‌پایه می‌توانید کادربندی بهتری برای عکس‌های خود داشته باشید.

تجهیزات ضروری برای نورپردازی

نور یکی از مهمترین فاکتورها برای گرفتن عکس‌های زیبا است. اگر می‌خواهید تصاویر جذاب، واضح و روشنی ثبت کنید اما نمی‌توانید از نور روز استفاده کنید باید تجهیزات نورپردازی مختلفی داشته باشید. این تجهیزات به‌خصوص در عکاسی استودیویی به شما کمک می‌کنند تا کیفیت کار خود را بالا ببرید. لیست ضروری‌ترین ابزارهای نورپردازی برای عکاسان عبارتند از:

  • استراب: استراب یک وسیله نورپردازی استودیویی برای حرفه‌ای‌ها است که انواع مختلف آن شدت نور متفاوتی دارند.
  • نور پیوسته: این وسیله نورپردازی همان‌طور که از نامش پیداست، فلاش ندارد و با چراغ‌های LED متعدد خود یک نور یکنواخت برای عکس‌های ثابت فراهم می‌کند.
  • فلاش‌گان: این ابزار نورپردازی دقیقاً بالای دوربین قرار می‌گیرد، اندازه کوچک و جمع‌وجوری دارد و نسبت به سایر تجهیزات نوردهی ارزان‌تر است.
  • چتر نوری: این ابزار که در رنگ‌های سفید و نقره‌ای در بازار موجود است، نور را به‌خوبی روی سوژه منعکس می‌کند.
  • سافت‌باکس: سافت باکس یک ابزار نورپردازی منعطف برای محیط‌های بسته مثل استودیوهای عکاسی است و در شکل و اندازه‌های متنوعی تولید می‌شود.
  • رفلکتور پرتابل: از این مدل رفلکتورها به دلیل کوچک و قابل‌حمل‌بودن می‌توانید در محیط‌های مختلف مانند استودیو و فضای باز استفاده کنید.

لیست تجهیزات عکاسی مورد نیاز هر عکاس

تجهیزات جانبی ضروری عکاسی؛ از کوله‌پشتی تا ریموت شاتر

هر عکاس برای راحتی کار خود به یک سری وسایل جانبی مانند اکسسوری‌های عکاسی، ریموت شاتر، کوله پشتی، کیف دوربین و بند گردنی نیاز دارد. تهیه این نوع وسایل کاملاً سلیقه‌ای است و بعضی افراد ممکن است تمایلی به خرید چنین وسایلی نداشته باشند و بودجه آن‌ها را صرف خرید تجهیزات ضروری‌تر کنند. هرچند وسایلی مانند کیف دوربین و بند گردنی از لوازم جانبی ضروری هستند.

چگونه تجهیزات خود را برای عکاسی به‌صورت هوشمندانه انتخاب کنیم؟

شما به عنوان یک عکاس باید تجهیزات عکاسی خود را کاملاً هوشمندانه انتخاب کنید. معنی این جمله آن است که هنگام خرید وسایل عکاسی و لوازم جانبی، مثل بک دراپ و انواع پس زمینه آن باید چند فاکتور مهم را در نظر داشته باشید که این فاکتورها عبارتند از:

  • بودجه خرید تجهیزات: خرید شما باید بر اساس مقدار پولی باشد که برای این وسایل در نظر گرفته‌اید. بنابراین اگر یک دوربین و لنز گران در نظر داشته‌باشید، اما پول کافی برای خرید آن در اختیارتان نباشد عملاً موفق به خرید آن نخواهید شد و باید وسایل اقتصادی‌تری انتخاب کنید.
  • نوع و زمینه عکاسی: انتخاب و خرید هر یک از تجهیزات عکاسی به زمینه‌ای که عکاسی می‌کنید بستگی دارد. مثلا وسایل مورد نیاز برای عکس‌گرفتن از حیوانات خانگی یا عکاسی پرتره با تجهیزات عکاسی ورزشی یا حیات‌وحش متفاوت هستند.
  • سلیقه شخصی: بخشی از خرید تجهیزات عکاسی کاملاً سلیقه‌ای است یعنی مثلا ممکن است دوربین خود را از یک برند معروف انتخاب کنید. خرید بر اساس سلیقه شخصی باعث می‌شود اشتیاق بیشتری برای عکاسی داشته باشید و بتوانید تصاویر خلاقانه‌تری بگیرید.

سخن پایانی

تجهیزات عکاسی مورد نیاز هر عکاس بسیار متنوع هستند و شما باید آن‌ها را بر اساس زمینه عکاسی خود انتخاب کنید. در مجموع هر عکاس مبتدی یا حرفه‌ای به دوربین مناسب سطح خود، لنز متناسب با دوربین و تجهیزات جانبی مانند سه‌پایه، فلاش، رفلکتور و... برای گرفتن عکس‌های باکیفیت و زیبا احتیاج دارد. در صورتی که شغل شما عکاسی باشد یا فقط عاشق این هنر جذاب باشید، به ابزارهایی که معرفی کردیم احتیاج دارید تا بتوانید اوج زیبایی سوژه را به تصویر بکشید. شما از چه تجهیزاتی استفاده می‌کنید؟ خوشحال می‌شویم لیست آن‌ها را در بخش نظرات با سایر علاقمندان به عکاسی به اشتراک بگذارید. پیشنهاد اصلی ما خرید از بابافت است، فروشگاه بک دارپ و اکسسوری عکاسی که سال هاست در ان خصوص فعال است و به عکاسان حرفه ای فعال در این حوزه خدمت رسانی میکند.