در این آموزش، به معرفی تجهیزات نورپردازی عکاسی خواهیم پرداخت. در هر آتلیه(Atelier) یا استدیویی که قدم بگذارید؛ با ابزار اصلاح نور (Light correction tool) آشنا خواهید شد. با توجه به تنوع جهت دهنده های نور(Light guides) موجود در بازار، انتخاب ابزار مناسب برای تهیه یک پرتره (Portrait) زیبا یا یک فیلم (Film) با نورپردازی مناسب، بسیار دشوار است. هر کدام از این تجهیزات، محدودیت هایی اعم از محدودیت حمل، محدودیت نحوه انتشار نور و غیره دارند. اگر شما هم مثل بسیاری از افراد مبتدی، به دنبال یافتن ابزار مناسب برای فعالیت خود هستید؛ تا انتهای این مقاله، با ما همراه باشید.

معرفی تجهیزات نورپردازی عکاسی

قبل از هر حرف و حدیثی، با توجه به شرایط اقتصادی کشورمان، برای افراد جویای کار، این مژده را دارم که اگر به دنبال یک شغل پاره وقت یا حتی یک شغل دوم هستید؛ عکاسی می‌تواند گزینه خوب و درآمدزایی برایتان باشد. تنها کافیست با اصول اولیه این کار و ابزار و لوازم مورد نیاز آن آشنا شده و با حداقل سرمایه، به صورت سیار فعالیت کنید. یکی از اصول اصلی عکاسی یا فیلم برداری، کار با سایه ها و آموزش تنظیم نور پس زمینه تصویر، به وسیله علم، ابزار و لوازم آن است.

بله دوستان! امروزه با رونق کسب و کارهای اینترنتی (Internet businesses)، بیشتر افراد به دنبال تهیه ویدئوهای تبلیغاتی (Promotional videos) یا تهیه تصاویر با کیفیت خاص از محصولات خود هستند. حتی در بسیاری از موارد، افراد مبتدی که تازه پا به عرصه عکاسی و فیلم برداری گذاشته‌اند؛ در انتخاب ابزار مناسب خود دچار سردرگمی شده‌اند. اگر ظرف و ظروف آشپزی را از ابزار اصلی کار یک آشپز و جعبه ابزار لوله کشی را عصای دست یک لوله کش فرض کنید؛ بنده به جرئت می‌توانم ادعا کنم که لوازم نورپردازی نیز از جمله ابزار اصلی مورد نیاز یک عکاس یا فیلم بردار است.

علاوه بر تجهیزات عکاسی که بخش مهمی از حرفه عکاسی می‌باشد، استفاده از آموزش‌ها ویدیویی نیز می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید به صورت حرفه ای در این حوزه فعالیت داشته باشید. عکاسی از جمله مهارت‌هایی است که نیازمند متداوم یادگیری است و این یادگیری با به همراه شدن فیلم‌های آموزشی می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. پیشنهاد ما برای شما استفاده از منابع معتبری مانند فرادرس است که آموزش‌هایی تخصصی در زمینه های مختلفی دارد. برای دریافت آموزش‌های مربوط به عکاسی بر روی لینک زیر کلیک کنید.

انواع مختلف ابزار نورپردازی عکاسی

قبل از معرفی تجهیزات نورپردازی عکاسی، از شما دوستان عزیز، یک سؤال دارم. آیا تجهیزاتی که می‌خواهید خریداری کنید را برای مکان خاصی می‌خواهید یا قابلیت قابل حمل بودن آن ابزار، برایتان از اولویت های خرید است؟

شاید از خودتان بپرسید که چه فرقی می‌کند. در جواب به این سؤال، باید بگویم که اگر قصد دارید یک استدیوی عکاسی یا آتلیه، راه اندازی کنید؛ ابزار و تجهیزاتی که با برق کار می‌کنند؛ برایتان مناسب هستند اما اگر سرمایه کافی برای راه اندازی استدیو را ندارید و می‌خواهید به صورت سیار، به عکاسی پرداخته یا در مراسمات و جشن ها حاضر شوید؛ ما ابزار و تجهیزات قابل حمل را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در ادامه، با انواع مختلف تجهیزات نورپردازی عکاسی آشنا شوید.

انواع مختلف ابزار نورپردازی عکاسی

فلاش های داخلی دوربین های عکاسی

اغلب دوربین های عکاسی اعم از معمولی و حرفه ای، هر کدام دارای فلاش هایی هستند که از طرف کارخانه بر روی دوربین آن ها نصب شده‌اند و وظیفه نوردهی بر روی یک نقطه قابل تنظیم را دارند. این دوربین ها، معمولاً یک نور فلت بر روی سورژه عکاسی ایجاد می‌کنند ولی گاهی اتفاق می‌افتد که زاویه نور محیط به نحوی است که بازتاب نور داخلی دوربین باعث اُفت کیفیت تصویر می‌شود و در اینجاست که نیاز به ابزار خارجی تنظیم نور محیط، احساس می‌گردد.

ابزار تولید نور ثابت یا Continuous Lighting

این ابزار در گذشته مورد استفاده آتلیه ها و استدیوهای حرفه ای عکاسی قرار می‌گرفت ولی هم اکنون به دلیل پیشرفت تکنولوژی بیشتر برای افراد مبتدی یا استدیوهای خانگی، تهیه ویدئوهای تبلیغاتی کاربرد دارد. ابزار نور ثابت در سه گروه فلورسنت، تنگستن، ال ای دی و اس ام دی ها تقسیم بندی می‌شوند. هم اکنون در بیشتر استدیوهای خانگی شاهد پنل های نوری یا رینگ لایت ها و نورهای فلات هستیم که همگی در گروه LED و SMD قرار می‌گیرند. جالب است بدانید که در این گروه، با اختلاف، رینگ لایت ها نسبت به دیگر ابزار نور ثابت، محبوب واقع شده‌اند و به همین لازم دانستیم که حتماً در قسمت معرفی تجهیزات نورپردازی عکاسی به آن بپردازیم.

فلاش های استدیویی یا Strobe Lights

استروب لایت ها که اخیراً با نام Mono Lights نیز شناخته می‌شوند؛ انفجارهای نوری لحظه ای تولید کرده و سپس شارژ می‌شوند. اجزای استروب لایت ها عبارتند از لامپ LED، هالوژن یا زنون، فن سرمایشی و منبع تغذیه. اکثر مدل‌های استروب لایت، دارای ویژگی تنظیم برای کاهش یا افزایش شدت نور جهت عکاسی های حرفه ای هستند تا فرآیند عکاسی را برای افراد علاقمند، لذت بخش سازند.

فلاش های قابل اتصال به سه پایه

همان طور که از نام این فلاش ها پیداست؛ بر روی یک سه پایه نور قرار می‌گیرند؛ قابل اتصال به برق بوده و تنظیمات مطلوب عکاس هم بر روی آن اعمال می‌شود اما این نکته را به یاد داشته باشید که در فلاش های قابل اتصال به سه پایه، اتصال فلاش به دوربین معمولاً از طریق کابل‌هایی مثل کابل‌های همگام سازی، کابل‌های PC و غیره انجام می‌گیرد.

فلاش ‌های رو دوربینی (Speedlight)

در این مرحله از معرفی تجهیزات نورپردازی عکاسی، شما را با فلاش های رو دوربینی آشنا خواهیم کرد که به صورت اکسترنال (External) بر روی دوربین عکاسی نصب می‌شوند و ابزاری هستند که مثل چراغ قوه عمل می‌کنند؛ این ابزارها قابل حمل بوده و انعطاف پذیر هستند ولی نمی‌توان آن ها را ابزاری کاملی برای استدیوهای حرفه ای عکاسی به حساب آورد؛ زیرا نه تنها نور آن ها کافی نیست بلکه تنظیم زاویه تابش نور فلاش در هر عکس، زمانبر بوده؛ بازیابی پیچیده تری داشته و نیاز به دقت بالایی دارد.

همان طور که گفته شد؛ برای استدیوهای حرفه ای عکاسی، اسپیدلایت ها مناسب نیستند ولی اگر علاقمند به عکاسی سیار بوده یا مبتندی هستید؛ باید به اطلاع تان برسانم که مزیت اصلی فلاش ‌های رو دوربینی، ارزان قیمت بودن آن ها بوده و بسیار قابل حمل تر از سایر تجهیزات نورپردازی می‌باشند. مژده دیگر برای شما عزیزان، این است که فلاش ‌های رو دوربینی با باتری کار می‌کنند و با داشتن باطری یدک می‌توانید با خیال راحت، آن ها در داخل کیف های مخصوص حمل کرده و هر زمان که نیاز بود؛ از آن استفاده کنید.

فلاش ‌های رو دوربینی (Speedlight)

فلاش های رینگی

از انواع دیگر استروب لایت ها می‌توان به فلاش های رینگی اشاره کرد که قابل حمل بوده و بر روی لنز دوربین نصب می‌شوند تا در مکان هایی که میزان نور کافی نیست؛ لنز دوربین را تنظیم و برای روشنایی تصویر آماده کنند. فلاش های رینگی، در بین افراد حرفه ای محبوب نبوده و چندان کاربرد ندارد.

‌اصلاح کننده های نور یا Light modifiers

آنچه که تا این قسمت از پست معرفی تجهیزات نورپردازی عکاسی بیان گردید؛ در مورد انواع وسایل تولید نور در عکاسی بود اما واقعیت این است که هر کدام از این ابزار جهت تولید نور ساخته شده‌‎اند و اگر به صورت حرفه ای عکاسی می‌کنید؛ به یک مکمل، در فرآیند انجام پروژه های عکاسی خود، نیاز خواهید داشت که به آن مدیفایر یا اصلاح کننده نور گفته می‌شود. در ادامه، با انواع مدیفایرها آشنا خواهید شد.

اسنوت و زنبوری یا Grids and snoots

اسنوت خرطومی، یک وسیله اصلاح کننده نور جالب در عکاسی است که به شکل مخروط تو خالی در قسمت جلوی فلاش های استودیویی نصب شده و تابش نور بر روی یک ناحیه کوچک را متمرکزتر می‌کند تا قسمت تاریک تصویر را از بین برود. این وسیله، بیشتر در عکاسی صنعتی کاربرد دارد اما این بدان معنی نیست که در استدیوهای عکاسی از این ابزار استفاده نمی‌شود. اکثر اسنوت‌ها با هد زنبوری و فیلترهای رنگی به بازار عرضه شده‌اند.

اسنوت و زنبوری یا Grids and snoots

سافت باکس یا Softbox

سافت باکس ها که اصطلاحاً دیفیوزر (Diffuser) نیز نامیده می‌شوند؛ یکی از محبوب ترین ابزار پخش کننده نور در این عرصه بوده و نور حاشیه ای نرمی را جهت تهیه عکس های حرفه ای تولید می‌کنند. فرآیند عمل این ابزار، به این صورت است که به وسیله دیواره های پشتی، یک یا چند بازتابنده و یک ماده پراکنده ساز نور، به عنوان یک حصار نور اضافی و حاشیه ای اطراف لامپ (با رنگ داخلی طلایی، نقره ای و گاهی هم سفید) عمل می‌کند.

جالب است بدانید که جداره های جانبی و پشتی جعبه سافت باکس با ورق آلومینیومی، کار شده‌اند. چرا که ورق های آلومینیومی بهترین منعکس کننده های نور هستند. عکاسان حرفه ای، با استفاده از سافت باکس، نور فلاش استودیویی را پراکنده کرده و به سوژه می‌تابانند. سافت باکس‌‌ها در اشکال شش ضلعی، چهار گوش یا مربعی و هشت ضلعی به بازار عرضه شده‌اند و تنها تفاوت آن ها در نحوه عملکردشان در فرآیند انتشار نور است. برای افراد مبتدی هم این مژده را داریم که سایزهای کوچک سافت باکس ها، گزینه های مناسبی برای عکاسی در بیرون از محیط استودیو بوده و حمل و نقل آن ها به آسانی انجام می‌شود.

سافت باکس یا Softbox

اُکتاباکس یا Octabox

این گروه از ابزارآلات عکاسی، در گروه سافت باکس ها قرار می‌گیرند. ظاهر آن ها به شکل هشت ضلعی بوده؛ در سایزهای 10 در 10 سانتی‌متر تا 3 در 3 متر تولید شده؛ می‌توانند با کنترل کردن نور، فلاش اسپیدلایت را ملایم و پخش کرده یا اصطلاحاً کنتراست (Contraste) عکس را تنظیم کنند. گروهی دیگر از اکتاباکس های پرکاربرد، اکتاباکس های زنبوری بوده که با اشکال هندسی و منظم وارد بازار شده و نور تابیده شده بر روی سوژه را متمرکز می‌سازند.

صفحه های فلزی یا درب های گنبدی شکل یا Barn doors

در این قسمت از پست معرفی تجهیزات نورپردازی عکاسی، به درب های گنبدی شکل یا Barn doors خواهیم پرداخت. طرز استفاده از درب های گنبدی شکل، به این صورت است که در طی فرآیند عکاسی، پانل های ویژه در چهار طرف نور قرار گرفته و به وسیله باز و بسته کردن این درب ها می‌توان میزان تابش نور به پرتره را تنظیم کرد.

چتر یا Umbrella

چتر، یکی از انواع پخش کننده های نور بوده و ظاهری شبیه به سافت باکس دارد. همان طور که به وسیله چتر از باران و برف در امان می‌مانید؛ در عکاسی نیز به وسیله این ابزار، سورژه را می‌توان از نورهای شدید خورشید و غیره دور کرده و یک پرتو نور کنترل شده و متمرکز به سمت جسمی که از آن در حال عکاسی هستید؛ هدایت کنید. چترها برای استدیوهای عکاسی مناسب هستند.

بشقاب زیبایی یا Beauty Dish

قدیمی تر ها می‌دانند که بیوتی دیش ها قابلیت بالایی در تولید عکس های حرفه ای دارند و تجربه نشان داده است؛ استدیوهایی که به بیوتی دیش ها مجهز هستند؛ به کار خود علاقه بیشتری دارند. چرا که عکس برداری با این وسیله، لذت عکاسی را دو چندان می‌نماید. بیوتی دیش، یک نور فلت تولید می‌سازد که از نظر کیفیت، رقابتی تنگاتن با سافت باکس‌ها و کاسه‌های استاندارد دارد. چرا که هم سایه ها را نرم کرده و هم کنتراست را به اندازه مطلوب، بالا نگه می‌دارد.

در بشقاب های زیبایی فلزی، یک صفحه فلزی مقابل دهانه فلاش قرار می‌گیرد تا یک نور یکنواخت با کنتراست کم، تشکیل دهند. بنابراین می‌توان این گونه نتیجه گرفت که در صورت استفاده از بیوتی دیش، نوری متمرکز‌تر از نور سافت باکس و فلت تر از نور کاسه استاندارد تولید خواهد شد. توجه داشته باشید که معمولاً بشقاب های زیبایی در رنگ های سفید و نقره‌ای وارد بازار شده‌اند که در آن، رنگ سفید برای تولید نور نرم و رنگ نقره ای برای تنظیم کنتراست تصویر، کاربرد دارد. مدل های تاشوی بشقاب های زیبایی، قابلیت جمع شدن داشته و قابل حمل و نقل هستند.

بشقاب زیبایی یا Beauty Dish

این بشقاب‌ها را حتماً در عکاسی‌های پرتره موجود درآتلیه دیده‌اید. همانطور که گفتیم، استفاده از بیوتی دیش و نورپردازی با آن یکی از مهم ترین مهارت‌های عکاسی است. اگر علاقه مند به یادگیری نورپردازی در عکاسی پرتره هستید، می‌توانید از آموزش نورپردازی در عکاسی پرتره فرادرس استفاده نمایید. برای دریافت روی لینک زیر کلیک کنید.

کلام آخر در رابطه با معرفی تجهیزات نورپردازی عکاسی

دوستان و همراهان عزیز، خسته نباشید. به انتهای این پست آموزشی رسیده‌اید. از آنچه که گفته شد؛ می‌توان این گونه نتیجه گرفت که میزان نور سایه رنگی که بر روی سوژه عکاسی ایجاد می‌شود؛ یک عامل اساسی بوده و در تعیین کیفیت تصویر تولید شده نقش مهمی دارد. از آن گذشته، از طرف دیگر نیز فلاش ها، نورافکن ها و اصلاح کننده ها از ابزار های مهم در تهیه تصاویر بی عیب و نقص در حرفه عکاسی هستند. بنابراین نیاز به دانستن ویژگی های هرکدام از ابزار موجود در بازار، برای هر انسان مبتدی احساس می‌شود.

عزیزان، هر کدام از شما تا به این قسمت از مقاله، با انواع ابزار و تجهیزات نورپردازی عکاسی، اصلاح کننده ها و پخش کننده های نور آشنا شدید. اکنون برای انتخاب بهترین وسیله، تصمیم با شماست. با در نظر گرفتن ابعاد وسیله، قدرت آن ابزار در اصلاح نور و نوع فعالیت خود، به آسانی می‌توانید از بین هر کدام چند مورد از تجهیزات مناسب خود را تهیه کرده و برای انجام پروژه های عکاسی از آن ها استفاده کنید.