در محصولات اندرویدی در صورت وجود مشکلاتی در عملکرد برخی اپ‌ها یا حتی سیستم عامل اندروید و همین‌طور در حالتی که حافظه‌ی داخلی پر شده باشد، می‌توان فولدر دیتای اپ‌ها و فولدر کش اپلیکیشن‌ها و همین‌طور پارتیشن کش فایل‌های سیستمی را پاکسازی کرد. این سه بخش از حافظه، داده‌های متفاوتی را نگهداری می‌کنند.

در این مقاله با App Data و App Cache و پارتیشن کش در اندروید و روش پاکسازی هر سه آشنا می‌شویم.

آشنایی با فولدر دیتای اپلیکیشن‌ها در اندروید

زمانی که اپلیکیشنی را در سیستم عامل اندروید نصب می‌کنید، فایل اجرای اپلیکیشن و فایل‌های Runtime که حین اجرای اپ استفاده می‌شوند، در فولدری سیستمی به آدرس /data/app قرار می‌گیرد. این فولدر در حالت عادی و بدون فعال کردن دسترسی روت، توسط اپلیکیشن مدیریت فایل نمایش داده نمی‌شود و کاربر به آن دسترسی ندارد.

هر یک از اپ‌های نصب شده در مسیر /data/data نیز فایل‌هایی دارند. این فایل‌ها نیز در حالت عادی و بدون روت کردن گوشی یا تبلت اندرویدی، در دسترس نیست. زمانی که از اپ‌های مختلف استفاده می‌کنید و به عنوان مثال اطلاعاتی وارد می‌کنید، تنظیماتی را تغییر می‌دهید و موارد جزئی دیگر، معمولاً اطلاعات در فولدر مخصوص هر اپلیکیشن ذخیره می‌شود.

برخی اپلیکیشن‌ها مثل Spotify ممکن است فایل‌هایی که از سایت‌ها و سرویس‌های تحت وب دانلود می‌کنند را روی حافظه ذخیره کنند. به این ترتیب این احتمال وجود دارد که با ذخیره شدن فایل‌های مولتی‌مدیا یا به زبان دیگر ویدیو و موسیقی و همین‌طور فایل‌های تصویری مثل تصاویر موجود در اپ‌های نقشه، فضای زیادی را اشغال کند و حافظه‌ی داخلی در حد زیادی پر شود و حتی مشکل کمبود فضای خالی گریبان‌گیر کاربر شود.

چگونه App Data را در اندروید خالی کنیم؟

برای پاکسازی دیتا یا به زبان دیگر داده‌های اپلیکیشن‌ها در سیستم عامل اندروید، می‌بایست تمام داده‌هایی که اپلیکیشن از زمان نصب تا زمان حال ذخیره کرده را حذف کنید. به عبارت دیگر پاکسازی دیتای اپلیکیشن مثل این است که اپ به حالت اولیه برمی‌گردد و ریست می‌شود.

توجه کنید که برای حل کردن مشکل کمبود حافظه، می‌توان دیتای اپ‌ها را در کارت حافظه نیز ذخیره کرد. برای این مهم می‌بایست از اپ‌های خاصی استفاده کنید اما در برخی محصولات، به صورت پیش‌فرض تنظیمات و گزینه‌های لازم پیش‌بینی شده است.

مراحل کار با توجه به طراحی متفاوت اپلیکیشن Settings یا تنظیمات در محصولات مختلف، اندکی متفاوت است اما به صورت کلی می‌بایست این مراحل را طی کنید:

اپلیکیشن تنظیمات یا Settings را از کشوی اپلیکیشن‌ها یا با تپ کردن روی آیکون چرخدنده که با پایین کشیدن نوار وضعیت بالای صفحه نمایان می‌شود، اجرا کنید.

روی Apps یا Applications تپ کنید.

روی اپ مورد نظر تپ کنید.

روی دکمه‌ی Clear Data تپ کنید.

آشنایی با کش اپ‌ها یا App Cache در اندروید

حافظه‌ی کش یا میانجی که گاهی به آن حافظه‌ی پنهان نیز گفته می‌شود، بخشی از حافظه است که اطلاعات پرکاربرد که ممکن است حین استفاده از برنامه‌ها یا اجرای پردازش‌ها لازم باشند را در برمی‌گیرد. به عنوان مثال کش پردازنده یا CPU شامل داده‌ها و همین‌طور آدرس‌ها است و کش مرورگرهای اینترنت، شامل فایل‌هایی است که حین بارگذاری صفحات مختلف یک سایت، بارگذاری می‌شود.

در اندروید منظور از کش اپلیکیشن یا App Cache، داده‌هایی است که معمولاً حین استفاده از اپ ضروری است. به عنوان مثال ممکن است یک اپلیکیشن مرتباً عکس‌هایی را از اینترنت دانلود و نمایش دهد. به جای دانلود کردن عکس‌های تکراری، عکس‌ها پس از اولین مرتبه‌ی دانلود، در حافظه‌ ذخیره شده و به عنوان کش اپلیکیشن مورداستفاده قرار می‌گیرد. در نتیجه بارگذاری‌های بعدی با مصرف ترافیک اینترنت بسیار کمتر و سرعت بالاتر انجام می‌شود.

توجه کنید که کش اپلیکیشن‌ها با پارتیشنی به اسم کش سیستم متفاوت است.

چگونه کش اپلیکیشن‌ها را در اندروید پاکسازی کنیم؟

گاهی مواقع با بارگذاری داده‌های اشتباه و قدیمی در یک اپلیکیشن، مشکلاتی در عملکرد آن به وجود می‌آید و گاهی کش اپلیکیشن از نظر حجم بسیار گسترده شده و با مشکل کمبود حافظه روبرو می‌شویم. در هر دو حالت پاکسازی کش اپلیکیشن‌ها یک راهکار منطقی است. در واقع داده‌های موجود در کش موقتی هستند و لذا پاکسازی این داده‌ها مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند و حتی برخی مشکلات را حل می‌کند.

برای پاکسازی کش اپلیکیشن‌ها بسته به طراحی اپلیکیشن تنظیمات، مراحل زیر را طی کنید:

اپ تنظیمات یا Settings را اجرا کنید.

روی Apps یا Applications تپ کنید.

روی نام اپ موردنظر تپ کنید.

روی Clear Cache تپ کنید.

پارتیشن System Cache در اندروید و روش پاکسازی آن

در سیستم عامل اندروید، فایل‌های موقتی سیستمی در بخشی از حافظه که پارتیشنی مجزا است، ذخیره می‌شوند. این پارتیشن در مسیر /cache واقع شده و با کش اپلیکیشن‌ها متفاوت است و البته بدون root کردن نمی‌توان به آن دسترسی پیدا کرد.

در پارتیشن کش سیستم معمولاً فایل‌های سیستمی مثل آپدیت‌های سیستم عامل ذخیره می‌شود. البته در اندروید ۷.۰ و نسخه‌های بعدی، آپدیت‌ها به شکل دیگری دانلود و نصب می‌شود و در واقع در پارتیشن کش سیستم قرار نمی‌گیرد.

برای پاکسازی پارتیشن کش سیستم روش کلی به صورت زیر است:

گوشی یا تبلت اندرویدی را خاموش کنید.

دکمه‌های ولوم بالا و ولوم پایین را همزمان با دکمه‌ی پاور فشار داده و نگه دارید تا Recovery Mode فعال شود.

در این حالت با دکمه‌ی ولوم پایین می‌توان گزینه‌های بعدی را انتخاب کرد.

گزینه‌ی Wipe Cache Partition را انتخاب کنید و با فشار دادن کلید Power، پاکسازی پارتیشن کش را آغاز کنید.

در صورت نمایش پیغام تأیید، گزینه‌ی Yes را انتخاب کرده و پاور را فشار دهید.

پس از پاکسازی، گوشی یا تبلت را ریبوت کنید.