صدای نویز اسپیکر به دلایل مختلف ایجاد می‌شود، ممکن است صدای نویز کم و بی‌اهمیت باشد، معمولاً زمانی که محیط ساکت است و صدای اسپیکر زیاد است، صدای نویز بهتر شنیده می‌شود و ممکن است در حد آزاردهنده باشد. موضوع این مقاله آموزشی رفع نویز اسپیکر کامپیوتر از نوع سیمی است. در مورد صدای نویز اسپیکر بلوتوثی هم روش‌هایی برای کاهش نویز و رفع نویز وجود دارد که کمی متفاوت است.

با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا روش‌هایی و ترفندهایی که شاید صدای نویز اسپیکر را کم می‌کند و از بین می‌برد، بررسی کنیم.

علت صدای ویز ویز در اسپیکر

خلاصه بگوییم: خراب بودن سیم و اتصالات و شل بودن فیش‌ها علت اصلی ویز ویز اسپیکر است. گاهی تداخل سیگنال صدای نویز ایجاد می‌کند و در بعضی از موارد، بیش از حد زیاد کردن صدای آمپلی فایر صدای نویز ایجاد می‌کند.

قبل از بررسی روش‌های رفع نویز باند خانگی دقت کنید که علت صدای هیس یا صدای ویز ویز بلندگو، معمولاً سیم و اتصالات است و به راحتی حل می‌شود. به عنوان مثال اگر فیش AUX یا فیش سفید و قرمزی که بلندگوها را به ساب ووفر مرکزی متصل کرده را کمی تکان بدهید و شل کنید، شاید صدای ویز ویز اسپیکر را بشنوید!

نویزی که بر اثر تداخل سیگنال به وجود آمده و نوسانات ولتاژ مشکل بزرگ‌تری است. در واقع اگر علت نویز اسپیکر میکرولب یا علت نویز اسپیکر مکسیدر و سایر برندها، نوسان ولتاژ و تداخل سیگنال باشد، رفع مشکل ساده نیست.

بلندی صدای اسپیکر و کاهش نویز

خلاصه بگوییم: برای کم شدن صدای نویز، صدای اسپیکر را کاهش دهید و برای بلندتر کردن صدا، از تنظیمات ویندوز، گوشی یا تبلت و خلاصه وسیله‌ای که اسپیکر به آن وصل شده، استفاده کنید.

به طور کلی زمانی که بلندی صدای اسپیکر را زیاد می‌کنید، صدای نویز را بهتر می‌شنوید. صرف‌نظر از اینکه علت صدای ویز ویز و علت صدای هوم در اسپیکر چیست، اگر صدای اسپیکر را کاهش دهید شاید مشکل حل شود یا لااقل صدای اضافی از حدی که آزاردهنده است، کمتر شود.

بنابراین اولین راهکار پیشنهادی این است که صدای کامپیوتر یا گوشی و تبلتی که اسپیکر به آن وصل شده را حداکثر کنید و سپس صدای اسپیکر را در حدی که نیاز است، زیاد کنید.

رفع نویز باند خانگی با چند روش ساده

خلاصه بگوییم: با توجه به اینکه معمولاً صدای نویز به علت شل بودن فیش‌ها شنیده می‌شود، فیش‌ها را محکم کنید و در جای خود بچرخانید. در صورت نیاز با اسپری تمیزکننده یا الکل، فیش‌ها را تمیز کنید. سالم بودن سیم‌ها و به خصوص سیمی که کشیده شده را بررسی کنید.

علت اصلی صدای هیس اسپیکر یا صدای ویز ویز آزاردهنده در اسپیکر خانگی یا باندهای قدی و بزرگ، معمولاً یک مورد ساده است: محکم و تمیز نبودن فیش‌ها! لذا بعد از تنظیم بلندی صدای اسپیکر، سراغ فیش‌ها بروید. فیش AUX که به جک هدفون یا اسپیکر وصل شده و فیش‌ها یا سیم‌های رابط بین امپلی فایر یا ساب ووفر و بلندگوهای چپ و راست و غیره را محکم کنید. اگر با چرخاندن فیش‌ها یا خم کردن به یک سمت خاص، نویز رفع می‌شود، قطعاً مشکل از فیش‌ها و پورت‌های صدا است. البته دقت کنید که فشار زیادی روی فیش‌ها وارد نکنید چرا که ممکن است پورت از بورد جدا شود یا فیش شکسته و خراب شود.

در وسایل نو، طبعاً فیش‌ها تمیز است و نیازی به نظافت نیست اما اگر کیس کمی خاک گرفته یا ممکن است روی پورت‌ها چربی و روغن کمی جمع شده باشد، برای تمیزکاری از قلموی نرم نقاشی و الکل یا تینر فوری استفاده کنید. استفاده از اسپری ناهید ۶۰۰ که برای تمیزکاری اتصالات مناسب است، توصیه می‌شود.

علت صدای ویز ویز در اسپیکر چیست؟ + روش‌های رفع مشکل

اگر مشکل با تمیز کردن و محکم کردن اتصالات حل نشده، از کابل‌های جایگزین استفاده کنید چرا که ممکن است سیم‌ها به دلیل کشیده شدن، پارگی و زدگی موضعی داشته باشد.

صدای ویز ویز اسپیکر به دلیل نوسان ولتاژ و تداخل سیگنال

خلاصه بگوییم: برای کاهش صدای ویز ویز اسپیکر و بلندگوی خانگی که علت آن تداخل سیگنال یا نوسان ولتاژ است، تغییر موقعیت اسپیکرها و سیم‌ها توصیه می‌شود.

در اغلب محصولات امروزی، بخشی از بورد مدار چاپی که به صدا مربوط می‌شود، از مادربورد جدا شده و روی برخی قطعات که ممکن است تحت تأثیر امواج الکترومغناطیسی قرار بگیرند، روکش ضدموج نصب شده است. علت این است که امواج الکترومغناطیسی نویز ضعیفی ایجاد می‌کند که به کمک امپلی فایر تقویت شده و از اسپیکر شنیده می‌شود! تداخل سیگنال و نوسانات ولتاژ که در اثر کارکرد وسایل پرمصرف نظیر موتور کولر ایجاد می‌شود، روی برخی اسپیکرها موثر است.

برای رفع نویز اسپیکر کامپیوتر و بلندگوهای بزرگ، اگر روش‌های ساده را تست کرده‌اید و حدس می‌زنید که علت نویز اسپیکر میکرولب و مکسیدر و غیره، تداخل سیگنال است، هم اسپیکر و هم سیم‌های مربوط به صدا را از سایر سیم‌ها و حتی سایر وسایل دور کنید. به هم پیچیده شدن سیم‌ها و کنار هم قرار دادن سیم‌ها شاید روی سایر وسایل موثر نباشد، ولیکن روی وسایل پخش صدا موثر است.

یک راهکار دیگر استفاده از سیم‌های خاصی است که در مقابل تداخل سیگنال مقاومت بیشتری دارند.

در بعضی از ساختمان‌ها و مراکز صنعتی که موتورهای الکتریکی قوی مورداستفاده قرار می‌گیرد، نوسان ولتاژ بیش از حد زیاد است به طوری که وقتی بعضی از موتورها روشن می‌شود، نور لامپ‌ها هم نوسان دارد و کم و زیاد می‌شود. برای کاهش نوسان ولتاژ در این شرایط، از خازن‌های بزرگ در کنار موتورها استفاده می‌شود. انتخاب خازن مناسب و نصب کردن آن، نیاز به دانش و تجربه دارد، لذا با افراد متخصص در این حوزه مشورت کنید.

مشکل نویز اسپیکر بلوتوثی 

خلاصه بگوییم: با دور کردن اسپیکر بلوتوث از وسایل برقی و وسایل بی‌سیم، نویز و قطع و وصل شدن آن کاهش پیدا می‌کند اما اگر مشکل با این روش حل نمی‌شود، باز کردن اسپیکر و بررسی سیم‌کشی داخلی ضروری است.

بعضی از اسپیکرهای بلوتوثی به برق وصل می‌شوند و تا حدی تحت تأثیر نوسان ولتاژ قرار می‌گیرند اما برخی دیگر با باتری داخل کار می‌کنند. اگر اسپیکر بلوتوثی را با بلوتوث به وسایل متصل می‌کنید و صدای نویز شنیده می‌شود، اولین راهکار دور کردن اسپیکر بلوتوث از وسایل الکتریکی نظیر اجاق مایکروفر و تلویزیون و صد البته کولر و پنکه و وسایل دارای موتور الکتریکی است. به همین ترتیب برای جلوگیری از کند شدن اینترنت و تداخل سیگنال با مودم وای-فای یا موس و کیبورد بی‌سیم، اسپیکر بلوتوث را از این نوع وسایل نیز دور کنید.

اگر مشکل اسپیکر بلوتوثی با روش‌های فوق حل نشده، ممکن است سیم‌کشی داخلی آن اشکال فنی داشته باشد، لذا به مراکز خدمات پس از فروش و تعمیر تخصصی اسپیکر مراجعه کنید و مشکل را کامل و دقیق توضیح بدهید.