یکی از مشکلاتی که شاید در استفاده از ایرپاد تجربه کرده باشید، کم شدن صدای ایرپاد سمت چپ یا سمت راست است. ممکن است سهواً تنظیمات صدای ایرپاد در اندروید یا آیفون را تغییر داده باشید و بلندی صدای یکی از ایرپادها را کم کرده باشید. در این صورت چاره‌ی کار ساده است و مشکل به سرعت رفع می‌شود. اما گاهی اوقات مشکل به تنظیمات مربوط نمی‌شود بلکه علت کم شدن صدای یکی از ایرپادها، کثیف شدن و مسدود شدن خروجی صدا است. حتی ممکن است مشکل سخت‌افزاری و جدی باشد!

در این مقاله به روش‌های عمومی حل مشکل کم شدن صدای ایرپاد qcy و شیائومی و اپل و سایر برندها می‌پردازیم. با سیاره‌ی آی‌تی در ادامه‌ی مطلب همراه باشید.

تمیز کردن اصولی ایرپاد و بهبود کیفیت صدا

همواره گوش انسان ماده‌ای چرب ترشح می‌کند که نقش آن حفاظت در برابر ورود گرد و غبار و باکتری است. زمانی که از هندزفری یا ایرپاد استفاده می‌کنید، ماده‌ی چرب روی سطوح ایرپاد جمع می‌شود. ممکن است پس از چند ماه استفاده و تمیز نکردن هندزفری یا ایرپاد، حفره‌های کوچک ورود و خروج هوا و البته صدا، تا حد زیادی مسدود شود. در این صورت کیفیت صدای ایرپاد کاهش پیدا می‌کند.

اگر مرتباً ایرپاد را تمیز نمی‌کنید، ممکن است علت کم شدن صدای ایرپاد شیائومی و اپل و غیره همین موضوع باشد و با تمیزکاری اصولی، مشکل حل شود. بعضی از کاربران معمولاً از یکی از ۲ ایرپاد استفاده می‌کنند، در نتیجه با مشکل کم شدن صدای ایرپاد سمت راست یا چپ روبرو می‌شوند در حالی که ایرپاد دیگر که استفاده نشده، تمیز است و صدای آن کمی بلندتر و بهتر شنیده می‌شود.

علت کم شدن صدای ایرپاد چیست و چطور مشکل را حل کنیم؟

برای تمیز کردن ایرپاد اپل یا سایر برندها، می‌توانید از پارچه یا پنبه خیس شده در الکل ایزوپروپیل و حتی انواع قوی‌تر الکل و تینر و مواد شوینده قوی نظیر وایتکس استفاده کنید اما این کار به ایرپاد آسیب می‌رساند!

استفاده از پارچه نرم نظیر پارچه میکروفیبر که پرز و نخ آن به راحتی جدا نمی‌شود و روی وسایل باقی نمی‌ماند توصیه می‌شود و توجه کنید که آن را فقط اندکی مرطوب کنید.

روش صحیح این است که ابتدا بخش سیلیکونی که شبیه لاستیک است و جدا می‌شود و همین‌طور قسمتی که حالت فوم یا توری دارد را جدا کنید. سپس با استفاده از پارچه نرم، بدنه و داخل حفره‌ها را با دقت پاک کنید. اگر داخل سوراخ خروجی هوا، توده‌ای از چربی و گرد و غبار جمع شده، از اجسامی مثل پنس، سوزن یا گوش پاک‌کن برای بیرون کشیدن آن استفاده کنید و دقت کنید که توده را به داخل هدایت نکنید!

به طور کلی تمیز کردن ایرفون و ایرپاد که طراحی ظریفی دارند، ساده نیست. می‌توانید از پاک‌کننده‌های خاصی برای تمیزکاری انواع ایرپاد طراحی شده و به نوعی آلودگی‌ها را جذب می‌کند و بیرون می‌کشد، استفاده کنید.

پس از تمیزکاری توری یا فوم، می‌بایستی با مقدار بسیار کمی چسب، آن را در محل خود ثابت کنید. در استفاده از چسب دقت کنید فقط در حد ثابت نگه داشتن توری باشد و بیش از حد نباشد چرا که ممکن است به راحتی سوراخ‌ها را مسدود کند و مشکل کم شدن صدای ایرپاد سمت راست یا چپ، جدی‌تر شود.

مشکل قرار گرفتن ایرپاد در گوش و کاهش صدا

بعضی از مدل‌های هندزفری یا ایرپاد به همراه چند قطعه سیلیکونی در ابعاد مختلف عرضه می‌شوند و کاربر به تناسب اندازه گوش خویش، می‌تواند یکی از قطعات سیلیکونی را روی ایرفون نصب کند تا کامل و نسبتاً محکم در گوش قرار بگیرد. انتخاب قطعه سیلیکونی بزرگ موجب درد گرفتن گوش و انتخاب قطعه کوچک موجب شل قرار گرفتن ایرپاد در گوش می‌شود.

ممکن علت کم شدن صدای ایرپاد اندروید یا آیفون این باشد که ایرپاد درست و کامل داخل گوش قرار نمی‌گیرد و به راحتی جابجا می‌شود. ابتدا بررسی کنید که ایرپاد چپ و ایرپاد راست را به شکل صحیح داخل گوش قرار می‌دهید و به عنوان مثال جای ایرپاد سمت چپ و راست را برعکس نکرده‌اید! گام بعدی چک کردن اندازه قطعه سیلیکونی است که می‌بایستی برای گوش شما بهینه باشد.

نکته‌ی جالب این است که گوش بعضی از افراد دقیقاً هم‌اندازه و متقارن نیست و البته خودشان بی‌خبرند! شاید گوش چپ و راست شما نیز از نظر اندازه یکسان نباشد. در این صورت همیشه به دنبال علت کم شدن صدای یکی از ایرپادها و بررسی تنظیمات صدا هستید و حتی مدل‌های مختلف ایرپاد را تست می‌کنید و به نظرتان مشکل دارند، در حالی که مشکل با استفاده از قطعه سیلیکونی با اندازه‌های متفاوت به راحتی حل می‌شود.

در بعضی از فروشگاه‌ها فوم یونیورسال برای ایرفون‌ها و ایرپادهای مختلف به فروش می‌رسد که اندازه‌های مختلفی دارند و می‌توانید متناسب با ابعاد گوش، اندازه‌ی مناسب را به وسایل متصل کنید.

علت کم شدن صدای ایرپاد چیست و چطور مشکل را حل کنیم؟

بررسی تنظیمات صدای ایرپاد در اندروید یا آیفون

در بعضی از سیستم عامل‌ها نظیر ویندوز، تنظیمات بالانس صدا موجود است و به راحتی می‌توانید صدای سمت چپ یا راست اسپیکر، هندزفری و ایرپاد را به صورت مستقل کم و زیاد کنید. ممکن است تنظیمات را خودتان دستکاری کرده باشید یا توسط دیگران و همین‌طور توسط بعضی از برنامه‌ها تغییر کرده باشد. لذا بهتر است برای حل مشکل کم شدن صدای یکی از ایرپادها یا اسپیکرها، تنظیمات صدا را بررسی کنید.

توجه کنید که در تنظیمات صدای ایرپاد در اندروید و آیفون و آیپد و مک‌اواس نیز قابلیت کم و زیاد کردن صدای چپ و راست وجود دارد. گاهی با ۱۰۰ درصد کردن صدای هر دو سمت، مشکل حل می‌شود و گاهی لازم است که صدای چپ یا راست را کمتر کنید. توجه کنید که این تنظیمات حالت عمومی دارد و مخصوص یک مدل خاص اسپیکر یا ایرپاد نیست، لذا برای حل مشکل کم شدن صدای ایرپاد سمت چپ هایلو و سامسونگ و شیائومی و غیره که مشکل سخت‌افزاری پیدا کرده است هم می‌توانید تنظیمات را دستکاری کنید و صدای سمتی که ضعیف‌تر است را افزایش دهید.

در فرآیند تنظیم کردن صدا، دقت کنید که فایل موسیقی ساده‌ای انتخاب کنید که صدای سمت چپ و راست یکسان باشد.

غیرفعال کردن صدای مطلق یا Absolute volume در اندروید

یکی از ویژگی‌های اندروید، صدای مطلق برای وسایل بلوتوثی نظیر ایرپاد است. ممکن است علت کم شدن صدای ایرپاد شیائومی یا هایلو و سایر برندها، فعال بودن این ویژگی باشد که کار آن یکسان کردن کنترل صدا در ایرپاد و گوشی یا تبلت است. به عبارت دیگر زمانی که دکمه ولوم پایین گوشی را فشار می‌دهید، صدای ایرپاد کم می‌شود و همین‌طور برعکس. البته این قابلیت اندروید برای مدل‌هایی از ایرپاد و هندزفری بلوتوث کاربرد دارد که دکمه یا ژست حرکتی خاصی برای کاهش و افزایش صدا دارند.

برای غیرفعال کردن قابلیت Absolute Volume اندروید، منوی مخفی توسعه‌دهندگان یا developer options را باز کنید و سوییچ روبروی گزینه‌ی Enable Absolute Volume را غیرفعال کنید. البته اگر در گوشی یا تبلت شما، گزینه‌ی مشابه با عنوان Disable Absolute Volume موجود است، معنی آن برعکس است و لذا سوییچ روبروی آن را فعال کنید.

خاموش و روشن کردن گوشی و ایرپاد

یک روش دیگر برای رفع مشکل کم شدن صدای ایرپاد سمت چپ یا راست و یا کم شدن صدای هر دو، خاموش و روشن کردن ایرپاد است. به عبارت دیگر می‌توانید ایرپادها را در کیس شارژ قرار دهید. بهتر است در این حالت گوشی یا تبلت اندروید و یا آیفون و آیپد را نیز خاموش و روشن کنید. پس از خاموش و روشن کردن گوشی و ایرپاد، ۳۰ ثانیه صبر کنید و سپس ایرپادها را از کیس خارج کنید و به گوشی متصل کنید.

توجه داشته باشید که میزان شارژ ایرپادها کم نباشد، به هر حال کم بودن شارژ باتری نیز مشکلات مختلفی به دنبال دارد.

ریست کردن ایرپاد برای حل مشکل صدا

روش دیگری که برای رفع مشکلات صدای ایرپاد شیائومی و اپل و غیره توصیه می‌شود، ریست کردن است. بعضی از ایرپادها اپ خاصی دارند و گزینه‌ی فکتوری ریست در برنامه ایرپاد موجود است. اما بیشتر مدل‌های ارزان بدون برنامه‌ی خاصی عرضه می‌شوند. در این صورت برای ریست کردن می‌توانید ایرپادها را از کیس شارژ خارج کنید و دکمه‌ی پاور روی هر دو ایرپاد را ۱۵ تا ۳۰ ثانیه نگه دارید و زمانی که صدای خاصی به گوش رسید یا لامپ LED چشمک زد، کلید پاور روی ایرپادها را رها کنید.

بعضی از ایرپادها دکمه‌ی پاور و ژست حرکتی خاصی برای فکتوری ریست کردن ندارند، در مورد مدل و برند ایرپاد جستجو کنید چرا که ممکن است روش خاص دیگری برای ریست کردن وجود داشته باشد.

بروزرسانی فرم‌ویر ایرپاد

شاید روش‌های قبلی برای حل مشکلات خاص نظیر کم شدن صدای ایرپاد سمت چپ هایلو یا سایر برندها پاسخ‌گو نبوده است. در این صورت یک راهکار نرم‌افزار دیگری را تست کنید که آپدیت کردن فرم‌ویر است. منظور از فرم‌ویر، نوعی نرم‌افزار خاص است که ارتباط مستقیم با عملکرد سخت‌افزار دارد. ممکن است با بروزرسانی فرم‌ویر، مشکل بعضی از وسایل رفع شود.

نحوه بروزرسانی فرم‌ویر ایرپادها متنوع است و راهکار کلی وجود ندارد. لازم است که به وب‌سایت رسمی سازنده محصول مراجعه کنید و در مورد نحوه بروزرسانی تحقیق کنید. به عنوان مثال ممکن است برنامه‌ای برای این کار در نظر گرفته شده باشد و دانلود فرم‌ویر و آپلود آن روی حافظه‌ی دیوایس به کمک این برنامه انجام شود.

دقت کنید که آپدیت بعضی از ایرپادهای پیشرفته‌تر نظیر AirPods اپل، به صورت خودکار و در زمانی که در حالت شارژ شدن باشند و به گوشی نزدیک باشند، انجام می‌شود.