فواید اسباب بازی فکری چیست؟ شما به عنوان والدین یا افراد بالغی که با کودکان بیشتر در ارتباط هستید باید از اهمیت رشد فکری کودکان با خبر باشید. امروزه در بازار انواع اسباب بازی های متنوع و مختلف موجود می باشد که انتخاب هر یک از این اسباب بازی ها به شرایط خاصی مانند: سن کودک، جنسیت کودک، علاقه و... بستگی دارد حال شما اگر به دنبال بالا بردن ضریب هوشی، قدرت تخیل، تقویت حواس و ارتقای قدرت خلاقیت کودک خود هستید پیشنهاد می کنیم تا انتهای نوشته ی فواید اسباب بازی فکری همراه ما باشید تا شما را با نکات لازم در انتخاب بهترین اسباب بازی آشنا کنیم.

فواید اسباب بازی فکری چیست؟

درباره ی فواید اسباب بازی فکری باید بگوییم که اولین و مهم ترین فایده ی این بازی ها سرگرم شدن کودک می باشد زیرا تفریح و سرگرم شدن با سلامت روان ارتباط مستقیمی دارد که علاوه بر سلامت روان بازی های فکری باعث افزایش مهارت های شناختی و عملکرد ذهن خواهد شد از دیگر فواید باری فکری میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

بهبود عملکرد مغز

از مهم ترین فواید اسباب بازی فکری میتوانیم به تقویت عملکرد مغز اشاره کنیم زیرا در این گونه بازی ها کودک مدام باید به موضوع های مختلفی مانند حرکت رقبا یا شرایط بازی یا حتی هدف آن بازی فکر کند و خود را به چالش بکشد یکی از بهترین بازی های فکری در این زمینه لگو می باشد که شما با خرید لگو میتوانید کودک خود را علاوه بر سرگرم کردن به فکر کردن وادار کنید.

فواید اسباب بازی فکری

افزایش صمیمیت و دوستی

از دیگر فواید اسباب بازی فکری این است که به صورت دسته جمعی نیز قابل اجرا است و کودکان میتوانند با هم فکری یکدیگر مشغول بازی شوند. بازی های فکری بدون هیچ گونه محدودیتی برای همه قابل انجام است و این گونه بازی ها مخصوص کودکان نیز نمی باشد و بسیاری از انسان های بالغ نیز میتوانند در اوقات فراغت خود به بازی های فکری مشغول شوند.

ترفند تربیتی

از دیگر ویژگی هایی که بازی های فکری دارند این است که شما از طریق آن ها میتوانید نکات آموزشی یا ترفند های تربیتی را به روش بازی به کودکان خود بیاموزید برای مثال کودکانی که به ساخت و ساز یا ماشین های سنگی علاقمند هستند با استفاده از ماکت راهسازی میتوایند نکات آموزشی را به آن ها یاد دهید که چگونه به کمک این ماشین ها میتوانه خانه ساخت یا کار هرکدام از این ماشین ها چیست و ...

پرورش هوش هیجانی

فواید اسباب بازی فکری

از دیگر مزایایی که اسباب بازی های فکری دارند افزایش دادن هوش هیجانی کودک است. در واقع هوش هیجانی به مهارت ها و صلاحیت و مسئولیت پذیرهای اجتماعی گفته می شود که به وسیله ی آن میتوان با ناهمواری های زندگی کنار آمد و بتوان با چالش ها و فشار های زندگی سازگار شویم. اگر کودکان با سن پایینی دارید بهترین وسیله برای افزایش هوش هیجانی کودکان خرید اسباب بازی نشکن می باشد.

نکاتی که در هنگام خرید اسباب بازی فکری باید به آن دقت کنید:

  • از بازی فکری هایی استفاده کنید که بتواند همراه هیشگی برای فرزند شما باشد و بتواند آن را به هر مکانی که میخواهد ببرد.
  • از بازی فکری هایی استفاده کنید که بتواند قدرت تخیل و هوش هیجانی فرزندتان را افزایش دهد.
  • از اسبازی هایی استفاده کنید که خودتان نیز بتوانید به همراه کودک در بازی مشارکت داشته باشید.
  • در هنگام خرید اسباب بازی ها به علایق فرزندان خود حتما توجه داشته باشید و نظرات آن ها را نیز مد نظر قرار بگیرید.
  • از اسباب بازی هایی استفاده کنید که کودکان را آماده ی خواندن یا نوشتن یا دیگر مهارت ها کند.
  • از اسباب بازی هایی استفاده کنید که به دنیای واقعی نزدیک باشند و شبیه سازی شده اند که لگو ها یا ماکت ها بهترین انتخاب می توانند باشند.
  • از بازی های فکری که کودک شما را وادار به فکر کردن یا حل کردن معما یا مسئله ای می کند استفاده کنید.

کلام آخر

ما در مقاله ی فواید اسباب بازی فکری سعی کردیم تمامی نکات لازمی که در هنگام خرید اسباب بازی ها باید مد نظر قرار دهید را به شما توضیح دهیم همچنین چند مورد از فواید که اینگونه اسباب بازی ها دارند را به صورت مختصر به شما توضیح دادیم. توجه داشته باشید که کودکان با حس کنجکاوی به دنیا می آیند و مدام به دنبال جستجو و کاوش دنیای اطراف خود هستند و بازی های فکری یکی از بهترین ابزار ها برای تقویت حس کنجکاوی آن ها می باشد.