برای اتصال لوله فلزی بدون رزوه می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد که نیازمند تجهیزات و ابزارهای خاصی هستند و به‌صورت گسترده در صنایع گوناگونی کاربرد دارند.

در سیستم‌های لوله‌کشی باید قطعات زیادی از انواع لوله‌ها در اندازه‌های متنوع را به یکدیگر متصل کرد که با انتخاب روش اتصال باید به معیارهایی مانند فشار و شدت جریان سیال توجه کرد.

انواع روش‌های اتصال لوله فلزی بدون رزوه

باید بدانید که منظور از رزوه ایجاد برش‌هایی بر روی لوله‌ها است که باعث می‌شود به‌صورت پیچ‌ومهره در یکدیگر قفل شوند اما زمانی که قرار باشد از روش‌های بدون رزوه برای اتصال لوله‌ها استفاده کرد باید موارد زیر را در نظر گرفت.

اتصال لوله فلزی بدون رزوه با استفاده از جوشکاری

برای اتصال‌دادن لوله‌های فلزی با استفاده از جوشکاری که به‌عنوان یک فرایند اتصال دائم شناخته می‌شود، می‌توان از چندین حالت مختلف کمک گرفت که عبارت‌اند از:

  • بات ولد: از سری شیوه‌های اتصال لوله فلزی بدون رزوه باید به جوشکاری بات ولد اشاره کرد که برای وصل ‌کردن لوله‌هایی با قطر یکسان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • سوکت ولد: در مواقعی که لوله‌ها قطر یکسانی ندارند و امکان نشتی وجود داشته باشد از روش جوشکاری سوکت ولد استفاده می‌شود که برای این منظور یک مفصل در کنار لوله‌ها جوش می‌دهند.

نحوه اتصال لوله فلزی بدون رزوه

اتصال لوله های فولادی با کمک روش فشرده سازی

برای مواردی که ۲ سر لوله‌ها ساده و بدون رزوه هستند به‌منظور اتصال آن‌ها می‌توان از یک روش کاربردی با عنوان فشرده‌سازی استفاده کرد که با کمک اتصالات رزوه‌ای انجام می‌شود.

اتصالاتی که برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد باید به‌درستی نصب شوند تا امکان مقاومت در برابر فشارهای ناشی از سیال را داشته باشد و به‌سرعت دچار شکستگی و نشتی نشوند.

اتصال لوله فلزی بدون رزوه با استفاده از فلنج

فلنج نوعی ابزار است که برای اتصال لوله‌ها به‌صورت موقت به ‌کار می‌رود که برای جریان‌هایی با فشار زیاد و لوله‌هایی با قطر بزرگ کاربرد دارد که امکان جداسازی و دسترسی به اجزای سیستم لوله‌کشی را فراهم می‌کند.

در اغلب موارد فلنج را با استفاده از مواد اولیه فولادی یا چدنی می‌سازند که از ویژگی‌های بسیار خوبی همچون دوام و استحکام بالا و همچنین مقاومت در برابر حرارت زیاد برخوردار است.

اتصال لوله فولادی با روش شیاردار

از دیگر روش‌هایی که برای اتصال لوله‌های فلزی بدون رزوه کاربرد دارد باید شیاردار را نام برد که در این حالت بر روی ۲ طرف لوله، شیارهایی را با استفاده از تجهیزات خاصی ایجاد می‌کنند و سپس اتصالاتی برای اطمینان از آب‌بندی به‌کار می‌رود.

با توجه به اینکه بخش پلاستیک الاستومتر که برای آب‌بندی در این روش به‌ کار می‌رود در برابر حرارت زیاد استحکام خود را از دست می‌دهد امکان استفاده از این روش در مناطقی با درجه حرارت بالا وجود ندارد.

نحوه اتصال لوله فلزی بدون رزوه

جمع‌بندی

اتصال لوله فلزی بدون رزوه ازطریق روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است که برخی از آن‌ها به‌صورت دائمی هستند درحالی‌که تعدادی از شیوه‌های اتصال قابلیت جداسازی را دارند.

ازجمله روش‌های مورد استفاده برای این کار باید به جوشکاری، شیاردار، فلنج و فشرده‌سازی اشاره کرد که هرکدام ویژگی خاص خود را دارند. چنانچه می‌خواهید برای مصارف مختلف از لوله‌های فولادی استفاده کنید امکان خرید با بهترین قیمت از وب‌سایت آهن باکس برای شما وجود دارد.