یکی از فرمت‌های معروف مولتی‌مدیا، فرمت ویدیویی TS است. برای باز کردن فایل ویدیویی با فرمت TS برنامه‌های زیادی وجود دارد، البته این فرمت مثل MP4 یا MKV متداول نیست اما به هر حال ممکن است در بعضی از سایت‌ها فایل ویدیویی با فرمت TS قرار داده شده باشد و فایلی با این فرمت را دانلود کرده باشید.

گاهی اوقات فایلی که پسوند TS دارد، یک فایل ویدیویی نیست بلکه حاوی متن یا دقیق‌تر بگوییم، کد است. در این صورت برای باز کردن آن و اجرا کردن کدها به برنامه‌های خاصی نیاز دارید.

در ادامه به دو نوع فایل با پسوند TS و روش باز کردن این فرمت می‌پردازیم. با سیاره‌ی آی‌تی در ادامه مطلب همراه باشد.

فایل TS چیست؟

خلاصه بگوییم: فرمت TS یکی از فرمت‌های فایل ویدیویی است که ساختار ویدیو و صدا در آن شبیه به MP4 و MKV است و البته برای پخش ویدیو در سایت‌ها مناسب است.

شاید فرمت TS را حین استفاده از DVD یا دیسک بلوری حاوی فیلم سینمایی دیده باشید، در بعضی از سایت‌ها هم از این فرمت استفاده می‌شود. فرمت Transport Stream که به صورت اختصاری با پسوند TS مشخص می‌شود، یک نوع فرمت ویدیویی است، درست مثل MP4 یا MKV و در واقع در این فرمت می‌توان از استریم صدا و استریم ویدیو با کدک‌های مختلف استفاده کرد. ویژگی خاص فرمت TS این است که به بسته‌های کوچک با طول ثابت تقسیم می‌شود و در نتیجه استریم صدا و ویدیو با حفظ هم‌زمانی، کنار هم قرار می‌گیرند. از طرفی اگر در سایتی ویدیوی TS پلی کنید و اینترنت اختلال داشته باشد و در نتیجه بعضی از بسته‌های داده به درستی دریافت نشود، مشکلی در پلی شدن ویدیو و صدا پیش نمی‌آید به خصوص که دیکودر ویدیو می‌تواند بخش زیادی از داده‌ها را بازیابی کند. 

فایل TS چیست؟ + پخش کننده فرمت ts و تبدیل فرمت ts

لذا ممکن است یک فایل TS در برنامه ویدیو پلیر قدیمی و آپدیت نشده، به خوبی پلی بشود و یک فایل دیگر که در آن ویدیو با کدک پیشرفته‌تر و امروزی‌تر فشرده شده، در برنامه قدیمی باز نشود! در این شرایط معمولاً کاربر مبتدی به فکر تبدیل فایل ts به mp4 می‌افتد و اگر حجم فایل کم باشد، از سایت‌های تبدیل فایل ts به mp4 آنلاین استفاده می‌کند. اما نیازی به کانورت کردن نیست، بهتر است برنامه جدید و قوی برای باز کردن انواع ویدیو و فایل موزیک نصب کنید. خوشبختانه برنامه پخش کننده فرمت ts برای اندروید و ویندوز که رایگان باشد، موجود است. به عنوان مثال می‌توانید VLC مخصوص اندروید یا ویندوز را نصب کنید و یا برای پخش فرمت ts با kmplayer آپدیت شده اقدام کنید.

آموزش دانلود فایل ts از سایت‌های پخش ویدیو

خلاصه بگوییم: برای دانلود فایل TS در ویندوز می‌توانید از IDM و همین‌طور برنامه‌های مخصوص دانلود ویدیو استفاده کنید. برنامه‌های ویدیو دانلودر برای اندروید و آیفون نیز موجود است.

در بیشتر سایت‌هایی که برای آپلود و پخش ویدیو طراحی شده‌اند، فرمت MP4 مورداستفاده قرار می‌گیرد و کمتر شاهد استفاده از فرمت TS هستیم. اما به هر حال شاید در سایت خاصی که پلیر ویدیویی دارد، از این فرمت استفاده شده باشد. خوشبختانه برنامه معروف اینترنت دانلود منیجر یا به اختصار IDM که اغلب کاربران ایرانی استفاده می‌کنند، این قابلیت را دارد که لینک دانلود ویدیوهایی که در حال پلی شدن است را شناسایی کند و دکمه دانلود ویدیو در سایت‌هایی نظیر یوتیوب نمایش دهد. در صورت استفاده از فرمت ts هم معمولاً IDM دکمه دانلود نمایش می‌دهد و با کلیک کردن روی این دکمه، می‌توان یکی از کیفیت‌ها را برای دانلود انتخاب کرد.

دقت کنید که معمولاً حجم نهایی فایل TS در حال دانلود مشخص نیست و به جای حجم، درصدی از فایل که دانلود شده نمایش داده می‌شود.

دانلود نرم افزار پخش فرمت ts برای کامپیوتر و گوشی

خلاصه بگوییم: پخش فرمت ts با kmplayer و VLC و غیره امکان‌پذیر است. برای تبدیل فرمت ts به mp4 در اندروید و ویندوز هم برنامه‌های زیادی وجود دارد.

توجه کنید که شاید محتویات یک فایل TS‌ شبیه فرمت‌های محبوب نظیر MP4 و MKV باشد اما برای باز کردن آن به برنامه‌ای نیاز دارید که دقیقاً از فرمت Transport Stream پشتیبانی کند. اگر به دنبال دانلود نرم افزار پخش فرمت ts برای کامپیوتر هستید، مولتی‌مدیاپلیر VLC گزینه‌ی خوبی است، یک برنامه رایگان و قدرتمند با پشتیبانی از انواع فرمت‌های ویدیو و موسیقی که نسخه‌ی مخصوص مک‌او‌اس و همین‌طور لینوکس دارد. لذا در هر کامپیوتری می‌توانید از VLC استفاده کنید.

برنامه‌ی دیگری که برای باز کردن فرمت TS در ویندوز توصیه می‌کنیم، PotPlayer است که از برخی جنبه‌ها بهتر از VLC است. این برنامه در حقیقت شبیه به KMPlayer و بروزتر از آن است و امکانات سفارشی‌سازی آن بسیار عالی است. لذا به جای پخش فرمت ts با kmplayer می‌توانید پات‌پلیر را نصب کنید.

در اندروید یا آیفون و آیپد نیز برای باز کردن فرمت TS برنامه‌های مختلفی وجود دارد، شاید برنامه‌های رایگان تمام امکانات موردنیاز شما را داشته باشد. خوشبختانه VLC نسخه مخصوص گوشی و تبلت نیز دارد. به همین ترتیب برنامه‌های معروفی مثل MX Player یا KMPlayer قابل استفاده است.

تبدیل فرمت ts به mp4 برای اندروید و کامپیوتر

خلاصه بگوییم: برای تبدیل فرمت TS به MP4 در ویندوز می‌توانید از برنامه‌های میکسر ویدیو و صدا استفاده کنید و در واقع بدون تبدیل کردن، صرفاً پسوند یا کانتینر را تغییر بدهید. برنامه‌های رایگان مختلفی برای کانورت کردن ts موجود است.

گاهی اوقات به جای کانورت کردن ts به mp4 می‌توانید صرفاً پسوند فایل ts را به MPEG تغییر بدهید و برنامه ویدیو پلیر موردنظر شما به راحتی آن را باز می‌کند! اما این ترفند همیشه جواب نمی‌دهد و شاید لازم باشد که واقعاً فرمت ts را تبدیل کنید. برای تبدیل فرمت ts به mp4 و سایر فرمت‌های محبوب، می‌توانید از برنامه‌های رایگان نظیر UniConverter کمپانی واندرشیر استفاده کنید. اگر اینترنت سریعی دارید یا حجم فایل ویدیویی کم است، امکان تبدیل فرمت به کمک بعضی از سایت‌ها نیز وجود دارد.

برای تبدیل ts در اندروید نیز می‌توانید عبارت Video Converter را در گوگل پلی یا سایت‌های دانلود اپلیکیشن اندروید جستجو کنید و یک یا چند کانورتور را نصب کنید. معمولاً کانورت کردن به خوبی انجام می‌شود و مشکل خاصی وجود ندارد. البته تنظیمات و کیفیت تبدیل کانورتورها و همین‌طور سرعت کانورت ویدیو در اندروید، متنوع است.

آشنایی با فرمت TS یا TypeScript

خلاصه بگوییم: فایل با پسوند TS ممکن است فایل TypeScript و حاوی کدهایی شبیه به جاوااسکریپت باشد که برنامه‌نویسان استفاده می‌کنند. برای باز کردن این فرمت می‌توانید از Notepad استفاده کنید اما برای کامپایل و اجرا، به برنامه‌های خاصی نیاز دارید.

گاهی اوقات فایل کم‌حجمی که پسوند TS دارد، اساساً ویدیو و صدا نیست بلکه حاوی کد است و یک فایل متنی محسوب می‌شود. در واقع فرمت TypeScript یا به اختصار TS، از نظر پسوند شبیه فایل‌های ویدیویی ts است اما کاملاً متفاوت است.

معمولاً فایل حاوی کدهای جاوااسکریپت در فایلی با پسوند js ذخیره می‌شود ولیکن TypeScript که به نوعی زیرمجموعه‌ی خاص جاوااسکریپت است، کمی متفاوت است و برای تمایز، از پسوند ts برای ذخیره کردن فایل استفاده می‌شود. برای باز کردن این نوع فایل و حتی ویرایش کردن آن می‌توانید از برنامه‌هایی نظیر Notepad استفاده کنید. اما بهتر است از برنامه‌های مخصوص کدنویسی استفاده کنید که امکاناتی نظیر هایلایت کردن سینتکس‌ها دارد و نمایش نقاط باز و بسته شدن پرانتز و گیومه دارند. به عنوان مثال Visual Studio Code یا برنامه‌ی کم‌حجم و محبوب Notepad++ گزینه‌ی خوبی است.

فایل TS چیست؟ + پخش کننده فرمت ts و تبدیل فرمت ts

با توجه به اینکه فایل ts از نوع TypeScript یک فرمت مولتی‌مدیا نیست، طبعاً برنامه و روشی برای تبدیل فایل ts به mp3 یا mp4 وجود ندارد. برای تبدیل فایل TypeScript به جاوااسکریپت معمولی نیز به کامپایلر خاصی نیاز دارید، خوبشختانه روش کار در سایت رسمی فرمت TypeScript شرح داده شده است.