فایل‌هایی با فرمت XLSX به نرم‌افزار Excel مجموعه‌ی آفیس مایکروسافت مربوط می‌شوند. فایلی با پسوند xlsx در حقیقت یک فایل اکسل یا Microsoft Excel Open XML است و برای باز کردن آن می‌توانید علاوه بر اکسل، از نرم‌افزارهای مشابه مختلفی استفاده کنید. حتی در اندروید و iOS هم می‌توانید این فرمت را با اپلیکیشن‌هایی مثل Google Sheets و Apple Numbers باز کنید. در لینوکس هم OpenOffice و موارد مشابه، برای باز کردن این فرمت مناسب است.

در ادامه به آشنایی بیشتر با فرمت محبوب XLSX پرداخته و روش باز کردن و در صورت نیاز تبدیل کردن آن به فرمت‌های دیگر را بررسی خواهیم کرد.

آشنایی با فرمت XLSX

فایل‌های XLSX فرمت اصلی در نرم‌افزار Excel مایکروسافت محسوب می‌شوند. در واقع حین Save کردن ورک‌شیت‌های اکسل می‌توانید به جای این فرمت اصلی، از سایر فرمت‌ها هم استفاده کنید. بنابراین XLSX فرمتی برای ذخیره کردن جداول و نمودارها و فرمول‌های مختلف درون جداول کاربرد دارد. هر سلول علاوه بر اعداد، می‌تواند شامل متن، تاریخ، واحدهای ارزی و حتی فرمول‌ها و روابط پیچیده باشد.

مایکروسافت سابقاً از فرمت XLS استفاده می‌کزد اما با معرفی Office 2007 از استاندارد XML استفاده کرد و فرمت پیش‌فرض را به XLSX تغییر داد. این فرمت جدید متن‌ باز است و لذا محبوبیت بالایی دارد و در واقع در نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های زیادی پشتیبانی می‌شود.

چگونه فایل XLSX را باز یا تبدیل کنیم؟

فرمت XLSX بسیار محبوب است اما به هر حال در ویندوز برای باز کردن آن، به نرم‌افزار خاصی مثل Excel مجموعه‌ی آفیس نیاز دارید. در سایر پلتفرم‌ها مثل توزیعات متنوع Linux می‌توانید از نرم‌افزارهای متن باز و رایگانی مثل LibreOffice استفاده کنید.

فایل XSLX چیست؟ چطور آن را باز کرده یا تبدیل کنیم؟

در سیستم عامل مک‌او‌اس اپل برای باز کردن این فرمت، کافی است روی آن دبل‌کلیک کنید چرا که با اپلیکیشن Apple Numbers به سادگی باز می‌شود.

خوشبختانه در وسایل همراه که دارای سیستم عامل اندروید و iOS هستند هم اپلیکیشن‌های مختلفی برای این کار موجود است. یک انتخاب عمومی در تمام سیستم عامل‌ها این است که از سرویس‌های آنلاین استفاده کنید. به عنوان مثال در Google Sheets می‌توانید فایل‌های اکسل را باز کرده و ویرایش کنید و حتی خروجی نهایی را با فرمت‌های دیگر دانلود کنید. در واقع برای تبدیل فرمت کافی است فایل اکسل را در یکی از نرم‌افزارها باز کرده و در مرحله‌ی ذخیره کردن، یکی از فرمت‌های دیگر را انتخاب کنید.

و همین‌طور می‌توانید از اکسل آنلاین مایکروسافت برای باز کردن این فرمت استفاده کنید.

فایل XSLX چیست؟ چطور آن را باز کرده یا تبدیل کنیم؟

کسانی که از مرورگر گوگل کروم استفاده می‌کنند، می‌توانند از اکستنشنی به اسم Office Editing for Docs, Sheets & Slides برای باز کردن فایل‌های مختلف آفیس مثل XLSX استفاده کنند.

این افزونه از محصولات اصلی گوگل است و اگر آن را روی گوگل کروم نصب کنید، می‌توانید فایل‌های اکسل را با روش درگ و دراپ روی پنجره‌ی گوگل کروم رها کنید تا سریعاً در Google Drive آپلود شده و آماده‌ی استفاده شود.

فایل XSLX چیست؟ چطور آن را باز کرده یا تبدیل کنیم؟