گیمرها همیشه دوست دارند سیستمی با بهترین سخت‌افزار و وسایل جانبی داشته باشند اما بهترین سخت‌افزار برای سیستم مخصوص بازی، لزوماً گران‌ترین سخت‌افزار موجود نیست. به عنوان مثال در سیستم گیمینگ رم ۶۴ گیگابایتی و پردازنده‌ی ۳۲ هسته‌ای کاربردی ندارد. اما یک سوال مهم: آیا برای سیستم مخصوص بازی، باید مودم یا روتر گیمینگ تهیه کنیم تا در بازی‌های آنلاین بهترین عملکرد را داشته باشد؟

در این مطلب در مورد خرید روتر گیمینگ صحبت می‌کنیم و به این سوال پاسخ می‌دهیم که چه روتری برای بازی‌های آنلاین یا شبکه‌ای کافی است. با ما باشید.

پاسخ کوتاه به سوالی که در مقدمه مطرح شد، منفی است. برای سیستم گیمینگ نیازی به روتر گیمینگ نداریم چرا که در بازی‌های آنلاین آنچه دریافت می‌شود، ویدیوی رزولوشن‌بالا نیست و در واقع اطلاعات کمی مبادله می‌شود. بنابراین روتر یا مودمی معمولی که چند قابلیت اساسی مثل QoS را داشته باشد، کافی است.

اغلب مودم‌های ارزان‌قیمت امروزی، از نظر سرعت دانلود و آپلود، وضعیت قابل قبولی دارند و آنچه از سرعت مهم‌تر است، تأخیر یا Latency است. تأخیر در دریافت و ارسال سیگنال چیزی است که در بازی‌های آنلاین و به خصوص بازی‌های شوتر، اکشن و سرعتی، می‌بایست حداقل باشد. تأخیری در حد ۵۰ میلی‌ثانیه یا به بیان دیگر، ۵۰ هزارم ثانیه بسیار زیاد است و به عنوان مثال زمانی که ماشه‌ی اسلحه را فشار می‌دهید تا گلوله به هدف بخورد، فرمان شما با تأخیر به سرور آنلاین می‌رسد و نتیجه این است که بازیکن رقیب کاملاً جابجا شده است! و به هوا شلیک کرده‌اید.

آیا برای سیستم گیمینگ، خرید روتر و مودم گیمینگ ضروری است؟

در برخی بازی‌های آنلاین، سرعت عمل در این حد مهم نیست و حتی اگر تأخیر در حد ۱۰۰ میلی‌ثانیه باشد هم گیمر به راحتی سرگرم بازی می‌شود.

تأخیر اینترنت با فرمان Ping اندازه‌گیری می‌شود. می‌توانید به وب‌سایت‌های تست سرعت نیز مراجعه کنید و تأخیر اینترنتی که در اختیار شماست را بررسی کنید. در کشور ما معمولاً پینگ اغلب سرویس‌های اینترنت بسیار زیاد است و عملاً هیچ سرویسی برای کاربری گیمینگ مناسب نیست. به همین جهت است که حتی اگر یک مودم یا روتر گیمینگ خریداری کنید، مشکل اصلی که تأخیر اینترنت است، برطرف نمی‌شود. حتی در کشورهای دیگر هم اینترنت معمولی و ارزان خانگی، تأخیر نسبتاً بالایی دارد.

آیا برای سیستم گیمینگ، خرید روتر و مودم گیمینگ ضروری است؟

البته خرید مودم سریع و پیشرفته در کاهش تأخیر موثر است اما توجه داشته باشید که با این کار، فقط ۱ یا چند میلی‌ثانیه از تأخیر کاسته‌اید. سهم اصلی کاهش تأخیر را شرکت ارایه‌دهنده‌ی خدمات اینترنت یا به اختصار ISP دارد. به بیان دیگر اگر ۴۰۰ دلار برای خرید روتر گیمینگ بسیار سریع و رده‌اول هزینه کنید، هزینه‌ی اضافی برای تجهیزات شبکه انجام داده‌اید که عملاً فایده‌ای ندارد. بهتر است هزینه‌ی بیشتری برای سرویس اینترنت پرداخت کنید و سرویسی با سرعت بیشتر و از همه مهم‌تر با تأخیر کمتر تهیه کنید.

آیا برای سیستم گیمینگ، خرید روتر و مودم گیمینگ ضروری است؟

البته محصولات گیمینگ از نظر قابلیت‌ها، مزایای خاصی دارند. به عنوان مثال اگر بخواهید در شبکه‌ی خانگی، ویدیو را از کامپیوتر و لپ‌تاپ به تلویزیون و پروژکتور ارسال یا به زبان دیگر Stream کنید، به مودم یا روتری نیاز دارید که سرعت بالایی داشته باشد. مودم‌هایی با پهنای باند بسیار پایین، برای این کار مناسب نیست. تعداد پورت‌های LAN برای ایجاد شبکه‌ی سیمی گسترده و همین‌طور تعداد زیادی آنتن برای پوشش کامل و کم‌نقص شبکه‌ی وایرلس، از مزایای محصولات گیمینگ است. البته این موارد نیز نباید بیش از حد نیاز و کاربری واقعی باشد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی‌ها و تنظیمات مهمی که در خرید مودم و روتر باید به آن توجه کرد، به مقاله‌ای از بخش راهنمای خرید توجه فرمایید: