میتوان گفت سیستم گیمینگ و سیستم رندرینگ حرفه ای شامل قطعات مهم مانند کارت گرافیک، پردازنده، رم ، مادربرد، هارد و …میباشد. در زمان خرید سیستم گیمینگ اسمبل شده باید تعیین کنید آیا قیمت سیستم گیمینگ میان رده می‌خواهید یا حرفه‌ایی؟ کدام مشخصات برای شما به عنوان یک کاربر اهمیت بیشتری دارد و قرار است چه بازی‌هایی و در چه سطحی انجام دهید. قبل خرید کامپیوتر گیمینگ یک لیست از مشخصات استاندارد و مورد نیاز خود را تهیه کنید و با توجه به آن خرید خود را انجام دهید.

هر چه مقدار ظرفیت هارد مورد نیاز بیشتر باشد فضای ذخیره‌سازی بیشتری در سیستم گیمینگ فوق‌حرفه‌ایی خواهید داشت. هارد به راحتی ارتقا می‌یابد

باید توجه داشت قدرت CPU یا پردازنده شما به طور مستقیم با قدرت کامپیوتر گیمینگ شما مرتبط است. هر چه گیگاهرتز پردازنده بیشتر باشد، سی پی یو قدرتمندتر است. اکثر CPUهای مدرن سرعت متوسط ​​​​از ۳ تا ۴ گیگاهرتز دارند.

و همچنین کارت گرافیک یا GPU نقش مهمی در تعیین قدرت سیستم اسمبل شده گیمینگ دارد. یکی دیگر از مشخصات مهم کارت گرافیک، VRAM یا رم ویدیویی است که نشان دهنده مقدار حافظه‌ای کارت گرافیک و مستقیماً با قدرت آن ارتباط دارد.

رم RAM در قیمت کامپیوتر گیمینگ و یا خرید سیستم رندرینگ و سیستم طراحی بسیار اهمیت دارد. هرچه رم بیشتری داشته باشید، کامپیوتر شما برای انجام بازی‌های پیچیده‌تر مناسب است. معمولا رم مناسب برای انواع بازی‌ها بهتر است از ۱۶ گیگابایت بالاتر باشد.

انتخاب مادربرد

امروزه مادربردهای معمولی هم امکانات قابل قبولی دارند و دیگر نیاز نیست سراغ مادربردهای گران قیمت بروید. در عین حال باید مادربرد انتخابی حتماً از نظر درگاه‌های ارتباطی، شکاف‌های توسعه و حجم و سرعت حافظه رم قابل نصب با نیاز شما و دیگر قطعات سیستم هم خوانی داشته باشد.

راهنمای خرید سیستم گیمینگ

تناسب میان مادربرد با پردازنده، کارت گرافیک و حافظه رم را رعایت کنید. برای نمونه اگر یک پردازنده رده بالا یا قوی خریداری می‌کنید، نباید سراغ مادربردهای رده پایین با قابلیت‌های محدود و مدار تغذیه ضعیف بروید. همچنین به فرکانس حافظه رم قابل پشتیبانی توسط مادربرد توجه کنید.

انتخاب پردازنده (CPU)

همانگونه که از اهمیت و نقش پردازنده در سرعت و کارایی سیستم‌های کامپیوتر طراحی واقف هستیم. برای داشتن یک کامپیوتر خوب حتماً باید یک پردازنده مناسب انتخاب کنید که به خوبی از عهده نیاز شما بر آید. در عین حال نباید بی جهت هم هزینه کنید. برای نمونه یک پردازنده Core i9 برای کسی که کارش صرفاً اجرای بازی‌های آنلاین یا کار با آفیس است.

فعلا توصیه می‌شود حداقل یک پردازنده 4 هسته‌ای نسل جدید خریداری کنید. دقت داشته باشید پردازنده‌های بیش از دو نسل قدیمی‌تر، دیگر ارزش خرید ندارند و هیچ جوره نباید سراغ آنها بروید. برای نمونه نسل دوم یا سوم Ryzen و پردازنده‌های نسل نهمی اینتل دیگر به هیچ عنوان ارزش خرید دارند.

انتخاب حافظه رم

رم باید در کنار حجم مناسب، از سرعت و تأخیر مطلوب نیز برخوردار باشد. در حال حاضر حداقل به 8 گیگابایت حافظه رم 2666 مگاهرتزی نیاز دارید اما بهتر است 16 گیگابایت حافظه رم DDR4 و نسل‌های جدیدتر خریداری کنید. دیگر خرید 4 گیگابایت حافظه رم یا نسل DDR3 توصیه نمی‌شود.

راهنمای خرید سیستم گیمینگ

معمولاً کیت‌های حافظه رم DDR4 با فرکانس 3000 یا 3200 مگاهرتز از عملکرد و قیمت مناسبی برخوردار هستند و کیت‌های سریع‌تر قیمت بالا یا تایمینگ های نه چندان دلچسبی دارند. از همین رو 16 گیگابایت حافظه رم DDR4 دو کاناله با فرکانس 3000 یا 3200 مگاهرتز مطلوب است.

دقت داشته باشید سرعت حافظه رم در برخی استفاده ها چون گیمینگ چندان اثر ملموسی ندارد و در عوض حجم بالاتر بهتر است.

در مورد کیت‌های حافظه رم جدیدتر DDR5 حتی سعی کنید یک کیت حافظه با تایمینگ مناسب خریداری کنید.

فراموش نکنید مادربردها معمولاً فقط از یک نسل حافظه رم (نظیر DDR4) پشتیبانی می‌کنند و شما نمی‌توانید به دلخواه از میان DDR4 یا DDR5 انتخاب کنید و باید حتماً با مادربرد و پردازنده انطباق داشته باشد.

انتخاب کارت گرافیک

همانگونه که  به اهمیت و نقش کارت گرافیک در اجرای بازی‌ها یا گیمینگ واقف هستیم اما کارت گرافیک برای همه استفاده‌ها لزوماً به یک اندازه مفید نیست. برای افرادی که به یک سیستم برای وب گردی یا کار با آفیس نیاز دارند همان گرافیک داخلی پردازنده پاسخگو است و به هزینه اضافی برای خرید کارت گرافیک مجزا نیاز نیست.

و از طرفی خرید یک کارت گرافیک میان رده برای افرادی که با ادیت عکس یا ویدئو سر و کار دارند می‌تواند سودمند باشد و از شتاب بخشی گرافیکی برخوردار شوند. همچنین یک کارت گرافیک ارزان چون GeForce GT 1030 برای مالتی مدیا و وب گردی می‌تواند مفید باشد.

راهنمای خرید سیستم گیمینگ

انتخاب کولر پردازنده (خنک کننده)

پردازنده‌های معمولی تا میان رده چون پنتیوم و Core i3 معمولاً همان کولر داخل باکس پردازنده به خوبی پاسخگو است و به کولر مجزا نیاز ندارید. اما برای پردازنده‌های نسل 10 به بالا استفاده از کولر پیشنهاد میگردد.

 

توجه داشته باشید کولر انتخابی باید با گرما و مصرف پردازنده شما تناسب داشته باشد. برای نمونه یک پردازنده Core i9 به کولر قوی‌تری نسبت به یک پردازنده Core i5 نیاز دارد. اینجاست که می‌توانید به توان طراحی گرمایی یا TDP پردازنده و چک کردن آن با توانایی کولر در دفع گرما رجوع کنید.

انتخاب اس اس دی (SSD)

اس اس دی تقریباً برای تمامی سیستم‌های امروزی ضروری است و به عملکرد روان‌تر و بهتر سیستم در هر استفاده‌ای کمک می‌کند. بسته به استفاده‌تان شما می‌توانید حداقل یک اس اس دی 120 گیگابایتی SATA برای نصب سیستم عامل، درایورها و برنامه‌ها خریداری کنید اما 250 گیگابایت مقرون به صرفه تراست.

برای استفاده‌های دیگر چون کار با فتوشاپ، ویرایش ویدئو، برنامه نویسی، کار با برنامه‌های طراحی و اتوکد و نظیر آنها، خرید یک اس اس دی PCIe NVMe پرسرعت قویاً توصیه می‌شود و از عملکرد بهتر و روان‌تر با تأخیر کمتر برخوردار می‌شود.

همچنین اگر پروژه‌های شما حجیم است، حتماً یک درایو اس اس دی با ظرفیت مناسب برای آن در نظر بگیرید تا از روی SSD بارگذاری و ذخیره شود. حتی SSD در کار با ویدئو هم بسیار سودمند است و نباید به سیستم بدون SSD فکر کنید.

انتخاب کیس

قاب کیس خوب باید در کنار پشتیبانی از نصب قطعات مورد نیاز شما، از کیفیت و تهویه مناسب نیز برخوردار باشد. دقت داشته باشید حتماً کیس دارای فضای کافی برای نصب مادربرد، کارت گرافیک، پاور و درایوهای ذخیره سازی مورد نیاز شما باشد.

راهنمای خرید سیستم گیمینگ

شما می‌توانید با رجوع به مشخصات کیس، طول کارت گرافیک قابل نصب، تعداد جایگاه‌ها، تعداد فن‌ها، سازگاری با نصب کولر و رادیاتور کولر، تعداد جایگاه‌های فن، سازگاری با مادربرد (نظیر ATX و EATX) و طول پاور قابل نصب را بررسی کنید.

انتخاب پاور (منبع تغذیه)

هرگز سراغ پاورهای با برندهای متفرقه یا به سفارش بازرگان های داخلی نروید و حتماً پاور کامپیوتر خود را از یک برند معتبر جهانی خریداری کنید. در ایران برند داخلی گرین (GREEN) هم معتبر میباشد.

چند وات بودن پاور کاملاً با قطعات انتخابی شما ارتباط مستقیم دارد و نمی‌توانید از یک پاور ضعیف‌تر از مصرف سیستم تان استفاده کنید.

توصیه می‌شود حداقل یک پاور 450 واتی با گواهی 80Plus Bronze خریداری کنید. برای سیستم‌های با مصرف بیش از 500 وات هم پاورهای 80Plus Gold توصیه می‌شود. در صورتی که سیستم شما قطعات رده بالا و گران قیمتی دارد، پاورهای 80Plus Platinum به واسطه طراحی پیشرفته‌تر و قطعات مرغوب می‌توانند ایده خوبی باشند.