امروزه در میان تنوع بسیار بالای انواع کامپیوترها و رایانه‌ها دستگاه‌هایی با نام زیرو کلاینت در حال جذب بسیاری از کاربران به ویژگی‌ها و امکانات خود هستند. از طرفی به عنوان چاره کار افرادی با کمبود فضا یا نیازمند جابه‌جایی کامپیوتر به حساب می‌آیند. همچنین این سیستم برای سازمان‌ها و اداراتی که می‌خواهند علاوه بر مدیریت آسان کاربران بتوانند از سرقت اطلاعات یا ویروس‌ها جلوگیری کنند، عملکرد مفید و مثبتی را ارائه می‌کند. در نتیجه کاربران مختلف باید بدانند که زیرو کلاینت چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ تا به این ترتیب در خصوص انتخاب یا عدم انتخاب آن تصمیم‌گیری کنند. از این رو در این مطلب به معرفی کامل زیرو کلاینت خواهیم پرداخت.

زیرو کلاینت چیست

به طور خلاصه زیرو کلاینت نوعی سیستم یا کامپیوتر کاربردی در ابعاد کوچک است که نوع عملکرد و پردازش آن توسط اتصال به یک سرور مرکزی انجام می‌شود. در واقع این سیستم بدون اتصال به سرور کارایی نخواهد داشت و تمامی پردازش‌ها و امور را از این طریق به انجام می‌رساند.

در مجموع زیرو کلاینت‌ها بسیار سبک هستند و گاهاً تنها به اندازه یک کف دست هستند. به این ترتیب گزینه مناسبی برای استفاده در آژانس‌ها و شرکت‌ها می‌باشند. با این حال با توجه به اینکه امکان نصب ویندوز بر روی آن‌ها وجود ندارد، تمامی کاربردها را پوشش نمی‌دهند. البته در مقایسه با کامپیوترهای شخصی از قدرت و سرعت بسیار بالایی برخوردار هستند که انجام امور مختلف را سهولت می‌بخشند.

از طرفی تشابه اسمی و ظاهری تین کلاینت و زیرو کلاینت باعث می‌شود تا بسیاری از افراد نتوانند این دو را از یکدیگر تمایز دهند. در حالی که زیرو کلاینت دستگاهی با نیاز به اتصال به سرور است و تین کلاینت دارای ویندوز و بدون نیاز به اتصال به سرور می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با تفاوت های زیرو کلاینت و تین کلاینت، بهتر است این مقاله را مطالعه نمایید.

انواع پروتکل های زیرو کلاینت

تین کلاینت

انواع زیرو کلاینت برای اتصال به سرور مرکزی نیازمند پروتکل هستند و به عبارتی اتصال آن‌ها از طریق این پروتکل‌ها انجام می‌شود. معروفترین نمونه‌ها شامل پروتکل PCoIP، پروتکل  ICA و پروتکل RDP هستند.

  • پروتکل PCoIP: این پروتکل دارای سرعت بالایی است و برای پردازش‌های سنگین مفید واقع می‌شود. به همین دلیل کمپانی اچ پی در تولید بعضی از مدل‌های زیرو کلاینت اچ پی از آن استفاده کرده است.
  • پروتکل ICA : این پروتکل برای تعدادی از پردازش‌ها و نرم‌افزارهای حرفه‌ای مناسب خواهد بود. دستگاه‌هایی که از این پروتکل پشتیبانی می‌کنند، پروتکل RDP را هم پشتیبانی خواهند کرد.
  • پروتکل RDP: به طور معمول این پروتکل برای پردازش‌های سبک و ساده مثل امور اداری و روزمره مناسب است. همچنین به سروری قدرتمند نیاز خواهد داشت.

البته بسیاری از مدل‌های زیرو کلاینت باکیفیت و پرفروش از جمله زیرو کلاینت اچ پی از تمامی پروتکل‌ها در کنار یکدیگر پشتیبانی می‌کنند.

ویژگی های زیرو کلاینت

نوع طراحی، ساختار و عملکرد زیرو کلاینت به ایجاد مزایا و ویژگی‌های پرکاربرد بسیاری منتهی شده است که تعدادی از آن‌ها شامل این موارد هستند:

  • اندازه کوچک و کاربردی: زیرو کلاینت‌ها در ابعاد و اندازه‌های بسیار کوچکی طراحی می‌شوند که به قرارگیری آن‌ها در جاهای مختلف کمک می‌کند. حتی بعضی از مدل‌های آن پشت مانیتور نصب می‌شوند و به این ترتیب فضای کاری زیادی را بر روی میز در اختیار کاربران می‌گذارند.
  • سرعت بالا: سرعت بوت و عملکرد زیرو کلاینت در مقایسه با سایر کامپیوترها بالاتر است و موجب استفاده آسان‌تر کاربران می‌شود.
  • امنیت چندین برابری: با توجه به اینکه پردازش‌ها در همان سرور اصلی انجام می‌شود و اطلاعات در خود زیرو کلاینت ذخیره نمی‌شوند، امنیت چندین برابری به وجود آمده است.
  • مدیریت کاربران: با به‌کارگیری تین کلاینت و زیرو کلاینت برای محیط‌های کاری نظیر ادارات و نهادهای مختلف می‌توان به راحتی کاربران را مدیریت کرد.
  • عدم ویروسی یا خراب شدن: از آنجایی که در ساختار این دستگاه‌ها از قطعات سخت‌افزاری زیاد و قطعات جانبی استفاده نشده است، امکان خراب شدن آن‌ها هم به حداقل رسیده است. از طرفی عدم ذخیره‌سازی محلی به امنیت بالا در کنار ویروسی نشدن منجر می‌شود.
  • کاربردهای متنوع: از آنجایی که زیرو کلاینت بر اساس قدرت سرور و نوع پروتکل از توانایی بالایی در انجام پردازش‌ها و محاسبات برخوردار است، برای کاربردهای متنوعی مفید واقع خواهد شد. این کاربردها شامل زمینه‌های گوناگون نظیر آموزشی، اداری، درمانی، ثبت اطلاعات، روزمره و شخصی است.
  • قیمت مناسب و به صرفه: با در نظر گرفتن مزایا و برتری‌های این محصول نسبت به سایر سیستم‌ها، باید گفت قیمت زیرو کلاینت بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. به این ترتیب انتخاب و خرید آن برای کاربردها و مراکز گوناگون تصمیمی عاقلانه خواهد بود.
  • مصرف انرژی پایین: زیرو کلاینت‌ها دارای مصرف انرژی بسیار پایینی هستند و تنها حدود ۶۵ وات انرژی مصرف می‌کنند. این میزان تقریباً حدود ۸۰ درصد کاهش مصرف نسبت به کامپیوترهای شخصی و کیس‌های بزرگ است.

با توجه به این موارد خرید زیرو کلاینت برای افراد مختلف انتخابی مطلوب است که موجب سهولت در استفاده، رضایت، صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌های آن‌ها می‌شود.

بهترین برندهای تولید کننده زیرو کلاینت

مینی پی سی

تین کلاینت و زیرو کلاینت هر دو از دستگاه‌های محبوب و پرکاربرد به حساب می‌آیند. به همین دلیل کاربران بسیاری به سراغ آن‌ها می‌روند و از این رو برندها و سازندگان متعددی به تولید این سیستم‌ها پرداخته‌اند. مجموعاً بهترین برندهای تولید کننده زیرو کلاینت شامل این موارد است:

  • زیرو کلاینت اچ پی
  • زیرو کلاینت سنترم
  • زیرو کلاینت ایسوس
  • زیرو کلاینت دل

در نهایت خرید زیرو کلاینت برای بسیاری از افراد سودمند خواهد بود. تنها باید مدل و نوع زیرو کلاینت را با نیاز و کاربری خود هماهنگ کرد.