هر شرکت رتبه پیمان کاری ابنیه تاسیسات و آب جهت اخذ پروژه از نهادها و سازمانها ی دولتی می بایستی گواهینامه صلاحیت پیمانکاری دریافت نماید. این گواهینامه صلاحیت در اصطلاح گرید یا رتبه نامیده می شود.مرجع بررسی و رتبه بندی شرکت، سازمان برنامه و بودجه کشور می باشد

ثبت سفیر بهترین موسسه ثبتی برای ثبت شرکت ، ثبت برند، کارت بازرگانی، تغییرات شرکت، اخذ رتبه و....

اخذ رتبه پیمان کاری

شرکت های پیمانکاری مجموعه هایی هستند که با افراد حقیقی و حقوقی گوناگون برای فعالیت در زمینه های تخصصی رشته های زیر قرارداد می بندند:

  • ساختمان و ابنیه
  • راه و ترابری
  • صنعت و معدن
  • تاسیسات و تجهیزات
  • کشاورزی
  • آب
  • کاوش های زمینی
  • ارتباطات
  • نفت و گاز
  • نیرو
  • مرمت آثار باستانی

اطلاعات بیشتر :صفر تا صد اخذ رتبه

ارتقا رتبه پیمان کاری

ارتقا رتبه پیمان کاری  شرایط ویژه و خاصی جداگانه از اخذ مجدد رتبه ندارد و به اصطلاحی همان اخذ مجدد می باشد و شما برای ارتقا رتبه خود همان مراحل اولیه که برای اخذ رتبه پیمانکاری طی کردید مجددا نیز طی نمایید. شما در ارتقا رتبه پیمانکاری تنها نیازمند اعتبار و امتیاز بیشتر در پروژه ها، کارکرد مالی و امتیاز مهندسین خود میباشید.

رتبه بندی شرکت های پیمان کاری

برای این امر شما نیاز دارید تا تمام امتیاز هایی که در هر بخش وجود دارد را کسب کنید تا به راحتی بتوانید برای آن اقدام نمایید به عنوان مثال یکی از مواردی که برای دریافت رتبه 4 پیمانکاری مهم است داشتن کارگاه، تامین ایمنی آن، داشتن و تامین تاسیسات و تجهیزات مورد نیاز در آن محل، شرکت در مناقصات دولتی یا خصوصی برای دریافت پروژه های مرتبط جهت تکمیل امتیاز مورد نیاز و بسیاری از موارد دیگر.بصورت خلاصه باید گفت که شما جهت ورود به پایه های بالاتر در رشته خود باید اثبات کنید که شرکت شما از هر لحاظ دارای صلاحیت، قدرتمند، دارای ظرفیت و توان اجرایی پروژه ها با حفظ امنیت و ایمنی و… است که تاییدیه های لازم برای آن را دریافت کنید.

ثبت سفیر بهترین موسسه ثبتی برای ثبت شرکت ، ثبت برند، کارت بازرگانی، تغییرات شرکت، اخذ رتبه و....

منظور  از اخذ رتبه 5 پیمان کاری

رتبه پیمانکاری دارای چند درجه می باشد به این صورت که پایین ترین درجه ، درجه 5 و به ترتیب 4 و 3 و 2 و بالاترین درجه آن 1 می باشد. هر شرکت که قصد اخذ گرید دارد ابتدا فقط میتواند رتبه 5 پیمانکاری را دریافت نماید یعنی بدون اخذ رتبه 5 پیمانکاری نمیتوان مستقیما” رتبه 4 پیمانکاری به پایین یعنی 3 و 2 و 1 را دریافت نمود.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید: به هنگام اخذ رتبه پیمانکاری برای رشته های مختلف در پایه 5 حداکثر امکان اخذ تا دو رشته انتخابی را خواهیم داشت. در صورتی که بخواهیم برای رشته دیگری در این پایه رتبه اخذ نماییم باید یکی از رشته هایی را که قبلا در این پایه رتبه اخذ نموده بودیم را به پایه بالاتری ارتقا دهیم تا در پایه 5 ظرفیت جهت اخذ رتبه برای رشته جدید باز شود و بتوانیم رشته انتخابی جدید را هم دارای رتبه کنیم.

رتبه بندی شرکت های پیمان کاری

شرایط اخذ گواهی نامه صلاحیت پیمان کاری

توجه داشته باشید که عوامل متعددی در تعیین نمودن رتبه و گرید برای یک شرکت پیمانکاری تاثیرگذار هستند. سوابق تحصیلی و کاری اعضا هیات مدیره و پرسنل شرکت، سوابق کاری شرکت، وضعیت حساب های مالی و … همگی در رتبه به دست آمده تاثیرگذار می باشند.

یکی از مهم ترین عوامل موثر در کسب پایه بالا در رتبه بندی پیمانکاری تعداد نیروهای متخصص فنی و مهندسی موجود در اعضای هیئت مدیره است. و اگر به دنبال رتبه بهتر برای شرکت خود هستید بهتر است اکثریت اعضا هیئت مدیره دارای حداقل مدرک تحصیلی  کارشناسی در رشته مرتبط .سابقه کاری مربوط به رسته مهندسی و یا مدیریت باشند. اگر این اعضا دارای رزومه پزوهشی پرباری نیز باشند شانس اخذ پا یه برتر برای شمابسیار بیشتر از سایر شرکت ها است

الزامات گرفتن گرید شرکت

  • رعایت مقررات حفاظت فنی و بهداشت کار (پیش از شروع کار، پیمانکار باید قوانین مخصوص کارفرما را برای کار در کارگاه از وی طلب کرده و بعد از دریافت آنها به تمامی موارد عمل نماید.)
  • عملیات مجهز شدن کارگاه باید در مدت زمان مشخص شده و مطابق با شرایط منطقه توسط پیمانکار انجام پذیرد.
  • توجه به حفاظت فیزیکی از کارها توسط پیمانکار
  • بیمه کردن ساختمان ها و تاسیسات موقت کارگاه در برابر حوادث و بلایای طبیعی

ثبت سفیر بهترین موسسه ثبتی برای ثبت شرکت ، ثبت برند، کارت بازرگانی، تغییرات شرکت، اخذ رتبه و....

شرایط دقیق اخذ رتبه پیمان کاری

  • عدم وجود ممنوعیت ‌های مقرر در اصول ۴۹ و ۱۴۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  • عدم سو‌ء سابقه شرکت در فعالیت های پیمانکاری
  • عدم وجود هیچ گونه ممنوعیتی در اعطای صلاحیت به شرح مندرج در بند ۲۴ و ضوابط ارزشیابی پیمانکاران
  • دو سوم اعضای هیئت مدیره باید حداقل دارای مدرک تحصیلی کارشناسی باشند.
  • اعضا هیات مدیره از اعضا دولت نباشند.
  • افراد امتیاز آور شرکت دارای سابقه کار و مدرک تحصیلی مرتبط با رشته باشند.
  • افراد امتیاز آور و مدیرعامل واد شرایط برای اخذ امتیاز کامل باشند.

اطلاعات بیشتر: چگونگی اخذ رتبه بندی انفورماتیک

مدارک مورد نیاز برای اخذ رتبه 5 پیمان کاری

در شرکت سهامی خاص : اساسنامه شرکت، اظهارنامه مالیاتی، روزنامه رسمی تاسیس و در صورت داشتن تغییرات آخرین روزنامه تغییرات.

در شرکت با مسئولیت محدود : اساسنامه شرکت ، تقاضانامه شرکت ، شرکت نامه، روزنامه رسمی تاسیس و در صورت داشتن تغییرات آخرین روزنامه تغییرات شرکت.

مدارک مربوط به محل شرکت که سند مالکیت یا اجاره نامه شرکت طبق روزنامه رسمی شرکت می باشد.

ارائه کپی شناسنامه و کارت ملی کلیه سهامداران و اعضای هیئت مدیره (ضمنا برای مهندسین ارائه استعلام سابقه بیمه از شرکتهای که برای آنها پرداختی بیمه انجام داده اند به اضافه نامه گواهی کار مرتبط با رشته مورد درخواست از شرکت هایی که نام آنها در لیست سابقه بیمه ارائه شده باشد.

سربرگ رسمی شرکت

دارا بودن مدرک لیسانس مربوطه برای دو سوم اعضا هیئت مدیره یعنی به عنوان مثال چنانچه اعضای هیات مدیره شرکت 3 نفر می باشند حتما باید دو نفر از اعضا دارای مدرک لیسانس باشند که این لیسانس می تواند مرتبط با غیر مرتبط باشد.

رتبه بندی شرکت های پیمان کاری

مدارک لازم برای جهت رتبه بندی شرکت

حداقل دو سوم اعضای هیئت مدیره می باید تحصیلات دانشگاهی مرتبط با رشته پیمانکاری را دارا باشند و مدرک تحصیلی شان حداقل لیسانس باشد

ارائه کارت وضعیت خدمت وظیفه اعضای آقای هیئت مدیره

مدارک مربوط به سوابق بیمه ای

مدارک ثبتی شرکت (شامل اساسنامه، اظهارنامه، روزنامه ی رسمی، تغییرات،صورت جلسه، شرکت نامه و تقاضا نامه)

اظهارنامه مالیاتی به همراه گزارش حسابرس رسمی

کد اقتصادی شرکت

مدارک شناسایی اعضای هیئت مدیره

رزومه کاری و تحصیلی اعضا هیئت مدیره

اجاره نامه و یا سند رسمی شرکت

رتبه بندی قبلی(درصورت وجود)

اصل و کپی آخرین صورتجلسه هیات مدیره با قید میزان سهام سهامداران شرکت

کپی قراردادها و مفاصاحساب آنها

شرایط مهندس برای اخذ رتبه 5 پیمان کاری

مهندسانی که عضو هیئت مدیره باشند، برای اخذ رتبه 5 پیمانکاری باید یکی از شرایط زیر را برای تایید صلاحیت باید داشته باشند:

یک مهندس با حداقل مدت 7 سال سابقه بیمه مستند با کار مرتبط در شرکت رتبه دار باشد. لازم به ذکر است که چنانچه سوابق بیمه از شرکتی است که دارای گواهی نمی باشد تنها شرط پذیرش این است که آن شرط پروژه های مرتبط با رشته مورد تقاضا داشته باشد.

دو نفر مهندس با 3 سال سابقه بیمه مستند و مرتبط با کار در شرکت رتبه دار باشد. یکی از مزایای داشتن دو مهندس با شرایط کامل در این است که در این صورت شرکت می تواند در دو رشته ی تحصیلی مهندس تقاضای رتبه نماید.

رتبه بندی شرکت های پیمان کاری

 مدارک و مراحل اخذ کد اقتصادی

کد اقتصادی شماره ای است 12 رقمی که بر طبق قانون برای اشخاص حقوقی و حقیقی که به تولید خدمات و کالا  می پردازند وضع شده است. این کد برای شناسایی شرکت در واحد مالیاتی استفاده می شود.بر این اساس، مطابق قانون مالیاتی تصویب شده،همه ی شرکت های ثبت شده ملزم به دریافت کد اقتصادی می باشند.

هر شرکت و یا موسسه پس از اینکه به ثبت رسید و آگهی تأسیس آن صادر شد باید طی دو ماه در دارایی تشکیل پرونده داده و جهت اخذ کد اقتصادی اقدام نماید.اهمیت تشکیل پرونده مالیاتی از آن جا مشخص می شود که هنگامی که شرکت تأسیس می شود با عدم داشتن پرونده مالیاتی قادر نیست جهت اخذ کد اقتصادی اقدام نماید. به همین علت شرکت قادر نیست اقدام به عقد قرار داد کرده و فعالیت خود را آغاز کند. همینطور شرکت قادر نیست در پایان سال مالی، اظهارنامه مالیاتی  فعالیت یا عدم فعالیت خود را به دارایی تسلیم کند.  

از علت های نیاز به کد اقتصادی جهت امور مهم تجاری میتوان موارد زیر را اشاره کرد

  • 1- دریافت کارت بازرگانی
  • 2- شرکت در مزایده ها
  • 3- صدور فاکتور
  • 4- باز کردن حساب در بانک
  • 5- شرکت در مناقصات
  • 6- اخذ قرارداد با شرکتها دولتی

مزایای دریافت و اخذ کد اقتصادی چیست

  • 1- کد اقتصادی شماره ای است که به وسیله سازمان امور مالیاتی به فعالان اقتصادی داده می شود و مانند شماره شناسایی این اشخاص در سازمان مالیاتی محسوب می شود.
  • 2- به واسطه ی کد اقتصادی سازمان امور مالیاتی کشور قادر است دفاتر قانونی، صورت حساب ها و فاکتورهای صادر شده را آسان تر بسنجد.
  • 3- از دیگر مزایای کد اقتصادی کسب مجوز جهت فعالیت های تجارتی و پرداخت حقوق دولت در قالب مالیات و مانع شدن از رقابت ها و تلاش های ناسالم است.

چه اشخاصی مکلف به اخذ کد اقتصادی اند؟

  • 1-همه ی اشخاص حقوقی که در زمینه ی مونتاژ، تولید، صادرات و واردات، توزیع کالاها و امور خدماتی فعالیت دارند.
  • 2-همه ی اشخاص حقیقی که در زمینه مونتاژ، تولید، صادرات و واردات، توزیع کالا و خدمات فعالند.

اشخاص حقیقی باید دارای پروانه ی کسب و کار از مراجع مربوطه بوده و محل فعالیت تجاری داشته باشند و شرایط لازم را جهت اخذ کد اقتصادی داشته باشند.

مطابق مصوبه مجلس، در صورتی که شرکت ها مراحل دریافت کد اقتصادی را انجام ندهند و این کد را اخذ نکنند از معافیت های مالیاتی که در ماده 105 قانون سازمان مالیاتی کشور قید شده بی بهره خواهند بود. به سبب ماده 105 قانون سازمان مالیاتی کشور " درآمد شرکت ها و درآمد ناشی از فعالیت های انتفاعی دیگر اشخاص حقوقی از منابع گوناگون در ایران یا خارج از ایران تحصیل می شود، بعد از وضع زیانهای (هزینه ها) حاصل از منابع غیر معاف و کسر مالیات های مقرر به استثنای مورد هایی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه ای می باشد مشمول مالیات حداکثر به نرخ 25 درصد خواهند بود."

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان میتوانید با

موسسه حقوقی ثبت سفیر تماس بگیرید 

  • 02188548054
  • 02188538637
  • 02188738363
  • 02188733118

مدارک مورد نیاز جهت درخواست کد اقتصادی اشخاص حقیقی

1-درخواست کتبی

2-سه قطعه عکس 2*3 متقاضی

3-رونشت از پروانه کسب

4-رونوشت از همه ی صفحه های مدارک شناسایی

5- پرداخت مبلغ 10000 ریال و ارائه فیش پرداختی

6-کامل کردن فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقیق

7-رونوشت کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری

مدارک مورد نیاز جهت درخواست کد اقتصادی اشخاص حقوقی

1-درخواست کتبی شرکت

2-روزنامه ی رسمی که آگهی تأسیس شرکت در آن درج شده باشد

3-فیش پرداختی به مبلغ 10000 ریال

4-رونوشت از همه ی صفحه های شناسنامه

5-تنظیم فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقوقی

6-رونوشت کارت اقتصادی پیشین یا فیش کامپیوتری

مدارک و مراحل  لازم جهت دریافت کد اقتصادی

1-کامل کردن دفترچه در واحد اطلاعات و خدمات اداره دارایی

2-کامل کردن فرم ب مربوطه از واحد ثبت و شناسایی اداره دارای

3-رونوشت اساسنامه و آگهی تأسیس شرکت

4-رونوشت از مدارک شناسایی اعضای هیأت مدیره

5-رونوشت اظهارات شرکت و پرانه بهره بداری یا مجوز تأسیس

6-رونوشت سند مالکیت اقامتگاه قانونی شرکت

7- پرداخت مالیات حق تمبر به اداره دارایی

مدارک کامل شده را همراه با فرم اطلاعات هویت اشخاص حقیقی به حوزه مالیاتی تحویل داده و بعد از آن سر ممیزی مالیاتی آنها را بررسی می کند. پس از تأئید و ثبت در دفتر حوزه، در قبال اخذ مدارک رسیدی را صادر می کند و آن را تحویل می دهد.بعد از آن مدارک به اداره ی نظارت و پی گیری تحویل داده و این اداره آن ها را به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی واداره شماره اقتصادی ارسال کرده و مسئولان مربوطه پس از سنجیدن مدارک، کارت کد اقتصادی را صادر می کنند.

در رابطه با اشخاص حقوقی نیز همینطور. بعد از تهیه کارت و کامل نمودن فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقوقی که به دست  مدیر عامل یا وکیل قانونی تنظیم و با مهر شرکت ممهور شده را به حوزه مالیاتی تحویل داده و باقی مراحل مشابه مراحل دریافت کد اقتصادی به دست اشخاص حقیقی است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان میتوانید با

موسسه حقوقی ثبت سفیر تماس بگیرید  02188548054