صفحه نمایش بخش مهمی از لپ تاپ گیمینگ محسوب می‌شود و بهتر است مشخصات آن را به دقت بررسی کنید. به عنوان مثال پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر موجب کاهش تیک زدن و همین‌طور بریدگی تصویر در بازی‌ها می‌شود و موضوع بسیار مهمی است. نرخ نوسازی بالاتر از ۶۰ هرتز نیز مزیت محسوب می‌شود در حالی که در لپ تاپی که برای کاربری عادی خریداری می‌شود، شاید این موارد چندان مهم نباشد. در واقع بهترین صفحه نمایش برای مطالعه یا برای تماشای فیلم و استفاده از اینترنت، با بهترین صفحه نمایش لپ تاپ برای بازی کامپیوتری کم و بیش متفاوت است.

در این مقاله در مورد مشخصه‌های مهمی که بهتر است صفحه نمایش لپ تاپ گیمینگ داشته باشد، بحث می‌کنیم. با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید.

بهترین نوع صفحه نمایش لپ تاپ کدام است؟

خرید لپ‌تاپ بهینه با توجه به تنوع بسیار زیاد محصولات در این بازار، کار ساده‌ای نیست و نیاز به اطلاعات فنی دارد. البته اگر محدودیت بودجه نداشته باشید، می‌توانید یکی از بهترین و گران‌ترین محصولات را خریداری کنید و احتمالاً برای اغلب کاربری‌ها مناسب است.

صفحه نمایش نیز بخش بسیار مهمی است که تنوع زیادی دارد و با توجه به نوع کاربری باید تصمیم گرفت که چه نوع صفحه نمایشی بهتر است. به عنوان مثال لپ تاپ با صفحه نمایش oled با توجه به کیفیت بالای رنگ‌ها و توانمندی خوب در نمایش رنگ‌های غلیط، برای امور گرافیکی مناسب است در حالی که بهترین صفحه نمایش لپ تاپ برای چشم و مطالعه طولانی، صفحه نمایش ساده‌تری است که روشنایی و کنتراست و همین‌طور غلظت رنگ‌ها در آن ضعیف‌تر است و در مقابل بالاتر بودن رزولوشن که موجب جلوگیری از دندانه‌دار شدن لبه‌ی حروف می‌شود، موضوع مهم‌تری است. البته اگر بخواهید لپ تاپ با صفحه نمایش 4k بخرید، معمولاً نوع صفحه نمایش یکی از انواع مرغوب نظیر IPS یا OLED است که طبعاً گران‌تر است.

اگر بخواهیم تکنولوژی‌های صفحه نمایش را به طور کلی رده‌بندی کنیم، ارزان‌ترین نوع پنل، TN است که البته در گذر زمان کیفیت آن بیشتر شده ولیکن به هر حال کیفیت آن در مقایسه با IPS پایین‌تر است. پنل TN به طور معمول از نظر نرخ نوسازی تصویر، سریع‌تر از IPS است و از نظر کیفیت رنگ و روشنایی و کنتراست، ضعیف‌تر است.

در گذشته هزینه‌ی تولید پنل‌های IPS‌ بالا بود و کمتر از این نوع پنل در لپ‌تاپ‌های ارزان استفاده میشد اما اکنون می‌توانید با بودجه‌ی نسبتاً کم، لپ‌تاپ ایسوس و HP و دل و لپ تاپ لنوو با صفحه نمایش ips خریداری کنید.

تکنولوژی OLED که هزینه‌ی بالاتری دارد، در بعضی از لپ‌تاپ های امروزی به کار می‌رود. عمر مفید پنل OLED پایین‌تر از پنل‌های معمولی است و در مقابل غلظت رنگ‌ها و روشنایی و کنتراست آن بالاتر است.

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ با بهترین صفحه نمایش

بهترین صفحه نمایش لپ تاپ برای بازی

در خرید لپ تاپ گیمینگ، سرعت نوسازی پنل مهم‌ترین مسأله است و گیمرها معمولاً به غلظت رنگ و میزان روشنایی کمتر اهمیت می‌دهند. بنابراین صفحه نمایش TN انتخاب خوبی است اما اگر کمی روی کیفیت تصویر حساس باشید، احتمالاً پنل TN شما را راضی نمی‌کند.

خوشبختانه تکنولوژی پنل‌های IPS نیز در گذر زمان پیشرفت کرده و هزینه‌ی تولید کاهش پیدا کرده است. در حال حاضر قیمت ارزانترین لپ تاپ با صفحه نمایش ips نزدیک به محصولاتی با پنل TN است. البته برای گیمرها موضوع اصلی نرخ نوسازی تصویر لپ تاپ گیمینگ با صفحه نمایش IPS است، خوشبختانه این روزها با ارقام بالاتر از ۱۰۰ هرتز در صفحه مشخصات لپ تاپ گیمینگ روبرو می‌شویم که بسیار عالی است.

با این توضیحات می‌توان گفت که در حال حاضر بهترین صفحه نمایش لپ تاپ گیمینگ، صفحه نمایش IPS با نرخ نوسازی بیش از ۱۰۰ هرتز است. البته بعضی از برندها صفحه نمایشی با تکنولوژی خاص‌تر دارند و با عنوانی نظیر IPS Level معرفی می‌شود که به هر حال گزینه‌ی خوبی است.

بهترین اندازه صفحه نمایش لپ تاپ گیمینگ

به طوری کلی برای کاربری که چشم وی در فاصله‌ی کمتر از نیم متر از صفحه نمایش قرار دارد، صفحه نمایش ۲۲ یا ۲۳ اینچ گزینه‌ی خوبی است ولیکن کاربران لپ‌تاپ گیمینگ معمولاً کمی نزدیک‌تر می‌نشینند و شاید صفحه نمایش ۱۸ یا ۱۹ اینچ گزینه‌ی ایده‌آلی باشد. اما متأسفانه تنوع مدل‌های لپ تاپ گیمینگ با صفحه نمایش بالاتر از ۱۹ اینچ کم است و معمولاً سخت افزار بسیار قوی و گران‌قیمتی دارند! بنابراین گیمرها سراغ مدل‌هایی با صفحه نمایش ۱۷.۳ اینچ می‌روند که از نظر وزن و قیمت، مناسب است.

اگر از افرادی هستید که مرتباً لپ‌تاپ گیمینگ را جابجا می‌کنید و همه جا با خود همراه دارید، بهتر است مدل‌های کوچک‌تر که صفحه نمایش ۱۵.۶ یا ۱۵.۴ اینچ دارند را انتخاب کنید. لپ تاپ گیمینگ با صفحه نمایش ۱۴ اینچی از نظر وزن ایده‌آل است ولیکن صفحه نمایش بیش از حد کوچک است.

اصولاً خرید لپ‌تاپ با صفحه نمایش ۱۷.۳ اینچ یا در نهایت ۱۵.۶ اینچ برای کاربری‌های مختلف نظیر مطالعه و طراحی گرافیک و کار با برنامه‌های آفیس بهترین گزینه است.

بعضی از گیمرها برای حل مشکل اندازه‌ی صفحه نمایش و وزن لپ تاپ، در هر مکانی که معمولاً مشغول بازی می‌شوند، مانیتوری با کیفیت قابل قبول قرار می‌دهند و لذا لپ‌تاپ گیمینگ با صفحه نمایش کوچک و وزن پایین را می‌پسندند. بعضی از گیمرها نیز به جای لپ‌تاپ، سراغ مینی پی سی یا کیس‌های بسیار کوچک و سبک می‌روند.

لپ تاپ با صفحه نمایش 4k بخریم یا فول اچ دی کافی است؟

اگر مقصود شما متصل کردن لپ‌تاپ به تلویزیون و مانیتور بزرگ نباشد، حداقل رزولوشن صفحه نمایش برای عموم کاربری‌ها و به خصوص بازی، فول اچ‌دی یا 1920 در 1080 پیکسل است. رزولوشن دیگری که توصیه می‌شود، 1440p یا QHD و به عبارت دیگر 2560 در 1440 پیکسل است که کمی بالاتر از Full HD است.

بعضی از گیمرها تصور می‌کنند که لپ تاپ با صفحه نمایش 4k گزینه‌ی بهتری است غافل از آنکه سرعت اجرای بازی‌های کامپیوتری زمانی که رزلوشون و در واقع ابعاد تصویر بیشتر است، کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این تشخیص پیکسل‌ها در صفحه نمایش ۱۵.۶ اینچی با رزولوشن QHD از فاصله‌ی ۳۰ یا ۴۰ سانتی‌متری تقریباً ممکن نیست و در نتیجه نیازی به رزولوشن بالاتر وجود ندارد.

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ با بهترین صفحه نمایش

در نظر بگیرید صورت خرید لپ تاپ با صفحه نمایش 4K، برای اجرا کردن روان بازی‌های کامپیوتری، به پردازنده‌ی گرافیکی قوی‌تری نیاز دارید. لذا اگر محدودیت بودجه دارید، یکی از مدل‌های لپ تاپ گیمینگ که صفحه نمایش Full HD یا QHD را انتخاب کنید و اگر محدودیت بودجه مطرح نیست، سراغ مدل‌هایی با پردازنده ی گرافیکی قوی‌تر و پنل 4K بروید.

حتی اگر لپ تاپی با صفحه نمایش 17.3 اینچ می‌خرید هم رزولوشن فول اچ‌دی کفایت می‌کند و تصویر به قدر کافی شارپ یا واضح است. نیازی به پنل با رزولوشن بالاتر وجود ندارد و حداکثر گزینه‌ی توصیه شده، پنل QHD است.

نرخ نوسازی متغیر یا VRR را بسیار جدی بگیرید!

زمانی که سرعت نوسازی تصویر در مانیتور و تلویزیون و به طور کلی انواع صفحه نمایش، عدد ثابتی مثل ۶۰ هرتز باشد، مشکلی که حین اجرا کردن بازی‌های سنگین پیش می آید این است که پردازنده‌ی گرافیکی در هر ثانیه دقیقاً ۶۰ تصویر رندر و آماده‌ی نمایش نمی‌کند. در نتیجه بعضی از تصویرها تکرار می‌شوند و به نظر می‌رسد که بازی کمی تیک دارد!

در مقابل اگر قابلیت همگام‌سازی کارت گرافیک و صفحه نمایش غیرفعال شود، ممکن است زمانی که بخشی از یک تصویر در نیمه‌ی بالای صفحه نمایش داده شده، فریم جدید آماده‌ی نمایش می‌شود و در نیمه‌ی پایین صفحه ظاهر می‌شود. این حالت نیز مطلوب نیست چرا که در صحنه‌های سریع، هر از گاهی بریدگی افقی در تصویر محسوس می‌شود.

برای حل کردن این مشکلات است که قابلیت نرخ نوسازی متغیر از سال‌ها پیش معرفی شده است به این معنی که کارت گرافیک و صفحه نمایش هم‌زمان و همگام با هم عمل می‌کنند. لذا اگر کارت گرافیک فرضاً در یک صحنه‌ی سنگین و شلوغ، در یک ثانیه ۲۵ فریم تصویر آماده کند، صفحه نمایش نیز هر ثانیه ۲۵ فریم نمایش می‌دهد.

در خرید لپ تاپ با صفحه نمایش خوب برای بازی‌ها، پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر بسیار مهم است، همان‌طور که پشتیبانی از نرخ نوسازی بالاتر از ۱۰۰ هرتز مطلوب است. بنابراین در صفحه مشخصات لپ‌تاپ به دنبال عبارت G-Sync انویدیا با FreeSync ای ام دی یا عبارت Variable Refresh Rate باشید.

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ با بهترین صفحه نمایش

دقت کنید که نیازی به ریفرش ریت بالاتر از ۲۰۰ هرتز نظیر ۲۴۰ هرتز یا ۳۶۰ هرتز وجود ندارد و شاید عملاً تفاوت این پنل با پنل‌هایی با ریفرش ریت ۱۲۰ یا ۱۴۴ هرتز را حس نکنید. لذا ریفرش ریت بهینه برای صفحه نمایش لپ تاپ گیمینگ، اعدادی نظیر ۱۲۰ یا ۱۴۴ و ۱۶۰ هرتز است.

در نهایت توصیه‌ای که برای خرید لپ تاپ گیمینگ در سال ۱۴۰۳ داریم، این است که رزولوشن فول اچ‌دی یا QHD با نرخ نوسازی متغیر و حداکثر ۱۴۴ یا ۱۲۰ هرتز و پنلی از نوع IPS یا OLED را مد نظر داشته باشید.

طبق تجربیات شما، اگر محدودیت بودجه مطرح باشد، چه نوع صفحه نمایشی بهترین گزینه برای لپ تاپ گیمینگ است و نرخ نوسازی و رزولوشون بهینه از نظر شما چه اعدادی است؟