برای شناخت بهتر دلایل قیمت ارزان طراحی سایت در ایران، لازم است به برخی از فاکتور های مهم تأثیرگذار در هزینه طراحی سایت بپردازیم. قیمت های طراحی سایت در هر کشوری تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد که یکی از عوامل دستمزد یا حقوق طراحان سایت است. ازآنجا که حقوق کارمندان متناسب با هزینه ها و تورم ایران رشد نکرده است پس این فاکتور در هزینه طراحی سایت پایین میاید. اما این به معنای کاهش کیفیت نیست؛ بلکه رشد فناوری و دانش در متخصصان ای تی ایران بسیار بالاتر از متوسط جهانی است. بنابراین با بهرمندی از توانمندی‌ها و دانش متخصصان این حوزه در ایران در کنار هزینه‌های متناسب با شرایط اقتصادی کشور میتوان سایت های باکیفیت جهانی ولی با قیمت بسیار کمتر طراحی نمود.

در این مطلب علاوه بر بررسی حقوق طراحی سایت و دیگر عومل تاثیرگذار بر قیمت طراحی سایت میخواهیم قیمت های طراحی سایت در شهرهای مختلف ایران را نیز بررسی کنیم پس با ما همراه باشید.

دلیل قیمت ارزان طراحی سایت در ایران

عوامل تاثیر گذار بر قیمت ارزان طراحی سایت

1. قیمت هاست و دامنه:

قیمت هاست و دامنه از اولین عواملی است که تاثیر مستقیم بر قیمت طراحی سایت دارد. هاستینگ به معنای اجاره فضایی در سرورهای اینترنتی است که فایل‌ها و داده‌های وبسایت شما در آن ذخیره می‌شوند. هزینه هاست متغیر بوده و بسته به نوع و میزان منابعی که نیاز دارید، تغییر می‌کند. این فاکتور از هزینه های سایت در ایران نسبت به کشورهای دیگر ارزان تراست. هاست های ارزان قیمت و محدود از سالانه 250 هزار تومان شروع میشود و گران ترین آنها سرورهای اختصاصی با سرعت و عدم محدودیت هستند که برای سایت های ویژه و سنگین مناسب هستند. همچنین، هزینه دامنه نیز برای ثبت یک دامنه با توجه به پسوند آن بسیار متفاوت است در زمان نوشتن این مقاله در سال 1402، هزینه ثبت دامنه .com سالانه 600 هزار تومان و هزینه ثبت دامنه ir که دامنه ملی محسوب میشود سالانه 50 هزار تومان است.

2. نوع وبسایت:

نوع وب‌سایت نیز از موارد تأثیرگذار بر قیمت ارزان طراحی سایت است. بسته به اهداف و نیازهای وب‌سایت، یک سایت ممکن است تحت سیستم مدیریت محتوا (CMS) وردپرس یا کدنویسی اختصاصی با زبان برنامه نویسی باشد. سایت هایی مانند آگهی نامه ها ، سایت های دوره های آنلاین و بطور کلی سایت با امکانات متنوع و پیچیده باید کدنویسی شوند . سایت های کدنویسی معمولن چند برابر سایت وردپرس زمان بر خواهد بود. قطعا هزینه طراحی سایت وردپرس هم کمتر از طراحی سایت کدنویسی خواهد بود . این فاکتور موثر در قیمت سایت در ایران بسیار ارزان تر از کشورهای دیگر است

بدلیل عدم وجود قوانین کپی رایت و حق مالکیت درایران یکی از دلایل مهم هزینه پایین طراحی سایت وردپرس در ایران میباشد. زیرا قالب های معروف و پرفروش وردپرس که در پلتفرم های معتبر جهانی در حال فروش هستند از حدود 50 دلار برای هر سایت شروع میشوند که این هزینه بطور کلی از لیست هزینه های طراحی سایت وردپرس در ایران حذف شده است . همچنین در سایت های کدنویسی نیز طراحان وب ایرانی می‌توانند از بسیاری از منابع و ابزارها بصورت رایگان برای طراحی وب‌سایت‌ها استفاده کنند. که مورد در کشورهای دیگر مشمول هزینه خواهد بود.

3. نرخ شرکت طراحی سایت:

هر شرکت طراحی سایت نرخ خود را بر اساس تجربه، مهارت، شهرت و موقعیت جغرافیایی خود مشخص می‌کند. شرکت‌های با تجربه بیشتر ممکن است هزینه بالاتری داشته باشند، اما لزوما طراحی سایت با کیفیت تری نخواهند داشت. در انتخاب یک شرکت، لازم است که میزان تجربه و نمونه کارهای آن شرکت در نظر گرفته شود. موقعیت جغرافیایی هم هر بر هزینه طراحی سایت شرکت مذکور تاثیر خواهد گذاشت به این صورت که هزینه طراحی سایت در تهران نسبت به طراحی سایت در اصفهان بیشتر خواهد بود

4. سئو سایت:

دلایل متعددی برای ارزان بودن سئو سایت در ایران نسبت به کشورهای دیگر وجود دارد که در ادامه اشاره خواهیم کرد اما لازم است به این نکته توجه کنید که ارزان بودن سئو سایت به معنای کیفیت پایین نیست. با این حال، لازم است قبل از انتخاب شرکت سئو، به طور کامل تحقیق کنید و از سابقه و تخصص شرکت مورد نظر اطمینان حاصل کنید.

1. پایین بودن دستمزد متخصصان سئو: هزینه زندگی و دستمزدها در ایران به طور کلی نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر پایین‌تر است. این موضوع در مورد متخصصان سئو نیز صدق می‌کند. به همین دلیل، قیمت سئو سایت در ایران نیز به طور قابل توجهی ارزان‌تر است.

2. رقابت شدید بین شرکت‌های سئو: تعداد شرکت‌های سئو در ایران زیاد است و رقابت شدیدی بین آنها وجود دارد. این رقابت باعث شده است تا شرکت‌ها برای جذب مشتری، قیمت‌های خود را پایین‌تر بیاورند.

3. عدم وجود قوانین و مقررات سختگیرانه: در ایران قوانین و مقررات سختگیرانه‌ای برای قیمت‌گذاری سئو سایت وجود ندارد. این موضوع باعث شده است تا شرکت‌ها در تعیین قیمت‌ها آزادی عمل بیشتری داشته باشند و قیمت‌های خود را به گونه‌ای تعیین کنند که برای مشتریان جذاب باشد.

4. عدم آگاهی مشتریان از قیمت واقعی سئو: بسیاری از مشتریان از قیمت واقعی سئو سایت آگاهی ندارند و به همین دلیل، ممکن است به دام شرکت‌هایی بیفتند که قیمت‌های بسیار پایینی ارائه می‌کنند. این شرکت‌ها ممکن است از کیفیت کار خود بکاهند تا بتوانند قیمت‌های پایینی را ارائه کنند.

5. استفاده از روش‌های غیر اصولی سئو: برخی از شرکت‌های سئو برای پایین آوردن قیمت‌های خود، از روش‌های غیر اصولی سئو استفاده می‌کنند. این روش‌ها ممکن است در کوتاه مدت رتبه سایت را بالا ببرند، اما در بلندمدت به ضرر سایت خواهد بود.

5. خدمات پشتیبانی سایت:

ارائه یا عدم ارائه خدمات پشتیبانی سایت در طراحی و نگهداری مستقیماً بر قیمت نهایی تأثیر می‌گذارد. پشتیبانی سایت شامل تعمیرات فنی، به‌روزرسانی‌های امنیتی، حل مشکلات فنی، و ارائه راهکارهای فنی جهت بهبود عملکرد وبسایت می‌شود. سطح پشتیبانی ممکن است متناسب با نیازها و خصوصیات وبسایت تنظیم شود. شرکت‌های طراحی سایت معمولن بسته‌های مختلف پشتیبانی ارائه میدهند، از پشتیبانی معمولی گرفته تا خدمات پشتیبانی ۲۴ ساعته و اختصاصی. قراردادهای پشتیبانی به صورت سالانه یا ماهیانه ،خدمات تعمیراتی و فنی، بروزرسانی‌های منظم، و پاسخگویی به مشکلات فوری سایت بر هزینه پشتیبانی سایت تاثیر میگذارد.

دلیل قیمت ارزان طراحی سایت در ایران

مقایسه قیمت های طراحی سایت در ایران:

تا اینجای مقاله به بررسی المان موثر در طراحی سایت پرداختیم و متوجه شدیم که از این عوامل دستمزد طراح سایت ، هزینه هاست و دامنه و هزینه پشتیبانی سایت در ایران کمتر از کشورهای دیگر است پس ارزان بودن قیمت طراحی سایت در ایران دلیل بر پایین بودن سطح تخصص برنامه نویسان نیست. و این مهم باعث آمار بالای مهاجرت سالانه تعدادی از برنامه نویسان و متخصصان ای تی کشور شده است .

اما در خود ایران نیز قیمت طراحی سایت در شهرهای مختلف متفاوت است . هزینه یک فروشگاه اینترنتی در تهران با هزینه طراحی سایت فروشگاهی در اصفهان متفاوت است اما چرا ؟

بله قیمت طراحی سایت در شهرهای مختلف ایران می‌تواند متفاوت باشد. به طور کلی، قیمت طراحی سایت در شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد، اصفهان و شیراز، به دلیل وجود طراحان و متخصصان باتجربه‌تر و همچنین هزینه‌های زندگی بالاتر، بیشتر از شهرهای کوچک است.

شاید شنیده باشید که متخصصان برنامه نویسی در تهران بیشتر هستند یا شرکت های قوی تر طراحی سایت آنجا حضور دارند اما در واقعیت تنها عامل مهم تاثیر گذار ، بر قیمت این نیست و گران بودن هزینه زندگی در شهر تهران نیز بر قیمت طراحی سایت موثر است. حقیقتا زمانی که هزینه ها و حقوق و درآمد ها بالاتر باشد هزینه یک کار خدماتی مانند طراحی سایت نیز بالاتر خواهد بود . و در حال حاضر میبینیم شرکت های بزرگی در زمینه طراحی سایت یا شرکت های بزرگ هاستینگ در شهرهایی همچون اصفهان ، مشهد و شیراز و... در حال ارائه خدمات هستند.

با بررسی قیمت طراحی سایت وردپرس اصفهان و طراحی سایت های وردپرس در تهران متوجه خواهید شد تفاوت قیمت 1.5 برابری در تهران خواهید شد. همانطور که میدانید طراحی سایت وردپرس خیلی نیازمند تخصص برنامه نویسی نمیباشد چون وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای اپن سورس است که در حال حاضر بیشترین سهم طراحی سایت در جهان را از آن خوده کرده است. این بدین معنی نیست که برای طراحی سایت وردپرس بدنیال ارزان ترین قیمت باشید زیرا که ارزان بودن هزینه طراحی سایت در برخی شرکت ها دقیقا به معنای کیفیت پایین خدمات میباشد . بنابراین در زمان انتخاب بهترین شرکت طراحی سایت متناسب با نیازهای خودتان علاوه بر هزینه طراحی سایت باید به میزان رضایتمندی مشتریان ، تنوع نمونه کارها ، کیفیت خدمات دهی و حتی تعداد کارمندان آن شرکت توجه نمایید .

پایان بندی :

از آنجا که طراحی سایت یک نوع خدمت در بستر اینترنت است خیلی به موقعیت جغرافیای شرکت ارائه دهنده بستگی ندارد. و امروزه شاهد آن هستیم که شرکت ها و اشخاص برای دریافت طراحی سایت متناسب با نیاز و بودجه شان ، پروژه خود را به شرکت طراحی سایت در شهر یا حتی کشور دیگری میسپارند. گاهن برخی کارفرمایان در تهران برای کم کردن هزینه، پروژه خود را به یک شرکت طراح سایت در اصفهان یا مشهد یا... میدهند. یا حتی برخی شرکت های مستقر در اروپا و آمریکا و حوزه خلیج فارس ،طراحی سایت و خدمات آی تی خود را به یک شرکت ایرانی میسپارند. به امید آینده ای روشن و موفقیت روز افزون تمامی کسب و کارها در کشور عزیزمان ایران.