در دنیای پرشتاب معاملات ارزهای دیجیتال، تعداد کمی از رویدادها همچون هاوینگ بیت کوین اهمیت دارند. هاوینگ، تقریبا هر چهار سال یک بار اتفاق می‌افتد و نه‌تنها بر مکانیسم عرضه بیت کوین تاثیر می‌گذارد؛ بلکه، بازار گسترده‌تر ارزهای دیجیتال را نیز تکان می‌دهد. این رویداد، همچنین بر روند قیمت و احساسات سرمایه‌گذاران موثر است. درادامه راه هایی برای شناسایی بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری و استراتژی موفق معامله ارائه خواهیم داد.

آشنایی با هاوینگ بیت کوین

در قلب اکوسیستم Bitcoin، مکانیسمی نهفته است که برای اطمینان از رونق خرید و فروش ارز دیجیتال بیت کوین با کمبود عرضه و ارزش پیشنهادی آن طراحی شده است. این مکانیسم، با تعبیه‌ توسط ساتوشی ناکاموتو، در هر 210.000 بلاک اتفاق می‌افتد.

هاوینگ، درواقع پاداش استخراج‌کنندگان برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها در شبکه، بیت کوین را به نصف کاهش می‌دهد. این کاهش در پاداش استخراج دو هدف دارد؛ کاهش سرعت عرضه بیت کوین‌های جدید و تقلید از ویژگی کمیاب بودن فلزات گران‌بها مانند طلا.

با هر هاوینگ، نرخ ورود بیت کوین‌های جدید به بازار کاهش می‌یابد که درنهایت، به عرضه ثابت ۲۱ میلیون بیت کوین ختم می‌شود. رویداد هاوینگ بیت کوین، با عرضه از پیش‌تعیین‌شده و رو به کاهش، وضعیت پادشاه کریپتو را به‌عنوان یک دارایی دیجیتال کاهنده تورم با ارزش ذاتی حفظ می‌کند.

روندهای تاریخی قیمت پس از هاوینگ بیت کوین

تجزیه و تحلیل گذشته‌نگر رویدادهای هاوینگ، الگوهای صعودی در مسیر قیمت بیت کوین را نشان می‌دهد؛ مسیری که توسط دوره‌های صعودی سرخوشانه و سپس چرخه‌های نزولی ادامه داشته است. داده‌های تاریخی، درواقع لنزی ارزشمند هستند که از طریق آن، معامله‌گران می‌توانند بینشی در مورد تغییرات احتمالی قیمت و احساسات بازار در طول دوره هاوینگ به‌دست آورند.

به‌عنوان مثال، هاوینگ سال 2016 به افزایش بی‌سابقه قیمت بیت کوین منجر شد و طی یک سال، ارزش آن را از 665 دلار به 2250 دلار رساند. به‌طور مشابه، هاوینگ 2020 با افزایش احساسات صعودی همراه بود که قیمت بیت کوین را از 8740 دلار به 29.000 دلار تا پایان سال رساند.

البته، عملکرد گذشته شاهدی بر نتایج آینده نیست؛ اما، این عملکردهای تاریخی اهمیت رویداد هاوینگ بیت کوین را در شکل‌دهی به پویایی بازار و رفتار سرمایه‌گذاران برجسته می‌کند.

استراتژی های معاملاتی ارز دیجیتال

استراتژی های معاملاتی برای چرخه چهار ساله

هاوینگ، هر چهار سال یکبار اتفاق می‌افتد و الگویی با مراحل گوناگون را ایجاد می‌کند. معامله‌گران، می‌توانند با استفاده از استراتژی‌های خاص و مطابق با هر مرحله از چرخه هاوینگ، این الگوها را مورد استفاده قرار دهند.

1. آماده‌سازی قبل از رویداد

قبل از رویداد، معمولا تبلیغات زیادی در رسانه‌ها وجود دارد و مردم بیشتر درباره بیت کوین گمانه‌زنی می‌کنند. این امر، اغلب به افزایش قیمت بیت کوین می‌انجامد. معامله‌گران، با خرید بیت کوین قبل از هاوینگ معمولا می‌توانند سود بیشتری به‌دست آورند؛ زیرا، انتظار می‌رود که قیمت پس از رویداد حتی بیشتر هم افزایش یابد.

2. بول ران پس از رویداد

با کاهش پاداش استخراج، معمولا یک بازار صعودی جدید شکل می‌گیرد که مشخصه آن، افزایش خوش‌بینی و بالارفتن قیمت‌ها است. معامله‌گران، می‌توانند با اتخاذ موقعیت‌های طولانی در بیت کوین و سایر آلت کوین‌های امیدوارکننده بر این موج صعودی سوار شوند.

3. شناسایی قله های جدید

حال، کاربران ارزهای دیجیتال بسیار خوش‌بین هستند و قیمت‌ها به‌سرعت بالا می‌رود. این پدیده، معمولا به دلیل هایپ بالا ایجاد می‌شود. با این حال، معامله‌گران باید در این دوره با احتیاط کامل به حرکت بپردازند. حتی باید به فروش برخی از دارایی‌های خود برای کسب سود و کاهش ریسک فکر کنند.

4. ورود به بازار خرسی

پس از رسیدن کوین‌ها به اوج خود، معمولا قیمت‌ها شروع به کاهش (اصلاح) می‌کنند که بازار خرسی یا نزولی نام دارد. معامله‌گران، برای محافظت از خود در این دوران، می‌توانند از استراتژی‌هایی مانند تنظیم سفارش‌های فروش خودکار و تنوع بخشیدن به سرمایه‌گذاری‌های خود بهره ببرند.

5. فاز انباشت دارایی

در میانه آشفتگی بازار، سرمایه‌گذاران بلندمدت به انباشت دارایی‌ها با استفاده از قیمت‌های تخفیف‌دار می‌پردازند. این امر، زمینه را برای رشد منتهی به رویداد بعدی هاوینگ بیت کوین فراهم می‌کند.

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

جمع بندی

استراتژی‌های معاملاتی در بازار ارزهای دیجیتال، پس از هاوینگ بیت کوین برای سرمایه‌گذارانی اهمیت دارد که به‌دنبال کسب سود از تغییرات بالقوه در پویایی عرضه و قیمت بیت کوین هستند. به یاد داشته باشید که داده‌های تاریخی، می‌توانند بینش‌های خوبی را ارائه دهند؛ اما، عملکرد گذشته، همیشه تضمین‌کننده نتایج مشابه در آینده نیست. پس تحقیقات خودتان را انجام دهید و میزان تحمل ریسک خود را درنظر بگیرید.