با وجود نوسانات قیمت ارز دیجیتال، پیش‌بینی حرکت قیمت آن‌ها دشوار است. اگر به جدول ارزهای دیجیتال نگاه کنید، نمودارهایی را می‌بینید که الگوهایی را براساس حرکت قیمت رمزارزها در گذشته ایجاد می‌کنند. این الگوها برای شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌طور کلی، عواملی وجود دارند که منجر به افزایش و کاهش قیمت رمزارزها می‌شوند. بیایید به بررسی عوامل موثر بر کاهش قیمت‌های ارز دیجیتال بپردازیم.

عوامل اثرگذار در کاهش قیمت ارزهای دیجیتال

رویدادهای مهم مانند سقوط صرافی‌ها، ورشکستگی پروژه‌های بزرگ ارز دیجیتال، تورم فزاینده و نرخ‌های بهره بالا، بر قیمت ارز دیجیتال اثر می‌گذارند. برای مثال سقوط صرافی FTX در سال 2022، تأثیر زیادی بر بازار گذاشت. سقوط این صرافی نه فقط FTX، بلکه بر لیست ارزهای دیجیتال وابسته به FTX نیز تأثیرگذار بود. (ارزهایی مانند Solana).

علاوه بر موارد فوق‌الذکر، برخی از عوامل کلان اقتصادی که منجر به عدم اعتماد مردم نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال می‌شوند، از عوامل کاهش قیمت‌ها هستند. عوامل نظارتی و اقدامات اجرایی مالی انجام شده توسط SEC نیز منجر به سقوط کریپتو می‌شوند. در زمان کاهش سریع قیمت‌ها، سرمایه‌گذاران را به آزاد کردن وجه نقد به منظور انجام سایر تعهدات وادار می‌کنند؛ به این ترتیب فشار بیشتری بر بازار وارد می‌شود.

 

عوامل تأثیرگذار بر کاهش و افزایش قیمت ارزهای دیجیتال

برخی از عوامل اقتصاد کلان که بر قیمت ارزهای دیجیتال تأثیر می‌گذارند، در بازارهای سنتی که شامل سهام، اوراق قرضه و ارزهای فیات می‌شود نیز مشترک هستند؛ اما برخی از عوامل مختص به بازار ارزهای دیجیتال هستند.

عرضه و تقاضا

ارزهای دیجیتال هم مثل دارایی‌های سنتی از قبیل کالاها، سهام و اوراق بهادار، تحت تأثیر عرضه و تقاضا هستند. برای مثال حداکثر 21 میلیون بیت کوین وجود دارد که در حال حاضر، 92 درصد بیت کوین‌ها عرضه شده است. این عدد به معنی کمبود عرضه و از دلایل افزایش قیمت بیت کوین است.

اما مقدار عرضه همه توکن‌ها مانند بیت کوین محدود و اعلام شده نیست. برای مثال اتریوم سقف عرضه ندارد. علاوه بر این، بعضی از ارزهای دیجیتال از مکانیزم سوزاندن استفاده می‌کنند. سوزاندن توکن شامل ارسال آن به یک آدرس پوچ یا غیرقابل بازیابی در بلاک چین است. به این ترتیب مقدار عرضه در گردش توکن‌ها محدود شده که منجر به افزایش قیمت آن می‌شود.

در مفاهیم اولیه اقتصادی، هر زمان که خرید ارز دیجیتال بیشتر از فروش آن باشند، قیمت افزایش یافته و برعکس، اگر تعداد افرادی که قصد فروش ارز دیجیتال خاصی را دارند، از کسانی که می‌خواهند بخرند، کم‌تر شود، منجر به کاهش قیمت ارز دیجیتال خواهد شد.

چه عواملی باعث کاهش قیمت ارزهای دیجیتال می شود؟

احساسات و قیمت کریپتو

یکی از روش‌های اندازه‌گیری احساسات، شاخص ترس و طمع است. این دو مورد، صعودی یا نزولی بودن بازار را نشان می‌دهند. بازار صعودی به نفع اکثر سرمایه‌گذاران و معامله‌گران است؛ زیرا قیمت‌ها دائما در حال افزایش هستند. در مقابل، نزولی بودن بازار ارزهای دیجیتال، منجر به خروج سرمایه و کاهش قیمت‌ها می‌شود. در کل، احساسات بازار می‌تواند گروه بزرگی از مردم را برای انجام شرط‌بندی‌های صعودی یا نزولی در بازار بسیج کند و در نتیجه بر قیمت کریپتو تأثیر بگذارد.

نقش رسانه‌های اجتماعی در افزایش و کاهش قیمت کریپتو

علاوه بر احساسات، نقش رسانه‌های اجتماعی نیز بر نوسانات قیمت ارز دیجیتال حائز اهمیت است. برای مثال، می‌توان به تأثیر توییت‌های ایلان ماسک بر نوسان قیمت میم کوین‌هایی مثل دوج کوین و شیبا اینو اشاره کرد.

خبرها و حواشی پیرامون ایجاد یک پروژه ارز دیجیتال جدید نیز می‌تواند بر حجم معاملات آن به صورت مثبت و منفی تأثیر بگذارد. میم کوین PEPE نمونه خوبی از تأثیر تبلیغات رسانه‌های اجتماعی بر تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال است. قیمت PEPE تنها یک هفته پس از راه‌اندازی آن 300 درصد افزایش یافت، قبل از آن با 1.29 میلیون توییت در توییتر ترند بود. تقریبا در همان زمان، میم کوین Good Gensler (GENSLR) نیز 3000 درصد افزایش قیمت داشت، قبل از این افزایش قیمت با بیش از 1.18 میلیون توییت در توییتر ترند بود.

لیست ارزهای دیجیتال فهرست شده در صرافی‌های محبوب

فهرست شدن هر توکن در لیست ارزهای دیجیتال صرافی‌های محبوب، از عوامل تأثیرگذار بر افزایش قیمت آن توکن است؛ زیرا این ارز را در اختیار افراد بیشتری قرار می‌دهد. برای مثال، ارز دیجیتال فلوکی، اخیرا در یک صرافی رمزنگاری معروف (Binance US ) فهرست شده است. به‌دنبال این تحول، قیمت فلوکی در 24 آوریل 2023 به میزان 50 درصد افزایش یافت و از 0.0000281334 دلار به 0.0000494994 دلار رسید.

چه عواملی باعث کاهش قیمت ارزهای دیجیتال می شود؟

عوامل کلان اقتصادی

اگرچه ارزهای دیجیتال به عنوان پوششی در برابر عوامل کلان اقتصادی در نظر گرفته می‌شوند؛ اما به طور کامل از ناهنجاری‌های خارجی در امان نیستند. برای مثال، در طی یک رکود اقتصادی، ممکن است سرمایه‌گذاران تصمیم بگیرند که مقدار سرمایه‌گذار‌های خود در هر دارایی از جمله ارزهای دیجیتال را محدود کنند. حتی گاهی افراد مایلند دارایی‌های دیجیتال خود را به پول نقد تبدیل کنند. چنین وضعیتی، کاهش قیمت کریپتو را در پی خواهد داشت.

نمونه‌ای از این وضعیت را می‌توان زمانی مشاهده کرد که سیستم فدرال رزرو (FRS) بانک مرکزی آمریکا، در سال 2022 چندین بار نرخ بهره را افزایش داد. گزارش شده است که بازار ارزهای دیجیتال در نتیجه کاهش تمایل به دارایی‌های پرخطر آسیب دیده است. زمانی که نرخ بهره افزایش می‌یابد، مردم به جای سرمایه‌گذاری‌های پرریسک به سرمایه‌‌گذاری‌های کم ریسک علاقه نشان می‌دهند و با کاهش نرخ بهره، وضعیت برعکس می‌شود.

تعداد گره‌ها و تأثیر آن بر قیمت کریپتو

تعداد گره‌ها، تعداد رایانه‌های موجود در شبکه بلاک چین را نشان می‌دهد که نشان‌دهنده قدرت جامعه است؛ زیرا هرچه تعداد گره‌ها بیشتر باشد، یعنی شبکه انعطاف‌پذیر است. برای تعیین اینکه آیا قیمت ارز دیجیتال خاصی منصفانه است یا اینکه مقدار خرید بیش از حدی دارد، می‌توان تعداد گره‌ها و ارزش بازار را با هم مقایسه کرد و سپس نتیجه‌گیری کرد. تعداد بالا به معنی تعامل افراد بیشتر با یک ارز خاص است. در بسیاری از مواقع، افزایش گره‌ها منجر به افزایش قیمت ارز خاصی می‌شود.

جمع‌بندی 

قیمت ارز دیجیتال می‌تواند به طرز چشمگیری نوسان داشته باشد؛ اما توجه به عوامل فوق‌الذکر در هنگام تغییر جهت بازار، فرصت‌های مناسب معاملاتی را به شما نشان خواهد داد. علاوه بر آن، معیارها و شاخص‌های فنی متعدد دیگری در جدول ارزهای دیجیتال هستند که توجه به آن‌ها ضروری است. به طور کلی، تحقیقات بیشتر و دنبال کردن مسائل و اخبار ارزهای دیجیتال به درک بهتر این مقوله و تصمیم‌گیری‌های آگاهانه، کمک بسیاری خواهد کرد.