سینمای هند، متشکل از فیلم‌های سینمایی ساخته‌شده توسط صنعت فیلم هند، از اواخر قرن بیستم تاثیر زیادی بر سینمای جهان داشته است. سینمای هند صنایع مختلفی دارد، از جمله بالیوود که ساخت فیلم‌های سینمایی به زبان هندی را به‌عنوان یکی از بزرگترین صنایع فیلم در این کشور در دست دارند. مراکز عمده تولید فیلم که بهترین بازیگران هندی در آن نقش می‌آفرینند، در سراسر کشور دیده می شوند که عبارتند از بمبئی، حیدرآباد، چنای، کلکته، کوچی، بنگلور، بوبانسوار-کاتک و گواهاتی.

سینمای هند

سینمای هند یک شرکت جهانی است و فیلم‌های آن در سراسر آسیای جنوبی پخش می‌شود و توجه و تحسین بین‌المللی را به خود جلب کرده است. اکنون فیلم‌های منطقه‌ای اغلب به زبان‌های زیادی دوبله می‌شوند.

از زمان پیدایش سینمای هند در سال 1913، بالیوود (سینمای هندی) از جایگاه صنعت فیلم برتر برخوردار بود، اما در سال‌های اخیر صنایع منطقه‌ای وارد حوزه رقابت با بالیوود شده‌اند. 12 درصد از درآمد این صنعت در اختیار هندی‌های خارج از کشور است. انتخاب فیلم‌های بعدی با شناخت بهترین بازیگران هندی آسان‌تر می‌شود که در قسمت زیر آنها را معرفی کرده‌ایم:

بهترین بازیگران هندی

هند، به‌دلیل تولید زیاد فیلم، بازیگران مطرح زیادی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

رانبیر کاپور

رانبیر کاپور یک هنرپیشه هندی است که به‌خاطر بازی در فیلم‌های هندی زبان شناخته شده است. او یکی از پردرآمدترین بازیگران سینمای هند است و از سال 2012 در فهرست 100 سلبریتی هند قرار داشته است. کاپور چندین جایزه، از جمله 6 جایزه فیلم فیر را کسب کرده است.

کاپور در دانشکده هنرهای تجسمی و خانه تئاتر لی استراسبرگ در دوره‌های فیلمسازی و بازیگری شرکت کرد. او در فیلم سیاه (2005) دستیار سانجای لیلا بانسالی بود و اولین حضور او به‌عنوان بازیگر در فیلم عاشقانه غم‌انگیز بانسالی بود که بسیار از آن انتقاد شد. او در سال 2009 با کمدی رمانتیک و درام سیاسی بیدار شو سید به شهرت رسید و به‌عنوان یکی از بهترین بازیگران هندی مطرح شد.

عبدالرشید سلیم سلمان خان

عبدالرشید سلیم سلمان خان بازیگر و تهیه‌کننده هندی است. وی در طول سه دهه فعالیت حرفه‌ای جوایز متعددی از جمله دو جایزه فیلم ملی به‌عنوان تهیه‌کننده و یک جایزه فیلم فیر به‌عنوان بازیگر دریافت کرد. او در رسانه‌ها به‌عنوان یکی از موفق‌ترین بازیگران سینمای هند نام برده می‌شود.

روزنامه فوربز، خان را در فهرست پردرآمدترین سلبریتی‌های جهان در سال‌های 2015 و 2018 گنجانده است. وی فعالیت بازیگری خود را با بازی در نقش مکمل فیلم "یک همسر باید مثل این باشد" آغاز کرد. فیلم عاشقانه سورج برجاتیا به‌نام "منه پیار کیا" یک فیلم سلمان خان است که راه موفقیت او را هموار کرد.

آمیتاب باچان

آمیتاب باچان هنرپیشه، تهیه‌کننده، مجری تلویزیون و خواننده فعال سینمای هند است که بیش از پنج دهه، نقش‌های محوری در بیش از 200 فیلم ایفا کرده است. آمیتاب به‌عنوان یکی از بهترین بازیگران هندی و تاثیرگذارترین بازیگران تاریخ سینمای هند شناخته می‌شود.

تسلط او در صنعت فیلم هند طی دهه‌های 1970 تا 1980 باعث شد تا فرانسوا تروفو، کارگردان فرانسوی، صنعت فیلم هند را به‌عنوان یک صنعت یک نفره توصیف کند. او برای اولین بار در اوایل دهه 1970 برای نقش آفرینی در فیلم‌هایی مانند دیوار و شعله به شهرت رسید.

در سال‌های بعد شهرت وی توسعه یافت و بابت چندین نقش به او لقب "جوان عصبانی" دادند. دولت فرانسه در سال 2007 از او با بالاترین افتخار غیرنظامی، شوالیه لژیون، به‌خاطر فعالیت استثنایی‌اش در دنیای سینما و فراتر از آن، تجلیل کرد.

آیشواریا رای باچان

آیشواریا رای باچان یکی دیگر از بهترین بازیگران هندی است. او که برنده مسابقه دوشیزه جهان در سال 1994 شد، بعدها خود را به‌عنوان یکی از مشهورترین و تاثیرگذارترین افراد مشهور هند معرفی کرد. رای باچان برای بازیگری خود جوایز متعددی دریافت کرده است و در سال 2009 توسط دولت هند نشان پادما شری و در سال 2012 توسط دولت فرانسه نشان هنر و ادب دریافت کرد.

در دهه‌های 2000 و 2010 اغلب از او در رسانه‌ها به عنوان "زیباترین زن جهان" نام برده شده است. او اولین بار در فیلم "دوتا" مانی راتنام، محصول 1997 بازی کرد و اولین فیلم هندی او به‌نام "عشق اتفاق افتاد"در همان سال اکران شد.

اولین موفقیت تجاری او درام عاشقانه تامیلی جین (1998) بود که گران‌ترین فیلم هندی در آن زمان محسوب می‌شد. او به موفقیت گسترده‌تری دست یافت و به‌عنوان یکی از بهترین بازیگران هندی، دو جایزه فیلم فیر را برای بهترین بازیگر زن برای بازی در درام‌های عاشقانه "از اعماق وجود" و "دیوداس" اثر سانجای لیلا بانسالی به‌دست آورد.

شاهرخ خان

شاهرخ خان بازیگر و تهیه‌کننده هندی است که در رسانه‌ها او را "پادشاه بالیوود" و "شاه خان" می‌نامند. شاهرخ خان در بیش از ۹۰ فیلم ظاهر شده است و جوایز متعددی از جمله ۱۴ جایزه فیلم‌فر را به‌دست آورده است. به او نشان پادما شری از طرف دولت هند و نشان ادب و هنر و لژیون افتخار توسط دولت فرانسه اعطا شده است. خان پیروان قابل توجهی در آسیا و مهاجران هندی در سراسر جهان دارد.

از نظر تعداد مخاطب و درآمد، چندین رسانه او را به‌عنوان یکی از موفق‌ترین ستاره‌های سینما در جهان معرفی کرده‌اند. او به خاطر بازی در نقش یک الکلی در فیلم "دیوداس"، "یک دانشمند ناسا" و "یک مربی هاکی" به‌عنوان یکی از بهترین بازیگران هندی، مورد تحسین منتقدان قرار گرفت.

پس از یک شکست و وقفه کوتاه، در 2023، خان با اکشن مهیج "پاتان" و "جوان" که هر دو بخش پرفروش‌ترین فیلم‌های هندی هستند، به حرفه خود بازگشت.

معرفی سینمای هند + چند بازیگر برتر هندی

جمع‌بندی

سینمای هند که عموما با نام بالیوود و سابقا به‌عنوان سینمای بمبئی شناخته می‌شد، به صنعت فیلم مستقر در بمبئی اطلاق می‌شود که به‌کار تولید فیلم‌های سینمایی به زبان هندی اشتغال دارد. فیلم‌ به‌عنوان سرگرمی مقرون‌به‌صرفه در سراسر هند محبوبیت دارد. تهیه‌کنندگان جوان از ترکیب عناصر زندگی اجتماعی و فرهنگ هند و انتخاب بهترین بازیگران هندی در سینما بهره می‌گیرند.