فعالیت سودآور در بازار فارکس یا رمز ارز؟ مساله این است!

بازار فارکس و بازار رمز ارز برای سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند از طریق تجارت دارایی‌های مالی کسب درآمد داشته باشند، گزینه‌های مطلوبی هستند. پیشرفت فناوری بلاک‌چین و بسیاری از رمز ارزها، توجه معامله‌گران بسیاری را به خود جلب کرده است. بازار فارکس نیز به عنوان بزرگ‌ترین بازار مالی جهان برای بسیاری از افراد جذابیت دارد. بدین ترتیب افرادی که به دنبال یادگیری روش‌های معاملاتی هستند، با خود فکر می‌کنند که کدام یک از این دو بازار برای‌شان سودآورتر است. در این مطلب به مقایسه میزان درآمدزایی از بازار فارکس و بازار رمز ارز می‌پردازیم.

بازار فارکس چیست؟

بازار فارکس یا ارز خارجی شامل خرید و فروش ارز کشورها است. این ارزها به صورت جفت معامله می‌شوند، مثل دلار آمریکا در مقابل یورو، یا پوند انگلیس در برابر ین ژاپن. در هر جفت‌ارز، با افزایش ارزش یک از ارزها، ارز دیگر کاهش پیدا می‌کند.

بازار فارکس بزرگترین بازار مالی در جهان است که حجم معاملات آن در هر روز به تریلیون‌ها دلار بالغ می‌شود. بازار فارکس نقدینگی بالایی دارد، به این معنی که همیشه خریداران و فروشندگانی وجود دارند که مایل به معامله با ارزهای اصلی باشند. البته باید توجه داشت که بازار فارکس در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است. در ادامه با مزایای بازار فارکس آشنا می‌شویم.

آیا فارکس بازاری سودآور است؟

یکی از بزرگترین مزیت‌های معاملات فارکس این است که تمامی معامله‌گران با هر سطحی از تجربه می‌توانند از آن استفاده کنند. کارگزاران فارکس و پلتفرم‌های شرط‌بندی اسپرد، ابزارهای معاملاتی مختلفی مانند بسته‌ها و اندیکاتورهای نمودار رایگان ارائه می‌دهند. این کار به شما کمک می‌کند تا در شناسایی معاملات بالقوه و مدیریت آنها عملکرد مناسبی داشته باشید.

یکی از قابلیت‌هایی که کارگزاران فارکس ارائه می‌دهند، اهرم است. در واقع اهرم به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا با مارجین معامله کنند. معامله با مارجین یعنی معامله‌گر فقط لازم است از کسری از اندازه پوزیشن خود را برای باز کردن یک معامله استفاده کنند. اگر معامله‌ای در جهت مطلوب پیش برود، اهرم می‌تواند سود بالقوه را به شدت افزایش دهد. با این حال، توجه به این نکته نیز مهم است که در صورت ناموفق بودن معامله، اهرم می‌تواند ضرر شما را نیز چندین برابر کند.

یکی دیگر از مزایای معاملات فارکس این است که طیف گسترده‌ای از ابزارها را برای معامله ارائه می‌دهد. معامله‌گران می‌توانند از میان صدها جفت ارز، از عمده‌ترین جفت‌های بسیار فعال و نقدشونده (به عنوان مثال ترکیبی از دلار آمریکا، یورو، پوند بریتانیا و ین ژاپن) گرفته تا جفت‌های فرعی و کمتر معامله‌شده و حتی جفت‌ارزهایی که «غیرعادی» شناخته می‌شوند، انتخاب کنند. مانند بسیاری از بازارهای مالی، در فارکس می‌توان با استفاده از انواع استراتژی‌های معاملاتی، از نوسان‌گیری کوتاه مدت گرفته تا معاملات بلندمدت، به معامله پرداخت.

کری ترید؛ یکی از استراتژی‌های معاملاتی سودآور در فارکس

یکی از روش‌های کسب سود در بازار فارکس، کری ترید (Carry Trade) نام دارد. کری ترید به این صورت است که سرمایه‌گذار پول را با یک ارز با نرخ بهره پایین قرض می‌کند. او سپس در ارزی سرمایه‌گذاری می‌کند که نرخ بهره بالاتری دارد و بازدهی آن تقریبا معادل با اختلاف این دو نرخ است.

جفت‌ارزهایی که معمولا برای کری ترید استفاده می‌شوند، عبارتند از دلار استرالیا و ین ژاپن یا دلار نیوزیلند و ین ژاپن. در واقع شما به عنوان یک سرمایه‌گذار می‌توانید با باز کردن پوزیشن، ین ژاپن را وام بگیرید و عملا صفر درصد سود بپردازد. در عین حال، با خرید دلار نیوزیلند یا استرالیا، می‌توانید به ترتیب 3.50 درصد و 2.85 درصد درآمد کسب کرد.

درآمدزایی از بازار فارکس و بازار رمز ارز | کدام بازار سود بیشتری برای شما دارد؟

بازار رمز ارز چیست؟

رمز ارز، نوعی ارز مجازی یا دیجیتال است. این ارزها توسط سیستم‌های رمزنگاری ایمن‌سازی می‌شوند و می‌توان از آنها برای انجام تراکنش‌های آنلاین امن و بدون هیچ واسطه‌ای استفاده کرد. معاملات رمز ارزها یا ارزهای دیجیتال، شامل خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال مانند بیت‌کوین، اتریوم و لایت‌کوین است.

باید در نظر داشت که بازار کریپتو بی‌ثبات است، به این معنی که قیمت‌ها می‌توانند به سرعت و به طور غیرقابل پیش‌بینی نوسان کنند. بی‌ثباتی بازار رمز ارز لزوما یک نکته منفی نیست و این نوسان می‌تواند فرصت‌های سود قابل توجهی را برای معامله‌گرانی که قادر به پیش‌بینی دقیق حرکت قیمت هستند، به همراه داشته باشد. در ادامه به بررسی مزایای بازار رمز ارز می‌پردازیم.

آیا رمز ارز بازاری سودآور است؟

یکی از مزایای بازار رمز ارز این است که پتانسیل بالایی برای سود به معامله‌گران ارائه می‌دهد. علاوه بر این، بازار رمز ارز به صورت شبانه‌روزی کار می‌کند و به معامله گران اجازه می‌دهد در هر زمانی از شبانه‌روز معاملات خود را انجام دهند.

همچنین تورم باعث می‌شود تا ارزش بسیاری از ارزها کاهش پیدا کند. بسیاری از مردم ارزهای دیجیتال را محافظی در برابر تورم می‌دانند. تعداد کل بیت‌کوین‌هایی که قابل استخراج هستند، محدود است. حال با توجه به اینکه رشد عرضه پول از رشد عرضه بیت‌کوین پیشی می‌گیرد، قیمت بیت‌کوین افزایش می‌یابد.

برخلاف سهام یا اوراق قرضه سنتی، رمز ارزها می‌توانند در مدت‌زمان کوتاهی افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کنند. به عنوان مثال، در سال 2020، قیمت بیت‌کوین تنها در عرض چند ماه از حدود 7 هزار دلار به بیش از 40 هزار دلار افزایش یافت.

یکی از روش‌های کسب درآمد از بازار رمز ارز، استیکینگ (Staking) است. منظور از استیکینگ این است که شما رمز ارزهای خود را برای مدت‌زمان مشخصی قفل می‌کنید تا به پشتیبانی از عملکرد یک بلاک‌چین کمک کنید. شما در ازای استیک کردن رمز ارز خود، ارز دیجیتال بیشتری کسب می‌کنید. در این روش، آن دسته از مشارکت‌کنندگان در شبکه که می‌خواهند با اعتبارسنجی تراکنش‌های جدید و افزودن بلاک‌های جدید از بلاک‌چین پشتیبانی کنند، باید مبالغی از ارزهای دیجیتال را اصطلاحا استیک یا قفل کنند. در واقع استیکینگ کمک می‌کند تا فقط داده‌ها و تراکنش‌های قانونی به یک بلاک‌چین اضافه شوند.

از میان سایر روش‌های کسب درآمد از رمز ارزها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرمایه‌گذاری در رمز ارزها برای پتانسیل رشد بلندمدت
  • تجارت برای بهره‌برداری از نوسانات کوتاه‌مدت قیمت
  • مشارکت در پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی رمز ارز برای خلق محتوا پاداش درنظر می‌گیرند
  • استخراج سکه‌های جدید با سخت‌افزار تخصصی و گرفتن ایردراپ و forks برای دریافت توکن رایگان

فعالیت در فارکس یا کریپتو؛ کدام سود بیشتری دارد؟

هم معاملات فارکس و هم معاملات کریپتو پتانسیل سود قابل توجهی را برای معامله گران فراهم می‌کنند. با این حال، بین این دو بازار چند تفاوت‌های کلیدی وجود دارد که ممکن است بسته به سبک معاملاتی و میزان تحمل ریسک، یکی را نسبت به دیگری سودآورتر کند.

به طور کلی بازار فارکس به عنوان بازاری با ثبات‌تر و قابل پیش‌بینی‌تر از بازار رمز ارز در نظر گرفته می‌شود. با اینکه قیمت‌های فارکس همچنان می‌توانند بر اساس رویدادهای اقتصادی در سطح جهان در نوسان باشند، اما نسبت به قیمت‌های کریپتو نوسان کمتری دارند.

علاوه بر این، تجارت فارکس به شدت نسبت به بازار رمز ارز از مقررات بیشتری برخوردار است. این نکته می‌تواند بازار فارکس را برای برخی از معامله‌گران به گزینه ایمن‌تری تبدیل کند. از سوی دیگر، بازار رمز ارز به دلیل نوسانات، پتانسیل بیشتری برای سود ارائه می‌دهد. اما به همین ترتیب، خطر ضرر بیشتری نیز وجود دارد. همچنین برخی از کارگزاران بازار رمز ارز، اهرم نیز در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند تا بتوانند سود خود را چند برابر کنند. اما باید توجه داشت که در صورت استفاده از اهرم، ضرر نیز می‌تواند چند برابر شود.

درآمدزایی از بازار فارکس و بازار رمز ارز | کدام بازار سود بیشتری برای شما دارد؟

آرون گروپس؛ برترین بروکر برای معاملات بازار فارکس و بازار رمز ارز

باید گفت که تصمیم درباره فعالیت در بازار فارکس یا بازار رمز ارز، به روش معاملاتی فردی و تحمل ریسک شما بستگی دارد. اگر یک بازار باثبات‌تر و قابل پیش‌بینی‌تر را ترجیح می‌دهید، معاملات فارکس می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. از سوی دیگر، اگر فرد ریسک‌پذیری هستید، نوسانات بالای بازار رمز ارز می‌توانند برای شما سودآورتر باشند.

بروکر آرون گروپس از کارگزاران پیشرو در بازارهای فارکس و رمز ارز است. شما می‌توانید با افتتاح حساب در آرون گروپس در هر یک از دو بازار عنوان ‌شده در این مطلب فعالیت کنید و از تحلیل‌های تکنیکال و بنیادین آرون گروپس نیز بهره‌مند شوید تا معاملات خود را با سود ببندید.