وقتی به عینک آفتابی فکر می‌کنید، به احتمال زیاد اولین اسمی که به یاد می‌آورید و در ذهن خود تصویر می‌کنید عینک ریبن است. این به واسطه این است که، برای مدت ۸۰ سال، ریبن تولید عینک‌های آفتابی را انجام داده است که توسط افراد از همه اقشار جامعه استفاده می‌شود. حتی جنگ‌های جهانی، رویدادهای فرش قرمز یا تعطیلات خانوادگی، در همه و همه‌ی اتفاقات جهان عینک آفتابی ریبن برای محافظت از چشم در برابر آفتاب وجود داشته است.

تاریخ و فلسفه عینک ریبن

مانند بسیاری از برندهای بزرگ، Ray-Ban  در دنیای حال حاضر جهان ‌جایگاه خوبی دارد که گذشته جالبی به همراه آن بوده است. در اواسط دهه سی، زمانی که فناوری نظامی، ‌به سرعت نور در حال پیشرفت بود خلبانان نیروی هوایی آمریکا به ارتفاعات بیشتری از هر زمان دیگری صعود می‌کردند. با این صعود در آسمان، مشکلاتی برای آنها به وجود می‌آمد که دید آنها را مختل کرده و خلبانان همیشه شکایت داشتند که پرتوهای شدید و درخشان خورشید در این ارتفاعات باعث حواس پرتی، حالت تهوع و سردرد می‌شوند.

این امر باعث شد سرهنگ سپاه هوایی ارتش آمریکا جان آ. ماکیدی از نیویورک، برای طراحی یک جفت عینک آفتابی هواپیمایی برای رفع این مسائل استفاده کند.

با تاریخچه عینک ریبن آشنا شوید!

نمونه اولیه‌ای از عینک آفتابی به نام 'Anti-glare' در سال 1936 ساخته شد که دارای قاب‌ها و لنزهای پلاستیکی سبز است که تابش شدید خورشید را بدون کاهش دید ممنوع می‌کند. این عینک آفتابی جدید در سال 1937 به فروش عمومی ‌رسید و پس از بازسازی با قاب‌های فلزی، در سال 1938 به عنوان "Ray-Ban Aviator"  نامگذاری شد.

ری بن در طول جنگ جهانی دوم به تهیه عینک آفتابی برای نظامیان ایالات متحده و متفقین ادامه داد و همیشه عینک‌های آفتابی خود را با نوآوری‌هایی مانند لنزهای مقاوم در برابر ضربه و آینه‌های شیب دار که دارای پوشش محافظ در قسمت بالایی بود، همراه بوده است. اما در پی درگیری‌های نظامی آن سال‌ها رشد نام تجاری ریبن متوقف نشد. سبک‌های بیشتری در طول دهه پنجاه به خط Ray-Ban اضافه شد که از جمله شاخص ترین طراحی‌ها  Ray-Ban – Wayfarer بود.

با تاریخچه عینک ریبن آشنا شوید!

در سال 1952، Wayfarer  از یک قاب پلاستیکی بسیار ضخیم تر، با لنزهای کوچک‌تر ساخته شد. این عینک‌ها با استفاده جیمز دین بازیگر محبوب آن سال‌ها در یک فیلم محبوب شدند. تا قبل از این، ری بن یک نام معمولی بود که همه افراد، از ستاره‌های‌هالیوود گرفته تا پستچی‌هایی که عینک آفتابی می‌زدند، اما بعد از این اتفاق به برند برتر عینک آفتابی جهان تبدیل شد.

رونق مد دهه شصت باعث شد این برند به موفقیت‌های جدیدی برسد و در سال 1969 بیش از پنجاه سبک مختلف عینک را تولید می‌کرد. می‌توان گفت تا به امروز هم عینک آفتابی ری بن همچنان در فرهنگ مردمان تمام جهان ظاهر می‌شود. ستارگان زیادی از عینک‌های ریبن استفاده می‌کردند که در آن دهه‌ها باعث رشد حداکثری آن شد. کلینت ایستوود از مدل عینک Ray-Ban Balamora استفاده می‌کرد، تام کروز یک جفت Aviator  را در فیلم تاپ گان پوشید، جانی مار از گروه اسمیت‌های گیتاریست از عینک آفتابی Ray-Ban 'Signet'  استفاده می‌کرد و باب دیلن عملاً در یک عینک Wayfarers زندگی می‌کرد!

اگرچه ریبن خود را به سینما، مد و موسیقی وارد کرده بود، اما هنوز طراحی‌های کاربردی و عملی برای امور مختلف در دست تولید بود. عینک آفتابی کوهنوردی با محافظ جانبی چرمی ‌و لنزهای Ambermetic که برای تغییر در شرایط نوری تغییر رنگ می‌دهند، تنها دو نمونه از نوآوری‌های Ray-Bans هستند که به این برند کمک کردند فلسفه عینک‌های با کیفیت و هدفمند خود را حفظ کند.

ریبن امروز کجا قرار دارد؟

ری بن اکنون متعلق به غول‌های عینک ایتالیایی، و گروه Luxottica Group است که این برند را در سال 1999 با قیمت 640 میلیون دلار خریداری کرد. این به این معناست که عینک‌های تولید شده هم اکنون ساخت ایتالیا بوده و برخی از سبک عینک‌ها تحت تغییرات جزئی در طراحی قرار گرفته‌اند. ریبن در حال حاضر طیف گسترده‌ای از عینک آفتابی و عینک‌های دیگر را هم ارائه می‌دهد.

این برند امروز اگرچه دیگر متعلق به Bausch & Lomb در نیویورک نیست، اما Ray-Ban هنوز هم بسیاری از سبک‌های میراث خود را مانند  Aviator، Clubmaster و Wayfarer را تولید می‌کند، که همه این مدل‌ها در سال‌های قبل به تولید رسیده‌اند. فروشگاه اینترنتی این برند می‌تواند عینک آفتابی کاملاً سفارشی را با انتخاب 22 سبک و بیش از 100 عدسی مختلف و حکاکی شخصی شده در نوک عینک را برای شما تولید کند. امروزه دیگر به هر عینک فروشی که سر بزنید، اثری از محصولات این شرکت می بینید و تنوع آن تمام فروشگاه ها را در بر گرفته است.

ویژگی‌ها و مدل‌های ریبن

در ادامه به بررسی چند مدل برتر از عینک‌های ریبن می‌پردازیم:

عینک‌های آویاتور ری‌بن

بهتر است بگوییم سبک عینکی که همه چیز را آغاز کرد، The Aviator، و تا امروز نیز همچنان ادامه دارد. یک قاب فلزی براق که در رنگ‌های طلایی، فلزی و مشکی موجود است. این عینک 100٪ محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش را در خود جای داده است.

عینک وایفارر ریبن

مسلماً رایج ترین و همه گیرترین مدل Ray-Bans، Wayfarer  کلاسیک است که اکنون با عنوان "The Wayfarer " به بازار عرضه می‌شودکه از قاب‌های ضخیمی برخوردار است که حجم قابل توجهی از صورت را می‌گیرد. وایفارر در رنگبندی‌های مختلف ارائه می‌شود که می‌توانید انتخاب مناسبی در خصوص آن با توجه به سلیقه خود داشته باشید.

عینک‌های سبک کلاب مستر ریبن

ری بن با الهام از عینک‌های دهه 40 و 50، سبک Clubmaster خود را در اواسط دهه 80 معرفی کرد. کلاب مستر از قاب منحصر به فرد خود در امتداد ابرو و شقیقه‌ها، به همراه رینگ‌های فلزی و پل بینی بهره می‌برد که در روی آن قابل تشخیص است. مانند Wayfarer، بیشترین نمادهای رنگی لاک پشتی و مشکی است، اما Clubmaster  در انواع مختلف ارائه می‌شود.

نتیجه گیری

عینک‌های آفتابی آمریکایی با ری بن شروع شده و پایان می‌یابد، در واقع می‌توان گفت هیچ برند عینکی به این میزان محبوب نیست و می‌توان به راحتی ادعا کرد که این برند نسبت به بسیاری از برندها که امروزه عینک آفتابی در نظر می‌گیریم پیشگام بوده و در بیش از نیم قرن بسیاری از مدل‌های نمادین آنها تقریباً بدون تغییر باقی مانده‌اند. به راحتی می‌توان گفت که همچنان گزینه ثابت و با کیفیت برای عینک‌های کلاسیک عینک ریبن است.

اگر شما هم به دنبال خرید انواع مدل های عینک ریبن و یا دیگر عینک ها جذاب طبی و آفتابی هستید، توصیه می کنیم سری به بهترین سایت فروش عینک بزنید و خرید خود را با اطمینان بالا انجام دهید. خرید از فروشگاه های معتبر در زمینه عینک بسیار حائز اهمیت بوده و اثر مستقیم بر سلامت چشمان شما دارد.