برای شروع هر پروژه ای نیاز است که مطالعاتی را دربارۀ علت آن ایده و اهدافی که می خواهید به آن دست پیدا کنید ، انجام دهید. بدون انجام بررسی و اطلاعات ممکن است در مسیر با چالش هایی روبرو می شوید  به همین دلیل استفاده از طرح توجیهی می تواند بسیار ضروی باشد. برخی از افراد برای شروع کسب و کار تنها با اطلاعات شخصی خود اقدام به راه اندازی آن کسب و کار می نمایند و این افراد تمامی اطلاعات لازم را در اختیار ندارند و در مسیر ممکن است با مشکلات زیادی روبرو شوند و هزینه های هنگفتی را بپردازند. به همین دلیل باید توجه داشته باشید که تنها با استفاده از اطلاعات فردی نمی توان بودجه و زمان خود را به ایده ای اختصاص داد و استفاده از طرح توجیهی بسیار ضروری می باشد.

 در طرح توجیهی هدف اصلی بررسی امکان پذیری پروژه‌ ها بر اساس بودجه و بخش های مختلف فنی و بازار می باشد که مشخص کرد آیا ایده ی شما قابلیت اجرا دارد یا نه. برای عملی کردن یک پروژه ، باید تمام بررسی ها را انجام دهید و میزان سود و زیان را مشخص کنید. در نگارش طرح توجیهی از انواع نرم افزار های پیشرفته مانند نرم افزار COMFAR برای برآورد هزینه‌ های مورد نیاز برای سرمایه گذاری و سایر هزینه های درامد و... استفاده می شود. نگارش طرح توجیهی توسط متخصصین با تجربه و با دانش انجام می شود. نگارش طرح توجیهی با استفاده از آمار و اطلاعات دقیق انجام می گیرد تا بتوان اطلاعات دقیقی را گردآوری نمود.

در مرکز مهندسین مشاور طرح ریزی صنایع (مطصا) ، طرح توجیهی با بهره گیری از گروهی متخصص و متبحر انجام می شود. در صورت تمایل به دریافت طرح توجیهی می توانید با کارشناسان ما در این مجموعه تماس حاصل کنید تا طرح توجیهی اقتصادی و عالی را تهیه کنید.

استفاده از طرح توجیهی

داده ‌هایی که از طرح توجیهی به دست می آید برای امکان سنجی پروژه و اجرای مراحل آن است و به طور کلی عدم استفاده از طرح توجیهی می تواند موجب بوجود آمدن مشکلات زیادی می شود زیرا اطلاعات جزئی که شما برای شروع یک سرمایه گذاری در اختیار دارید ، کافی نمی باشد زیرا در اجرای یک پروژه چالش های مخلتف ایجاد می شود که باید بتوانید از بروز زیان ها جلوگیری کنید به همین دلیل طرح توجیهی نقشه ی راهی را به شما ارائه می کند تا بتوانید به صورت محکم گام بردارید و از سود مورد نظر اطمینان حاصل کنید. ورود سرمایه بدون استفاده از طرح توجیهی ریسک زیادی دارد و به همین دلیل پیشنهاد می شود که با هزینه ی بسیار کم برای طرح توجیهی که نوعی سرمایه گذاری به حساب می آید ، طرح توجیهی را تهیه کنید و به صورت مطمئن سرمایه گذاری را انجام دهید.

با استفاده از طرح توجیهی ، مشکلات در مسیر پروژه بر طرف می شود و موجب جلوگیری از هزینه های اضافی شود. اجزای اصلی یک پروژه و پیامدهای پیش روی آن در طرح توجیهی بررسی و ارزیابی می شود تا بتوان مشخص کرد که آیا ورود به چنین سرمایه گذاری می تواند ما را به اهدافمان برساند یا خیر. به همین دلیل افرادی که قصد اجرای یک پروژه را دارند پیش از ورود آن ، پروژه را ارزیابی می نمایند و در صورت سود ده بودن ، آن سرمایه گذاری را انجام دهید.

هدف از انجام طرح توجیهی

طرح توجیهی ، قبل از اجرای پروژه و یا در حین پرژه انجام می شود. در برخی از موارد لازم است که پروژه را به مؤسسات مالی، اخذ مجوز ها در سازمان‌های ذی ربط، امکان تلفیق شرکت ‌ها، به منظور دریافت وام ، معرفی ایده به سرمایه گذاران و... ارائه دهیم به همین دلیل از طرح توجیهی استفاده می شود زیرا ما بدون استفاده از طرح توجیهی نمی توانیم به صورت صحیح و قطعی پروژه را تعریف کنیم.

در طرح توجیهی باید مطالعات بازار، توجیه پذیری فنی، تجزیه و تحلیل صورت ‌های مالی، تحلیل شرایط اقتصادی و اجتماعی انجام گیرد و هر یک از مراحل طرح توجیهی بسیار مهم و ضروری است بنابراین طرح توجیهی شامل موارد مختلفی است که برای یک سرمایه گذاری لازم است. افراد برای ارائه ی کالا و یا خدمات نیاز به کسب اطلاعاتی درباره ی بخش مالی، بازار محصول یا خدمات و بخش فنی و تجهیزات و نیروی مورد نیاز و... دارند. طرح توجیهی با توجه به بودجه ای که قرار است به آن پروژه اختصاص داده شود، نگارش می شود که مشخص کرد که آیا با این بودجه می توان به سود مورد نظر رسید و یا حتی پروژه را اجرا کرد. شرکت ها برای شروع پروژه های جدید کاری خود از طرح توجیهی استفاده می کنند تا بتوانند فعالیت شرکت را گسترس دهند. بنابراین طرح توجیهی تنها برای شروع کسب و کار استفاده نمی شود و حتی پس از ورود به کسب و کار می تواند کمک کننده باشد و مسیر روشنی از گام های بعدی ار برای ما مشخص کند.

طرح توجیهی

ارائه ی بهترین طرح توجیهی

همان طور که گفته شد طرح توجیهی اطلاعات کاملی را به شما می دهد تا بتوانیم سرمایه گذاری کم ریسک تری را داشته باشیم اما بسیار مهم است که نگارش طرح توجیهی توسط چه تیمی نگارش می شود. این مجموعه بهترین طرح توجیهی را به شما ارائه می کند و تابحال توانسته انواع طرح توجیهی های مختلف در زمینه های کسب و کار متفاوت را نگارش نماید. متخصصین ما در این مجموعه افرادی با دانش و با تجربه هستند که می توانند انواع طرح توجیهی مورد نیاز شما را به صوت کامل و دقیق نگارش کنند. برای کسب اطلاعات لازم با همکاران ما در مرکز مهندسین مشاور طرح ریزی صنایع (مطصا)  تماس حاصل فرمایید تا اطلاعات لازم به شما ارائه شود.

ویژگی های طرح توجیهی

یک طرح توجیهی خوب مانند نقشه ی راه می ماند و می تواند مسیر را برای شما مشخص کند. با استفاده از طرح توجیهی ، با ارائه ی چشم اندازی جامع می توان از هدر رفت پول جلوگیری کرد. شما با استفاده از طرح توجیهی می توانید در زمان خود صرفه جویی کنید. در واقع نقش طرح توجیهی در شروع یک پروژه ی کاری بسیار ضروری است و می توان از طرح توجیهی برای شروع هر کسب و کاری استفاده کرد. در نگارش طرح توجیهی ، باید تمامی اصول نوشتاری تجزیه و تحلیل مالی رعایت شود و همچنین تمام بخش های بازار ، مالی و فنی به صورت دقیق بررسی شود. در صورتی که می خواهید طرح توجیهی جامعی را دریافت کنید، با همکاران ما تماس بگیرید.

اجزای اصلی طرح توجیهی

طرح توجیهی از اجزایی تشکیل شده است که با استفاده از این طرح می توانید به موفقیت برسید. برای نگارش طرح توجیهی نیاز به تحقیقات گسترده است و به صورت کلی طرح توجیهی به بررسی و مطالعه کسب و کار از زوایای مختلف می پردازد و بر اساس تحلیلی ها و پارامتر های مختلف ، گزارش طرح توجیهی تهیه می شود.

طرح توجیهی

طرح توجیهی شامل تجزیه و تحلیل مالی، مطالعه بازار و توجیه پذیری فنی است و هر یک از این بخش ها بر اساس شرایط و بودجه متفاوت است. گزارش طرح توجیهی برای انواع کسب و کار ها توسط این مجموعه ارائه می گردد و برای راه اندازی کسب و کار و رسیدن به موفقیت ها می توانید طرح توجیهی را تهیه کنید.

منبع: https://matsa.co/