بیشتر افراد زمانی از حالت کم مصرف باتری ایفون و به طور کلی وسایل هوشمند امروزی استفاده می‌کنند که به شارژر یا کابل شارژ و پریز برق دسترسی ندارند، البته بعضی از افراد هم همیشه پاوربانک همراه خود دارند. اما در واقع حالت کم‌مصرف اندروید و آیفون و همین‌طور برنامه کاهش مصرف باتری ایفون یا اندروید، از این جهت که موجب کاهش استفاده از پردازنده و سایر قطعات داغ می‌شود، نیز مفید است و استهلاک را کاهش می‌دهد. به عنوان مثال اگر روشنایی صفحه را کمتر کنید، صفحه نمایش گوشی یا تبلت شما دیرتر دچار سوختگی پیکسل می‌شود و علائم آن که زرد یا قهوه‌ای شدن بخش‌هایی از صفحه است، دیرتر ظاهر می‌شود.

موضوع این مقاله پاسخ به یک سوال ساده است: چگونه حالت کم مصرف باتری آیفون را به صورت دائمی فعال کنیم؟ در ادامه روش کار را به صورت کامل و تصویری توضیح می‌دهیم.

آیا حالت ذخیره نیرو برای گوشی ضرر دارد؟

خلاصه بگوییم: در حالت ذخیره نیرو یا ذخیره باتری یا حالت کم مصرف، استفاده از پردازنده و پردازنده گرافیکی و حتی استفاده از وای-فای و اینترنت کاهش پیدا می‌کند و روشنایی صفحه کمتر می‌شود. لذا این حالت نه تنها مضر نیست بلکه مفید است.

حالت کم مصرف یا Low Power Mode چند سالی است که تقریباً در هر وسیله‌ای وجود دارد. برای کاهش مصرف باتری ایفون 7 یا گوشی‌ها و تبلت‌های اندروید که حتی چند سالی از زمان معرفی آن می‌گذرد، می‌توانید از حالت کم مصرف یا Low Power Mode که در بعضی از وسایل حالت ذخیره نیرو یا Power Saver و Battery Saver نام دارد استفاده کنید.

دقت کنید که تنظیمات باتری ایفون ۱۳ یا نسل‌های بعدی به این صورت است که با متصل کردن کابل شارژ، زمانی که شارژ باتری به ۸۰ درصد برسد حالت کم‌مصرف غیرفعال می‌شود. در وسایل اندرویدی نیز معمولاً به این صورت است که با وصل کردن کابل شارژ، حالت کم‌مصرف غیرفعال می‌شود.

شاید بخواهید حالت کم‌مصرف دائمی باشد و حتی زمانی که باتری ۱۰۰ درصد شارژ شده هم حالت کم مصرف فعال بماند. اگر کاربر آیفون هستید می‌توانید این کار را به کمک برنامه Shortcuts اپل که جزو بهترین و کاربردی‌ترین برنامه‌های آیفون است، انجام بدهید.

فعال کردن حالت کاهش مصرف باتری ایفون به صورت دائمی

خلاصه بگوییم: برنامه شورتکاتس اپل را نصب کنید و یک شورتکات جدید بسازید. اکشن را Set Low Power Mode انتخاب کنید و

و اما روش کار به صورت کامل و تصویری: اگر قبلاً برای کارهای جالبی مثل روشن کردن چراغ قوه یا بی‌صدا کردن آیفون سراغ برنامه Shortcuts نرفته‌اید، بد نیست مقاله‌ی زیر را مطالعه کنید و البته این اپلیکیشن کاربردی اپل را نصب کنید:

پس از نصب و اجرا کردن برنامه شورتکاتس، برای ایجاد شورتکات جدید روی تب Shortcuts تپ کنید و سپس روی آیکون + در گوشه‌ی بالای صفحه تپ کنید.

گام بعدی تپ روی دکمه Add Action یا افزودن عمل جدید است. از کادر جستجو برای پیدا کردن اکشن Set Low Power Mode استفاده کنید و آن را انتخاب کنید. حالت On را روشن را انتخاب کنید. در نهایت می‌توانید نام شورت‌کات جدید را تغییر بدهید تا گویا باشد، پس از تایپ کردن نام دلخواه، روی Done در گوشه‌ی بالای صفحه تپ کنید تا به صفحه‌ی شورت‌کات‌ها برگردید.

آموزش فعال کردن حالت کم مصرف باتری ایفون به صورت دائمی

آموزش فعال کردن حالت کم مصرف باتری ایفون به صورت دائمی

آموزش فعال کردن حالت کم مصرف باتری ایفون به صورت دائمی

برای اجرا کردن شورتکات جدیدی که ساخته‌اید، در صفحه‌ی شورت‌کات‌ها روی آن تپ کنید. نتیجه فعال شدن حالت low power mode در ايفون است و حتی زمانی که باتری بیش از ۸۰ درصد شارژ داشته باشد هم این قابلیت آیفون فعال باقی می‌ماند. حتی اگر گوشی را خاموش و روشن کنید هم شورت‌کات موردبحث اجرا می‌شود و کاهش مصرف باتری ایفون ios 16 یا کاهش مصرف باتری ایفون ios 17 و نسخه‌های بعدی فعال می‌شود.

روش غیر فعال کردن حالت کاهش مصرف باتری آیفون

خلاصه بگوییم: دو روش برای غیرفعال کردن حالت Low Power Mode آیفون وجود دارد، روش اول استفاده از کنترل سنتر و روش دوم حذف کردن شورت‌کات حالت کم‌مصرف در برنامه Shortcuts اپل است.

برای غیرفعال کردن حالت کم‌مصرف می‌توانید از Control Center آیفون استفاده کنید. روش دیگر این است که شورت‌کاتی که ساخته‌اید را حذف کنید.

و اما روش حذف شورت‌کات: برنامه Shortcuts را اجرا کنید و روی تب شورت‌کات‌ها تپ کنید. در این تب لیستی از شورت‌کات‌ها موجود است، روی شورت‌کات مربوط به حالت کم‌مصرف آیفون تپ و مکث کنید و از منوی ظاهر شده گزینه‌ی Delete را انتخاب کنید. در ادامه برای تأیید حذف، روی Delete تپ کنید.

آموزش فعال کردن حالت کم مصرف باتری ایفون به صورت دائمی

آموزش فعال کردن حالت کم مصرف باتری ایفون به صورت دائمی

آیا حالت low power mode در ایفون ضرر دارد؟

خلاصه بگوییم: حالت کم مصرف برای سخت‌افزار و باتری مضر نیست، نه برای آیفون و نه برای اندروید، اما ممکن است محدود کردن برنامه‌ها در پس‌زمینه موجب بسته شدن بعضی از برنامه‌ها و بازی‌ها بشود یا نوتیفیکیشن‌های خبری و پیام‌ها کمی دیر ظاهر شود.

بله، حالت کم مصرف همیشه هم خوب نیست! به عنوان مثال ممکن است زمانی که Low Power Mode را فعال می‌کنید و نوسازی و دریافت اطلاعات جدید در پس‌زمینه متوقف یا محدود می‌شود، نوتیفیکیشن‌هایی نظیر پیام و خبر جدید که به بعضی از برنامه‌ها مربوط می‌شود را دیرتر از حالت معمول دریافت کنید. در شرایطی مثل مسافرت که شاید به پریز برق دسترسی نداشته باشید، مشکلی وجود ندارد اما در حالت عادی، شاید این نقص برایتان مهم باشد. لذا بسته به شرایط در مورد حالت کم مصرف تصمیم بگیرید.