در دوربین‌های دیجیتال و حتی اپ‌های پیشرفته‌ی دوربین گوشی‌های امروزی، ممکن است سه حالت برای فشرده‌سازی تصاویر وجود داشته باشد. سه حالت Compressed و Uncompressed و Lossless Compressed RAW از نظر حجم عکس‌ها کاملاً متفاوت هستند و این تفاوت در کیفیت عکس‌ها نیز وجود دارد. اگر همواره از عکس‌های RAW استفاده کنیم، ویرایش عکس و گرفتن نتیجه‌ی مطلوب پس از عکاسی ساده‌تر خواهد بود اما ویرایش RAW وقت‌گیر و پیچیده‌تر از ویرایش فایل‌های کم‌حجم jpg‌ است. در این مقاله به توضیح سه حالت مذکور و کاربردشان می‌پردازیم.

با ما باشید تا ببینیم در شرایط مختلف می‌بایست کدام گزینه را انتخاب کنیم؟

چرا از فایل‌های RAW‌ فشرده‌شده استفاده می‌شود؟

عکس‌های RAW حجیم هستند و معمولاً سازندگان دوربین برای فشرده کردن این عکس‌ها بدون افت کیفیت، راهکاری در نظر گرفته‌اند ولیکن پس از فشرده‌سازی هم یک فایل RAW بسیار حجیم‌تر از فایل‌های jpg است. بنابراین فشرده‌سازی در کنار کیفیت دوربین و حسگر بسیار مهم تلقی می‌شود.

با زیپ یا rar کردن، فایل‌ها فشرده می‌شوند اما کیفیت بدون تغییر است

در حقیقت دو نوع فشرده‌سازی داریم: Lossless یا بدون افت کیفیت و Lossy یا توأم با افت کیفیت. فایل‌های RAW حاصل عکاسی بدون پردازش تصویر و افت کیفیت هستند و به همین جهت حجمشان زیاد است اما الگوریتم‌هایی برای فشرده‌سازی بدون کیفیت وجود دارد. به عنوان مثل زمانی که چند فایل را zip می‌کنید، پس از خروج از حالت زیپ یا فشرده نیز فایل‌ها مثل قبل خواهند بود و این یعنی با زیپ کردن که بدون افت کیفیت است، حجم فایل‌ها کم می‌شود. به این ترتیب فایل RAW که بدون افت کیفیت فشرده شده، علاوه بر حفظ کیفیت، کم‌حجم‌تر است.

مصرف حافظه‌ی کمتر: اولین کاربرد فشرده‌سازی بدون افت کیفیت فایل‌های RAW این است که فضای کمتری استفاده شود.

سرعت بیشتر نوشتن و خواندن داده: دومین کاربرد فشرده‌سازی RAW این است که سرعت حافظه‌ها در بهترین حالت هم محدود است و بد نیست عکس قبل از نوشته شدن روی حافظه، فشرده شود. حین خواندن و انتقال فایل‌ها هم سرعت بیشتر خواهد بود.

افزایش زمان و سرعت عکاسی پیاپی: در عکاسی پیاپی یا حالت Burst نیز یکی از محدودیت‌ها به بافر دوربین مربوط می‌شود. فضای بافر محدود است و اگر عکس‌ها فشرده شوند، می‌توان مدت زمان بیشتری به عکاسی سریع ادامه داد و فریم‌های بیشتری از صحنه‌های سریع ذخیره کرد. سرعت عکاسی نیز ممکن است افزایش پیدا کند اما این دو مقوله‌ی مثبت همیشگی نیستند! ممکن است پردازنده‌ی به کار رفته در دوربین ضعیف باشد و به علت استفاده از فشرده‌سازی، سرعت فرآیند کلی ثبت و فشرده‌سازی و سپس ذخیره کردن تصویر کمتر شود.

یکی از معایب مهم فشرده‌سازی RAW این است که از حالت توأم با افت کیفیت استفاده شود. Small RAW‌ با sRAW حالتی است که عکس با کاهش رزولوشن کم‌حجم می‌شود و این حالت علاوه بر کاهش شدید حجم تصاویر، کیفیت را کاهش می‌دهد.

مقایسه‌ی فشرده‌سازی RAW با افت کیفیت و بدون افت کیفیت

کیفیت حسگر و دوربین مهم‌تر از روش‌های فشرده‌سازی RAW است

برخی دوربین‌ها و در حقیقت برخی سازندگان دوربین‌های پیشرفته ترجیح می‌دهند که برخی از داده‌ها را از تصاویر RAW حذف کرده و حجمشان را کاهش دهند. سونی از این گروه است و در بیشتر محصولات خود از این روش استفاده کرده است. برخی دیگر از فشرده‌سازی بدون افت کیفیت بهره می‌گیرند. فشرده‌سازی بهینه یا عدم فشرده‌سازی یک ویژگی مفید است اما در درجه‌ی اول می‌بایست کیفیت حسگر و دوربین عالی باشد. به بیان دیگر قبل از بررسی گزینه‌های مختلف در فشرده‌سازی RAWها، می‌بایست کیفیت تصاویر مختلف دوربین‌ها را مقایسه کرد و در مورد خرید دوربینی که بهتر است تصمیم گرفت.

در تصویر زیر می‌توان تفاوت را مشاهده کرد:

همان‌طور که می‌بینید در تصویری که دوربین A7R سونی ثبت کرده کمی نویز در اطراف سوژه‌ها وجود دارد.

تصویر زیر یک مقایسه‌ی دیگر است که نشان می‌دهد کیفیت دوربین‌ها در عکاسی RAW متفاوت است و همه‌چیز به فشرده‌سازی وابسته نیست:

کدام حالت را انتخاب کنیم؟ RAW با یا بدون فشرده‌سازی؟

عکاسان حرفه‌ای معمولاً حفظ بالاترین کیفیت را در اولویت قرار می‌دهند. برای این گروه از کاربران بهترین گزینه فشرده‌سازی بدون افت کیفیت یا Lossless Compressed است مگر آنکه سرعت دوربین در عکاسی پیاپی کم شود و مشکلاتی از این قبیل ایجاد شود و در نتیجه حالت بدون فشرده‌سازی یا Uncompressed انتخاب می‌شود. این حالت نیز همیشه بهترین نیست چرا که ممکن است کارت حافظه بسیار سریع نباشد و با معضل کمبود سرعت کارت حافظه مواجه شویم.

آخرین گزینه برای حرفه‌ای‌ها حالت فشرده‌سازی توأم با افت کیفیت است که حجم فایل‌ها را به مراتب کمتر می‌کند اما کیفیت ممکن است مطلوب حرفه‌ای‌ها نباشد.

روش انتخاب نوع فشرده‌سازی RAW‌ در دوربین‌های مختلف سونی، کانن و ...

منوی تنظیمات دوربین‌های عکاسی پیشرفته یا DSLR کمی پیچیده به نظر می‌رسد اما با گشت و گذار در تنظیمات، می‌توان حالت‌هایی که برای فشرده‌سازی در نظر گرفته شده را به راحتی پیدا کرد. در مورد عمق رنگ و اثر فشرده‌سازی با انتخاب عمق رنگ‌های مختلف به زودی مقاله‌ی دیگری آماده خواهیم کرد. دانش‌نامه‌ی سیاره‌ی آی‌تی را دنبال کنید.

تنظیمات RAW در دوربین‌های نیکون

در دوربین‌های DSLR ساخت Nikon بسته به مدل دوربین گزینه‌ها مختلف است. در اغلب محصولات می‌توان عمق رنگ ۱۲ یا ۱۴ بیت را انتخاب کرد و گزینه‌ای برای فشرده‌سازی RAWها وجود ندارد و در حقیقت دوربین‌ها همیشه عکس‌ها را با فشرده‌سازی توأم با افت کیفیت فشرده می‌کنند!

در مدل‌های رده‌اول و گران‌قیمت سه گزینه‌ی اشاره شده وجود دارد و انتخاب با کاربر است:

تنظیمات RAW در دوربین‌های Canon

کانن تنظیماتی برای عمق رنگ و همین‌طور فشرده‌سازی RAWها در دوربین‌های خود در نظر نمی‌گیرد! بنابراین می‌بایست به مشخصات توجه کنید و متوجه شوید که دوربین شما عمق رنگ ۱۲ بیت دارد یا ۱۴ بیت و یا ...  و همین‌طور فشرده‌سازی چگونه است.

بیشتر دوربین‌های حرفه‌ای کانن از حالت ۱۲ بیت با فشرده‌سازی بدون افت کیفیت RAWها بهره می‌برند و در مدل‌های گران‌قیمت عمق رنگ ۱۴ بیت است.

تنظیمات عکس‌های RAW در دوربین‌های Fuji

فوجی در دوربین‌های سری X خود ابتدا از عمق رنگ ۱۲ بیت پشتیبانی می‌کرد اما اکنون در مدل‌های امروزی عمق رنگ ۱۴ بیت حالت پیش‌فرض است. نمی‌توان عمق رنگ را تغییر داد اما فشرده‌سازی بدون افت کیفیت و یا عدم فشرده‌سازی در تنظیمات برخی مدل‌ها به چشم می‌خورد.

سونی و تنظیمات عکس‌های RAW

متأسفانه در تمام دوربین‌های حرفه‌ای سونی در حال حاضر فشرده‌سازی پیش‌فرض حالت ۱۱ + ۷ بیت تفاضلی است که با افت کیفیت همراه است. سونی پس از گله و شکایت مشتریان  تصمیم گرفته که گزینه‌ی ذخیره‌سازی RAW بدون فشرده‌سازی را در برخی مدل‌های قدرتمند مثل Sony A7R II اضافه کند اما حجم فایل‌ها بسیار زیاد می‌شود. سونی هنوز گزینه‌ی فشرده‌سازی بدون افت کیفیت را برای RAWها اضافه نکرده است!