اشتباه رایجی که اکثر ما داریم این است که به خودمان می‌گوییم لازم نیست کارهایی که باید انجام دهیم را روی کاغذ بنویسیم و می‌توانیم آن‌ها را به خاطر بسپاریم. اما حقیقت این است که بیشتر این کارها را فراموش می‌کنیم یا خیلی دیر به سراغ آن‌ها می‌رویم. داشتن یک لیست وظایف یا To-Do List کارها را منظم‌تر می‌کند.

اکنون سال ۲۰۱۸ است، بنابراین لازم نیست برای یادداشت کردن کارهایتان حتماً قلم و کاغذ داشته باشید. اپلیکیشن‌های کاربردی بسیاری وجود دارند که به راحتی می‌توانید آن‌ها را بر روی تلفن هوشمند خود نصب و از امکانات‌شان استفاده کنید.

در ادامه‌ی مطلب با سیاره‌ی آی‌تی همراه باشید تا با هم به بررسی و مقایسه‌ی امکانات و ویژگی‌های دو اپلیکیشن بزرگ در این زمینه یعنی Microsoft To-Do و Google Tasks بپردازیم.

اپلیکیشن‌های To-Do List یا به عبارت دیگر اپلیکیشن‌هایی که می‌توانید در آن‌ها فهرست کارهای پیش روی خود را وارد کنید این روزها بسیار محبوب و رایج شده‌اند. اما دو اپلیکیشنی که در ادامه قصد بررسی آن‌ها را داریم توسط دو شرکت بزرگ دنیای فناوری یعنی مایکروسافت و گوگل پشتیبانی می‌شوند، بنابراین از خیلی جهات ممکن است راحت‌تر بتوانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. اکنون بدون حرف اضافه‌تر، بگذارید مقایسه را شروع کنیم.

برای استفاده و بررسی کردن دیگر اپ‌ها، مطالعه کردن مقاله‌ی زیر را توصیه می‌کنیم:

حجم اپلیکیشن Google Tasks و Microsoft To-Do

اندازه‌ی اپلیکیشن Google Tasks نصف Microsoft To-Do است. اولی ۴ تا ۵ مگابایت حجم دارد، ولی دومی حدود ۹ تا ۱۰ مگابایت می‌باشد.

اپ‌های Google Tasks و Microsoft To-Do و پشتیبانی از سیستم عامل‌های مختلف

Microsoft To-Do حدود یک سال است که وارد بازار شده. اپلیکیشن محبوب Wunderlist از رده خارج شد تا Microsoft To-Do جای آن را بگیرد. این برنامه حالا برای اندروید، iOS و ویندوز موجود است و یک نسخه‌ی تحت وب هم دارد. اما هنوز افزونه‌ای برای کروم ندارد.

اما در طرف دیگر، Google Tasks صرفاً برای اندروید و iOS موجود است. البته این برنامه نسخه‌ی تحت وب هم دارد ولی این نسخه خیلی به‌روز نیست.

Google Tasks در حال حاضر اپلیکیشنی برای ویندوز ندارد. بنابراین اگر از طریق کامپیوتر می‌خواهید به آن دسترسی داشته باشید باید از وبسایت Gmail یا نسخه‌ی تحت وب آن استفاده کنید. این سرویس در نسخه‌ی قدیمی Gmail در پنل سمت چپ قرار گرفته بود، اما بعد از بازطراحی Gmail، اکنون می‌توانید آن را به شکل واضح در پنل سمت راست صفحه ببینید.

مقایسه اپ لیست وظایف گوگل و مایکروسافت

علاوه بر این، از طریق افزونه‌های Chrome هم می‌توانید به Google Tasks دسترسی داشته باشید. هرچند این افزونه در حد انتظار ظاهر نمی‌شود، ولی به نوبه‌ی خود خوب است، و می‌توانیم امید داشته باشیم که گوگل در آینده ایده‌های بهتری برای آن داشته باشد.

مقایسه اپ لیست وظایف گوگل و مایکروسافت

مقایسه رابط کاربری Google Tasks و Microsoft To-Do

گوگل در Google Tasks از زبان طراحی جدید Material Design 2 استفاده کرده است. بدین ترتیب این اپلیکیشن هم مثل اکثر اپلیکیشن‌های رسمی گوگل تمی سفید رنگ و زیبا دارد.

و البته در Google Tasks دیگر نواری در بالای صفحه وجود ندارد و این نوار به پایین صفحه منتقل شده است. بنابراین برای دسترسی به بخش تنظیمات و سایر منوها کار راحت‌تری دارید.

اما از طرف دیگر، Microsoft To-Do همچنان از همان نوار بالای صفحه استفاده می‌کند. علاوه بر این، برخلاف Google Tasks در این اپلیکیشن با سوویپ یا حرکت جاروبی کردن هم می‌توانید به منوی کشویی برنامه دسترسی داشته باشید. شاید علت نبود امکان سوویپ در اپلیکیشن گوگل استفاده از زبان طراحی متریال ۲ باشد.

مقایسه اپ لیست وظایف گوگل و مایکروسافت

مقایسه اپ لیست وظایف گوگل و مایکروسافت

وقتی Microsoft To-Do را باز می‌کنید، صفحه‌ی My Day در مقابل شما باز می‌شود که همه‌ی وظایف مربوط به امروز در آن نمایش داده شده است. Google Tasks چنین صفحه‌ای ندارد. در عوض لیستی تحت عنوان My Tasks دارد که مستقیماً آن را در مقابل شما قرار می‌دهد.

برای افزودن کار جدید، آیکون مخصوص این کار به صورت شناور در اپلیکیشن مایکروسافت وجود دارد. اما در Google Tasks دکمه‌ی شناوری وجود ندارد، بلکه در عوض یک دکمه‌ی بزرگ تحت عنوان Add a new task در پایین صفحه دیده می‌شود.

مقایسه اپ لیست وظایف گوگل و مایکروسافت

مقایسه اپ لیست وظایف گوگل و مایکروسافت

تفاوت دیگری که این دو اپلیکیشن با هم دارند این است که در اپلیکیشن مایکروسافت با فشار دادن دکمه‌ی Enter می‌توانید فهرست کارها را ذخیره کنید. این روش در مقایسه با اپلیکیشن گوگل که در آن باید روی دکمه‌ی Save تپ نمایید حس طبیعی‌تری را به کاربر منتقل می‌کند. ولی از انصاف نگذریم، گوگل امکان اضافه کردن اطلاعات بیشتری را از صفحه افزودن فراهم کرده در حالی که در برنامه‌ی مایکروسافت چنین قابلیتی وجود ندارد.

مقایسه اپ لیست وظایف گوگل و مایکروسافت

مقایسه اپ لیست وظایف گوگل و مایکروسافت

تم و رنگ اپ‌های لیست وظایف مایکروسافت و گوگل

در اپلیکیشن Microsoft To-Do امکان انتخاب تم و رنگ‌های مختلف وجود دارد. اما Google Tasks فاقد چنین قابلیتی است.

مقایسه اپ لیست وظایف گوگل و مایکروسافت

وظایف فرعی در اپ‌های To-Do List گوگل و مایکروسافت

اگرچه در هر دو اپلیکیشن امکان افزودن کارها و لیست‌های فرعی وجود دارد، ولی این دو برنامه از این نظر تفاوت‌هایی با هم دارند. برای افزودن کارهای فرعی یا زیرمجموعه‌ی یک وظیفه‌ی اصلی در Google Tasks باید مثل روال عادی هر دفعه دکمه‌ی Add subtasks را لمس کنید. اما خوشبختانه، در اپلیکیشن مایکروسافت کافی است در حین افزودن لیست‌های فرعی جدید Enter بزنید.

مقایسه اپ لیست وظایف گوگل و مایکروسافت

مقایسه اپ لیست وظایف گوگل و مایکروسافت

علاوه بر این، کارهای فرعی در Google Tasks در صفحه‌ی اصلی برنامه قابل مشاهده هستند. اما در Microsoft To-Do صرفاً تعداد کارهای فرعی نمایش داده می‌شود و نمی‌توانید محتوای خود آن‌ها را از طریق صفحه‌ی اصلی ببینید.

یادداشت‌ها در اپلیکیشن لیست وظیفه گوگل و مایکروسافت

در این بخش هم امکان افزودن یادداشت به صورت جداگانه در هر دو اپلیکیشن وجود دارد، و تفاوت چندانی در این قسمت دیده نمی‌شود. اما مشابه کارهای فرعی Google Tasks در این‌جا هم محتوای یادداشت‌ها را در همان صفحه‌ی اصلی نمایش می‌هد ولی اپلیکیشن مایکروسافت فقط یک آیکون یادداشت کوچک در کنار هر آیتم از لیست به نمایش در می‌آورد.

مقایسه اپ لیست وظایف گوگل و مایکروسافت

مقایسه اپ لیست وظایف گوگل و مایکروسافت

مضاف بر این، در Google Tasks می‌توانید به کارهای فرعی یادداشت اضافه کنید، اما در Microsoft To-Do این امکان وجود ندارد. البته Google Tasks در این بخش یک محدودیت عجیب هم دارد و اجازه نمی‌دهد که در هنگام ایجاد کارهای فرعی برای آن‌ها یادداشت بنویسید. یعنی ابتدا باید کار فرعی خود را بسازید، سپس از صفحه‌ی اصلی آن را باز و یادداشت خود را اضافه کنید.

تاریخ موعود و یادآوری‌های لیست وظیفه

Google Tasks به دلایلی از یادآورهای زمان-محور پشتیبانی نمی‌کند. البته می‌توانید تاریخ مربوطه را تنظیم کنید ولی امکان مشخص نمودن زمان دقیق انجام کارها وجود ندارد. اما در طرف دیگر در اپلیکیشن مایکروسافت امکان افزودن یادآورهای زمان-محور و تاریخ‌های موعود وجود دارد.

مقایسه اپ لیست وظایف گوگل و مایکروسافت

مقایسه اپ لیست وظایف گوگل و مایکروسافت

کارها و وظایف انجام شده Google Tasks و Microsoft To-Do

در هر دو اپلیکیشن یک آیکون کوچک در کنار هر آیتم وجود دارد که با لمس آن می‌توانید اعلام کنید که آن کار انجام شده است. البته Google Tasks از ژست‌های حرکتی هم پشتیبانی می‌کند، بنابراین با سوویپ کردن به سمت راست می‌توانید تمام شدن کارها را اعلام کنید.

مقایسه اپ لیست وظایف گوگل و مایکروسافت

مقایسه اپ لیست وظایف گوگل و مایکروسافت

اگرچه Google Tasks همه‌ی کارهای انجام شده را در لیستی تحت عنوان Completed در انتهای هر لیست مخفی می‌کند، مایکروسافت همه‌ی آن‌ها را نشان می‌دهد. اگر می‌خواهید در این برنامه کارهای انجام شده را مخفی کنید، باید از بخش تنظیمات مربوط به هر لیست، گزینه‌ی Hide completed tasks را فعال نمایید.

جستجوی وظایف

جستجو یکی از قابلیت‌های مهمی است که در حال حاضر در اپلیکیشن Google Tasks وجود ندارد، ولی خوشبختانه مایکروسافت این امکان را در اختیار شما قرار داده است تا در میان کارها و یادداشت‌های خود جستجو کنید. جالب این‌جاست که حتی می‌توانید در هشتگ‌های موجود در یادداشت‌ها هم جستجو داشته باشید.

مقایسه اپ لیست وظایف گوگل و مایکروسافت

برای مثال، اگر هشتگ #article داشته باشید، و این هشتگ را جستجو کنید، همه‌ی کارهایی که #article در آن‌ها وجود داشته باشد نمایش داده می‌شود.

زبان عادی و کارهای تکراری

هیچ یک از دو اپلیکیشن مذکور از زبان طبیعی و امکان افزودن کارهای تکراری پشتیبانی نمی‌کنند. برای مثال، اگر می‌خواهید کاری را به برنامه اضافه کنید که هر هفته تکرار می‌شود، نمی‌توانید آن را به گونه‌ای تنظیم کنید که هر هفته نشان داده شود.

صدای اپلیکیشن

ذکر این نکته حائز اهمیت است که Google Tasks در اندروید خیلی پرسروصداست. هر دفعه که روی یک کار تپ می‌کنید، صدایی تولید می‌شود. در اپلیکیشن مایکروسافت هر بار که کاری انجام و کامل شود صدا تولید می‌شود، ولی این قضیه در Google Tasks کمی آزاردهنده است، چون حتی اگر بخواهید کاری را ویرایش هم بکنید ناچاراً یک صدای بوق می‌شنوید. امیدوارم این اتفاق یک باگ نرم‌افزاری بوده باشد، اما اگر واقعاً چنین قابلیتی در نظر گرفته شده، حداقل انتظار دارم که در نسخه‌های بعدی امکان غیرفعال‌سازی آن به برنامه اضافه شود.

کدام اپلیکیشن لیست وظیفه بهتر است؟

علی‌رغم این که اپلیکیشن گوگل به تازگی منتشر شده و هنوز در مراحل ابتدایی راه قرار دارد، اما رقیب خوبی برای Microsoft To-Do است. با این حال، نبود یادآورهای زمان-محور ایراد بزرگی است که برای خیلی‌ها قابلیتی بسیار مهم به حساب می‌آید و به راحتی نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

اگر در آینده آپدیت‌های خوبی برای Google Tasks منتشر شود، می‌توانیم بیشتر روی این اپلیکیشن حساب کنیم، ولی تا آن زمان حداقل شخصاً Microsoft To-Do را ترجیح می‌دهم.