افرادی که در شغل خود نقش مدیریتی دارند و یا در کار شخصی خود با امور مختلفی که ممکن است فراموش شود، سروکار دارند، برای مدیریت و برنامه‌ریزی کارها و جلوگیری از فراموشی امور، از اپ‌های ایجاد لیست امور یا to-do list استفاده می‌کنند. منظم و کاربردی نگه داشتن لیست امور ناتمام نیاز به جدیت و کوشش دارد اما علاوه بر جدیت و کوشش، می‌بایست از اپلیکیشن و نرم‌افزاری استفاده کرد که برای این کار بهینه باشد.

در این مقاله می‌خواهیم با بهترین اپ‌های ایجاد لیست کارها یا to-do list برای اندروید و iOS و همین‌طور کسانی که از مرورگر و اپ‌های تحت وب استفاده می‌کنند آشنا شویم. اگر به دنبال مدیریت و برنامه‌ریزی بهتر هستید و نمی‌خواهید برخی کارهای مهم خود را فراموش کنید، سیاره‌ی آی‌تی را در ادامه‌ی مطلب همراهی کنید.

اپ Timebound برای انجام امور قبل از مهلت نهایی برای اندروید و iOS

در این اپلیکیشن برای اینکه کاربر اهمیت کارهای انجام‌نشده‌ی خود را جدی بگیرد، ابتدا مهلت انجام و سپس توضیحات امور ذکر می‌شود. به این ترتیب کاربر با یک نگاه متوجه می‌شود که وضعیت چگونه است.

در اپلیکیشن Timebound نمی‌توان کاری را بدون مشخص کردن Deadline یا همان مهلت نهایی اضافه کرد. امور اضافه شده به ترتیب تاریخ نهایی انجامشان مرتب می‌شوند. امور به صورت کارت‌هایی ساده نمایش داده می‌شود و مدت زمان باقیمانده برای تکمیل هر کار نیز مشخص می‌شود. اگر کاری را تا پایان مهلت انجام آن تکمیل نکنید، به تب Missed منتقل می‌شود.

اپلیکیشن Timebound همان‌طور که از نامش پیداست کاربر را از نظر زمان انجام کارها محدود و مقید می‌کند. با توجه به واسط کاربری ساده و این سبک مدیریتی، می‌توان گفت که تایم‌باوند یکی از اپ‌های برتر برای ایجاد لیست امور است. بهتر است نوتیفیکیشن‌های این اپلیکیشن را نیز فعال کنید تا بیش از پیش روی امور انجام‌نشده مدیریت داشته باشید.

اپلیکیشن تحت وب My Progress

برخی کاربران استفاده از اپلیکیشن‌های تحت وب را به اپ‌های معمولی ترجیح می‌دهند چرا که صرفاً با وجود یک مرورگر و دسترسی به اینترنت، در هر سیستم عاملی قابل استفاده است. برای ایجاد لیست امور می‌توان از وب‌اپلیکیشنی به اسم My Progress به معنی پیشرفت من استفاده کرد. در این اپلیکیشن تحت وب نمی‌توان امکاناتی مثل یادآوری‌ها، فولدرهای تودرتو و لیست امور دارای تاریخ انقضاء را استفاده کرد اما در مقابل ساده و کاربردی است. به عبارت دیگر می‌توان لیست کارهای خود را به ساده‌ترین شکل ایجاد کرد.

بهترین اپ‌های لیست کارها و وظایف یا To-Do List برای اندروید و iOS

حتی نیازی به ثبت نام و ایجاد حساب کاربری وجود ندارد! پس از انجام کارها، تیک چک‌باکس مربوط به هر مورد را بزنید تا خطی روی متن آن کشیده شود و رنگ آن تغییر کرده و به انتهای لیست کارها فرستاده شود. در صورت نیاز می‌توانید روی دکمه‌ی ضربدر هر کار کلیک کنید تا حذف شود.

در بالای لیست امور انجام‌نشده نیز نوار پیشرفت کارها نشان داده می‌شود و تعداد کارهای انجام شده ذکر می‌شود. نوتیفکیشن کوچکی نیز زیر نوار پیشرفت امور وجود دارد که تعداد کارهای باقیمانده را یادآوری می‌کند.

استفاده کردن از وب‌اپلیکیشن My Progress در گوشی‌ها نیز ساده است. می‌توانید وب‌سایت این سرویس را به صورت یک اپلیکیشن اندرویدی تبدیل کرده و استفاده کنید اما متأسفانه یک قابلیت مهم در این وب‌اپلیکیشن فراموش شده است: همگام‌سازی. در واقع نمی‌توان لیست کارهای مهم خود را در گوشی ایجاد کرده و در کامپیوتر خود نیز آن را مشاهده و استفاده کنید.

اپ Tet برای ایجاد لیست کارهای یک روزه در اندروید

اپلیکیشن بعدی که کاربری‌های خاص خود را دارد، Tet است. این اپ برای اندروید منتشر شده و هدف آن ایجاد لیست کارهایی است که کاربر در طول روز جاری باید انجام دهد. به عبارت دیگر یک لیست to-do برای یک روز!

منطق ساده‌ای نیز پشت این طراحی ساده است: نباید کاری را به فردا واگذار کرد.

بهترین اپ‌های لیست کارها و وظایف یا To-Do List برای اندروید و iOS

اگر یکی از کارهای لیست امور روزانه را تکمیل نکنید، حذف می‌شود و باید آن را در لیست امور روز بعدی اضافه کرد. این اپ با ساعت سیستم عامل اندروید سروکار دارد. لیست امور درست در نیمه‌شب پاکسازی می‌شود و می‌توان برای فردا لیستی جدید ایجاد کرد. روش خوبی است برای کاربرانی که در انجام کارها و برنامه‌های خود تأخیر دارند و تنبلی می‌کنند.

اپ Check برای ساخت لیست اموری که پس از انقضاء مهلت انجام، ناپدید می‌شوند!

اپلیکیشن بعدی که معرفی می‌کنیم، چک نام دارد و مخصوص iOS است. کاربران آیفون در این اپ می‌توانند چیزی شبیه به Tet اندرویدی را تجربه کنند اما نه به صورت ۲۴ ساعته. به عبارت دیگر می‌توان لیست کارها را ایجاد کرد و برای هر کار تاریخ نهایی انجام را مشخص کرد. اگر در مهلت مشخص شده کاری انجام نشده باشد، از لیست کارها حذف می‌شود و در فولدری به اسم Missed Tasks یا کارهای انجام‌نشده قرار می‌گیرد. با مراجعه کردن به این پوشه می‌توان کاری که مهلت آن سپری شده را مجدداً در لیست امور قرار داد و مجدداً برای تکمیل کردن آن در مهلت جدید، تلاش کرد.

ممکن است برخی کاربران تنبل و بی‌برنامه، با استفاده کردن از اپلیکیشن Check ملزم به انجام به موقع کارها نشوند چرا که مثل Tet اندروید به کاربر ۲۴ ساعت زمان نمی‌دهد.

اپ Lane برای اندروید و مرورگرها

کسانی که برای مدیریت کارها و برنامه‌های آینده‌ی خود به صورت روزانه تصمیم‌گیری نمی‌کنند، نیازی به اپلیکیشن‌هایی مثل Tet‌ و Check ندارند. برای این افراد اپلیکیشن اندرویدی Lanes که به صورت وب‌اپلیکیشن نیز در اختیار عموم قرار گرفته، مفیدتر است چرا که برنامه‌ریزی کردن امور در آن بهتر و کامل‌تر صورت می‌گیرد. به خصوص اگر بخواهید برای هفته‌ی بعدی تصمیم‌گیری کنید.

بهترین اپ‌های لیست کارها و وظایف یا To-Do List برای اندروید و iOS

در اپلیکیشن Lanes می‌توان یکی از سه بخش را انتخاب کرد: لیست روزانه، برنامه‌ریز هفتگی و تقویم. بین این سه بخش، بخش برنامه‌ریز هفتگی به نظر کاربردی‌تر و جالب‌تر است. در این بخش می‌توان وظایف و کارها را اضافه کرد و در صورت نیاز برخی وظایف را برای هر روز هفته تکرار کرد. به علاوه می‌توان برای کارها برچسب نیز اضافه کرد تا مرتب‌سازی و دسته‌بندی ساده شود. با مکث کردن توسط موس روی هر یک از وظایف، گزینه‌ای برای شروع کردن تایمر Pomodoro دریافت خواهید کرد.

در کنار برنامه‌ریز هفتگی یا Weekly Planner لیست‌های مجزا نیز در اختیارتان قرار می‌گیرد. این لیست‌ها برای کارهایی است که در یک روز جا نمی‌شوند اما باید تا زمان مشخصی انجام شده باشند. ایجاد یک لیست و اضافه کردن تاسک‌ها به آن ساده است. اگر مدتی از Lanes استفاده کنید و به آن عادت کنید، متوجه می‌شوید که بسیار ساده و کاربردی است و به علاوه داشبورد مدیریتی آن تمام نیازهای شما را برطرف می‌کند.