یکی از معروف‌ترین اپلیکیشن‌های یادداشت‌برداری در اندروید و سایر سیستم عامل‌ها، Evernote است. بسیاری از کاربران اندروید و iOS‌ به جای اپلیکیشن‌هایی که مایکروسافت، اپل و گوگل تدارک دیده‌اند از اورنوت استفاده می‌کنند و اولین انتخاب آنها برای نوت‌برداری و یادداشت است. اما تدریجاً اپلیکیشن‌های رقیب Eveenote کامل‌تر و جذاب‌تر شده است و شاید در سال‌های آتی بتوان اپ‌های دیگری را به جای Evernote نصب و استفاده کرد.

در این مقاله می‌خواهیم به بهترین اپلیکیشن‌های یادداشت‌نویسی و نوت‌برداری در اندروید بپردازیم. می‌توانید به جای اورنوت و دیگر اپ‌هایی که سازنده‌ی گوشی یا تبلت پیشاپیش نصب کرده، از برترین اپلیکیشن‌های یادداشت‌برداری استفاده کرد. با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید.

مایکروسافت OneNote

اولین اپلیکیشنی که می‌توان به کاربران اورنوت توصیه کرد، اپلیکیشن OneNote مایکروسافت است. این اپ یادداشت‌ها را به صورت دسته‌هایی به اسم دفترچه یادداشت یا Notebook تقسیم‌بندی می‌کند اما مثل Evernote قابلیت ایجاد ساختار درختی یادداشت‌ها را ندارد. به عبارت دیگر ساختار یادداشت‌های اصلی و زیرمجموعه در این اپ موجود نیست.

بهترین اپ‌های یادداشت‌نویسی و نوت برداری برای اندروید و iOS

بهترین اپ‌های یادداشت‌نویسی و نوت برداری برای اندروید و iOS

در اپلیکیشن وان‌نوت می‌توانید از ابزارهای فرمت کردن متن، لیست موارد، حالت نقاشی و طراحی و تعدادی قابلیت مفید دیگر بهره‌مند شوید. خوشبختانه ظاهر اپلیکیشن نیز ساده و تمیز طراحی شده تا استفاده از آن ساده باشد. OneNote برای نوشتن یادداشت‌های طولانی که از عادت‌های کاربران اورنوت است نیز گزینه‌ی خوبی است. به علاوه این اپلیکیشن نسخه‌ی مخصوص سیستم عامل‌های دیگر نیز دارد. حتی می‌توانید از وب‌اپلیکیشن آن که تحت وب است هم در سیستم عامل‌های مختلف استفاده کنید.

وان‌نوت رایگان است و امتحان کردن آن به عموم کاربران ویندوز، مک‌او‌اس، اندروید و iOS توصیه می‌شود.

Nimbus Note

اپلیکیشن بعدی لیست ما، اپ Nimbus Note است. این اپ سبک‌تر از OneNote است و قابلیت‌های مشابهی دارد. برای نوشتن یادداشت‌های طولانی و ضمیمه کردن انواع فایل به نوت‌هایی که نوشته‌اید، می‌توانید از Nimbus Note استفاده کنید. علاوه بر این ابزار کلیپر که بخش‌هایی از صفحات وب را برش می‌زند هم در کنار این اپلیکیشن جالب ارایه شده است. می‌توانید Nimbus Clipper را روی مرورگرهای گوگل کروم، موزیلا فایرفاکس، اپرا و همین‌طور اندروید نصب کنید و در کنار Nimbus Note از آن استفاده کنید.

بهترین اپ‌های یادداشت‌نویسی و نوت برداری برای اندروید و iOS

بهترین اپ‌های یادداشت‌نویسی و نوت برداری برای اندروید و iOS

اپلیکیشن Nimbus Note هم برای پلتفرم‌های مختلف ارایه شده و می‌توانید به جز اندروید، آن را در ویندوز و iOS نیز نصب کرده و استفاده کنید. به علاوه نسخه‌ی تحت وب آن در سیستم عامل‌های مختلف با یک مرورگر اینترنت ساده، قابل استفاده است.

Zoho Notebook دفترچه یادداشت زیبا

اپلیکیشن Zoho Notebook هم یکی از اپ‌های قدرتمند در عرصه‌ی نوت‌برداری است. ویژگی اصلی این اپلیکیشن، طراحی زیبا و ساده‌ی آن است. این اپ هم جایگزین خوبی برای Evernote است و تقریباً تمام قابلیت‌های آن را دارد. علاوه بر این ابزاری برای یادداشت‌برداری از صفحات وب نیز ارایه شده که در مرورگرهای Chrome و فایرفاکس و Safari‌ قابل استفاده است.

بهترین اپ‌های یادداشت‌نویسی و نوت برداری برای اندروید و iOS

بهترین اپ‌های یادداشت‌نویسی و نوت برداری برای اندروید و iOS

در این اپ می‌توانید عکس و ویدیو اضافه کنید و هر نوع فایل دیگری را به یادداشت‌ها پیوست کنید. از ایجاد دفترچه یادداشت نیز پشتیبانی شده و می‌توانید از رنگ‌های مختلف برای دسته‌بندی یادداشت‌ها استفاده کنید.

از قابلیت‌های مفید Zoho Notebook می‌توان به حفظ نسخه‌های قبلی یادداشت‌ها و بازگشت به حالت‌های قبلی یک یادداشت اشاره کرد. به علاوه اگر بخواهید از Evernote به Zoho Notebook مهاجرت کنید، روش خودکاری برای این کار در نظر گرفته شده است.

اپلیکیشن Zoho Notebook برای اندروید و iOS و همین‌طور macOS منتشر شده است. حتی نسخه‌ای مخصوص watchOS یا سیستم عامل اپل واچ نیز ارایه شده است. در سایر پلتفرم‌ها می‌توانید از نسخه‌ی تحت وب Zoho Notebook استفاده کنید.

گوگل و اپلیکیشن یادداشت برداری Google Keep

گوگل کیپ یا به عبارت دیگر، Keep Notes که نام جدید آن است، اپلیکیشنی است که گوگل برای یادداشت‌نویسی تدارک دیده است. این اپ هم می‌تواند جای اورنوت را بگیرد، به خصوص اگر بخواهید یادداشت‌های کوتاهی بنویسید.

اپلیکیشن Keep Notes گوگل از لیست موارد، یادداشت‌های صوتی، حالت طراحی و نقاشی و برخی قابلیت‌های مفید دیگر برخوردار است اما توجه کنید که یادداشت‌های طولانی در این اپ، جالب به نظر نمی‌رسند. به علاوه در این اپلیکیشن نمی‌توانید از ابزارهای فرمت دادن به متن و همین‌طور فولدرها استفاده کنید. با وجود این نقص‌ها، می‌توان گفت که گوگل اپلیکیشن سبک و بسیار سریعی طراحی کرده است. حتی قابلیت همگام‌سازی یا Sync کردن یادداشت‌ها نیز در صورت دسترسی به اینترنت نسبتاً سریع، فوق‌العاده سریع عمل می‌کند.

بهترین اپ‌های یادداشت‌نویسی و نوت برداری برای اندروید و iOS

بهترین اپ‌های یادداشت‌نویسی و نوت برداری برای اندروید و iOS

در اپلیکیشن Keep Notes می‌توانید یادآوری نیز ایجاد کنید. به علاوه قابلیت‌های کارکرد گروهی و سنجاق کردن یادداشت‌ها در آن پیش‌بینی شده است. طراحی ظاهری اپلیکیشن ما را به یاد Sticky Notes می‌اندازد و می‌توان یادداشت‌ها را رنگارنگ کرد.

از جمله قابلیت‌های مهمی که در این اپلیکیشن غایب است، می‌توان به نگهداری نسخه‌های قبلی یک یادداشت و در صورت نیاز بازگشت به نسخه‌های قبلی اشاره کرد. به علاوه یادداشتی که دیلیت شده باشد، تا ۶۰ روز در سطل زباله باقی می‌ماند. البته می‌توانید به جای دیلیت کردن نوت‌ها، موارد غیرضروری را آرشیو کنید تا قابلیت بازگشت وجود داشته باشد و در عین حال در نمای اصلی یادداشت‌ها، دیده نشود.

اپلیکیشن Google Keep نیز رایگان است و علاوه بر نسخه‌ی اندرویدی، در آیفون و آیپد و همین‌طور در مرورگر Chrome به صورت اپلیکیشن قابل استفاده است. نسخه‌ی تحت وب آن نیز در تمام پلتفرم‌ها و مرورگرهای اینترنت، در دسترس است.

Simplenote

اپلیکیشن Simplenote درست مثل نامش، ساده است و برای یادداشت نوشتن به ساده‌ترین شکل، طراحی شده است. اما توجه کنید که قابلیت‌هایی مثل ایجاد برچسب یا Tag برای یادداشت‌ها، همگام‌سازی سریع، رابط کاربری بسیار ساده و همین‌طور قابلیت‌های گروهی آن، بسیار عالی و جالب است.

در این اپلیکیشن ابزارهای ویرایش ظاهر متن موجود نیست اما از زبان نشانه‌گذاری پشتیبانی شده است و می‌توانید از این طریق، فرمت متن را تغییر بدهید.

قابلیت بازگشت به نسخه‌های قبلی یادداشت‌ها و همین‌طور پوسته‌ی تاریک یا Dark Mode و تغییر دادن اندازه‌ی متن، از ویژگی‌های مثبت Simplenote  است.

بهترین اپ‌های یادداشت‌نویسی و نوت برداری برای اندروید و iOS

بهترین اپ‌های یادداشت‌نویسی و نوت برداری برای اندروید و iOS

اگر حس می‌کنید که Evernote مملو از امکاناتی است که به کار شما نمی‌آید، بد نیست اپلیکیشن Simplenote یا گوگل کیپ را تست کنید. Simplenote برای سیستم عامل‌های مک‌او‌اس و ویندوز و لینوکس و همین‌طور iOS و اندروید منتشر شده است. به علاوه در تمام سیستم عامل‌ها می‌توانید از نسخه‌ی تحت وب آن استفاده کنید.

Google Docs یک ویرایشگر متن کامل

اپلیکیشن گوگل داکس در درجه‌ی اول به عنوان جایگزین مناسبی برای Word مایکروسافت و دیگر نرم‌افزارهای ویرایش متن و تدوین کتاب و مقاله، معرفی می‌شود اما می‌توانید برای یادداشت‌نویسی هم از این نرم‌افزار استفاده کنید. قابلیت‌های کار گروهی روی فایل‌هایی که به اشتراک گذاشته شده و قابلیت همگام‌سازی سریع، دو ویژگی اصلی Google Docs است که آن را ممتاز می‌کند.

علاوه بر نوشتن متن ساده، می‌توانید فایل‌های حجیم و کاملی شامل عکس و جدول و نمودار تألیف کنید و همین‌طور از ابزارهای مختلف برای ویرایش ظاهر متن استفاده کنید.

در گوگل داکس حتی قابلیت تایپ صوتی به زبان فارسی و استفاده از فرمان صوتی برای کارهای مختلف نیز پیش‌بینی شده است.

اپلیکیشن Google Docs نسخه‌ی مخصوص iOS نیز دارد و در سیستم عامل‌های مختلف می‌توانید از نسخه‌ی تحت وب آن استفاده کنید.

بهترین اپ‌های یادداشت‌نویسی و نوت برداری برای اندروید و iOS

بهترین اپ‌های یادداشت‌نویسی و نوت برداری برای اندروید و iOS

برای آشنایی بیشتر با روش استفاده از گوگل داکس و معرفی آن، به مقاله‌ای که قبلاً منتشر کردیم توجه فرمایید: