یکی از اصول سئو یا افزایش تعداد بازدیدکنندگان ارگانیک یا به عبارت دیگر ورودی‌های گوگل و موتورهای سرچ، لینک بیلدینگ است. در مقوله‌ی ساخت بک‌لینک، معمولاً به امتیاز سایت‌هایی مثل Moz که به دامین‌های مختلف داده شده، استناد می‌شود و ارزش هر لینک، صرفاً متناسب با متریک‌هایی مثل Moz Authority در نظر گرفته می‌شود.

اخیراً وب‌سایت Moz، در تعریف اعتبار دامنه یا اتوریتی، تغییری ایجاد کرده تا اعتبار با روش بهتر و دقیق‌تری محاسبه شود. در این مقاله به تغییرات و اهداف Moz از این تغییرات می‌پردازیم.

در ایجاد بک‌لینک یا خرید لینک از سایت‌های مختلف، می‌توان به فاکتورهای مختلفی توجه کرد مثل اتوریتی موز، رتبه‌ی الکسا، تعداد بازدیدکنندگان مستقیم یا ریفرال و ارگانیک و همین‌طور امتیازاتی که دیگر مراجعه به دامنه‌ها می‌دهند مثل Trust Flow سایت Majestic SEO و یا Authority Score سایت SEMRush و غیره. تمام موارد کم و بیش بیانگر میزان اعتبار صفحه‌ی وب یا دامنه‌ی سایت‌ها است و کم و بیش در اثرگذاری بک‌لینک‌ها موثر است.

معمولاً اگر به یک فاکتور خاص استناد کنیم، در صورت تغییر الگوریتم‌های گوگل و دیگر موتورهای سرچ، ممکن است با افت بازدید قابل توجهی روبرو شویم. بهتر است به تمام متغیرها و امتیازات نگاهی جامع داشته باشیم و در مورد ارزش لینک‌ها تصمیم بگیریم.

اتوریتی موز: چه چیز تغییر کرده است؟

وب‌سایت Moz ماه پیش اعلام کرد که از این پس امتیازی که برای اعتبار یا Authority دامنه‌ها در نظر می‌گیرد، با الگوریتم‌های جدید محاسبه خواهد شد. اگر امتیاز اتوریتی سایت شما یا سایت‌هایی که مدنظرتان است، تغییر زیادی کرده، تعجب نکنید چرا که فرمول‌ها به کلی عوض شده است.

مجموعه داده‌ها

در گذشته محاسبه‌ی اتوریتی دامنه‌ها بر اساس داده‌هایی بوده که کاملاً طبیعی و بدون دستکاری بوده‌اند. این داده‌ها از طریق جستجو به دست می‌آمده اما موز روش جدیدی برای جمع‌آوری داده در نظر گرفته تا داده‌های اولیه، قابلیت اطمینان بیشتری داشته باشند.

در نتیجه اتوریتی دامنه‌ی جدید، در شناسایی سایت‌هایی که با هیچ کلمه‌ی کلیدی در نتایج جستجو رتبه خوبی ندارند، مفیدتر از قبل است.

الگوریتم محاسبه‌ی اتوریتی

در فرمول سابق محاسبه‌ی Authority از مدل خطی پیچیده‌ای استفاده می‌شد اما از این پس از شبکه‌ی عصبی استفاده می‌شود. استفاده از شبکه‌ی عصبی مزایای مختلفی دارد که نمونه‌ی آن، شناسایی بهتر دستکاری‌های متخصصین SEO است. در واقع در سال‌های اخیر افراد زیادی با روش‌های ساده، کاری می‌کردند که اتوریتی موز به صورت مصنوعی بالا برود اما در مدل جدید، این روش‌ها بازدهی سابق را ندارند.

فاکتورهای موثر در اتوریتی

در روش جدید محاسبه‌ی اتوریتی، علاوه بر شمارش تعداد بک‌لینک‌ها، مقوله‌ی Spam Score دامنه‌ها و همین‌طور توزیع لینک‌ها بر اساس کیفیت و میزان ترافیک، در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این فاکتورها، موارد جزئی دیگری نیز در نظر گرفته می‌شود تا اتوریتی واقعی‌تری به دست آید.

نتیجه‌ی تغییرات مدل محاسبه‌ی اتوریتی موز

با تغییراتی که در محاسبه‌ی اتوریتی دامنه یا به اختصار DA اتفاق افتاده، ارزش لینک‌هایی که وب‌سایت‌های فروش بک‌لینک به صورت انبوه به فروش می‌رسانند، کمتر شده است. البته برخی از وب‌سایت‌هایی که چنین لینک‌هایی خریداری کرده‌اند، مشمول جریمه‌ی دستی گوگل شده‌اند اما نه همه‌ی موارد! با تغییری که در اتوریتی موز اتفاق افتاده، ارزش لینک‌هایی از این نوع، به مراتب کمتر از گذشته به نظر می‌رسد.

لذا از این پس لینک‌هایی به صورت اسپم در بخش Comment یا نظرات سایت‌ها، لینک‌هایی از سایت‌های کم‌بازدید، جزیره‌های لینک‌سازی و غیره، همگی اثر کمتری در افزایش اتوریتی دامنه خواهند داشت. گوگل نیز ارزش این لینک‌ها را کمتر از لینک‌های معمولی در نظر می‌گیرد.

بک‌لینک‌هایی که در سرویس‌های وبلاگ یا به زبان دیگر PBN ساخته می‌شوند هم موضوع بحث‌برانگیزی هستند: این نوع بک‌لینک‌ها کم و بیش اثر کمتری نسبت به گذشته دارند. در واقع لینک‌هایی که با ترفندهای مختلف برای افزایش اتوریتی منتشر شده، اثر منفی روی اتوریتی می‌گذارند اما لینک‌های معمولی در وبلاگ‌های مختلف که طبیعی به نظر می‌رسند، اثر مثبتی دارند.

بهینه‌سازی‌ها اساسی Domain Authority به این معنی است که از این پس این متریک خاص، قابل‌اعتمادتر از گذشته خواهد بود. از این پس با اسپم و دستکاری‌ها مقابله‌ی بهتری می‌شود و بروزرسانی اتوریتی دامنه با تغییراتی که گوگل اعمال می‌کند، تناسب بیشتری خواهد داشت.

ممکن است اتوریتی برخی وب‌سایت‌ها به شدت تغییر کند و در مورد برخی دیگر ممکن است تغییرات تدریجی و کمتر باشد. همواره در بررسی اتوریتی موز توجه کنید که این متریک یک عدد نسبی است و نه مطلق. ممکن است اتوریتی یک وب‌سایت و رقبای آن هم‌زمان افزایش پیدا کند و این به معنی اعتبار بیشتر نیست! همیشه اتوریتی سایت‌ها را با هم مقایسه کنید و در لینک بیلدینگ، صرفاً به اتوریتی یک سایت خاص توجه نکنید.

با توجه به اینکه گوگل هر ماه صدها تغییر کوچک و چند تغییر بزرگ در الگوریتم‌های خویش اعمال می‌کند، اتوریتی Moz نیز از این پس قرار است تغییرات تدریجی داشته باشد. لذا در لینک بیلدینگ، اتوریتی بروز را چک کنید و اطلاعات قدیمی را کنار بگذارید.