مرورگر Google Chrome در تمام سیستم عامل‌ها و از جمله لینوکس، جزو بهترین و محبوب‌ترین مرورگرها است. در توزیعات مختلف لینوکس می‌توانید مرورگر گوگل کروم را دانلود و نصب کنید. برای این مقصود نیازی به استفاده از مخزن نرم‌افزارهای لینوکس‌های مختلف نیست بلکه می‌توانید بسته‌ی نصبی گوگل کروم را از سایت گوگل دانلود کرده و به راحتی روی توزیعاتی مثل Mint و Ubuntu و تعدادی دیگر، نصب کنید.

در این مقاله به روش دانلود و نصب کروم در لینوکس اوبونتو می‌پردازیم که به صورت مشابه در توزیعات متنوع دیگری نیز قابل انجام است.

آموزش نصب گوگل کروم در لینوکس اوبونتو

همان‌طور که اشاره کردیم نرم‌افزار Google Chrome در مخزن نرم‌افزارهای بسیاری از توزیعات لینوکس وجود ندارد. برای دانلود کردن این مرورگر، به صفحه‌ی رسمی دانلود آن در وب‌سایت گوگل مراجعه کنید و روی دکمه‌ی Download Chrome کلیک کنید.

در ادامه می‌توانید توزیع موردنظر را انتخاب کنید.

آموزش نصب گوگل کروم روی اوبونتو و برخی توزیعات لینوکس

به عنوان مثال برای نصب کردن کروم در اوبونتو که مبتنی بر لینوکس Debian طراحی شده و همین‌طور توزیعات دیگری که مبتنی بر Debian هستند، می‌بایست فایلی با پسوند deb را دانلود کنید و البته در حال حاضر فقط می‌توانید نسخه‌ی ۶۴ بیتی را دانلود کنید. در مورد لینوکس فدورا و اوپن‌سوزه نیز نسخه‌ی ۶۴ بیتی با پسوند rpm را دانلود کنید. اگر هیچ یک از این توزیعات را استفاده نمی‌کنید، می‌بایست نسخه‌هایی که توسط توسعه‌دهندگان مستقل و انجمن‌ها ارایه شده را دانلود کنید.

آموزش نصب گوگل کروم روی اوبونتو و برخی توزیعات لینوکس

پس از کلیک روی دکمه‌ی دانلود، روی Accept and Install کلیک کنید تا دانلود فایل آغاز شود.

آموزش نصب گوگل کروم روی اوبونتو و برخی توزیعات لینوکس

پس از دانلود فایل، اپلیکیشن مدیریت فایل را اجرا کنید و پکیجی که دانلود شده را با دبل‌کلیک کردن اجرا کنید و در ادامه روی دکمه‌ی Install کلیک کنید تا گوگل کروم روی لینوکس شما نصب شود. در صورت نیاز رمز عبور را نیز وارد کنید.

در نهایت می‌توانید با کلیک کردن روی دکمه‌ی Launch، مرورگر کروم را اجرا کنید. روش دیگر این است که در منوی اپلیکیشن‌ها نام Chrome را جستجو کرده و آن را اجرا کنید.

توجه داشته باشید که پس از نصب کردن این پکیج نرم‌افزاری، مخزن نرم‌افزاری رسمی گوگل به عنوان یکی از مخازن در سیستم شما اضافه می‌شود. لذا از این می‌توانید با استفاده از ابزار Software Update آن را بروزرسانی کنید.

نسخه‌ی ۳۲ بیتی گوگل کروم برای اوبونتو

اگر از نسخه‌ی ۳۲ بیتی لینوکس اوبونتو استفاده می‌کنید، در صورت دانلود نسخه‌ی ۶۴ بیتی، حین نصب با ارور روبرو شوید. بدیهی است که در این حالت باید بسته‌ی ۳۲ بیتی دانلود و نصب شود اما متأسفانه گوگل کروم برای نسخه‌ی ۳۲ بیتی Ubuntu منتشر نمی‌شود و آخرین نسخه‌ی موجود به سال ۲۰۱۶ مربوط می‌شود.

اما خوشبختانه می‌توانید از مرورگر Chromium که در حقیقت پروژه‌ی متن باز مرورگر کروم است، استفاده کنید. کرومیوم در مخزن نرم‌افزارهای اوبونتو موجود است و نیازی به مراجعه به وب‌سایت رسمی گوگل نیست.

ستاپ اولیه‌ی گوگل کروم در لینوکس

در اولین مرتبه‌ی اجرای مرورگر کروم، برای تغییر دادن مرورگر اینترنت پیش‌فرض به کروم، پیامی نمایش داده می‌شود. در صورت نیاز تیک گزینه‌ی نمایش داده شده را بزنید و روی OK کلیک کنید تا از این پس آدرس‌های اینترنتی به صورت پیش‌فرض توسط Chrome باز شود.

در ادامه می‌توانید برای استفاده از قابلیت Sync یا همگام‌سازی به منظور ذخیره کردن نام حساب‌های کاربری و رمز عبورها، سوابق وب‌گردی و بوک‌مارک‌ها و دیگر موارد، در حساب گوگل یا همان جیمیل، لاگین کنید.