نرم‌افزار Blender یکی از نرم‌افزارهای مدلسازی سه بعدی برای Linux است. در ساخت بازی‌ها، فیلم‌ها و انیمیشن‌ها از این نرم‌افزار حرفه‌ای و قدرتمند استفاده می‌شود و خوشبختانه متن باز و رایگان است.

در اغلب توزیعات محبوب لینوکس مثل Ubuntu و Debian و Arch Linux و همین‌طور Fedora و OpenSUSE می‌توانید بلندر را به راحتی نصب کنید. علاوه و این بسته‌ی نصب Blender به صورت پکیج Flatpak و Snap نیز موجود است. لذا نصب کردن آن روی بسیاری از توزیعات لینوکس ساده است.

در این مقاله به روش نصب کردن بلندر در توزیعات مختلف لینوکس می‌پردازیم.

قبلاً با برخی نرم‌افزارهای تخصصی ویرایش ویدیو در لینوکس آشنا شدیم. Blender اساساً نرم‌افزاری برای مدل کردن سه‌بعدی است اما در فیلم‌های مدرن امروزی برای پیاده‌سازی افکت‌ها و عناصر تخیلی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

نحوه نصب Blender روی Ubuntu

نرم‌افزار بلندر در مخازن نرم‌افزار لینوکس اوبونتو به صورت پیش‌فرض موجود است. بنابراین با اجرا کردن دو دستور ساده می‌توانید آن را دانلود کرده و روی Ubuntu و توزیعات مبتنی بر اوبونتو نصب کنید.

آموزش نصب Blender روی لینوکس اوبونتو، دبیان، فدورا و سایز توزیعات

برای استفاده از جدیدترین نسخه‌ی Blender می‌بایست از PPA آن استفاده کنید.

برای فعال کردن PPA نرم‌افزار بلندر، طبق معمول یک پنجره‌ی Terminal‌ باز کنید. 

برای باز کردن سریع ترمینال در لینوکس‌های مختلف می‌توانید از شورت‌کات Ctrl + Alt + T یا Ctrl + Shit + T استفاده کنید.

دستور زیر را در آن وارد کرده و با زدن Enter اجرا کنید:

پس از افزودن مخزن نرم‌افزاری جدید، دستور apt update را با دسترسی روت اجرا کنید:

و در ادامه دستور زیر را برای نصب کردن Blender اجرا کنید:

روش نصب کردن بلندر در لینوکس Debian

اگر از لینوکس دبیان استفاده می‌کنید، مراحل نصب مشابه لینوکس اوبونتو است چرا که اوبونتو بر اساس لینوکس دبیان طراحی و توسعه داده می‌شود. با توجه به اینکه Blender در مخزن نرم‌افزاری اصلی دبیان موجود است، برای نصب کردن از دستور زیر استفاده کنید:

دقت کنید که نسخه‌ای از بلندر که در مخزن نرم‌افزاری اصلی موجود است معمولاً آخرین نسخه نیست. برای نصب کردن نسخه‌ی جدیدتر می‌توانید از پکیج فلت‌پک یا اسنپ این نرم‌افزار استفاده کنید

Arch Linux و نصب Blender

در Arch Linux برای استفاده از نسخه‌های جدید و بروز بلندر می‌بایست مخزن نرم‌افزار Community را فعال کنید. به این منظور اپلیکیشن ترمینال را اجرا کنید و سپس با اجرا کردن دستور زیر، فایل پیکربندی ابزار مدیریت پکیج‌ها که Pacman نام دارد را در نرم‌افزار ویرایش متن Nano Text Editor‌ باز کنید:

با فشار دادن کلید فلش رو به پایین به بخش Community این فایل بروید و علامت # ابتدای Community را حذف کنید. به همین ترتیب علامت هشتگ موجود در ابتدای خطوط بعدی این بخش را نیز حذف کنید.

در نهایت برای ذخیره کردن فایل، از Ctrl + O استفاده کنید و سپس Enter را فشار دهید. برای بستن نانو تکست ادیتور از Ctrl + X استفاده کنید.

اکنون مخزن نرم‌افزاری Community فعال شده است اما برای همگام‌سازی مجدد، دستور زیر را اجرا کنید:

و در نهایت با اجرا کردن فرمان زیر، Blender دانلود و نصب می‌شود:

آموزش نصب کردن بلندر در لینوکس Fedora

کاربران لینوکس محبوب فدورا از طریق مخزن نرم‌افزاری Fedora می‌توانند نسخه‌ی نسبتاً جدیدی از Blender را دانلود و نصب کنند.

آموزش نصب Blender روی لینوکس اوبونتو، دبیان، فدورا و سایز توزیعات

روش نصب کردن بسیار ساده است و کافی است از ابزار مدیریت پکیج‌ها در فدورا که dnf نام دارد استفاده کنید:

نحوه نصب Blender در OpenSUSE

برای هر نسخه از لینوکس اوپن‌سوزه، اپلیکیشن Blender در مخزن نرم‌افزاری Oss all ارایه می‌شود. بنابراین روش نصب کردن ساده است و می‌توانید از Zypper استفاده کنید. کافی است دستور زیر را در ترمینال اجرا کنید:

نرم‌افزار Blender در لینوکس OpenSUSE عملکرد خوب و قابل‌اعتمادی دارد هر چند این توزیع لینوکس نسبت به توزیعات محبوبی مثل اوبونتو کاملاً بروز نیست. به علاوه توجه کنید که برای استفاده از نسخه‌ی جدید و آپدیت‌شده‌ی بلندر می‌بایست از پکیج Snap یا Flatpak آن استفاده کنید.

آموزش نصب پکیج Snap بلندر در توزیعات لینوکس

اگر از توزیعی از لینوکس استفاده می‌کنید که از Snap پشتیبانی می‌کند، نصب کردن Blender بسیار ساده است. برای نصب کردن می‌توانید از اپلیکیشن Snap Store استفاده کنید و با جستجو کردن نام نرم‌افزار موردنظر و کلیک روی دکمه‌ی Install این کار را به صورت گرافیکی و بسیار ساده انجام دهید.

اگر از توزیعی استفاده می‌کنید که Snapd در آن فعال نشده، ابتدا مراحل فعالسازی را طی کنید:

اما روش دوم برای نصب کردن پکیج‌های اسنپ که استفاده از ترمینال است: برای نصب کردن بلندر دستور زیر را در ترمینال لینوکس اجرا کنید:

آموزش نصب پکیج Flatpak بلندر

راهکار بعدی برای توزیعات مختلف لینوکس این است که از پکیج Flatpak نرم‌افزار بلندر استفاده کنید. اگر Flatpak را قبلاً فعال نکرده‌اید، ابتدا ستاپ آن را انجام دهید. سپس دو فرمان زیر را اجرا کنید تا بلندر نصب شود: