گاهی اوقات قابلیت چرخش خودکار صفحه در آیفون به درستی کار نمی‌کند و زمانی که گوشی را عمودی و افقی می‌گیریم، صفحه به اشتباه می‌چرخد یا اصلاً نمی‌چرخد!

در این مقاله به چند علت این مشکل و راه حل‌های احتمالی می‌پردازیم.

باگ نرم‌افزاری در سیستم عامل iOS

توجه کنید که اگر مشکل عدم چرخش صفحه یا چرخش اشتباه صفحه پس از آپدیت کردن iOS بروز پیدا کرده است، احتمالاً باگ نرم‌افزاری کوچکی در بروزرسانی جدید وجود داشته است. بنابراین باید تا انتشار بروزرسانی بعدی صبر کنید تا مشکل رفع شود. روش دیگر نصب کردن نسخه‌ی قبلی یا در واقع دانگرید کردن است.

تنظیمات قفل چرخش صفحه را چک کنید

دومین علت عدم چرخش صفحه، تنظیماتی است که کاربر انجام داده و چرخش خودکار صفحه را غیرفعال کرده است. البته ممکن است تصادفاً این قابلیت را غیرفعال کرده باشید و تصور کنید که تنظیمات مشکلی ندارد.

برای قفل کردن چرخش صفحه، می‌توانید از Control Center استفاده کنید. کنترل سنتر در آیفون ۸ و نسخه‌های قبلی، با حرکت جاروبی از پایین صفحه به بالا باز می‌شود و در آیفون‌های جدید با حرکت جاروبی از گوشه‌ی سمت راست و بالای صفحه به سمت پایین باز می‌شود. آیکون قفل کردن چرخش صفحه به شکل قفل و دو فلش چرخان دور آن است. با تپ روی این آیکون، چرخش صفحه فعال و با تپ مجدد غیرفعال می‌شود. لذا ممکن است تصادفاً آن را لمس کرده باشید.

غیرفعال کردن Display Zoom

در آیفون‌های قدیمی و بزرگ مثل آیفون ۶ پلاس و ۷ پلاس و غیره، چرخش صفحه‌ی خانه امکان‌پذیر است.

اگر این قابلیت درست کار نمی‌کند و صفحه‌ی خانه به صورت عمودی نمایش داده می‌شود، ممکن است ریشه‌ی مشکل به Display Zoom مربوط باشد. بد نیست این قابلیت را غیرفعال کنید و بررسی کنید که مشکل رفع شده است یا خیر. برای غیرفعال کردن آن ابتدا اپلیکیشن Settings را اجرا کنید و سپس روی Display and Brightness تپ کنید. اکنون در بخش Display Zoom روی View تپ کنید و سپس گزینه‌ی Standard را انتخاب کنید.

روش‌های رفع مشکل نچرخیدن صفحه یا چرخش اشتباه صفحه در آیفون

روش‌های رفع مشکل نچرخیدن صفحه یا چرخش اشتباه صفحه در آیفون

خرابی شتاب‌سنج

حسگر شتاب‌سنج حرکت و لرزش گوشی را تشخیص می‌دهد. اگر این حسگر خراب شده باشد یا به دلیلی از حالت کالیبره خارج شده باشد، طبیعی است که چرخش گوشی به درستی شناسایی نمی‌شود و قابلیت چرخش خودکار صفحه نمایش به درستی کار نمی‌کند.

متأسفانه اگر این حسگر خراب شده باشد، آیفون شما به تعمیرات سخت‌افزاری نیاز دارد.