قفل کردن جهت صفحه یا در واقع جلوگیری از چرخش تصویر در آیفون و آیپد، یکی از امکانات پرکاربرد است. در حالت عادی چرخش خودکار صفحه فعال است، لذا اگر گوشی یا تبلت را به صورت عمودی بگیرید، حالت Portrait و اگر افقی بگیرید، حالت Landscape فعال می‌شود. در صورت نیاز حین استفاده از برخی اپ‌ها می‌توانید چرخش خودکار را غیرفعال کنید و با خیال راحت آیفون یا آیپد را در هر جهتی که دوست دارید قرار دهید و استفاده کنید.

در این مقاله به نحوه قفل کردن جهت صفحه یا Screen Orientation در صفحه نمایش آیفون و آیپد می‌پردازیم.

غیرفعال کردن چرخش خودکار صفحه در آیفون و آیپد

در نسخه‌ی جدید سیستم عامل iOS 13 و همین‌طور iPadOS 13، پنل کنترل سنتر پیشرفته‌تر و کاربردی‌تر شده است و کارهایی مثل سوییچ کردن سریع بین وسایل بلوتوث یا شبکه‌های وای-فای مستقیماً از طریق این بخش انجام می‌شود. به عبارت دیگر برخلاف نسخه‌های قدیمی‌تر سیستم عامل آیفون و آیپد، برای تغییر دادن برخی تنظیمات پرکاربرد نیازی باز کردن اپ Settings نیست. برای قفل کردن جهت صفحه هم می‌توانید از Control Center استفاده کنید.

روش باز کردن پنل کنترل سنتر در تبلت‌ها و گوشی‌های جدید اپل جدید که فاقد دکمه‌ی فیزیکی خانه هستند، کمی متفاوت است. در محصولات قدیمی با حرکت جاروبی از پایین صفحه نمایش به بالا، پنل Control Center ظاهر می‌شد اما در محصولات امروزی نظیر iPhone X و آیفون ۱۱، می‌بایست از گوشه‌ی بالا و راست صفحه نمایش حرکت جاروبی به سمت پایین انجام دهید.

چگونه در iOS 13 و iPadOS 13 قابلیت چرخش خودکار صفحه را غیرفعال کنیم؟

البته برخی امور دیگر نیز در آیفون‌های جدید روش متفاوتی دارد. به مقاله‌ی زیر توجه فرمایید تا این تفاوت‌ها روشن شود.

پس از باز کردن کنترل سنتر روی آیکون قفل باز و فلش چرخان تپ کنید تا پس‌زمینه‌ی آن روشن شود و داخل آن نیز به قفل بسته تغییر شکل دهد. علاوه بر این بالای لیست آیکون‌ها، عبارت Portrait Orientation Lock: On ظاهر می‌شود. در این حالت جهت صفحه ثابت و البته به صورت عمودی باقی می‌ماند.

چگونه در iOS 13 و iPadOS 13 قابلیت چرخش خودکار صفحه را غیرفعال کنیم؟

چگونه در iOS 13 و iPadOS 13 قابلیت چرخش خودکار صفحه را غیرفعال کنیم؟

برای فعالسازی چرخش خودکار صفحه، می‌بایست یک بار دیگر روی آیکون موردبحث تپ کنید.

کاربران iPad امکان قفل کردن جهت صفحه در حالت افقی یا Landscape‌ را دارند اما متأسفانه در سیستم عامل آیفون، گزینه‌ای برای قفل کردن جهت تصویر در حالت افقی وجود ندارد! اگر قبلاً از کاربران اندروید بوده باشید، احتمالاً هر از گاهی جهت تصویر را در حالت افقی ثابت کرده‌اید. البته برای رفع این محدودیت، روش‌هایی وجود دارد که در مقاله‌ای به آن اشاره کردیم:

در آیفون‌ها و آیپدهایی که از نسخه‌‌های قدیمی‌تر iOS بهره می‌برند هم قابلیت قفل کردن جهت صفحه وجود دارد اما روش کار مراجعه به اپلیکیشن تنظیمات یا Settings است. در نهایت اگر جهت تصویر به صورت خودکار تغییر نمی‌کند یا به اشتباه تغییر می‌کند، به مقاله‌ی زیر توجه فرمایید: