بیشتر متخصصین ویرایش ویدیو و تدوین فیلم از نرم‌افزارهای تخصصی تحت مک‌او‌اس یا ویندوز استفاده می‌کنند اما اگر از کاربران توزیعات محبوب لینوکس باشید هم می‌توانید از اپلیکیشن‌های رایگان و حرفه‌ای برای این امور استفاده کنید.

در این مقاله به معرفی بهترین اپلیکیشن‌های ویرایش ویدیو برای Linux و به خصوص لینوکس Ubuntu می‌پردازیم. با ما باشید.

DaVinci Resolve نرم‌افزاری کاملاً حرفه‌ای برای تدوین فیلم

اگر نرم‌افزاری حرفه‌ای برای ویرایش فیلم بخواهید، یکی از بهترین گزینه‌ها، اپلیکیشنی به اسم DaVinci Resolve است.

شاید تصور کنید که این نرم‌افزار مثل ادوبی پریمیر پرو یا برخی نرم‌افزارهای معروف دیگر، قدرتمند و عالی نیست اما جالب است بدانید که از این نرم‌افزار در فرآیند ویرایش برخی فیلم‌های هالیوودی مثل دزدان دریای کارائیب و NCIS استفاده شده است!

DaVinci Resolve از کنسول‌های حرفه‌ای ویرایش ویدیو پشتیبانی می‌کند. می‌توانید ویدیوهایی با رزولوشن حداکثر 8K را در آن ویرایش کنید و جلوه‌های ویژه سه‌بعدی با جزئیات بالا به کمک آن بسازید.

بهترین نرم‌افزارهای ویرایش ویدیو و تدوین فیلم برای لینوکس

این نرم‌افزار با وجود توانمندی بالا، رایگان است اما نسخه‌ی پولی آن که Resolve Studio نام دارد هم در دسترس عموم است. در این نسخه قابلیت‌هایی برای کار تیمی و افکت‌های خاص و ویژه‌ای اضافه شده است. قیمت این نسخه حدود ۳۰۰ دلار است!

برای نصب کردن نرم‌افزار DaVinci Resolve در اوبونتو و توزیعات مبتنی بر آن، به یک نرم‌افزار اضافی به اسم MakeResolveDeb نیاز دارید که در حقیقت نسخه‌ی مخصوص CentOS این نرم‌افزار را به فایلی با پسوند deb تبدیل می‌کند که برای نصب کردن در لینوکس Debian مناسب است. البته اوبونتو نیز بر اساس لینوکس دبیان طراحی شده است.

و اما دستور نصب این اپلیکیشن‌ها: ابتدا فایل‌ها را دانلود کنید و سپس فولدر کاری را با دستور cd به فولدری که فایل‌ها در آن دانلود و ذخیره شده، تغییر بدهید. در ادامه فرمان زیر را در اپلیکیشن Terminal اجرا کنید:

و در ادامه برای آمادگی جهت نصب نسخه‌ی رایگان اپلیکیشن Resolve دستور زیر را اجرا نمایید:

اگر بخواهید Resolve Studio را نصب کنید، می‌بایست ابتدا دستور زیر را اجرا کنید:

زمانی که فرآیند فوق کامل شد، دستور زیر را اجرا کنید تا اپلیکیشن موردنظر نصب شود:

Flowblade اپی سبک و سریع برای ویرایش ویدیو

نرم‌افزار Flowblade هم از نرم‌افزارهای رایگان و البته متن باز برای ویرایش ویدیو در لینوکس است. این نرم‌افزار سبک و نسبتاً کم‌حجم است و لذا با سرعت بالایی اجرا می‌شود.

رابط کاربری گرافیکی این اپلیکیشن بسیار ساده است. در پایین صفحه، Timeline دیده می‌شود که در نرم‌افزارهای ویرایش ویدیو مرسوم است. می‌توانید ویدیوها را به کمک تایم‌لاین و ابزار برش، برش بزنید و چند کلیپ را کنار هم قرار بدهید و برای گذار از ویدیویی به بعدی، Transition انتخاب کنید. ابزارهای ویرایش و تصحیح رنگ، ویرایش صدا و غیره نیز در Flowblade موجود است.

بهترین نرم‌افزارهای ویرایش ویدیو و تدوین فیلم برای لینوکس

ویژگی خاص Flowblade، ویرایشگر پراکسی آن است. به کمک این ابزار می‌توانید رندر سبک و ساده از ویدیو بگیرید و در واقع در کامپیوترهایی که قدرت پردازشی پایینی دارند، کار ویرایش ویدیو را انجام بدهید و سپس رندر اصلی که کیفیت بالایی دارد را با اکسپورت کردن در کامپیوتری حرفه‌ای و قوی انجام بدهید.

برای نصب کردن Flowblade می‌توانید فایل DEB آن را دانلود کنید و دستور نصب را در ترمینال اجرا کنید.

Lightworks

اپلیکیشن Lightworks نه فقط برای لینوکس اوبونتو بلکه برای توزیعات مختلف لینوکس و همین‌طور برای macOS و Windows طراحی شده است. این نرم‌افزار از سال ۱۹۸۹ به عنوان یکی از اپلیکیشن‌های ویرایش ویدیو در این عرصه حضور داشته و در تدوین فیلم‌هایی مثل Pulp Fiction و Wolf of Wall Street به کار رفته است!

نرم‌افزار Lightworks برای کاربران حرفه‌ای بسیار مفید است اما کاربران مبتدی هم می‌توانند به راحتی ویدیوهایی برای آپلود روی یوتیوب اکسپورت کنند. این نرم‌افزار تمام فرمت‌های متداول فایل‌های ویدیویی را پشتیبانی می‌کند و پریست‌هایی برای انجام سریع و ساده‌ی تصحیح رنگ یا Color Correction و انیمیشن‌های 3D و مواردی دیگر در خود دارد.

بهترین نرم‌افزارهای ویرایش ویدیو و تدوین فیلم برای لینوکس

استفاده از Lightworks رایگان است اما این نرم‌افزار متن باز نیست و به علاوه در نسخه‌ی رایگان آن، محدودیت‌هایی وجود دارد. اگر نسخه‌ی پولی که ۴۳۷ دلار هزینه دارد را خریداری کنید، می‌توانید از افکت‌های ویژه بیشتری بهره‌مند شوید و همین‌طور ویدیوهایی با رزولوشن 4K اکسپورت کنید.

برای نصب کردن لایت‌ورکس در اوبونتو و لینوکس‌های مبتنی بر دبیان، فایل DEB آن را از وب‌سایت رسمی دانلود کنید و سپس در ترمینال دستور زیر را اجرا نمایید. دقت کنید که نام فایل DEB و مسیر آن را در فرمان زیر تغییر بدهید:

Blender اپی توانمند در حوزه‌ی انیمیشن و عناصر 3D

نرم‌افزار معروف Blender کمی با نرم‌افزارهای ویرایش ویدیوی قبلی متفاوت است و در واقع کاربری اصلی آن، مدل کردن عناصر سه‌بعدی است. اما در عین حال ویرایشگر ویدیوی حرفه‌ای در آن طراحی شده است.

بخش ویرایش ویدیو در این نرم‌افزار، Video Sequence Editor نام‌گذاری شده و ابزارهایی برای تصحیح رنگ، ویرایش صدا، استفاده از ترنزیشن‌ها، فیلترها و کار با قابلیت‌های ویرایش 3D در آن دیده می‌شود.

بهترین نرم‌افزارهای ویرایش ویدیو و تدوین فیلم برای لینوکس

نکته‌ی جالب این است که Blender با تمام توانمندی‌هایش، کاملاً رایگان است! اگر بخواهید فیلم‌های انیمیشنی بسازید یا عناصر سه‌بعدی در ویدیوهای معمولی اضافه کنید، Blender یکی از بهترین گزینه‌ها است.

ساده‌ترین روش نصب کردن Blender این است که از پکیج Snap آن استفاده کنید.

برای نصب کردن دائمون اسنپ، دستور زیر را در ترمینال لینوکس اجرا کنید و در ادامه با استفاده از Snap، اپلیکیشن ‌Blender را دانلود و نصب کنید:

در پایان توجه شما را به مقالاتی در معرفی بهترین برنامه‌های ویرایش ویدیو برای مبتدیان دعوت می‌نماییم: