ویرایش فیلم کار ساده‌ای نیست و نیاز به تجربه و نرم‌افزار کارآمد دارد. اگر مبتدی باشید نمی‌توانید از قابلیت‌های یک نرم‌افزار حرفه‌ای ویرایش فیلم استفاده کنید و حتی ممکن است تصور کنید که اشکال از نرم‌افزار ویرایش ویدیو است.

در این مقاله با بهترین نرم‌افزارهای ویرایش فیلم در ویندوز، مک‌او‌اس و همین‌طور در گوشی و تبلت که به ویژه برای مبتدیان مفید است، آشنا می‌شویم.

اگر به ویرایش تخصصی ویدیو علاقه‌مند هستید، بهتر است از همان ابتدا سراغ نرم‌افزارهای پیشرفته و قدرتمند بروید تا همه جور امکاناتی در اختیار شما باشد. برای یادگیری و تسلط به این نرم‌افزارها، طبعاً وقت و حوصله‌ی زیادی لازم است. اما در امور ویرایش ویدیوی ساده نیازی به این نوع نرم‌افزارها نیست بلکه می‌توانید در زمانی کوتاه، کار کردن با نرم‌افزارهای ساده را یاد بگیرید و مشغول ویرایش ویدیو شوید.

این روزها با افزایش سرعت اینترنت، وب‌سایت‌هایی برای ویرایش ویدیو طراحی شده است. اگر اینترنت سریع و کم‌هزینه‌ای در اختیار داشته باشید، می‌توانید از اپلیکیشن‌های تحت وب برای ویرایش ویدیوها استفاده کنید. در این صورت نیازی به نصب کردن اپ و نرم‌افزار اضافی نیست.

بهترین نرم‌افزار پولی ویرایش ویدیو در ویندوز: Corel VideoStudio Pro

کمپانی Corel در عرصه‌ی نرم‌افزارهای ویرایش تصویر و طراحی و همین‌طور نرم‌افزارهای ویدیویی معروف است. در واقع این کمپانی بیش از ۳۰ سال قدمت دارد! نرم‌افزار ساده‌ای به اسم VideoStudio یکی از محصولات نام‌آشنای کورل است که به خصوص به مبتدیان عرصه‌ی ویرایش فیلم و ویدیو توصیه می‌شود.

بهترین نرم‌افزارهای ویرایش ویدیو برای مبتدیان در ویندوز، مک‌او‌اس، آیفون و اندروید

رابط کاربری نرم‌افزار Corel VideoStudio Pro مثل نرم‌افزارهای تخصصی Adobe یعنی Premiere Pro و حتی Premiere Elements پیچیده به نظر نمی‌رسد و در واقع امکانات کمتر و ساده‌تر است اما در عین حال تمام امکاناتی که کاربر مبتدی نیاز دارد، در آن موجود است. تایم‌لاین پایین صفحه و افکت‌ها به صورت منظم چیده شده و کار کردن با این نرم‌افزار بسیار ساده است.

بهترین نرم‌افزار رایگان ویرایش ویدیو برای مبتدیان: HitFilm Express

نرم‌افزار بعدی لیست ما، یک نرم‌افزار رایگان است و در واقع بدون نیاز به پرداخت هزینه یا استفاده از کرک، می‌توانید از آن استفاده کنید. بیشتر محصولات HitFilm ساده و ابتدایی است اما HitFilm Express امکانات بسیار زیادی دارد و البته می‌توانید با پرداخت هزینه، از امکانات بیشتری که در آن گنجانده شده استفاده کنید. خوشبختانه رابط کاربری این نرم‌افزار هم بسیار ساده است و کاربر مبتدی را سردرگم نمی‌کند.

بهترین نرم‌افزارهای ویرایش ویدیو برای مبتدیان در ویندوز، مک‌او‌اس، آیفون و اندروید

در HitFilm Express چند افکت جذاب هم وجود دارد که برای نوجوانان جالب است و ویرایش ویدیو را به کاری سرگرم‌کننده تبدیل می‌کند. 

بهترین اپلیکیشن ویرایش ویدیو در گوشی‌ها: Quik

این روزها ویرایش ویدیو در گوشی و تبلت رواج پیدا کرده است و نرم‌افزارهای جالبی برای این مهم طراحی شده است. در تبلت‌ها با توجه به بزرگ بودن نمایشگر، طراحی کردن رابط کاربری که حاوی همه‌ی امکانات باشد و در عین حال آیکون‌ها و دکمه‌ها بسیار کوچک نباشد، ساده است اما طراحی بهینه رابط کاربری اپلیکیشن ویرایش ویدیو برای گوشی‌های مجهز به اندروید و همین‌طور آیفون، ساده نیست.

اپلیکیشنی که GoPro طراحی کرده و نام آن را Quik گذاشته، یکی از بهترین گزینه‌ها برای مبتدیان است. رابط کاربری این اپلیکیشن ساده است و با وجود اینکه امکانات آن زیاد نیست، کارش را به بهترین شکل انجام می‌دهد.

بهترین نرم‌افزارهای ویرایش ویدیو برای مبتدیان در ویندوز، مک‌او‌اس، آیفون و اندروید

برای ویرایش ویدیو در اندروید، اپلیکیشن‌های جالب دیگری نیز وجود دارد که قبلاً به بهترین موارد پرداختیم:

به عنوان مثال اپلیکیشن محبوب Kinemaster از نظر رابط کاربری شبیه به نرم‌افزارهای ویرایش ویدیو تحت ویندوز و مک‌او‌اس است:

بهترین سایت برای ویرایش ویدیو: Kizoa

اگر نمی‌خواهید اپلیکیشن اضافی نصب کنید و ویدیوهایی که قصد ویرایش کردنشان را دارید، کاملاً شخصی و محرمانه نیستند، می‌توانید از خدمات آنلاین استفاده کنید. اپلیکیشن تحت وب Kizoa یکی از بهترین گزینه‌ها برای مبتدیان است. البته قابلیت ویرایش ساده‌ی ویدیو در سایت‌هایی مثل YouTube یا Vimeo پیش‌بینی شده اما برای امکانات بیشتر، می‌بایست سراغ اپلیکیشن‌های تحت وب دیگری بروید.

بهترین نرم‌افزارهای ویرایش ویدیو برای مبتدیان در ویندوز، مک‌او‌اس، آیفون و اندروید

با مراجعه به سایت Kizoa و آپلود ویدیو، می‌توانید کارهای ساده مثل ویرایش کلیپ‌ها، ویرایش موسیقی و نوشتن متن و عنوان روی ویدیو و همین‌طور کار با تمپلیت‌های آغاز و پایان ویدیو را انجام بدهید.

بهترین ویرایشگر ویدیو برای مک و آیفون و آیپد: iMovie اپل

اپلیکشین محبوب iMovie اپل هم یکی از بهترین اپ‌های ویرایش ویدیو برای مبتدیان است که به صورت رایگان در مک‌او‌اس نصب شده است. اپل این اپلیکیشن را به گونه‌ای طراحی کرده که بسیار ساده و کاربردی باشد.

بهترین نرم‌افزارهای ویرایش ویدیو برای مبتدیان در ویندوز، مک‌او‌اس، آیفون و اندروید

بنابراین اگر بخواهید در macOS و همین‌طور iOS ویدیویی را ویرایش کنید و حتی فایل‌های پروژه‌ای را از آیفون یا آیپد به مک‌بوک یا آی‌مک منتقل کنید و کار را ادامه دهید، بهترین گزینه اپلیکیشن iMovie اپل است.

اگر مقصود شما ویرایش حرفه‌ای ویدیو باشد، می‌توانید از اپلیکیشن Final Cut Pro X اپل استفاده کنید. اما این نرم‌افزار پیچیده‌تر است و شاید برای مبتدیان جالب به نظر نرسد.