برای ویندوز نرم‌افزارهای مولتی‌مدیاپلیر بسیار زیادی منتشر شده است. این نرم‌افزارها در حقیقت پلیر موسیقی و همین‌طور پلیر ویدیو هستند و از فرمت‌ها و کدک‌های ویدیویی و صوتی مختلفی پشتیبانی می‌کنند. امکاناتی مثل تنظیمات شتاب‌دهی سخت‌افزاری یا Hardware Acceleration و کنترل پخش ویدیو و موسیقی، کار با پلی‌لیست یا لیست پخش، زیرنویس، تنظیماتی مثل اکولایزر و غیره، از جمله تنظیمات یک پلیر توانمند و کامل است.

در این مقاله به معرفی بهترین نرم‌افزارهای رایگان برای پخش ویدیو و موسیقی یا به زبان دیگر، مولتی‌مدیاپلیر برای ویندوز ۱۰ می‌پردازیم. با ما باشید.

برای باز کردن فرمت‌های عجیب و غریب فایل‌های ویدیویی یا موسیقی، بهترین روش این است که علاوه بر استفاده از پلیری قدرتمند، مجموعه کدک یا Codec Pack نصب کنید. در واقع برخی فایل‌ها که پسوندشان نسبتاً آشنا و معروف است، ممکن است حاوی ویدیو یا صدایی با کدک خاص باشند و در اغلب نرم‌افزارهای پخش ویدیو و موسیقی به درستی باز نشوند! به عنوان مثال ممکن است در فایلی با پسوند MKV، ویدیویی موجود باشد که با کدک خاصی اینکد شده و در نتیجه برای پخش کردن آن نیاز به کدک خاصی است.

پسوند فایل ویدیویی معرّف اینکدر به کار رفته برای فشرده‌سازی ویدیو یا صدا نیست.

برای اطلاعات بیشتر به مقاله‌ای از بخش دانش‌نامه توجه فرمایید:

در صورت مواجهه با ویدیوهایی که فرمت خاصی دارند، ممکن است نصب کردن یک کدک پک کامل، به راحتی مشکل را برطرف کند و نیازی به نصب کردن چندین مدیاپلیر نباشد!

و اما در ادامه به معرفی بهترین پلیرهای رایگان برای ویندوز می‌پردازیم.

VLC Media Player با امکانات متعدد و پشتیبانی گسترده از فرمت‌ها

نرم‌افزار VLC یا دقیق‌تر بگوییم VLC Media Player، یکی از محبوب‌ترین مدیاپلیرها برای ویندوز، لینوکس، مک‌او‌اس و حتی اندروید است! این مدیاپلیر رایگان و متن باز از نظر ابزارهای مدیریت پخش ویدیو و تنظیمات، یکی از کامل‌ترین گزینه‌ها است. البته VLC Media Player در حال حاضر یک نرم‌افزار پخش مولتی‌مدیا محسوب نمی‌شود و امکانات آن به مراتب بیشتر است.

شاید VLC‌ را به خاطر پشتیبانی از فرمت‌های ویدیوی و صوتی مختلف و در واقع پلی کردن فایل‌های متنوع بشناسید اما جالب است بدانید که به کمک امکانات مختلف VLC می‌توانید فرمت‌های محبوب را کانورت کنید و همین‌طور از رادیوی اینترنتی و کارت‌های دریافت شبکه‌های تلویزیونی هم استفاده کنید.

حتی برخی ویرایش‌های ویدیویی ساده نیز به کمک VLC امکان‌پذیر است:

با وجود اینکه VLC‌ بسیار ساده و سبک طراحی شده، تنظیمات زیادی برای سفارشی کردن ظاهر آن موجود است که در کمتر پلیری دیده می‌شود:

اگر هر از گاهی فایل‌هایی با فرمت‌های عجیب و ناشناخته دانلود می‌کنید و نیاز به پلیری دارید که در اغلب موارد شما را ناامید نکند، استفاده از VLC Media Player را توصیه می‌کنیم. البته در کنار این پلیر، می‌توانید کدک پک اضافی نصب کنید.

PotPlayer و تنظیمات پیشرفته‌ رندرینگ و دیکدرها

اغلب کاربران ویندوز با مولتی‌مدیاپلیر محبوبی به اسم KMP یا KMPlayer آشنایی دارند. توسعه‌دهنده‌ی اصلی این نرم‌افزار پروژه‌ی دیگری به اسم PotPlayer را دنبال می‌کند و در واقع اگر پلیری بهتر از KMPlayer نیاز داشته باشید که امکانات و ظاهر آن بسیار شبیه آن باشد، می‌توانید از PotPlayer استفاده کنید. طبعاً این نرم‌افزار بروزتر و قدرتمندتر از محصول قبلی است و در حال حاضر مرتباً آپدیت می‌شود.

بهترین نرم‌افزارهای پخش ویدیو برای ویندوز ۱۰ و معرفی امکانات و ویژگی‌ها

یکی از مزیت‌های PotPlayer نسبت به بسیاری از مولتی‌مدیاپلیرهای دیگر، پشتیبانی از شتاب‌دهی سخت‌افزاری برای پخش روان و باکیفیت ویدیو است. این مهم به خصوص در مورد ویدیوهای رزولوشن بالا مثل 4K اهمیت دوچندان پیدا می‌کند چرا که ممکن است پردازنده‌ی اصلی یا CPU به تنهایی برای دیکد کردن چنین ویدیوهایی، بهینه نباشد و حتی توان پردازشی لازم را نداشته باشد در حالی که استفاده از قدرت کارت گرافیک، سرعت پخش ویدیو را بالا می‌برد و استفاده از پردازنده نیز کم می‌شود.

بهترین نرم‌افزارهای پخش ویدیو برای ویندوز ۱۰ و معرفی امکانات و ویژگی‌ها

خوشبختانه PotPlayer از روش‌های مختلف شتاب‌دهی سخت‌افزاری مثل DXVA و CUDA انویدیا و QuickSync اینتل پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این تنظیمات رندرینگ ویدیو و دیکد و پخش صدا در این نرم‌افزار بسیار عالی و جامع است.

از ویژگی‌های اصلی پات‌پلیر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت فعال و غیرفعال کردن شتاب‌دهی سخت‌افزاری برای فرمت‌های مختلف
  • قابلیت انتخاب روش‌های رندرینگ ویدیو
  • قابلیت انتخاب کارت صدا و تعداد کانال‌های صدا و استفاده از اکولایزر پیشرفته
  • بوک‌مارک یا علامت‌گذاری کردن بخش‌هایی از ویدیو
  • استفاده از شورت‌کات‌های مختلف کیبورد برای کنترل فیلترها و کنترل پخش ویدیو
  • پشتیبانی از انواع عینک‌های سه‌بعدی و تنظیمات پخش ویدیوهای سه‌بعدی

برای دانلود به وب‌سایت رسمی سازنده‌ی پات‌پلیر مراجعه فرمایید:

All Player بهینه برای تماشای فیلم با زیرنویس

این مولتی‌مدیاپلیر علاوه بر پشتیبانی از فرمت‌های متنوع، برای تماشای فیلم گزینه‌ی خوبی است چرا که به کمک آن می‌توانید زیرنویس فیلم‌ها را از دیتابیس‌های آنلاین دریافت کرده و مشغول تماشای فیلم شوید. از ویژگی‌های خاصی All Player می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Dubbing یا دوبله به صورت ماشینی: می‌توانید زیرنویس فیلم‌ها را به کمک موتور تبدیل متن به صدا یا به اختصار TTS به صورت صوتی بشنوید. البته در حال حاضر برای زبان‌هایی مثل زبان فارسی، TTS رایگان و خوبی وجود ندارد.
  • قابلیت خاموش کردن کامپیوتر پس از پایان پخش آخرین فایل از لیست پخش
  • قابلیت LiveUpdate برای بروزرسانی خودکار و دانلود آخرین نسخه‌ی کدک‌ها برای پخش کردن فیلم‌هایی با فرمت خاص
  • قابلیت IQ Text برای افزایش زمان نمایش زیرنویس روی صفحه

طراحی ظاهری نرم‌افزار All Player ساده و شیک است:

بهترین نرم‌افزارهای پخش ویدیو برای ویندوز ۱۰ و معرفی امکانات و ویژگی‌ها

برای دانلود به وب‌سایت رسمی All Player مراجعه فرمایید:

GOM Media Player و قابلیت پخش فایل‌های خراب و ویدیوهای VR

مدیاپلیر بعدی لیست ما، GOM Player یا GOM Media Player است. این نرم‌افزار رایگان هم از فرمت‌های مختلف پشتیبانی می‌کند و در صورت مشکل در باز کردن فایل‌های خاص، قابلیت جستجوی آنلاین و نصب کدک وجود دارد. با این نرم‌افزار حتی می‌توانید فایل‌هایی که به دلیلی خراب و ناقص هستند را پخش کنید.

بهترین نرم‌افزارهای پخش ویدیو برای ویندوز ۱۰ و معرفی امکانات و ویژگی‌ها

از ویژگی‌های GOM Media Player می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشتیبانی از فرمت‌های مختلف مثل AVI، MP4، MKV، FLV، WMV، MOV، و همین‌طور DVD و سی‌دی صوتی
  • قابلیت جستجوی آنلاین و نصب کدک موردنیاز برای پلی کردن فایل‌های خاص
  • قابلیت باز کردن فایل‌های ناقص و خراب
  • قابلیت جستجوی زیرنویس فیلم‌ها
  • قابلیت جستجو در یوتیوب برای یافتن ویدیوهای واقعیت مجازی یا VR و ویدیوهای ۳۶۰ درجه‌ای
  • تنظیمات و قابلیت پخش ویدیوهای واقعیت مجازی

برای دانلود این پلیر به وب‌سایت رسمی GOM مراجعه فرمایید:

5K Player و امکانات مدرن پخش ویدیو

این مولتی‌مدیاپلیر قابلیت‌های جدید و جالبی دارد که شاید در کمتر نرم‌افزاری دیده باشید. به عنوان مثال اگر بخواهید از AirPlay اپل برای استریم ویدیو استفاده کنید یا به عنوان مثال بخواهید از قابلیت DLNA برای دانلود و پخش ویدیویی که روی کامپیوترها و وسایل شبکه‌ی خانگی موجود است استفاده کنید، این پلیر امکانات لازم را در اختیار شما قرار می‌دهد. قابلیت استریم بی‌سیم صدا نیز وجود دارد که خوشبختانه به شبکه‌ی وای-فای بسیار سریع نیاز ندارد.

بهترین نرم‌افزارهای پخش ویدیو برای ویندوز ۱۰ و معرفی امکانات و ویژگی‌ها

علاوه بر این احتمالاً با توجه به نام این پلیر حدس زده‌اید که برای پخش کردن ویدیوهای رزولوشن بالا طراحی شده است. به همین علت تنظیماتی برای فعال کردن شتاب‌دهی سخت‌افزاری و در واقع استفاده از کارت گرافیک یا پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع برای پخش سریع و روان ویدیوها، در نظر گرفته شده است.

از ویژگی‌های 5K Player می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت پخش فرمت‌های محبوب موسیقی مثل MP3 و AAC و APE و FLAC
  • پشتیبانی از AirPlay اپل و همین‌طور DLNA
  • قابلیت استریم وایرلس صدا و ویدیو از طریق AirPlay و DLNA
  • قابلیت دانلود ویدیوها از سرویس‌های استریم آنلاین مثل YouTube و Dailymotion و Vimeo
  • پشتیبانی از شتاب‌دهی سخت‌افزاری به کمک دیکدر سخت‌افزاری محصولات NVIDIA و Intel و همین‌طور روش کلی‌تر DXVA 2.0
  • قابلیت پخش کردن ویدیوهای 4K و 8K و ویدیوهای HDR و ۳۶۰ درجه

البته فراموش نکنید که وجود تنظیمات مربوط به شتاب‌دهی سخت‌افزاری، بدون داشتن کارت گرافیک مجزا یا پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع که بخشی از CPU است، بی‌معنی است. اگر سیستم قدیمی دارید طبعاً نمی‌توانید ویدیوهای رزولوشن بالا را با سرعت کافی پلی کنید و مشکل تیک زدن حین پخش، بسیار آزاردهنده خواهد بود.

در مورد پخش ویدیوهای رزولوشن بالا، فعال کردن شتاب‌دهی سخت‌افزاری و استفاده از پردازنده‌ها و کارت‌گرافیک‌های امروزی ضروری است.

طراحی ظاهر این پلیر نیز بسیار ساده و شیک است. در صفحه‌ی شروع می‌توانید منبع و نوع فایلی که می‌خواهید پلی کنید را انتخاب کنید.

بهترین نرم‌افزارهای پخش ویدیو برای ویندوز ۱۰ و معرفی امکانات و ویژگی‌ها

برای دانلود به وب‌سایت رسمی سازنده مراجعه فرمایید: