برای باز کردن ویدیوهایی با فرمت MOV که در محصولات اپل به کار می‌رود در محیط ویندوز، نرم‌افزارهای مختلفی وجود دارد. نرم‌افزار رسمی برای این مهم، QuickTime اپل است که نسخه‌ی مخصوص ویندوز آن نیز منتشر شده است. البته با توجه به آپدیت نشدن این نرم‌افزار، می‌توانید از دیگر نرم‌افزارها نیز استفاده کنید که در ادامه به معرفی‌شان می‌پردازیم.

در این مقاله به روش‌های باز کردن فایل‌های MOV در ویندوز می‌پردازیم.

برخی کاربران آیفون و آیپد از ویندوز ۱۰ به عنوان سیستم عامل دستاپی خویش استفاده می‌کنند و ممکن است هر از گاهی به مولتی‌مدیاپلیری که از فرمت MOV پشتیبانی کند، نیاز داشته باشند. به علاوه ممکن است در شبکه خانگی یا اداری شما، تعدادی مک‌بوک یا آی‌مک وجود داشته باشد و فایل‌های ویدیوی با فرمت MOV را از این سیستم‌ها در سیستم ویندوزی کپی کرده باشید.

نرم‌افزار رسمی اپل برای باز کردن فرمت MOV، نرم‌افزار QuickTime است اما با نرم‌افزارهای دیگری نیز می‌توانید این نوع فایل‌های ویدیویی را باز کنید.

آموزش نصب QuickTime در ویندوز ۱۰

برای دانلود کردن این نرم‌افزار، به وب‌سایت رسمی اپل مراجعه فرمایید تا جدیدترین نسخه را دریافت کنید:

البته اپل این نرم‌افزار را تا سال ۲۰۱۶ بروزرسانی کرده است و شاید در آینده نتوانید فرمت MOV را با کوییک‌تایم قدیمی به درستی باز کنید. به هر حال پسوند فایل ویدیویی مشخص‌کننده‌ی فرمت دقیق ویدیو و صدا نیست. برای اطلاعات بیشتر به مقاله‌ای از بخش دانش‌نامه مراجعه فرمایید:

نسخه‌ی ویندوزی QuickTime رایگان است و نصب کردن آن بسیار ساده است. البته در مرحله‌ی انتخاب کردن آنچه نصب می‌شود، می‌توانید امکانات اضافی را تیک زده و نصب کنید که در واقع هیچ کدام مفید یا ضروری نیست.

آموزش باز کردن ویدیوهای MOV در ویندوز با QuickTime و نرم‌افزارهای دیگر

پس از نصب کردن کوییک‌تایم، باز کردن فایل‌هایی با پسوند mov‌ به این پلیر سپرده می‌شود و با دبل‌کلیک روی فایل ویدیو یا با درگ و دراپ کردن فایل ویدیویی روی پنجره‌ی کوییک‌تایم، می‌توانید ویدیو را پلی کنید.

باز کردن فرمت MOV با Windows Media Player

نکته‌ی جالب که شاید بسیاری از کاربران ویندوز از آن غافل هستند این است که مایکروسافت پشتیبانی از ویدیوهای مخصوص QuickTime را در نرم‌افزار Windows Media Player اضافه کرده است. با توجه به این که ویندوز مدیا پلیر به صورت پیش‌فرض روی ویندوز نصب شده، می‌توانید فایل MOV را با این نرم‌افزار باز کنید.

در صورت نصب نبودن Windows Media Player در ویندوز ۱۰، می‌توانید آن را دانلود کرده و نصب کنید.

استفاده از مولتی‌مدیاپلیرهای VLC و غیره برای باز کردن MOV

نرم‌افزارهای مولتی‌مدیاپلیر رایگان و قدرتمندی مثل VLC، از انواع فرمت‌های ویدیویی و صوتی پشتیبانی می‌کنند و خوشبختانه فرمت MOV نیز یکی از فرمت‌های مطرح و پشتیبانی‌شده است.

لذا به جای استفاده از QuickTime اپل یا ویندوز مدیا پلیر مایکروسافت، می‌توانید از VLC Media Player استفاده کنید: