فایلی به اسم wab.exe با حجم حدود نیم مگابایت، یکی از فایل‌های اجرایی است که شاید در Task Manager ویندوز ۱۰ آن را رویت کرده باشید. ممکن است این فایل اجرایی با اجرای پردازشی سنگین، درصد بالایی از توان پردازشی CPU را به خود اختصاص دهد و این سوال مطرح شود که آیا این فایل یک ویروس یا بدافزار است؟

در این مقاله با فایل wab.exe در ویندوز آشنا می‌شویم و به این سوال پاسخ می‌دهیم که آیا ممکن است ویروس باشد یا خیر و روش‌های رفع مشکل استفاده‌ی زیاد از پردازنده توسط آن را مطرح می‌کنیم.

آشنایی با wab.exe در ویندوز ۱۰

فایلی به اسم wab.exe در حقیقت توسط مایکروسافت توسعه داده شده و به سرویس Windows Contacts مربوط می‌شود. به عبارت دیگر این فایل برای ذخیره کردن اطلاعات مخاطبین مثل ایمیل، در Address Book ویندوز کاربرد دارد. از این اطلاعات در اپلیکیشن‌هایی مثل People و Mail و همین‌طور Outlook استفاده می‌شود.

فایل اجرایی wab.exe در مسیر زیر موجود است:

C:\Program Files\Windows Mail

و طبعاً اگر در فولدر دیگری، فایلی با همین نام موجود باشد، احتمالاً نوعی بدافزار مثل کرم‌افزار یا تروجان است. دقت کنید که این فایل نباید در فولدر نصب ویندوز یعنی آدرس زیر و همین‌طور دیگر فولدرهای مشابه قرار داشته باشد:

C:\Windows

آیا wab.exe ویروس است؟

برای تشخیص اینکه فایل اجرایی wab.exe بدافزار است یا فایل سالمی است، روش اصلی این است که به آدرس فایل اجرایی دقت کنید. همان‌طور که اشاره کردیم این فایل نباید در فولدری به جز فولدر اصلی و معمول آن قرار داشته باشد. برای تشخیص آدرس فایل اجرایی، از Task Manager استفاده کنید. برای اجرا کردن تاسک منیجر در ویندوز ۱۰، می‌توانید روی تسک‌بار راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Task Manager را انتخاب کنید.

شورت‌کات اجرا کردن تاسک منیجر در نسخه‌های مختلف ویندوز، کلید ترکیبی Ctrl + Alt + Esc است.

در پنجره‌ی تاسک منیجر، روی تب Details یا Processes کلیک کنید و اگر اولین بار است که آن را اجرا کرده‌اید، ابتدا روی دکمه‌ی More details کلیک کنید و سپس تب Details را انتخاب کنید. در این تب پردازشی به اسم wab.exe را در لیست پیدا کنید و روی آن راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Open file location‌ را انتخاب کنید. به این ترتیب فولدر حاوی فایل اجرایی باز می‌شود.

پس از بررسی آدرس، اگر مشکلی وجود نداشت، روی فایل wab.exe راست‌کلیک کنید و Properties را انتخاب کنید. نسخه‌ی اصلی این فایل می‌بایست حجمی در حدود 0.5 مگابایت یا 506 کیلوبایت داشته باشد.

آشنایی با wab.exe در ویندوز ۱۰ و روش‌های رفع مشکل استفاده‌ی زیاد از CPU توسط آن

حل مشکل استفاده‌ی زیاد از CPU توسط wab.exe

ممکن است فایل اجرای wab.exe به شدت از پردازنده‌ی اصلی یا به عبارت دیگر CPU کار بکشد و سرعت سیستم کم و بیش کاهش پیدا کند. علاوه بر اینکه ممکن است این فایل، یک بدافزار شبیه به wab.exe اصلی است و نیاز به ویروس‌کشی وجود دارد، این احتمال مطرح است که به دلیلی، عملکرد آن مختل شده است.

برای رفع مشکل می‌توانید فایل DLL خاصی را مجدد رجیستر کنید. روش کار به این صورت است:

کلید میانبر Win + R را فشار دهید تا پنجره‌ی Run باز شود.

دستور زیر را وارد کنید و کلید Enter را فشار دهید:

regsvr32 WABSyncProvider.dll

سیستم را ری‌استارت کنید.

اگر مشکل پس از ری‌استارت کردن سیستم حل نشده یا پس از مدتی مجدداً استفاده از CPU‌ توسط wab.exe بالا می‌رود، راه حل‌های زیر را تست و بررسی کنید:

  • ریست کردن اپلیکیشن Windows Mail
  • ریست کردن اپ People ویندوز ۱۰
  • ریست کردن یا نصب مجدد Microsoft Outlook
  • اسکن و ویروس‌کشی سیستم با آنتی‌ویروس بروز و توانمندی مثل Kaspersky
  • استفاده از ابزار SFC برای اسکن و تعمیر فایل‌های سیستمی ویندوز

در مورد ابزار SFC‌ به مقاله‌ی زیر مراجعه کنید:

و برای ریست کردن اپلیکیشن‌های اصلی ویندوز و اموری مثل نصب یا حذف، به مقاله‌ی زیر مراجعه فرمایید: