آپلود کردن فایل‌های حجیم در سرویس‌های ابری معمولاً امکان‌پذیر نیست. به همین ترتیب نمی‌توان آنها را با سرویس‌های ایمیل و پیام‌رسان‌ها ارسال کرد. به همین جهت است که از نرم‌افزارهایی که یک فایل بزرگ را چند تکه می‌کنند، استفاده می‌شود. شخصی که فایل‌ها را دریافت می‌کند، می‌تواند با نصب کردن و حتی بدون نصب کردن نرم‌افزار اضافی، فایل‌ها را یک‌تکه کرده و فایل حجیم اولیه را استفاده کند.

در این مقاله می‌خواهیم با ۴ نرم‌افزار رایگان برای چندتکه کردن فایل‌های بزرگ در ویندوز آشنا شویم. با ما باشید.

SplitByte نرم‌افزاری با امکانات متعدد برای چندتکه کردن فایل‌های حجیم

نرم‌افزار SplitByte نرم‌افزار ساده و رایگان برای چندتکه کردن فایل‌ها و به هم چسباندن تکه‌های یک فایل حجیم است. این نرم‌افزار چند قابلیت و ابزار جانبی را هم در خود جای داده و به همین جهت است که کاربردهای متنوعی دارد.

برای تبدیل یک فایل ظرفیت‌بالا به چند فایل کوچک‌تر، ابتدا روی دکمه‌ی Browse روبروی File to Split کلیک کنید و فایل حجیم را انتخاب کنید. با کلیک روی دکمه‌ی Browse بعدی می‌توانید مقصد را مشخص کنید که فایل‌های کوچک‌تر در آن ذخیره می‌شود.

برای تبدیل کردن یک فایل به بخش‌هایی با تعداد مشخص و حجم یکسان، حالت Split File into را انتخاب کرده و تعداد تکه‌های فایل را در فیلد روبروی آن وارد کنید و برای تبدیل کردن یک فایل به قطعاتی با حجم دلخواه، گزینه‌ی Split after every را انتخاب کرده و حجم فایل‌های کوچک‌تر را بر حسب مگابایت یا غیره، مشخص کنید.

معرفی بهترین نرم‌افزارهای رایگان برای چندتکه کردن فایل‌های حجیم در ویندوز

علاوه بر شکستن یک فایل حجیم به فایل‌های ریزتر، می‌توانید فایل‌های کوچک را رمزگذاری کنید. به این منظور در پایین پنجره‌ی اصلی نرم‌افزار SplitByte تیک گزینه‌ی Encrypt Data را بزنید. از دیگر قابلیت‌ها می‌توان به ایمیل کردن فایل‌های کوچک پس از شکستن فایل حجیم به بخش‌های کوچک‌تر و همین‌طور قابلیت خاموش کردن خودکار سیستم پس از تقسیم کردن فایل اشاره کرد.

FFSJ سریع و ساده برای چندتکه کردن فایل‌های بزرگ

نرم‌افزار FFSJ که نام آن مخفف Fast File Splitter and Joiner است، نرم‌افزاری است که شکستن فایل بزرگ به فایل‌های کوچک‌تر را با سرعت بسیار بالایی انجام می‌دهد. در حقیقت سازنده‌ی FFSJ مدعی است که از کش دیسک و حافظه‌ی RAM استفاده‌ی بهینه کرده است تا تقسیم فایل به بخش‌های کوچک‌تر و همین‌طور چسباندن تکه‌های فایل برای بازسازی فایل حجیم، در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود.

از جمله امکانات و ویژگی‌های مفید نرم‌افزار FFSJ می‌توان به گزینه‌های آن در منوی راست‌کلیک روی فایل‌ها در مرورگر فایل ویندوز اشاره کرد که انتخاب فایل بزرگ و تقسیم کردن آن به بخش‌های کوچک را ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند. دومین ویژگی این است که فایل‌های کوچک را رمزگذاری یا Encrypt می‌کند و همین‌طور قابلیت بررسی MD5 فایل‌ها را دارد.

معرفی بهترین نرم‌افزارهای رایگان برای چندتکه کردن فایل‌های حجیم در ویندوز

توجه کنید که FFSJ با فایل‌های شکسته‌شده توسط برخی نرم‌افزارهای دیگر سازگاری دارد که نمونه‌ی بسیار معروف آن، HJSplit است. بنابراین می‌توانید فایل‌های چندتکه‌شده توسط HJSplit را با این نرم‌افزار، یکی کنید.

HJSplit نرم‌افزار محبوب و قدیمی برای تقسیم فایل در سیستم عامل‌های مختلف

نرم‌افزار HJSplit معروف‌ترین نرم‌افزار برای چندتکه کردن فایل‌های حجیم است. این نرم‌افزار نسخه‌ی مخصوص سیستم عامل‌های دیگر هم دارد و علاوه بر ویندوز و لینوکس و مک‌او‌اس، می‌توانید در پلتفرم‌هایی مثل JAVA و PHP و BSD و تعدادی پلتفرم دیگر، از آن استفاده کنید.

قابلیت رمزگذاری کردن فایل‌های چندتکه‌شده و چک کردن MD5 از جمله ویژگی‌های مفید HJSplit است. با HJSplit می‌توانید فایل‌هایی با حجم حداکثر ۱۰۰ گیگابایت را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و البته این پرتابل است. بنابراین می‌توانید همیشه آن را روی فلش‌درایو USB خود همراه داشته باشید و همه‌جا از آن استفاده کنید.

معرفی بهترین نرم‌افزارهای رایگان برای چندتکه کردن فایل‌های حجیم در ویندوز

FileFriend نرم‌افزاری برای مخفی کردن فایل‌های بزرگ در تعداد زیادی عکس JPG

نرم‌افزار FileFriend یکی دیگر از نرم‌افزارهای بسیار ساده برای تقسیم کردن فایل‌های حجیم به فایل‌های کوچک‌تر و همین‌طور ملحق کردن فایل‌های کوچک برای ایجاد فایل بزرگ است و قابلیت رمزگذاری نیز در آن وجود دارد. اما یک قابلیت جالب دیگر که در این نرم‌افزار وجود دارد این است که می‌توانید فایل‌های خود را در قالب فایل‌های JPG پنهان کنید!

در واقع فایل اصلی پس از تقسیم شدن به تکه‌های کوچک‌تر، درست شبیه به عکس‌های JPG معمولی به نظر می‌رسد و توسط نرم‌افزارهای باز کردن فایل‌های تصویری نیز باز می‌شود اما در حقیقت اطلاعات اضافه‌ای در آن پنهان شده که حتی دارای رمزگذاری است. بنابراین نه تنها کشف کردن داده‌های داخلی مشکل است بلکه با وجود رمزگذاری، اشخاص غیرمجاز نمی‌توانند فایل حجیم اولیه را استخراج کنند.

بنابراین FileFriend نرم‌افزاری است که به کمک آن می‌توانید فایل‌های حجیم را به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کرده و در سیستم خود پنهان کنید.

معرفی بهترین نرم‌افزارهای رایگان برای چندتکه کردن فایل‌های حجیم در ویندوز