پرینت سه‌بعدی یکی از موضوعات موردتوجه در عرصه‌ی هنر و تکنولوژی است اما هنوز به مرحله‌ای نرسیده که اغلب افراد از آن استفاده کرده باشند. اغلب طراحان و معماران و مهندسین کم و بیش از پرینتر سه‌بعدی و تکنولوژی آن استفاده کرده‌اند. به جز دستگاه پرینتر سه‌بعدی، نرم‌افزاری که مدل‌ها را برای پرینت کردن آماده می‌کند هم بسیار مهم است.

در این مقاله می‌خواهیم بهترین نرم‌افزارهای رایگان برای پرینت سه‌بعدی را معرفی کنیم. ویرایش کردن مدل و  رندر کردن آن به شکل گرافیکی از جمله نیازهای اساسی قبل از پرینت سه‌بعدی است که می‌بایست در نرم‌افزار موجود باشد.

نرم‌افزارهایی که در این مقاله معرفی می‌کنیم علاوه بر رایگان بودن، از نظر قابلیت‌ها و امکانات و همین‌طور سادگی، در سطح خوبی هستند. به عبارت دیگر کاربران مبتدی که می‌خواهد مقوله‌ی پرینت سه‌بعدی را برای اولین بار تست کنند هم می‌توانند از این نرم‌افزارها استفاده کنند. البته برخی نرم‌افزارها امکانات پیشرفته‌تر که طراحان و مهندسین نیاز دارند را هم در خود جای داده‌اند.

TinkerCAD سرویس آنلاین و ساده‌ای برای پرینت سه‌بعدی

اولین نرم‌افزار که یک اپلیکیشن تحت وب محسوب می‌شود، TinkerCAD است. این نرم‌افزار برای طراحی به کمک کامپیوتر یا به اختصار CAD و پرینت سه‌بعدی طراحی شده و تمرکز روی سادگی استفاده بوده است. در این نرم‌افزار آموزش کامل و راهنمایی‌ها برای پاسخ به سوالات کاربران مبتدی موجود است و لذا یادگیری استفاده از آن ساده است.

معرفی بهترین نرم‌افزارهای پرینت سه‌بعدی و مدل‌سازی رایگان برای ویندوز

برای استفاده از سرویس آنلاین TinkerCAD می‌بایست در وب‌سایت رسمی آن حساب کاربری ایجاد کنید و با استفاده از مرورگرهای اینترنت، مشغول کار با ابزارهای مختلف شوید. تعداد زیادی شکل و ساختار مختلف از پیش طراحی و آماده شده تا بتوانید با روش درگ و دراپ یا گرفتن و رها کردن، مدل‌های پیچیده‌ای که نیاز دارید را طراحی کند. TinkerCAD با سرویس‌های پرینت سه‌بعدی مختلفی مجتمع می‌شود و کار با آن ساده است.

3D Slash نرم‌افزاری ساده و سریع برای مدلسازی و پرینت سه‌بعدی

تفاوت اصلی این نرم‌افزار پرینت سه‌بعدی با سایر نرم‌افزارها در این است که به کمک آن می‌توانید لوگوها و متن ۳ بعدی نیز طراحی کنید. به این ترتیب می‌توانید لوگو و متن معمولی را به حالت سه‌بعدی تبدیل کنید. این نرم‌افزار برای کاربران مبتدی ساده به نظر می‌رسد و معمولاً سریع‌تر از سایر نرم‌افزارها می‌توانید مدل نهایی را طراحی کنید.

معرفی بهترین نرم‌افزارهای پرینت سه‌بعدی و مدل‌سازی رایگان برای ویندوز

می‌توانید از کتابخانه‌ی مدل‌های سه‌بعدی، فایل‌های مختلفی را دانلود کرده و با تغییرات و برش زدن بخش‌های اضافی، از آن استفاده کنید و در عین حال اگر حوصله داشته باشید می‌توانید همه‌چیز را از نو طراحی کنید. 3D Slash با هدست‌های واقعیت مجازی یا VR نیز سازگار است.

FreeCAD و مدل‌سازی پارامتری

نرم‌افزار بعدی لیست ما که FreeCAD نام دارد، متن باز و پارامتری است. منظور از پارامتری بودن این است که می‌توانید ابعاد و اندازه‌ها را به صورت پارامتری مشخص کرده و در صورت نیاز به ویرایش مدل سه‌بعدی، در کمترین زمان ممکن طرح خود را تغییر دهید.

معرفی بهترین نرم‌افزارهای پرینت سه‌بعدی و مدل‌سازی رایگان برای ویندوز

علاوه بر این می‌توانید به مراحل قبلی طراحی برگردید و بخشی را تغییر بدهید و سپس از طریق History به وضعیت فعلی برگردید. به این ترتیب ویرایش و تغییر دادن مدل، بسیار ساده خواهد بود. شاید FreeCAD برای طراحان حرفه‌ای و مهندسین به قدر کافی جالب و جذاب نباشد اما برای افراد مبتدی بسیار عالی است و آنها را با طراحی پارامتری آشنا می‌کند.

SketchUp و طراحی معماری

یکی دیگر از نرم‌افزارهای رایگان برای مدل‌سازی و پرینت سه‌بعدی، اسکچ‌آپ است. این نرم‌افزار از نظر سادگی استفاده و تنوع امکانات در حد وسط قرار می‌گیرد. یادگیری استفاده از این نرم‌افزار کمی طولانی‌تر است و سبک کاری آن، طراحی مدل سه‌بعدی بر اساس نقشه و طرح‌های دوبعدی است. البته آموزش رایگان نیز برای آن وجود دارد تا یک طراح مبتدی را به طراح حرفه‌ای تبدیل کند.

معرفی بهترین نرم‌افزارهای پرینت سه‌بعدی و مدل‌سازی رایگان برای ویندوز

تعدادی زیادی قالب‌های ۳ بعدی که کاربران طراحی و آپلود کرده‌اند، در اختیار شماست. بنابراین اگر نخواهید از صفر شروع کنید، می‌توانید یکی از طرح‌های دیگران را ویرایش کنید و سریع‌تر به نتیجه‌ی مطلوب برسید.

نرم‌افزار SketchUP برای طراحی پروژه‌های معماری، معماری داخلی و معماری خارجی بسیار عالی است.

Sculptris برای طراحی مجسمه‌های سیمانی

نرم‌افزار Sculptris یکی از نرم‌افزارهای رایگان برای مجسمه‌سازانی است که می‌خواهید از نرم‌افزارهای پرینت سه‌بعدی برای مدل‌سازی دیجیتال استفاده کنند. هدف اصلی این نرم‌افزار، طراحی کردن مجسمه‌های سیمانی است.

معرفی بهترین نرم‌افزارهای پرینت سه‌بعدی و مدل‌سازی رایگان برای ویندوز

افراد مبتدی در حوزه‌ی مجسمه‌سازی و طراحی دیجیتال می‌توانند کار خود را از این نرم‌افزار ساده شروع کنند و پس از کسب مهارت، سراغ نرم‌افزارهای پیچیده‌تر و تخصصی‌تر مثل ZBrush بروند. در Sculptris می‌توان از قلموها و ابزارهای دیگر برای نقاشی کردن استفاده کرد و مدل‌های زنده‌ و جالبی ساخت.

Blender و رندرینگ شبیه به واقعیت

نرم‌افزار متن باز و رایگان Blender دارای ابزارهای حرفه‌ای و کامل برای مدل‌سازی پیچیده است. بنابراین افراد تازه‌کار می‌توانند از مدل‌های ساده شروع کنند و مدل‌های بسیار پیچیده را در آینده طراحی کنند.

معرفی بهترین نرم‌افزارهای پرینت سه‌بعدی و مدل‌سازی رایگان برای ویندوز

نرم‌افزار Blender یکی از نرم‌افزارهای CAD محسوب می‌شود که ابعاد مختلف طراحی مثل انیمیشن‌ها و مدل‌سازی را به صورت کامل پوشش می‌دهد، به خصوص رندرینگ بسیار عالی و پیشرفته‌ی آن که مدل‌ها ساخته نشده را شبیه مدل واقعی جلوه می‌دهد. بنابراین برای رندرینگ نزدیک به واقعیت، می‌توانید از Blender و قدرت بالای رندرینگ در آن استفاده کنید.