برای دیدن محتویات فایل‌ها بدون باز کردن فایل در ویندوز می‌توان از اپلیکیشن Quick Look استفاده کرد که مشابه آن در macOS اپل هم وجود دارد و فشار دادن کلید Space فعال می‌شود. در سیستم عامل ویندوز با نصب کردن این اپلیکیشن جانبی و سبک، می‌توانید پیش‌نمایش فایل‌ها را مشاهده کنید و هم‌زمان مشغول کار دیگری در پنجره‌ی دیگر شوید.

در ادامه به معرفی نرم‌افزاری می‌پردازیم که با فشار دادن کلید Space کیبورد در ویندوز، فایلی که انتخاب‌شده را به صورت پیش‌نمایشی باز می‌کند و در واقع نیازی به دبل‌کلیک کردن نیست.

آموزش استفاده از QuickLook برای مشاهده عکس و ویدیو و داکیومنت‌ها بدون باز کردن فایل

برای یافتن اپلیکیشن موردبحث که نامش QuickLook است می‌توانید به فروشگاه اپلیکیشن مایکروسافت مراجعه کنید و این نام را سرچ کنید و همین‌طور می‌توانید روی لینک زیر که آدرس صفحه‌ی مربوطه است کلیک کنید و سپس روی دکمه‌ی Get کلیک کنید تا نرم‌افزار دانلود و نصب شود:

زمانی که اپلیکیشن QuickLook نصب شد، سراغ فایل اکسپلورر ویندوز بروید و فولدری را باز کنید. روی یکی از فایل‌ها کلیک کنید تا انتخاب شود و سپس کلید Space کیبورد را فشار دهید. پنجره‌ای باز می‌شود و محتویات فایل نمایش داده می شود.

برای بستن پنجره‌ی پیش‌نمایش فایل، یک بار دیگر کلید Space را فشار بدهید. البته کلید Esc هم همین‌کار را خواهد کرد.

زمانی که پنجره‌ی پیش‌نمایش باز است و فایل مولتی‌مدیا یا به عبارت دیگر فایل‌های ویدیو و موسیقی را پخش می‌کند، می‌توانید با اسکرول کردن به کمک چرخ موس، بلندی صدا را کم و زیاد کنید.

برای بزرگ‌نمایی کردن پیش‌نمایش عکس‌ها یا به عبارت دیگر Zoom‌ کردن، می‌توانید کلید Ctrl‌ را نگه دارید و چرخ موس را بچرخانید.

زمانی که پیش‌نمایش باز است، برای باز کردن فایل توسط نرم‌افزاری که برای باز کردن فایل‌هایی از این نوع تنظیم کرده‌اید، کلید Enter را فشار دهید تا به این ترتیب پیش‌نمایش بسته شود و فایل در نرم‌افزار مربوطه باز شود.

چگونه بدون باز کردن فایل‌ها در ویندوز، پیش‌نمایش آنها را مشاهده کنیم؟

اپلیکیشن QuickLook برای مالتی‌تسکینگ یا کاربری چندپنجره‌ای هم مناسب است چرا که می‌توانید روی آیکون Stay on Top یا Prevent Closing در گوشه‌ی بالا و سمت چپ پنجره‌ی پیش‌نمایش کلیک کنید و به این ترتیب پنجره‌ی پیش‌نمایش باز می‌ماند و می‌توانید در پنجره‌ی دیگری به ادامه‌ی کار بپردازید، بدون اینکه پیش‌نمایش بسته شود.

نرم‌افزار QuickLook برای نمایش محتوای فایل‌های عکس، ویدیو، موسیقی، فایل‌های داکیومنت مثل PDF و Word و همین‌طور آرشیوهایی با فرمت ZIP طراحی شده است و تعداد دیگری از پسوندها را نیز پشتیبانی می‌کند اما همه‌فن‌حریف نیست و به عنوان مثال نمی‌تواند فایل‌های Excel را به صورت پیش‌نمایشی باز کند.

توجه کنید که ویندوز هم در فایل اکسپلورر قابلیتی به اسم Preview Pane دارد که پیش‌نمایشی از فایل‌های مختلف ارایه می‌کند اما از نظر کاربری و امکانات به خوبی اپلیکیشن QuickLook نیست. به عنوان مثال ناحیه‌ی Preview کوچک‌تر است و نمی‌توانید هم‌زمان جزئیات یا Details فایل را در کنار پیش‌نمایش آن مشاهده کنید.