نرم‌افزار معروف DAEMON Tools برای ساخت درایو مجازی یا Virtual Drive در ویندوز به کار می‌رفت اما در سال‌های اخیر با توجه به معرفی نرم‌افزارهای مشابه و امکان اکسترکت کردن فایل‌های ISO توسط نرم‌افزارهایی نظیر 7-zip و همین‌طور پشتیبانی کردن ویندوز ۸ و ویندوز ۱۰ از فرمت ISO، کاربرد این نرم‌افزار کمتر شده است. اما هنوز هم ممکن است به این نوع نرم‌افزارها نیاز داشته باشیم و بخواهیم ایمیج یک DVD را ماونت و استفاده کنیم.

اگر به دنبال بهترین نرم‌افزارهای مشابه DAEMON Tools هستید، ما را در ادامه‌ی مطلب همراهی کنید.

ویندوز ۱۰ از همه‌ی فرمت‌های ایمیج پشتیبانی نمی‌کند. البته فرمت ISO در حال حاضر بسیار محبوب است و فرمت اصلی برای انتشار دیسک بوت‌ابل ویندوز، لینوکس و بسیاری از نرم‌افزارهای کاربردی نظیر دیسک نجات آنتی‌ویروس‌ها، دیسک بوت‌ابل نرم‌افزارهای پارتیشن‌بندی و بکاپ‌گیری و غیره است. خوشبختانه می‌توانید فرمت ISO را بدون نصب کردن نرم‌افزار اضافی، در ویندوز ۱۰ باز کرده و در واقع ماونت کنید.

دقت کنید که قبل از بوت شدن ویندوز، درایو مجازی در کار نیست و به عنوان مثال نمی‌توانید دیسک نجات یک آنتی ویروس را قبل از بوت شدن ویندوز، از طریق درایو مجازی بوت کنید.

اما در نسخه‌های قدیمی ویندوز نظیر ویندوز ۷ یا ویندوز XP، چنین قابلیتی وجود نداشت. لذا کاربران از DAEMON Tools استفاده می‌کردند تا یک یا چند درایو نوری مجازی بسازند و فرمت‌های مختلف ایمیج سی‌دی و دی‌وی‌دی را روی آن ماونت کنند. کاربرد درایو مجازی درست مثل DVD Drive و DVD واقعی است در حالی که ممکن است کیس یا لپ‌تاپ شما حتی فاقد درایو نوری باشد!

در ادامه به معرفی چند نرم‌افزار جایگزین DAEMON Tools می‌پردازیم که همگی رایگان هستند.

DAEMON Tools Lite

نسخه‌ی رایگان نرم‌افزار DAEMON Tools با نام DAEMON Tools Lite از نظر امکانات شبیه به نسخه‌ی پولی است اما در آن تبلیغات نمایش داده می‌شود. این نسخه نیز قابلیت ماونت کردن فایل‌های ایمیج دیسک و همین‌طور VHD و ZIP را دارد.

بهترین نرم‌افزارهای سبک و رایگان برای ساخت درایو مجازی در ویندوز

فرمت‌های ایمیجی که این نرم‌افزار پشتیبانی می‌کند شامل  MDX، CCD، BWT، VMDK، MDS، ISZ، NRG، VDI، MDF، CDI، VHD، ZIP، ،ISO IMG  B5T، B6T، TC، CUE و ISCSI می‌شود و می‌توانید ۴ درایو نوری مجازی بسازید.

WinCDEmu

نرم‌افزار رایگان WinCDEmu یکی از کم‌حجم‌ترین و سبک‌ترین نرم‌افزارهای برای باز کردن فرمت‌های مختلف ایمیج است. با توجه به طراحی مینیمالیستی، استفاده کردن از این نرم‌افزار بسیار ساده است. در بخش تنظیمات نرم‌افزار می‌توانید حرف درایو یا Drive Letter را تغییر بدهید و همین‌طور ماونت کردن ایمیج را به اکانت‌های ادمین محدود کنید.

بهترین نرم‌افزارهای سبک و رایگان برای ساخت درایو مجازی در ویندوز

نرم‌افزار WinCDEmu از تمام فرمت‌های ایمیج پشتیبانی نمی‌کند اما فرمت‌های اصلی و متداول شامل ISO و NRG و CUE و MDS و BIN و CCD و IMG پشتیبانی می‌شود.

نکته‌ی جالب این است که WinCDEmu نسخه‌ی پرتابل نیز دارد! این نسخه با نصب سریع یک درایور ساده، فایل‌های ایمیج را ماونت می‌کند.

Virtual CloneDrive

نرم‌افزار Virtual CloneDrive هم از نظر قابلیت‌ها شبیه به WinCDEmu است. حین نصب کردن نرم‌افزار می‌توانید باز کردن فرمت‌های ایمیج را به این نرم‌افزار بسپارید و از فرمت‌های CCD و DVD‌ و ISO و IMG و UDF و BIN پشتیبانی می‌شود.

برای دسترسی به تنظیمات بیشتر در مورد درایوهای مجازی، می‌بایست نرم‌افزار را اجرا کنید. سوابق دیسک‌های ماونت شده، امکان ماونت خودکار آخرین ایمیج، نمایش آیکون در گوشه‌ی تسک‌بار برای دسترسی بهتر، قابلیت Eject کردن برای ‌آن‌ماونت کردن ایمیج‌های ماونت‌شده از امکانات این نرم‌افزار است. می‌توانید به سرعت ایمیج‌هایی که اخیراً ماونت کرده‌اید را چک کنید و ایمیج دیگری را به جای فایل فعلی ماونت کنید.

بهترین نرم‌افزارهای سبک و رایگان برای ساخت درایو مجازی در ویندوز

تعداد درایوهای مجازی که می‌توان با Virtual CloneDrive ایجاد کرد، حداکثر ۱۵ عدد است.

 Alcohol Portable

نرم‌افزار معروف الکل ۱۲۰ درصد یکی از نرم‌افزارهای ماونت کردن انواع ایمیج است. Alcohol Portable نیز نسخه‌ای خاص از این نرم‌افزار است که نیازی به نصب کردن ندارد. به عبارت دیگر فایل‌های این نرم‌افزار همگی در یک فولدر قرار می‌گیرد که به راحتی قابل حذف کردن است. برای حذف کردن نرم‌افزار و حذف کردن درایوهای مجازی که ایجاد کرده، می‌توانید از گزینه‌ی Exit + Remove Device Driver and Service در منوی File استفاده کنید.

برای ماونت کردن می‌توانید فایل ایمیج را بگیرید و روی پنجره‌ی Alcohol Portable رها کنید. عملیات ماونت به صورت خودکار و به سرعت انجام می‌شود. با کلیک روی فایل ایمیج می‌توانید گزینه‌ی Unmount را انتخاب کنید و همین‌طور تغییر دادن حرف درایو مجازی امکان‌پذیر است.

بهترین نرم‌افزارهای سبک و رایگان برای ساخت درایو مجازی در ویندوز

این نرم‌افزار هم از فرمت‌های مختلف ایمیج پشتیبانی می‌کند اما لیست دقیقی ارایه نشده است. به هر حال فرمت محبوب ISO و فرمت‌هایی نظیر MDS پشتیبانی می‌شود و مشکلی وجود ندارد.