برای دنبال کردن مطالب یک سایت که همیشه از آن بازدید می‌کنید، بهترین روش استفاده از خوراک مطالب یا Feed است. با اضافه کردن آدرس فید سایت در اپ‌ها و سرویس‌های فیدخوان نظیر Inoreader، هر مطلب جدیدی که منتشر شود، در لیست دیده می‌شود و چیزی از قلم نمی‌افتد. به عبارت دیگر می‌توانید مطالب صدها سایت را با مراجعه به فیدخوان دنبال کنید.

اما اگر سایتی فید نداشته باشد چطور؟ خوشبختانه سرویس‌هایی برای تبدیل کردن صفحات معمولی به فید RSS وجود دارد. اخیراً Inoreader نیز چنین سرویسی را اضافه کرده است که با روش استفاده از آن آشنا می‌شویم.

یک روش اطلاع از آخرین مطالب سایت‌ها، باز کردن صفحه‌ی اصلی یا صفحه‌ی آخرین مطالب است که روش وقت‌گیری است. ممکن است فراموش کنید که مطالب یک یا چندین مورد از سایت‌ها را هر روز چک کنید یا برخی موارد از قلم بیافتد. روش اصولی این است که آدرس فید سایت را در اپلیکیشن‌های فیدخوان یا سرویس‌های تحت وب اضافه کنید و هر روز فقط به اپ فیدخوان یا سرویس تحت وب نگاهی بیاندازید و موارد خوانده نشده را چک کنید. این روش ساده‌تر، سریع‌تر و دقیق‌تر است.

خوشبختانه اغلب سرویس‌های فیدخوان هم سایت و هم اپلیکیشن اندروید و iOS دارند. لذا استفاده از سرویس‌های فیدخوان در ویندوز، مک‌او‌اس و همین‌طور گوشی و تبلت ساده است.

تبدیل صفحات سایت‌ها به فید در Inoreader

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، همه‌ی سایت‌ها دارای صفحه‌ای به اسم RSS یا Feed نیستند. ممکن است مدیر سایت به صورت عمدی این صفحه را غیرفعال و حذف کرده باشد و ممکن است طراح سایت فکری برای ارایه کردن خوراک مطالب نکرده باشد. اما خوشبختانه در اغلب سایت‌ها صفحه‌ی آخرین مطالب یا Latest Articles موجود است. اگر چنین صفحه‌ای وجود داشته باشد، می‌توانید محتویات آن را به فید تبدیل کنید و در سرویس‌های فیدخوان اضافه کنید.

خوشبختانه چند سرویس تحت وب مختلف برای تبدیل کردن صفحات سایت‌ها به RSS موجود است. نکته‌ی جالب این است که سرویس فیدخوان Inoreader که اپلیکیشن موبایل نیز دارد و یکی از سرویس‌های محبوب در این عرصه است، اخیراً قابلیت تبدیل کردن صفحات سایت‌ها به RSS را در اختیار کاربران قرار داده است. در ادامه روش استفاده از این قابلیت جدید را بررسی می‌کنیم.

ابتدا آدرس صفحه‌ای از سایت موردنظر که آخرین مطالب در آن لیست شده را کپی کنید و سپس به سایت Inoreader مراجعه کنید. اگر وارد حساب کاربری خویش نشده‌اید، ابتدا ورود انجام دهید. لینک کپی شده را در نوار جستجوی بالای صفحه پیست کنید و کلید Enter را فشار دهید. اگر لینکی که پیست شده، آدرس صفحه‌ی RSS باشد، می‌توانید آن را مثل هر RSS دیگری ثبت کرده و استفاده کنید. اما اگر این‌طور نباشد، Inoreader یک صفحه‌ی جدید نمایش می‌دهد که شبیه به تصویر زیر است:

آموزش تبدیل صفحه‌ی آخرین مطالب سایت‌ها به RSS در سرویس فیدخوان Inoreader

با کلیک روی Try our Web feeds فرآیند تبدیل صفحه به RSS آغاز می‌شود. Inoreader به صورت خودکار ساختار صفحه و لینک‌های موجود را بررسی می‌کند و در حال حاضر حداکثر ۳ نوع فید به شکل لیست آخرین مطالب پیشنهاد می‌کند. اگر یکی از لیست‌ها دقیقاً همان آخرین مطالب سایت موردنظر شماست، برای ثبت نام روی دکمه‌ی Subscribe زیر لیست کلیک کنید.

آموزش تبدیل صفحه‌ی آخرین مطالب سایت‌ها به RSS در سرویس فیدخوان Inoreader

این قابلیت جدید و کاربردی Inoreader، در برخی موارد عملکرد خوبی دارد اما همیشه اینطور نیست. در این صورت می‌توانید روی Manual Setup برای تنظیمات دستی و ساخت فید کلیک کنید. با کلیک روی این گزینه، پیش‌نمایشی از صفحه‌ای که آدرس آن را پیست کرده‌اید ارایه می‌شود. برای نمایش نسخه‌ی موبایلی سایت موردنظر می‌توانید سوییچ Mobile view را در وضعیت فعال قرار دهید.

در ادامه بخشی از صفحه که آخرین مطالب در آن لیست شده را پیدا کنید و روی لینک آخرین مطالب کلیک کنید. ابزار تحلیل صفحه مشغول بررسی مشخصات لینک‌ها می‌شود و لینک‌های دیگری که در همان بخش از صفحه قرار دارند را هایلایت می‌کند و همین‌طور فید مربوطه در سمت چپ صفحه نمایش داده می‌شود.

آموزش تبدیل صفحه‌ی آخرین مطالب سایت‌ها به RSS در سرویس فیدخوان Inoreader

نکته‌ی جالب این است که در صورت آشنایی با HTML و طراحی وب می‌توانید XPath یا سلکتورهای CSS را خودتان پیدا کرده و به صورت دستی وارد کنید تا فید ساخته شود.

در نهایت با کلیک روی فید مناسب می‌توانید پیش‌نمایشی از آن را چک کرده و در صورت مطلوب بودن، ثبت نام کنید و از این پس آخرین مطالب سایت موردنظر را در سرویس تحت وب و اپلیکیشن Inoreader‌ دریافت کنید.

آموزش تبدیل صفحه‌ی آخرین مطالب سایت‌ها به RSS در سرویس فیدخوان Inoreader

قابلیت Web feeds اخیراً در سرویس فیدخوان Inoreader اضافه شده و در حال حاضر مختص پلان Pro است. اگر تاکنون از دوره‌ی ۱۴ روزه آزمایشی پلان پرو استفاده نکرده باشید، می‌توانید دو هفته به صورت رایگان از این ویژگی جالب و مفید استفاده کنید. احتمالاً در آینده سایر سرویس‌ها و اپ‌های فیدخوان نیز چنین قابلیتی را در اختیار کاربران اینترنت قرار می‌دهند و بدون هزینه کردن می‌توان از آن استفاده کرد. به علاوه اگر عبارتی مثل Web to feed را گوگل کنید، چندین سایت جالب که صفحات وب را به RSS تبدیل می‌کنند، پیدا خواهید کرد. به شخصه از سایت feed43.com برای این منظور استفاده کرده‌ام که کار کردن با آن بسیار ساده است.