یکی از راه‌های دنبال کردن مطالب سایت‌ها، استفاده از خوراک مطالب یا Feed و به بیان دیگر RSS است. Rich Site Summary یا RSS به معنی خلاصه‌ مطالب سایت است که به صورت یک فایل ساده در سایت‌ها موجود است و برای مطالعه کردن آن می‌توانید از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مختلف استفاده کنید.

مزیت استفاده از RSS این است که می‌توانید در اپ‌ها و سرویس‌های تحت وب، تعداد زیادی RSS مربوط به سایت‌های موردعلاقه را اضافه کنید و هر روز با صرف کمترین زمان، تمام عناوین و مطالب جدید را مشاهده کنید. درست مثل استفاده از  کانال‌های پیام‌رسان‌هایی مثل تلگرام، توییتر، دیوار فیس‌بوک، اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی.

اگر تاکنون از RSS استفاده نکرده‌اید و سرویس‌های تحت وب و اپ‌های محبوب برای مطالعه کردن چکیده‌ی مطالب سایت‌ها را نمی‌شناسید، با ما در ادامه‌ی مطلب همراه شوید تا در رابطه با استفاده از خوراک مطالب بیشتر بدانیم.

فید یا RSS چیست؟

فید یا RSS فایلی است که مطالب جدید سایت‌ها و وبلاگ‌ها در آن قرار می‌گیرد. بسته به تصمیم مدیر و وبمستر سایت، ممکن است فید شامل متن کامل مطالب باشد و در عین حال ممکن است مقدمه را شامل شود. در واقع برخی سایت‌ها مثل IT-Planet.ir‌ با توجه به نیاز به استایل‌های متن که به کمک CSS روی مطالب اعمال می‌شود، از RSS شامل مقدمه‌ی مطالب استفاده می‌کنند و برخی دیگر که متن مطالب ساده‌تر است و نیازی به CSS حس نمی‌شود، متن کامل مطالب را در RSS قرار می‌دهند.

RSS ممکن است دارای عکس کاور مطلب باشد و در عین حال ممکن است برخی سایت‌ها فید را بدون عکس‌ها و حتی عکس کاور ارایه کنند.

معمولاً مسیر فید مطالب سایت‌ها، شبیه موارد زیر است:

اما وبمسترها و طراحان وب می‌توانند فایل RSS را با نام‌های مختلف و در آدرس‌های مختلف ارایه کنند. برای یافتن RSS سایت‌ها، علاوه بر استفاده از روش جست‌وجو، می‌توانید در گوشه و کنار و در منوهای سایت، به دنبال آیکون RSS بگردید که شبیه تصویر زیر است:

فید یا RSS چیست؟ معرفی بهرین اپ‌ها برای بررسی آخرین مطالب سایت‌ها

کاربردهای خوراک مطالب یا Feed سایت‌ها

کاربری‌های RSS بسیار زیاد است، درست مثل شبکه‌های اجتماعی که هر مدیر سایت و طراحی وب و همین‌طور هر کاربر اینترنت، استفاده‌ی متفاوتی از آنها می‌کند. از کاربری‌های اصلی RSS می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اخبار: برخی کاربران که اخبار را از سایت‌های مختلفی می‌خوانند، ترجیح می‌دهند که برای سرعت بیشتر و چک کردن منظم تمام عناوین، خوراک مطالب سایت‌ها را در یک سرویس تحت وب یا در یک اپ فیدخوان، اضافه کرده و هر روز تمام تیترها را بررسی کنند. البته با کلیک یا تپ کردن روی عناوین مهم‌تر، می‌توانند خبر موردنظر را در سایت منبع نیز به صورت کامل مشاهده کنند.
  • دنبال کردن موضوعات خاص: کاربری RSS‌ صرفاً به سایت‌های خبری مربوط نمی‌شود. اگر به مقالات آموزشی علاقه داشته باشید می‌توانید RSS‌ سایت it-planet.ir را اضافه کنید و اگر به تحلیل و بررسی‌های تکنولوژی، مطالب علمی و اکتشافات، مقالاتی در مورد هنر و سینما و آشپزی، ورزش و تندرستی و ... علاقه‌مند باشید هم سایت‌های بسیار زیادی وجود دارد که اغلب دارای RSS هستند. به عنوان مثال برای دنبال کردن مطالب آموزشی در مورد بیماری‌ها و تندرستی و طب سنتی، می‌توانید فید سایت سلامت زیستی را مطالعه کنید.
  • اطلاع از قیمت‌ها و تخفیف‌ها: یکی دیگر از کاربری‌های RSS به سایت‌های فروشگاهی که هر از گاهی فروش ویژه دارند مربوط می‌شود. علاوه بر این می‌توانید از فید سایت‌هایی که خدمات اجاره یا خرید مسکن، خدمات مسافرتی و بلیط هواپیما و ... ارایه می‌کنند هم برای دریافت اطلاعات بروز استفاده کنید. البته همه‌ی سایت‌ها و سرویس‌های تحت وب دارای RSS نیستند.
  • کاریابی و اشتغال: چک کردن آخرین آگهی‌های استخدامی سایت‌های کاریابی هم با استفاده از RSS بسیار ساده می‌شود. می‌توانید فید چندین سایت کاریابی را در یک اپ یا سرویس تحت وب اضافه کنید و هیچ آگهی جدیدی را نادیده باقی نگذارید.
  • اخبار وضعیت جوی: برخی سایت‌ها پیش‌بینی وضعیت آب و هوا، RSS نیز دارند و اگر وضعیت جوی به شکل عجیب و وخیمی در روزهای آتی تغییر کند، اطلاع‌رسانی می‌کنند.

به این ترتیب روشن است که استفاده از RSS مزایای زیادی نسبت به مراجعه‌ی مستقیم به وب‌سایت‌های مختلف دارد. تمام کاربری‌های فوق را می‌توانید در یک سرویس فیدخوان تحت وب و یا یک اپلیکیشن RSS Reader که در اندروید یا iOS و حتی ویندوز نصب شده، تجربه کنید. در ادامه به معرفی چنین اپلیکیشن‌هایی می‌پردازیم.

نکات مهم در انتخاب بهترین فیدخوان یا RSS Reader

اپلیکیشن اندرویدی یا iOS که برای مطالعه کردن RSS سایت‌ها انتخاب می‌کنید، علاوه بر زیبایی و سادگی رابط کاربری، می‌بایست امکانات موردنیاز شما را داشته باشد. به همین ترتیب اگر از سرویس‌های تحت وب استفاده می‌کنید هم زیبایی و قابلیت‌ها بسیار مهم است.

به عنوان مثال قابلیت دسته‌بندی کردن فید سایت‌ها در دسته‌هایی مثل اخبار ورزشی، اخبار تکنولوژی، خرید و فروشگاه‌ها، اخبار سیاسی و اقتصادی، کاریابی‌ها، آموزش‌ها و موارد دیگر، یک ویژگی مهم و اساسی برای کاربرانی است که تمام سایت‌های موردعلاقه‌ی خود را از طریق فیدخوان بررسی می‌کنند.

قابلیت دیگر علامت‌گذاری خودکار یا دستی مطالب بررسی شده به عنوان خوانده شده است. در برخی اپ‌های فیدخوان، زمانی که اسکرول می‌کنید و تیترها را به سرعت از نظر می‌گذرانید، وضعیت مطالب به خوانده‌شده یا Read تغییر می‌کند و در دفعات بعدی مراجعه به اپ فیدخوان، در لیست مطالب خوانده‌نشده وجود نخواهند داشت که یک ویژگی مفید است.

تم‌هایی مثل تم تیره برای استفاده در ساعت‌ها شب، تبدیل متن به صدا به کمک TTS گوگل یا اپل و ویندوز هم از ویژگی‌های مفید است که متأسفانه در مورد زبان فارسی، چندان کاربردی نیست چرا که TTS رایگان و خوب، وجود ندارد.

معرفی بهترین اپ‌ها و سایت‌ها برای مطالعه کردن فید

برخی سرویس‌های تحت وب دارای اپلیکیشن تحت وب هستند و در واقع با پیشرفت سیستم عامل‌های موبایل مثل اندروید و iOS تمام سرویس‌های مدرن و برتر، دارای اپ نیز هستند. بنابراین می‌توانید در کامپیوتر خود از طریق مرورگری مثل گوگل کروم و فایرفاکس به سایت مربوطه مراجعه کنید و پس از لاگین در حساب کاربری، مشغول بررسی آخرین عناوین شوید و ساعاتی بعد می‌توانید با اپ اندرویدی یا اپ مخصوص آیفون و آیپد، کار را دنبال کنید. البته برخی سرویس‌های تحت وب، یک یا چند اکستنشن نیز برای گوگل کروم یا فایرفاکس دارند که استفاده از نسخه‌ی تحت وب را ساده‌تر می‌کند.

توجه کنید که با توجه به استفاده از یک حساب کاربری، مطلبی که در کامپیوتر ویندوزی، مک یا لینوکس مطالعه شده، به عنوان خوانده‌شده علامت‌گذاری می‌شود و در گوشی مجدداً در لیست مطالب خوانده‌نشده قرار نمی‌گیرد. به عبارت دیگر وضعیت خوانده‌شدن مطالب، همگام‌سازی یا Sync می‌شود.

اپ InoReader برای اندروید، iOS، ویندوز فون و سرویس تحت وب

سرویس تحت وب InoReader که به صورت اپلیکیشن موبایل هم ارایه شده، علاوه بر رایگان بودن، امکانات بسیار خوب و طراحی زیبایی دارد. در InoReader می‌توانید فید سایت‌های مختلف را در دسته‌های مختلف قرار دهید. سفارشی کردن ظاهر نمایش فیدها نیز در این سرویس عالی است. تم تیره نیز به صورت پیش‌فرض موجود است.

فید یا RSS چیست؟ معرفی بهرین اپ‌ها برای بررسی آخرین مطالب سایت‌ها

سایت Feedly و اپلیکیشن اندروید و iOS

سرویس تحت وب بعدی، Feedly نام دارد که یکی از ساده‌ترین طراحی‌ها در آن پیاده‌سازی شده است. در این سرویس می‌توانید حداکثر ۱۰۰ فید اضافه کنید و البته با پرداخت هزینه و تهیه کردن حساب کاربری پولی، می‌توانید این محدودیت را حذف کنید.

فید یا RSS چیست؟ معرفی بهرین اپ‌ها برای بررسی آخرین مطالب سایت‌ها

یکی از ویژگی‌های Feedly این است که با الگوریتم هوشمندانه، مطالب داغ و جذاب را پیشنهاد می‌کند و از این طریق می‌توانید سایت‌های جالب و جدیدی را پیدا کنید و فیدشان را به مجموعه‌ی خود اضافه کنید.

اپ The Old Reader برای تمام سیستم عامل‌ها و نسخه‌ی آنلاین آن

سایت The Old Reader که به صورت اپلیکیشن برای اندروید و iOS و ویندوز فون و همین‌طور Linux و macOS ارایه شده و حتی اکستنشن مخصوص گوگل کروم نیز دارد، از نظر رابط گرافیکی هم مدرن و امروزی است و هم کهنه و ساده محسوب می‌شود. این سرویس واسط برنامه‌نویسی بازی دارد که دسترسی‌ها را ساده می‌کند. در حساب رایگان می‌توانید حداکثر ۱۰۰ فید اضافه کنید اما در نسخه‌ی پریمیوم که نسبتاً ارزان است، محدودیتی وجود ندارد.

فید یا RSS چیست؟ معرفی بهرین اپ‌ها برای بررسی آخرین مطالب سایت‌ها

سایت و اپ NewsBlur

سرویس تحت وب NewsBlur هم علاوه بر سایت آنلاین، به صورت اپ قابل استفاده است. در این سرویس محدودیت حساب رایگان، افزودن ۶۴ فید است. یکی از ویژگی‌های جالب NewsBlur این است که با الگوریتم‌های یادگیری ماشینی و با توجه به انتخاب کاربران در مورد نوع مطالب و ثبت رأی‌ها، مطالب برتر و جذاب با موضوع موردعلاقه‌ی شما را به خوبی پیشنهاد می‌کند.

فید یا RSS چیست؟ معرفی بهرین اپ‌ها برای بررسی آخرین مطالب سایت‌ها

آیا شما هم سرویس جالب و قدرتمند دیگری برای مطالعه کردن RSS‌ سایت‌ها استفاده می‌کنید و به این روش علاقه دارید؟ نظر خود را با ما و دیگر خوانندگان سیاره‌ی آی‌تی در میان بگذارید.