یکی از فاکتورهای مهم در میزان جذب ترافیک ارگانیک از موتورهای جستجو مثل گوگل، تعداد بک‌لینک‌های یک وب‌سایت و کیفیتشان است. منظور از Backlink لینکی است که به صفحه‌ای از کسب و کار اینترنتی شما در سایت دیگری داده شده است. اینکه چه تعداد لینک و در چه صفحات و سایت‌هایی به مطالب سایت شما داده شده باشد، در رتبه‌ی مطالب سایت شما در صفحات سرچ موثر است.

در ادامه به اصول ساخت بک‌لینک موثر می‌پردازیم که یکی از مهم‌ترین روش‌های SEO کردن یک وب‌سایت است. با ما باشید.

معمولاً مهم‌ترین فاکتور در بهینه‌سازی سئو، محتوا است. محتوای خوب علاوه بر جذب کردن بازدیدکنندگان همیشگی یا مستقیم، به محبوبیت و معرفی سایت در سراسر وب و شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها منتهی می‌شود اما برای معرفی هر چه سریع‌تر و بهینه‌تر، می‌توان روی مهم‌ترین فاکتور بعدی در سئو یعنی ایجاد Backlink متمرکز شد. این مهم موجب بهبود تعداد نمایش مطالب شما در صفحات جست‌وجو و همین‌طور بهبود رتبه مطالب در صفحات سرچ می‌شود.

لینک بیلدینگ یا فرآیند بک‌لینک‌سازی، نباید به صورت غیراصولی صورت بگیرد چرا که حتی ممکن است اثر منفی داشته باشد! در این مقاله به اهمیت بک‌لینک و اصول ایجاد بک‌لینک موثر و بهینه می‌پردازیم.

اهمیت لینک بیلدینگ

فکر می‌کنید چرا Wikipedia در گوگل رتبه‌ی خوبی دارد؟

یکی از علت‌ها این است که لینک‌ها نقش مهمی در رتبه‌بندی سایت‌ها در صفحات جست‌وجوی گوگل دارند و وب‌سایت ویکی‌پدیا هم با وجود بیش از ۱۰ میلیون لینک، سایتی است که بسیاری از سایت‌های کوچک و بزرگ به آن اشاره کرده‌اند.

لینک‌ها و اشاره به برندها، دو علت اصلی مراجعه‌ی مردم به یک وب‌سایت خاص است.

اهمیت بک‌لینک در این است که موجب نمایش بیشتر سایت در نتایج جست‌وجو به کمک گوگل و دیگر موتورهای سرچ می‌شود. برای اطمینان از اینکه مخاطبین شما می‌توانند صفحات سایت شما را در نتایج گوگل مشاهده کنند و برای خرید محصول یا خدمات شما و یا دریافت اطلاعات مراجعه کنند، می‌بایست لینک‌های مناسبی در سایت‌های دیگر داشته باشید.

اصطلاحات مهم در مورد بک‌لینک

چند واژه مهمی که در لینک بیلدینگ مرتباً به آن اشاره می‌شود و معنی هر یک به صورت زیر است:

بک‌لینک یا Backlink

لینک‌هایی که در سایت دیگری قرار گرفته و به صفحاتی از سایت شما ارجاع می‌دهند را معمولاً Backlink می‌گویند. بنابراین اگر در سیاره‌ی آی‌تی و در قالب یک رپورتاژ، سایت یا اپلیکیشنی را معرفی کنید و لینکی به سایت خودتان بدهید تا کاربر مراجعه کند، از سیاره‌ی آ‌ی‌تی یک بک‌لینک دریافت کرده‌اید.

به بک‌لینک گاهی inbound link یا incoming link هم گفته می‌شود که به معنی لینک ورودی است.

توجه کنید که در وب‌سایت Google Webmasters در بخش Links to Your Site لیستی از دامین‌هایی که به شما بک‌لینک داده‌اند، موجود است و از واژه‌ی Backlink استفاده نمی‌شود اما در اغلب ابزارهای SEO، به این نوع لینک، بک‌لینک گفته می‌شود.

لینک‌های داخلی یا Internal Links

لینک‌هایی که در سایت شما موجود است و صفحه‌ای را به دیگری پیوند می‌دهد، لینک داخلی گفته می‌شود. گاهی به این لینک‌ها Website Navigation نیز گفته می‌شود چرا که کاربر را در مسیریابی در وب‌سایت شما یاری می‌کنند.

بنابراین تمام لینک‌هایی که در اطراف ستون مقالات سیاره‌ی آی‌تی و همین‌طور زیر مقالات یا در منو مشاهده می‌کنید، لینک‌های داخلی گفته می‌شود.

لینک بیلدینگ در برابر دریافت طبیعی لینک

اگر لینک‌هایی که به سایت شما داده می‌شود به صورت طبیعی و توسط بازدیدکنندگان ساخته شود، به صورت خودکار لینک به دست آورده‌اید. برای این نوع دریافت لینک، می‌بایست محتوای خوب، قابل‌اعتماد، باکیفیت و مفید برای مخاطبین موردنظرتان تولید کنید.

روش دیگر دریافت لینک، ساخت لینک یا Link Building گفته می‌شود که با پرداخت هزینه، بک‌لینک‌هایی برای شما ساخته می‌شود. البته ممکن است خودتان به عنوان مدیر و وبمستر، برای ساخت لینک‌های طبیعی وقت صرف کنید و به مرور زمان این کار را انجام بدهید. در حالت کلی لینک بیلندینگ به سه صورت انجام می‌شود:

  • پست مهمان: در سایت و وبلاگ دیگری مطلبی می‌نویسید و به سایت خویش لینک می‌دهید یا به زبان فارسی، رپورتاژ آگهی و مقاله منتشر می‌کنید.
  • تماس با ما: در سایت دیگری لینکی برای معرفی راه‌های تماس قرار می‌دهید.
  • محتوای تولیدشده: ممکن است بک‌لینک‌ها با استفاده از اطلاعات اولیه به صورت خودکار و به همراه بخشی از محتوا ایجاد شوند.

انواع بک‌لینک

دریافت بک‌لینک طبیعی و بهینه، چیزی نیست که به صورت تصادفی و سریع اتفاق بیافتد. باید تلاش و تجربه‌ی خویش را به کار بگیرید و از نظر کیفیت محتوا نیز منبع خوبی در عرصه‌ی فعالیت‌ها خویش باشید. لینک‌های طبیعی و مفید انواع مختلفی دارند.

بک‌لینک در نقد و بررسی‌ها

یکی از بک‌لینک‌های قوی و بهینه، بک‌لینک در محتوایی است که به نقد و بررسی برند شما پرداخته است. لذا لینک در مقالاتی از نوع بررسی محصول یا Product Review که می‌تواند بررسی خدمات و سرویس‌ها نیز باشد، نقش مهمی در پیشرفت وب‌سایت شما دارد.

علت اینکه بسیاری از کارشناسان حرفه‌ای SEO به نگارش مقالاتی از نوع تحلیل و بررسی علاقه‌مند هستند این است که این مقالات روی افراد زیادی اثر می‌گذارند و در واقع علاوه بر اثر مستقیم روی گوگل، روی مخاطبین نیز موثر بوده و ممکن است برخی از بازدیدکنندگان به صورت طبیعی لینک‌های بیشتری به مقاله‌ی موردبحث داده و ارزش آن را بیشتر و بیشتر کنند.

لینک بیلدینگ دستی

این نوع لینک‌ها معمولاً در فرآیند معرفی راه‌های تماس با شما و کسب و کار اینترنتی شما ساخته می‌شوند. اگر بخواهید بخشی از محتوا یا یکی از صفحات سایت شما در گوگل رتبه‌ی بهتری پیدا کند، می‌توانید با یکی از دو روش زیر به معنی راه‌های تماس بپردازید:

معرفی شخصی راه‌های تماس: در این روش مستقیماً با دیگر وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها، سایت‌های موثر روی مخاطبین و نویسندگان ارتباط برقرار کرده و کسب و کار خویش را معرفی می‌کنید. این روش وقت‌گیر و هزینه‌بر است.

معرفی خودکار کسب و کار اینترنتی شما: در این روش یک قالب کلی و آماده را برای تمام نویسندگان و سایت‌های دیگر ارسال می‌کنید. سازندگان بک‌لینک که با این روش به توسعه‌ی کسب و کارهای اینترنتی می‌پردازند معمولاً لیست طولانی از سایت‌ها و آدرس ایمیل نویسندگان و وبمسترها دارند و به سرعت شما را به دیگران معرفی می‌کنند و البته هزینه‌ی تمام شده نیز کمتر است.

ساخت بک‌لینک به صورت شخصی

ساخت بک‌لینک به صورت دستی و شخصی هم معمولاً از نظر کیفیت و تأثیرگذاری در سطح بالایی قرار ندارد چرا که پیدا کردن سایت‌های که می‌توان در آن لینک ساخت، فرآیند وقت‌گیری است.

نکته‌ی جالب این است که تا چند سال پیش کارشناسان و سرویس‌های بهینه‌سازی SEO به شدت از این روش برای توسعه‌ی بک‌لینک‌های سایت‌ها استفاده کرده‌اند و در نتیجه گوگل و دیگر موتورهای جست‌وجو، روش‌هایی برای شناسایی این نوع بک‌لینک‌ها ابداع کرده‌اند تا اثر مثبتشان را کاهش دهند. حتی گوگل برخی وب‌سایت‌ها که تعداد بسیار زیادی لینک از این نوع داشته باشد را جریمه می‌کند.

معمولاً بک‌لینک‌های دستی در یکی از انواع محتوای زیر قرار می‌گیرد:

  • لینک در بخش نظرات سایت‌هایی که محدودیت در ارسال کامنت وجود ندارد.
  • مصاحبه‌های مطبوعاتی که لینک‌هایی با کلمه‌ی کلیدی خاصی در آن وجود دارد.
  • انتشار پست در دیگر سایت‌ها
  • پست‌های تبلیغاتی و آگهی‌ها
  • اینفوگرافی‌ها
  • پروفایل کاربران

خرید یا تبادل لینک

یکی دیگر از انواع بک‌لینک، لینک‌هایی است که با پرداخت هزینه خریداری می‌شود. ممکن است مبلغی به سایت دیگری پرداخت کنید تا لینک شما را درج کند و یا ممکن است به جای پرداخت هزینه، شما هم به سایت دیگر لینک بدهید که به این کار تبادل لینک گفته می‌شود. این نوع لینک‌سازی خطرناک است چرا که در راهنمای گوگل، مضر قلمداد شده است.

بهترین نوع بک‌لینک

مطمئناً بهترین نوع لینک‌هایی که به سایت شما داده می‌شود، لینک‌هایی است که در سایت‌هایی با ترافیک نسبتاً بالا موجود است چرا که صرفاً قرار گرفتن لینک در سایت‌های دیگر مهم نیست بلکه قرار است برخی بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به حوزه‌ی فعالیت‌های شما را به کسب و کار اینترنتی شما سوق دهد.

محتوای تولید شده توسط کاربران، پتانسیل افزایش ترافیک و رتبه‌ی سایت شما در موتورهای جست‌وجو را دارد و طبعاً بک‌لینک در چنین محتوایی، اثر بالایی دارد.

در سایت‌های مثل انجمن‌ها یا سایت‌هایی با موضوع سوال و جواب و به اشتراک‌گذاری لینک‌های مفید مثل Quora یا Reddit، بک‌لینک‌های خوب و مرتبطی قرار می‌گیرد و ارزش بالایی دارد.

کیفیت بک‌لینک در برابر تعداد

مسأله این است که تعدادی کمی بک‌لینک از سایت‌های معتبرتر بهتر است یا تعداد زیادی بک‌لینک از سایت‌هایی با اعتبار کم؟ کدام حالت برای بهبود رنکینگ مطالب در گوگل و موتورهای جستجو بهتر است؟

برخی کارشناسان معتقد هستند که کیفیت بک‌لینک‌ها به مراتب مهم‌تر از تعدادشان است و برخی مخالف این موضوع هستند.

در حقیقت پاسخ روشنی برای این مسأله وجود ندارد و همه چیز به موضوع و عرصه‌ی رقابت کسب و کار شما بستگی دارد. اگر شناخت کاملی از حوزه‌ی کسب و کار اینترنتی خویش ندارید، بهتر است جانب تعادل را رعایت کنید و بین تعداد بیشتر و کیفیت برتر، حالت وسط را بگیرید. به عنوان مثال چند بک‌لینک از سایت‌های با اعتبار بسیار بالا مثل ویکی‌پدیا تهیه کنید و باقیمانده‌ی بودجه را برای تهیه کردن بک‌لینک از سایت‌های دیگر تهیه کنید.

 

متن لینک یا Anchor Text هم اثر زیادی در کیفیت بک‌لینک‌ها دارد. اگر متن لینک را به شکل بهینه انتخاب کنید، ممکن است در اوایل صفحه‌ی ابتدایی سرچ، مطالب شما قرار بگیرد اما اگر متن لینک را غیربهینه و همواره به یک شکل انتخاب کنید، کیفیت بک‌لینک‌ها و اثرگذاری‌شان کمتر می‌شود.

توجه کنید که بهینه‌سازی بیش از حد و استفاده از کلمات کلیدی به شکل غیرطبیعی و شدید هم یک عامل منفی محسوب می‌شود. در واقع گوگل در مواجهه با وب‌سایتی که همواره بک‌لینک‌های آن حاوی متن خاص و تکراری یا پر از کلمات کلیدی باشد، اثر بک‌لینک‌ها را کاهش می‌دهد و حتی ممکن است جریمه‌ی دستی یا Manual Action برای آن در نظر بگیرد. بد نیست در فرآیند ساخت بک‌لینک و پس از آن، به بخش Manual Actions ابزارهای وبمستری گوگل نگاهی بیاندازید.

توجه کنید که منظور از Anchor Text به صورت دقیق، متن لینک است. به مثال زیر توجه کنید:

ارتباط موضوعی بک‌لینک و اثرگذاری آن

یک عامل بسیار مهم دیگر که با وجود پیشرفت هوش مصنوعی گوگل، پررنگ‌تر شده، ارتباط موضوعی است. بک‌لینک‌هایی که در سایت‌هایی با موضوع مرتبط با کسب و کار اینترنتی شما ساخته شده باشند، بالاترین اثرگذاری را دارند و در عین حال اگر در سایتی با موضوع کاملاً نامربوط، لینکی به سایت شما داده شود، اثر آن کمتر خواهد بود.

اگر در سایتی مثل ویکی‌پدیا بک‌لینک قرار می‌دهید هم توجه کنید که موضوع صفحه‌ای که بک‌لینک در آن قرار گرفته، می‌بایست مرتبط با سایت شما باشد.

به همین علت است که بک‌لینک‌های ارزانی که شرکت‌های خدمات SEO در سایت‌هایی با اتوریتی بالا و صفحات خاصی که فقط حاوی ده‌ها یا صدها بک‌لینک است، می‌سازند، عملاً اثری در بهبود رتبه‌ی سایت شما در صفحات گوگل ندارد!

اعتبار دامین و اثرگذاری بک‌لینک

بک‌لینک‌های موثرتر در سایت‌هایی قرار دارند که از نظر اعتبار دامنه یا Domain Authority وضعیت بهتری داشته باشد. اشتباه کاملاً رایج این است که اتوریتی صرفاً‌ به قدمت سایت و تعداد بک‌لینک‌های آن وابسته است اما در حقیقت هوش مصنوعی گوگل تنها با در نظر گرفتن یک یا دو عامل، اعتبار را تعیین نمی‌کند در حالی که چند سال پیش منظور از اتوریتی، تلفیقی از عمر دامنه و تعداد بک‌لینک‌ها بوده است.

بنابراین در لینک بیلدینگ تلاش کنید که از سایت‌هایی با بازدید بسیار پایین اما قدیمی و دارای تعداد زیادی بک‌لینک، استفاده نکنید بلکه به میزان بازدید فعلی و محبوبیت سایت در میان کاربران نیز توجه کنید.

چگونه سایت‌هایی که به ما لینک داده‌اند را مانیتور و بررسی کنیم؟

برای این کار بهترین روش استفاده از ابزارهای وبمستری گوگل است که خوشبختانه کاملاً رایگان است. اگر تاکنون وب‌سایت خود را در سایت Google Webmasters ثبت نکرده‌اید و از نقشه‌ی سایت برای ایندکس شدن سریع‌تر استفاده نمی‌کنید، در اولین فرصت این کار را انجام بدهید. در مورد WordPress با وجود افزونه‌های متعدد، این کار بسیار ساده است:

پس از ثبت سایت در گوگل وبمسترز، می‌توانید از قابلیت‌های مختلف Google Search Console بهره‌مند شوید. به عنوان مثال می‌توانید در ستون کناری روی Search Traffic کلیک کرده و سپس Links to Your Site را انتخاب کنید. تعداد بک‌لینک‌ها گزارش می‌شود و با کلیک روی گزینه‌ی More می‌توانید تعداد دامنه‌هایی که به سایت شما لینک داده‌اند را هم رویت کنید.

همه چیز درباره لینک بیلدینگ و اصول ایجاد بک‌لینک موثر

علاوه بر تعداد دامنه‌ها، می‌توانید از بخش How your data is linked برای چک کردن متن لینک‌ها استفاده کنید. در ضمن صفحات لینک‌شده نیز در بخش Your most linked content موجود است.