استفاده از اینترنت حجمی باعث می‌شود کاربران نسبت به حجم دیتا مصرفی خود وسواس داشته باشند و سعی کنند روند مصرف آن را زیر نظر بگیرند.

مایکروسافت برای ویندوز ۱۰ این قابلیت را قرار داده است و کاربران ویندوز می‌توانند با استفاده از تنظیمات موجود در این سیستم‌عامل از حجم مصرفی خود توسط برنامه‌های مختلف آگاهی پیدا کنند و همچنین برای مصرف دیتای خود محدودیت اعمال کنند. برای بررسی چگونگی اعمال محدودیت دیتا برای نرم‌افزارهای مختلف در ویندوز ۱۰ با ما همراه باشید.

تنظیم محدودیت دیتا برای مودم‌های Ethernet و WiFi در ویندوز ۱۰

برای اینکه بتوانید محدودیت لازم را به مودم خود اعمال کنید باید مسیر Setting > Network & Internet > Data Usage را دنبال کنید. این کار باعث لیست شدن تمام آداپتورها از جمله مدل‌های وای-فای همراه با مقدار داده مصرفی می‌شود.

چگونه برای مودم‌های خود در ویندوز ۱۰ محدودیت دیتا اعمال کنیم؟

همچنین می‌توانید روی گزینه  View usage per app رفته و با کلیک روی آن اطلاعاتی در حوزه مصرف دیتا توسط برنامه‌های مختلف سیستم بدست آورید. بسته به اینکه شما از کدام مودم استفاده می‌کنید، می‌توانید گزینه‌های WiFi یا Ethernet را مشاهده کنید.

چگونه برای مودم‌های خود در ویندوز ۱۰ محدودیت دیتا اعمال کنیم؟

نوع مودم خود را انتخاب کنید و سپس سراغ گزینه Set Limit بروید. در این بخش می‌توانید سه نوع محدودیت One-time ،Monthly و Unlimited که به ترتیب به معنی محدودیت ماهانه، محدودیت برای یک مرتبه و بدون محدودیت است را برای دیتا انتخاب کنید. پس از ثبت محدودیت، سیستم به شما اطلاعاتی درباره حجم مصرفی و میزان حجم باقی‌مانده خواهد داد. این کار باعث مدیریت صحیح حجم مصرفی توسط شما خواهد شد.

چگونه برای مودم‌های خود در ویندوز ۱۰ محدودیت دیتا اعمال کنیم؟

یکی از مواردی که می‌تواند به شما برای هشدار درمورد مصرف داده‌ها کمک کند، استفاده از background data است. این بخش سه گزینه را پیش روی شما می‌گذارد که یکی از آنها زمانی است که حدود ۱۰ درصد از حجم کلی برای شما باقی مانده است و سیستم زمانی که شما این گزینه را انتخاب کرده باشید، هشدار مربوطه را صادر می‌کند. دو گزینه دیگر همیشه و هرگز هستند که بصورت کلی یا برایتان هشدار ارسال می‌کنند یا اصلاً هشداری مبنی بر تمام شدن حجم مصرفی از طرف سیستم ارسال نخواهد شد.

لازم به ذکر است که انتقال داده بین کامپیوتر یا شبکه NAS یا ایکس‌باکس نیز در این حیطه لحاظ خواهد شد.

برای محدود کردن مصرف اینترنت توسط اپ‌های مختلف در ویندوز ۱۰، به مقاله‌ای که قبلاً منتشر کردیم مراجعه فرمایید: