نسخه‌ی بعدی اندروید که پس از اندروید ۸ یا Oreo منتشر می‌شود، اندروید P است. در نسخه‌‌ی جدید اندروید که هنوز نام آن مشخص نشده و ممکن است اندروید ۹ باشد، قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدیدی نسبت به نسخه‌های پیشین وجود دارد. به عنوان مثال عمر باتری بهتر شده، صفحه‌ی اپ‌های اخیر بازطراحی شده است و ژست‌های حرکتی جدیدی برای دسترسی به صفحه‌ی خانه یا صفحه‌ی Recent اضافه شده است.

استفاده از اصول جدید طراحی متریال گوگل، آیکون‌های رنگارنگ در اپ Settings و موارد جزئی دیگر، از تغییرات اندروید P است که در ادامه به همه‌ی موارد می‌پردازیم. با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید.

قابلیت Adaptive Battery برای بهبود عمر باتری

مسأله‌ی بهینه‌سازی عمر باتری در سال‌های اخیر همیشه یکی از اولویت‌های گوگل، اپل و مایکروسافت بوده است، به خصوص در مورد گوشی‌ها که کاربر می‌خواهد محصولی باریک و سبک خریداری کند و یک روز یا بیشتر با یک مرتبه شارژ کردن باتری، از آن استفاده کند.

قابلیت Adaptive Battery یا مصرف باتری آداپتیو در اندروید P به این صورت عمل می‌کند که آماری از کاربری اپلیکیشن‌های مختلف تهیه می‌شود و طبق الگوی مصرف کاربر، منابع بیشتری به اپ‌هایی پراستفاده اختصاص پیدا می‌کند و در مقابل اپلیکیشن‌های کم‌کاربرد از نظر مصرف منابع محدود می‌شوند تا باتری کمتری مصرف شود. توجه کنید که منظور از منابع، مواردی مثل سرعت پردازنده و هسته‌های آن، دفعات چک کردن اینترنت برای دریافت اطلاعات جدید به کمک وای-فای یا اینترنت سیم‌کارت و همین‌طور میزان استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی است.

آشنایی با ویژگی‌ها و امکانات جدید اندروید P گوگل

با اپ جدید اسکرین‌شات از صفحه‌ی گوشی عکس بگیرید و ویرایش کنید

گوگل در نسخه‌ی بعدی اندروید برای اسکرین‌شات گرفتن و بلافاصله ویرایش اسکرین‌شات، اپ جدیدی در نظر گرفته است. به این ترتیب شاید از این پس نیازی به استفاده کردن از اپ ویرایش اسکرین‌شاتی که سازندگان گوشی و تبلت روی محصولات نصب می‌کنند نباشد. پس از گرفتن اسکرین‌شات می‌توان روی دکمه‌ی Edit تپ کرد و آن را ویرایش کرد و همین‌طور اگر آن را لازم نداشته باشید و اشتباهی رخ داده باشد، می‌توانید روی Delete تپ کنید.

آشنایی با ویژگی‌ها و امکانات جدید اندروید P گوگل

ژست‌های حرکتی جدید در Android P

در اندروید بعدی گوگل، پایین صفحه‌ی خانه دکمه‌ی بیضی‌شکلی اضافه شده است و از سه دکمه‌ی Home‌ و Recent و Back خبری نیست! در واقع با تپ کردن روی دکمه‌ی بیضی‌شکل کوچک پایین صفحه و حرکت دادن انگشت به جهات مختلف، می‌توان کارهای مختلف را انجام داد. به این ترتیب به جای سه دکمه‌ی جداگانه، از یک دکمه و ژست حرکتی جاروبی استفاده می‌شود.

برای تنظیمات مربوطه می‌توانید در اپ Settings از مسیر Gestures و گزینه‌ی Swipe up on Home Screen استفاده کنید.

آشنایی با ویژگی‌ها و امکانات جدید اندروید P گوگل

پیش‌نمایش عکس‌ها در بخش نوتیفیکیشن‌ها

در اندروید P زمانی که پیامی دریافت می‌کند و در آن عکسی وجود دارد، پیش‌نمایش کوچکی از عکس موردبحث را در بخش نوتیفیکیشن‌ها می‌بینید و در کنار آن متن نیز نمایش داده می‌شود. البته توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های اندرویدی می‌بایست قابلیت نمایش عکس‌ها در پنل نوتیفیکیشن را به اپ‌های خود اضافه کنند، در غیر این صورت پیش‌نمایشی در کار نخواهد بود.

آشنایی با ویژگی‌ها و امکانات جدید اندروید P گوگل

طراحی متریال جدید

گوگل زبان طراحی متریال را از زمان انتشار Android 5 معرفی کرده و در سال‌های اخیر شاهد بهینه‌سازی‌های مختلف آن بوده‌ایم. زبان طراحی متریال به این معنی است که طراحی اپ‌ها ساده و شبیه به دنیای واقعی باشد و در نتیجه استفاده کردن از اپلیکیشن‌های اندروید یا وب‌اپلیکیشن‌ها و همین‌طور سایت‌ها، ساده‌تر شود.

در اندروید P از اصول جدید یا قدیمی Material Design گوگل به شکل دقیق‌تری استفاده شده و لذا گوشه‌های نوتیفیکیشن‌ها و اغلب پنل‌های مستطیلی‌شکل، اندکی گرد شده است. به علاوه آیکون‌های بیشتری به حالت گرد درآمده است.

آشنایی با ویژگی‌ها و امکانات جدید اندروید P گوگل

بزرگ‌نمایی حین انتخاب متن، شبیه به iOS

یکی از ویژگی‌های مفید iOS این است که حین انتخاب کردن متن می‌توان از قابلیت بزرگ‌نمایی استفاده کرد و کار را ساده‌تر دنبال کرد. گوگل هم در اندروید P از این ویژگی مفید استفاده کرده است و در نتیجه زمانی که نشانگر تایپ را روی حروف جابجا می‌کنید، نمای بزرگ و زوم‌شده به صورت کادر زوم در اختیارتان قرار می‌گیرد و با دقت و سرعت بیشتری می‌توانید موقعیت دقیق نشانگر تایپ را تنظیم کنید.

آشنایی با ویژگی‌ها و امکانات جدید اندروید P گوگل

کنترل سریع چرخش صفحه

در اندروید P زمانی که حالت افقی یا Landscape را فعال می‌کنید، سوییچ چرخش سریع در گوشه‌ی بالا و راست صفحه نمایان می‌شود. با تپ کردن روی آن چرخش صفحه با توجه به جهت گوشی یا تبلت فعال می‌شود و اگر یک مرتبه‌ی دیگر روی آن تپ کنید، حالت عمودی یا Portrait فعال می‌شود.

آشنایی با ویژگی‌ها و امکانات جدید اندروید P گوگل

کنترل جدید بلندی صدا در Android P

گوگل در نسخه‌های مختلف اندروید که تاکنون منتشر کرده، قابلیت افزایش و کاهش بلندی صدا حین گوش دادن به موسیقی را چندان ساده طراحی نکرده است. برای تغییر بلندی صدا می‌توان از دکمه‌های ولوم کنار گوشی استفاده کرد اما اگر مراقب نباشید، بلندی صدای زنگ تلفن یا صدای سیستمی اندروید را تغییر می‌دهید.

در اندروید P زمانی که کلیدهای ولوم را فشار می‌دهید، چیزی که تغییر می‌کند بلندی صدای Media است، به عبارت دیگر بلندی صدای اپلیکیشن‌هایی که پخش صدا دارند، تغییر می‌کند و نه بلندی صدای زنگ تلفن یا نوتیفیکیشن‌ها. به این ترتیب تغییر دادن بلندی صدا بهتر شده است و حتی از نظر ظاهری نیز اسلایدر کاهش و افزایش صدا زیباتر است. با توجه به اینکه اسلایدر بلندی صدا در کنار صفحه به صورت عمودی قرار گرفته، دسترسی به آن در حالتی که گوشی را با یک دست گرفته‌اید هم راحت‌تر است.

آشنایی با ویژگی‌ها و امکانات جدید اندروید P گوگل

بازطراحی صفحه‌ی اپلیکیشن‌های اخیر یا Recent

گوگل در نسخه‌ی بعدی اندروید، به جای نمایش اپ‌ها به صورت روی هم قرار گرفته در پنل پیش‌نمایش اپلیکیشن‌های اخیر یا Recent، از حالت تک اپی استفاده کرده است. به عبارت دیگر تصویر پیش‌نمایش اپ‌ها حالت سه‌بعدی و روی هم قرار گرفته ندارد و در نتیجه مشاهده کردن پیش‌نمایش ساده‌تر است.

با حرکت جاروبی به سمت بالا می‌توان هر یک از اپلیکیشن‌های اخیر را اجباراً بست یا Force Close کرد. به علاوه با حرکت جاروبی روی آیکون بیضی‌شکل پایین صفحه می‌توان در صفحه‌ی اپ‌های اخیر به سرعت اسکرول کرد.

آشنایی با ویژگی‌ها و امکانات جدید اندروید P گوگل

در Android P صفحه‌ی تنظیمات رنگارنگ و بازطراحی شده است

گوگل صفحه‌ی تنظیمات اندروید را مرتباً بهینه کرده است و اکنون یک بار دیگر شاهد بازطراحی شدن آن هستیم. در نسخه‌ی جدید اندروید، آیکون‌های صفحه‌ی Settings رنگارنگ شده است.

آشنایی با ویژگی‌ها و امکانات جدید اندروید P گوگل

اکشن‌های اپ یا App Actions برای دسترسی به برخی قابلیت‌های اپ‌ها کاربرد دارد. البته با تپ و مکث کردن روی آیکون برخی اپ‌ها نیز می‌توانید از منوی دسترسی سریع به برخی ابزارهای یک اپلیکیشن استفاده کنید. مشابه آن در iOS نیز با لمس محکم یا 3D Touch انجام می‌شود.

گوگل در اندروید P با توجه به اموری که کاربر معمولاً انجام می‌دهد، دکمه‌هایی برای انجام برخی کارهای تکراری در صفحه‌ی اپ‌ها اضافه کرده است. به عنوان مثال در تصویر زیر دکمه‌ی Free space برای استفاده از Google Photos به منظور آپلود کردن عکس‌ها و خالی کردن حافظه‌ی گوشی پیشنهاد شده و گزینه‌ی بعدی Jump to است که برای باز کردن اپ Slack و سوییچ کردن بین تیم‌ها کاربرد دارد.

آشنایی با ویژگی‌ها و امکانات جدید اندروید P گوگل

نمایش Notch بالای صفحه مشابه آیفون ایکس

امسال با معرفی iPhone X اپل که بالای نمایشگر آن، زائده‌ای برای قرار گرفته دوربین و حسگر Face ID و اسپیکر وجود دارد، موجی از هیجان بی‌مورد در محصولات اندرویدی به راه افتاده و چند گوشی اندرویدی با این ویژگی نه چندان جالب معرفی شده است. اپل می‌خواهد در آیفون‌های بعدی Notch که همان حاشیه‌ی اضافی بالای نمایشگر است را کوچک‌تر و شاید حذف کند اما گویا برخی کاربران از این آیتم اضافی خوششان می‌آید.

گوگل در اندروید P پشتیبانی از نمایشگرهایی که دارای حاشیه‌ی اضافی یا Notch بالای صفحه هستند را اضافه کرده و در نتیجه سازندگان گوشی‌های اندرویدی می‌توانند از این قابلیت اندروید خام گوگل استفاده کنند و نیازی به تغییرات اضافی وجود ندارد.

آشنایی با ویژگی‌ها و امکانات جدید اندروید P گوگل