عکاسی Tilt Shift یکی از تکنیک‌های جالبی است که تمرکز بیننده روی سوژه‌ی مرکز تصویر یا سوژه‌ای که قطر عکس را پوشانده، تنظیم می‌کند و پرسپکتیو یا دوری و نزدیکی را خنثی می‌کند. به این ترتیب عکس حالت مینیاتوری پیدا می‌کند و همین‌طور بخش‌های از تصویر تار شده و بخش‌هایی نیز در فوکوس قرار می‌گیرد و واضح می‌شود.

در گوشی‌ها و تبلت‌هایی با سیستم عامل اندروید، بدون داشتن تجهیزات لازم برای عکاسی Tilt Shift که شامل لنز متحرک و حرفه‌ای است، می‌توان این افکت جالب را پیاده‌سازی کرد و اجسامی مثل خودروها و ساختمان‌ها را مینیاتوری جلوه داد.

در ادامه به معرفی اپلیکیشن‌های ویرایش حرفه‌ای عکس‌ها در اندروید با قابلیت پیاده‌سازی Tilt Shift می‌پردازیم. با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید.

آشنایی با عکاسی Tilt Shift یا توأم با چرخش و جابجایی لنز دوربین

اگر در مورد عکاسی Tilt Shift اطلاعاتی ندارید، مطالعه کردن مقاله‌ای از بخش دانش‌نامه‌ی سیاره‌ی آی‌تی را به شما توصیه می‌کنیم:

و تصویر زیر هم نمونه‌ای از پیاده‌سازی Tilt Shift به معنی جابجایی و چرخش لنز است. همان‌طور که می‌بینید بخش میانی تصویر در فوکوس است و پرسپکتیو یا دوری و نزدیکی اجسام، تا حدی از بین رفته است. در نتیجه ممکن است بیننده تصور کند که این عکس از محیط واقعی گرفته نشده بلکه حاصل عکاسی از خودروهای کوچک اسباب‌بازی است که بسیار عالی و طبیعی ساخته‌ شده‌اند.

معرفی بهترین اپ‌های عکاسی Tilt Shift‌ یا مینیاتوری همراه با تار شدن در اندروید

اگر از محصولات اندرویدی استفاده می‌کنید، روشن است که جابجا کردن لنز و چرخش آن امکان‌پذیر نیست. البته ممکن است لنز‌های جانبی خاصی خریداری کرده باشید و حرفه‌ای‌تر از عموم کاربران عکاسی کنید.

اما جالب است بدانید که برای پیاده‌سازی افکت فوق، نیازی به لنزی با قابلیت جداسازی نیست. می‌توان با پردازش تصویر و در واقع ویرایش کردن آن، Tilt Shift را به راحتی پیاده‌سازی کرد. در ادامه به معرفی بهترین اپلیکیشن‌ها برای این مهم می‌پردازیم.

Tilt-Shift Camera اپ ساده‌ای برای شبیه‌سازی چرخش و جابجایی لنز

اولین اپی که استافده از آن را توصیه می‌کنیم، اپ Tilt-Shift Camera است. این اپلیکیشن دقیقاً برای پیاده‌سازی Tilt Shift طراحی شده و شاید امکانات جانبی و افکت‌های متعددی که عموم کاربران می‌پسندند، در آن وجود نداشته باشد اما در مقال چرخش و جابجایی لنز، بسیار عالی است.

معرفی بهترین اپ‌های عکاسی Tilt Shift‌ یا مینیاتوری همراه با تار شدن در اندروید

دو نوع فوکوس و در واقع تار کردن در این اپ پیش‌بینی شده است. فوکوس خطی و فوکوس دایره‌ای‌شکل. بسته به سوژه‌ی عکاسی ممکن است یکی از این دو حالت بهتر از دیگری باشد. برای تنظیم کردن بخش‌های تار یا Blur شده، باید خطوط را جابجا کرد که مثل ترسیم کردن خطوط و نواحی با حرکت انگشت روی صفحه، ساده نیست. توجه کنید که در این اپلیکیشن می‌توانید غلظت رنگ‌ها، تضاد و روشنایی را نیز دستکاری کنید تا نتیجه‌ی کار بهتر شود.

اینستاگرام و عکاسی و فیلم‌برداری با افکت‌های متنوع

اپلیکیشن معروف شبکه‌ی اجتماعی Instagram در کنار قابلیت‌های اصلی آن که به اشتراک‌گذاری عکس و فیلم و استوری و همین‌طور بخش نظرات و پیام‌های مستقیم است، افکت‌های متنوعی در اختیار عکاس قرار می‌دهد که یکی از آنها عکاسی با جابجایی و چرخش لنز است. افکت Tilt Shift پدیده‌ی جدیدی در اپلیکیشن اینستاگرام نیست بلکه از سال ۲۰۱۲ در این اپ اضافه شده است.

برای استفاده کردن از این فیلتر و افکت خاص، با دوربین عکس بگیرید یا یکی از عکس‌هایی که در حافظه‌ی گوشی و تبلت و در بخش گالری موجود است را انتخاب کنید. در مراحل به اشتراک‌گذاری، روی Edit تپ کنید و سپس روی آیکون Tilt Shift‌ تپ کنید.

معرفی بهترین اپ‌های عکاسی Tilt Shift‌ یا مینیاتوری همراه با تار شدن در اندروید

گوگل و اپلیکیشن ویرایش عکس Snapseed

گوگل چندین اپلیکیشن عکاسی و کار با دوربین گوشی و تبلت منتشر کرده است که در میان آنها، اپلیکیشن Snapseed به عنوان یکی از بهترین اپ‌های ویرایش عکس دارای افکت‌های مختلف و از جمله عکاسی Tilt Shift است.

در اپلیکیشن ساده و کاربردی Snapseed گوگل، روی آیکون + تپ کنید و عکس خود را انتخاب کنید. در ادامه روی دکمه‌ی Tools تپ کنید تا تعداد زیادی ابزار ویرایش تصویر در اختیارتان قرار بگیرد. اگر کمی به سمت پایین اسکرول کنید، گزینه‌ی Lens Blur یا تار شدن در اثر لنز را خواهید دید.

معرفی بهترین اپ‌های عکاسی Tilt Shift‌ یا مینیاتوری همراه با تار شدن در اندروید

با تپ کردن روی ابزار Lens Blur، می‌توانید یکی از دو حالت تار شدن دایره‌ای یا تار شدن خطی را انتخاب کنید. توجه کنید که در حالت گرد یا Round، می‌توانید مرز دایره را درگ کنید تا به بیضی تبدیل شود و در این صورت گوشه‌های عکس تار می‌شود و مرکز آن در فوکوس قرار می‌گیرد.

تنظیم کردن شدت تار شدن نیز ساده است. روی آیکون تنظیمات که در نوار پایین صفحه و وسط آن قرار گرفته تپ کنید و Blur Strength را در حد مناسب تنظیم کنید.

معرفی بهترین اپ‌های عکاسی Tilt Shift‌ یا مینیاتوری همراه با تار شدن در اندروید

نصب کردن اپلیکیشن Snapseed به هر عکاس حرفه‌ای که با گوشی یا تبلت اندرویدی عکاسی می‌کند، توصیه می‌شود و در واقع تنها کاربری آن، پیاده‌سازی افکت جالب Tilt Shift‌ نیست.

عکاسی ظاهراً مینیاتوری با Awesome Miniature

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، عکاسی Tilt Shift علاوه بر تار کردن بخش‌هایی از تصویر، پرسپکتیو را کاهش می‌دهد و در نتیجه به نظر می‌رسد که عکاس از سوژه‌ای مینیاتوری عکاسی کرده است. نام اپلیکیشن Awesome Miniature نیز با توجه به همین نکته، انتخاب شده است.

در این اپلیکیشن هم مثل برخی از اپ‌های معرفی شده، می‌توان افکت Tilt Shift را به صورت تار شدن خطی یا دایره‌ای و همین‌طور بیضی‌شکل پیاده‌سازی کرد. در نسخه‌ی رایگان که دارای تبلیغات درون‌اپلیکیشنی است، ابزارهای ویرایش عکس محدودتر از نسخه‌ی پرو یا پولی است. با پرداخت ۴ دلار هزینه، می‌توانید از نسخه‌ی پرو و قابلیت‌های تار کردن شعاعی و حالت بیضی‌شکل استفاده کنید و البته از قابلیت ویرایش عکس‌های رزولوشن‌بالا و ۳۰ افکت ویرایش عکس بهره‌مند می‌شوید.

معرفی بهترین اپ‌های عکاسی Tilt Shift‌ یا مینیاتوری همراه با تار شدن در اندروید

تار کردن شعاعی یا Radial طرز کار متفاوتی دارد. می‌توانید نقطه‌ی مبدأ را به صورت دلخواه انتخاب کنید و فوکوس با نزدیک شدن به این نقطه، کامل یا ناقص می‌شود. در واقع می‌توانید مرکز عکس را تار کنید و اطراف را واضح کنید!

دکمه‌ی Compare یا مقایسه هم در این اپلیکیشن وجود دارد و با تپ کردن روی آن می‌توانید اثر افکت‌های اعمال‌شده را با حالت اولیه به سرعت مقایسه کنید.

Aviary Photo Editor اپلیکیشن ویرایش ساده و سریع تصاویر در اندروید

اپلیکیشن بعدی محصولی از گروه Aviary است و نام ساده‌ی Photo Editor برای آن انتخاب شده است. واسط گرافیکی این اپلیکیشن ساده است اما تعداد زیادی ابزار ویرایش عکس دارد. برگرداندن تغییرات یا Undo کردن به راحتی انجام می‌شود: کافی است حرکت جاروبی به سمت چپ صفحه انجام دهید و برای انجام مجدد آخرین تغییر یا عمل Redo، کافی است حرکت جاروبی به سمت راست انجام دهید.

برای پیاده‌سازی افکت جابجایی و چرخش لنز، ابتدا اپ را اجرا کنید و عکس موردنظر خود را انتخاب کنید. پایین صفحه ابزارهای ویرایشی چیده شده است. اسکرول کنید و روی ابزاری به اسم Focus تپ کنید و مشغول تغییر گزینه‌های موجود شوید.

تصویر زیر نمونه‌ای از کار با این اپلیکیشن جالب و توانمند است و همان‌طور که مشاهده می‌کنید خودرو را شبیه ماشین‌های اسباب‌بازی جلوه داده است:

معرفی بهترین اپ‌های عکاسی Tilt Shift‌ یا مینیاتوری همراه با تار شدن در اندروید

امکانات نسخه‌ی رایگان این اپلیکیشن عالی است اما در صورت نیاز می‌توانید با پرداخت هزینه، نسخه‌ی پولی یا Pro را تهیه کنید.

Pixlr و هزاران افکت ویرایش عکس

اپلیکیشن Pixlr هم یکی از اپ‌های ویرایش تصویر است که ابزارهای متعددی برای بهینه‌سازی عکس در اختیار کاربر قرار می‌دهد. به عنوان مثال یکی از ابزارهای خاص و جالب اپ Pixlr، ابزار فوکوس روی یک رنگ خاص در عکس است.

برای پیاده‌سازی Tilt-shift می‌توانید از Focal blur نیز استفاده کنید و روی بخشی از عکس فوکوس کنید. تنظیمات مختلف برای تار کردن تدریجی نواحی اطراف و چرخش ناحیه‌ای که در فوکوس قرار می‌گیرد هم در این اپلیکیشن پیش‌بینی شده است.

معرفی بهترین اپ‌های عکاسی Tilt Shift‌ یا مینیاتوری همراه با تار شدن در اندروید

در پایان توصیه می‌کنیم که برای عکاسی حرفه‌ای در اندروید، از اپ‌های عکاسی حرفه‌ای استفاده کنید و در صورت نیاز پس از عکاسی کردن، با استفاده از اپلیکیشن‌های معرفی شده، به ویرایش عکس‌ها و بهینه‌سازی بپردازید: