یکی از مسائل مهم در SEO و رتبه‌ی مطالب سایت‌ها در موتور جست‌وجو Google، مقوله‌ی نشانه‌گذاری محتویات صفحه مطابق با استانداردهای Schema.org است. گوگل چندی پیش به صورت رسمی اعلام کرده که رعایت کردن نشانه‌گذاری اسکیما می‌تواند رتبه‌ی سایت‌ها را نسبت به رقبا بهتر کند.

علاوه بر رتبه‌ی مطالب، زمانی که زیر لینک صفحه، اطلاعات تکمیلی مثل امتیاز ستاره‌ای و نام بررسی‌کننده و غیره نمایش داده می‌شود، توجه کاربر جلب شده و درصد کلیک روی لینک افزایش پیدا می‌کند. به این توضیحات تکمیلی، قطعه‌ی غنی‌شده یا Rich Snippet گفته می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم با چند افزونه‌ی وردپرس برای اضافه کردن مارک‌آپ اسکیما آشنا شویم که به ویژه برای سایت‌های نقد و بررسی، عالی است. با ما باشید.

همان‌طور که اشاره کردیم هدف ما در این مقاله، معرفی افزونه‌هایی است که برای ایجاد جعبه‌ی نقد و بررسی در سایت‌های مبتنی بر WordPress مناسب هستند و علاوه بر ایجاد یک جعبه‌ی زیبا و گرافیکی، نشانه‌گذاری و به زبان دیگر Markup موردنظر گوگل و موتورهای جست‌وجو را به صفحه اضافه می‌کنند. اما در کنار معرفی پلاگین‌هایی برای این مقصود خاص، هدف کلی‌تر یعنی نشانه‌گذاری کردن مقالاتی که از نوع مقاله، دستور آشپزی، رویدادها و اخبار و غیره هستند هم بسیار مهم است و روی مقوله‌ی بهینه‌سازی SEO اثرگذار است.

در ادامه با چند افزونه‌ی رایگان و پولی برای ویرایش و افزودن نشانه‌گذاری Schema.org در سایت‌های وردپرسی آشنا می‌شویم.

Schema Pro

پلاگین Schema Pro یکی از افزونه‌های پولی وردپرس است که توسط سازنده‌ی پلاگین مشابه دیگری به اسم All In One Schema Rich Snippets ساخته شده است. با استفاده از این پلاگین می‌توانید مارک‌آپ اسکیما را به شکل JSON-LD به سایت وردپرسی اضافه کنید اما روش کار این پلاگین کمی خاص است.

اغلب پلاگین‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، نشانه‌گذاری اسکیما را با افزودن محتوای جدید به صورت جعبه‌ی نقد و بررسی که شامل جزئیات مختلف اسکیما است، انجام می‌دهند اما افزونه‌ی Schema Pro می‌تواند به محتوای موجود در صفحه، نشانه‌گذاری را اضافه کند و لذا نیازی به افزودن یک جعبه‌ی اضافی نیست. اساس کار این است که از اطلاعات موجود مثل عنوان مطلب و دسته و برچسب‌های آن و همین‌طور زمینه‌های سفارشی دیگری که در قالب و سایت شما موجود است، استفاده می‌شود. لذا شاید استفاده از این پلاگین کمی پیچیده باشد اما در مقابل انعطاف‌پذیری آن برای وب‌مسترهایی که به ث و به خصوص وردپرس کمی آشنا هستند، جالب و مفید است.

رابط کاربری افزونه‌ی Schema Pro ساده است و حتی ستاپ چند مرحله‌ای ساده‌ای برای پیکربندی نشانه‌گذاری‌های عمومی اسکیما در آن پیاده‌سازی شده که مواردی مثل شبکه‌های اجتماعی و پیوندهای خرده‌ریز یا همان Breadcrumbs را به راحتی مشخص می‌کند.

معرفی افزونه‌های نقد و بررسی و نشانه‌گذاری Schema برای بهبود سئو در وردپرس

پس از ستاپ اولیه برای اضافه کردن مارک‌آپ به هر محتوای خاصی، می‌بایست ابتدا نوع نشانه‌گذاری ساختاری را انتخاب کنید. ۱۳ نوع نشانه‌گذاری اسکیما ارایه شده که هر یک برای نوعی از محتوا مناسب است:

معرفی افزونه‌های نقد و بررسی و نشانه‌گذاری Schema برای بهبود سئو در وردپرس

گام بعدی انتخاب کردن محتوا برای افزودن نشانه‌گذاری است. به عنوان مثال می‌توانید تمام پست‌ها، تمام صفحات یا تمام پست‌هایی که از نوع خاصی هستند را انتخاب کنید و همین‌طور می‌‌توانید برخی موارد را انتخاب کرده یا از انتخاب خارج کنید.

معرفی افزونه‌های نقد و بررسی و نشانه‌گذاری Schema برای بهبود سئو در وردپرس

و مرحله‌ی بعدی این است که ویژگی‌های مختلف نشانه‌گذاری Schema را به بخش‌های مختلف مطلب و ویژگی‌های مختلف آن نسبت بدهید. به عنوان مثال می‌توانید عنوان مطلب یا عنوان سایت و همین‌طور خلاصه‌ی مطلب یا Excerpt و موارد جزئی‌تر مثل نام نویسنده و تاریخ انتشار و تاریخ آخرین ویرایش مطلب و حتی زمینه‌های سفارشی یا Custom Field را انتخاب کنید و آن را به عنوان یکی از موارد نشانه‌گذاری، مشخص کنید.

معرفی افزونه‌های نقد و بررسی و نشانه‌گذاری Schema برای بهبود سئو در وردپرس

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، جعبه‌ی محتوای جدیدی به سایت شما اضافه نمی‌شود و ظاهر سایت مثل قبل است اما در مقابل نشانه‌گذاری اسکیما به شکل کامل و گسترده‌ای در صفحات سایت شما موجود است و موتور جست‌وجو از آن استفاده می‌کند.

WP Review Pro

افزونه‌ی WP Review Pro با توجه به نامش برای سایت‌های وردپرسی که نقد و بررسی منتشر می‌کنند، مناسب‌تر است. این افزونه در کنار اضافه کردن جعبه‌ی امتیازات نهایی که با وجود فاکتورهای مختلف و امتیازات ستاره‌ای، زیبایی خاصی دارد، نشانه‌گذاری اسکیما را نیز به مطالب نقد و بررسی اضافه می‌کند. توجه کنید که در نتایج سرچ گوگل، امتیازات ستاره‌ای نیز کم و بیش نمایش داده می‌شود، به خصوص اگر مقاله‌ای واقعاً از نوع نقد و بررسی باشد.

با استفاده از این پلاگین می‌توانید نقد و بررسی‌های شخصی بنویسید و امتیازات موردنظر خود را بدهید و در عین حال می‌توانید امکان ثبت امتیاز و رأی خوانندگان را نیز فعال کنید تا جذابیت مطالب شما بیشتر شود. در نهایت می‌توانید در نشانه‌گذاری اسکیما، از متوسط امتیازاتی که خوانندگان ثبت می‌کنند هم استفاده کنید.

معرفی افزونه‌های نقد و بررسی و نشانه‌گذاری Schema برای بهبود سئو در وردپرس

در این افزونه علاوه بر امتیاز به صورت ستاره‌ای، امتیاز درصدی و عدد و دایره‌ای نیز قابل‌استفاده است. حتی می‌توانید انیمیشن‌هایی به کمک CSS اضافه کنید تا نمایش امتیاز جذاب‌تر شود. سفارشی کردن رنگ‌بندی امتیازات و موقعیت جعبه‌ی نقد و بررسی که می‌تواند قبل از محتوا یا پس از محتوا و یا در مکان دلخواهی که با استفاده از شورت‌کد مشخص می‌شود، از دیگر قابلیت‌های این پلاگین است. عرض جعبه و چیدمان آن در صفحه‌ی نقد و بررسی به راحتی تنظیم می‌شود.

در نسخه‌ی پرو یا پولی این افزونه، گزینه‌ای برای نمایش امتیاز در زمانی که بازدیدکننده موس را روی تصویر بندانگشتی مطلب قرار می‌دهد هم وجود دارد. به این ترتیب بازدیدکننده بدون کلیک کردن روی مقاله‌ی نقد و بررسی و باز کردن آن، می‌تواند امتیاز نهایی بررسی را ببیند. البته قابلیت ثبت امتیاز کاربران نیز در این نسخه وجود دارد که برای تهیه کردن آن می‌بایست ۳۹ دلار هزینه کنید.

WP Product Review

یکی دیگر از افزونه‌های مناسب برای نوشتن نقد و بررسی محصولات، WP Product Review نام دارد که به صورت نسخه‌ی رایگان و پریمیوم ارایه می‌شود. در نسخه‌ی Pro قابلیت‌های بیشتر و مفیدی وجود دارد.

ابتدا بهتر است به مقوله‌ی قطعه‌ی غنی‌شده یا Rich Snippet در نتایج سرچ بپردازیم: در افزونه‌ی WP Product Review تمام نشانه‌گذاری‌های اسکیما که برای نمایش امتیاز محصول به شکل ستاره‌ای لازم است، فراهم شده و در کنار این مورد اساسی، امکانات مختلفی برای نویسنده‌ی بررسی فراهم شده است. جعبه‌ی نقد و بررسی شامل موارد زیر می‌شود:

  • امتیاز کلی
  • امتیاز فاکتورهای مختلف و مهم در بررسی محصول
  • معایب و مزایا
  • تصویر محصول
  • لینک فروشگاه‌های خرید محصول

تقریباً تمام موارد موجود در جعبه‌ی نقد و بررسی را می‌توانید به صورت دلخواه تنظیم کنید. رنگ‌ها، عرض المان‌ها، حاشیه‌ها و همین‌طور قابلیت انتخاب آیکون‌های مختلف برای امتیازات مثل ستاره و قلب، از امکانات این افزونه است.

معرفی افزونه‌های نقد و بررسی و نشانه‌گذاری Schema برای بهبود سئو در وردپرس

می‌توانید جعبه‌ی نقد و بررسی را در ابتدا یا انتهای مطلب قرار بدهید و همین‌طور می‌توانید از shortcode آن در قالب استفاده کنید و در محل دلخواهی آن را قرار بدهید. حتی در یک پست می‌توانید از چند جعبه‌ی نقد و بررسی مربوط به محصولات مختلف استفاده کنید و به عنوان مثال بهترین محصولات بررسی‌شده را در یک پست معرفی کنید که البته این مورد به نسخه‌ی پریمیوم محدود می‌شود.

در این افزونه هم قابلیت ارسال امتیاز توسط کاربران فراهم شده تا در بخش نظرات، ثبت امتیاز کنند.

و اما سراغ قابلیت‌های نسخه‌ی پریمیوم می‌رویم: اولین قابلیت این است که می‌توانید جداول مقایسه‌ای دقیق برای مقایسه کردن محصولات بسازید که یکی از نیازهای سایت‌های نقد و بررسی و فروشگاهی است. دومین ویژگی این است که اگر قرار است محصولی که در سایت آمازون به فروش می‌رسد را بررسی کنید، نیازی به وارد کردن جزئیات محصول نیست بلکه با پیست کردن لینک محصول، اطلاعاتی مثل نام و عکس محصول و لینک خرید و همین‌طور قیمت، به صورت خودکار وارد می‌شود.

پلاگین WP Product Review Lite رایگان است اما نسخه‌ی پریمیوم آن برای استفاده در یک سایت، ۷۵ دلار هزینه دارد. برای اضافه کردن ویژگی ایمپورت از آمازون نیز باید ۲۹۹ دلار هزینه کنید!

All In One Schema.org Rich Snippets

این افزونه برای نوشتن نقد و بررسی و اضافه کردن جعبه‌ی امتیازات حاوی نشانه‌گذاری‌های Schema طراحی نشده بلکه از ۸ نوع مختلف محتوا برای اضافه کردن مارک‌آپ پشتیبانی می‌کند:

  • نقد و بررسی
  • رویدادها
  • افراد و اشخاص
  • محصولات
  • دستور طبخ غذا
  • نرم‌افزار و اپ
  • ویدیو
  • مقالات

زمانی که محتوایی را ایجاد یا ویرایش می‌کنید، جعبه‌ی Configure Rich Snippet در اختیار شماست و به کمک آن می‌توانید موضوع کلی مطلب را که یکی از موارد فوق است، انتخاب کنید و سپس اطلاعات مربوطه را وارد کنید. به عنوان مثال در مورد مقاله‌ی نقد و بررسی، وارد کردن نام محصول و نام بررسی‌کننده و امتیاز، ضروری است و در مورد دستور آشپزی، می‌بایست مدت زمان طبخ غذا و عکس و جزئیات بعدی را وارد کرد.

معرفی افزونه‌های نقد و بررسی و نشانه‌گذاری Schema برای بهبود سئو در وردپرس

بنابراین برای سایت‌هایی که تمرکز اصلی‌شان موضوع نقد و بررسی محصولات نباشد، این پلاگین سبک بهتر است چرا که موارد بیشتری را پوشش می‌دهد و البته رایگان است.

Rich Snippets WordPress Plugin

افزونه‌ی Rich Snippets WordPress Plugin هم یکی از افزونه‌های پولی اما نسبتاً ارزان برای افزودن مارک‌آپ Schema.org برای زیباتر کردن نمایش مطلب در نتایج سرچ است. در این افزونه می‌توانید از ۷ شورت‌کد مختلف برای نشانه‌گذاری استفاده کنید:

  • رویدادها
  • امتیازات
  • آدرس‌ها
  • افراد و اشخاص
  • محصولات
  • موسیقی
  • دستور طبخ 

به عبارت دیگر این افزونه شبیه به افزونه‌ی All In One Schema.org Rich Snippets است اما یک مزیت مهم دارد و آن قابلیت ایجاد شورت‌کدهای سفارشی است که کار شما را سریع‌تر و ساده‌تر می‌کند.

معرفی افزونه‌های نقد و بررسی و نشانه‌گذاری Schema برای بهبود سئو در وردپرس

قیمت این افزونه با لایسنس معمولی Envato معادل ۲۰ دلار است.

Rich Reviews

افزونه‌ی رایگان بعدی برای نوشتن مقالات نقد و بررسی، Rich Reviews نام دارد. این افزونه به جای نمایش جعبه‌ی نقد و بررسی و امتیازاتی که شما در نظر گرفته‌اید، امتیاز کاربران را دریافت کرده و آن را با نشانه‌گذاری اسکیما به موتور جستجو نشان می‌دهد.

در این افزونه چند شورت‌کات مختلف پیش‌بینی شده که برای فراهم کردن قابلیت ثبت امتیاز در بخش‌های مختلف WordPress مناسب است:

  • صفحات Page و Post وردپس
  • دسته‌ها
  • تمام صفحات سایت

می‌توانید فرم ثبت نظر را نیز سفارشی کنید و رنگ‌ها و آیکون‌ها را تغییر بدهید.

معرفی افزونه‌های نقد و بررسی و نشانه‌گذاری Schema برای بهبود سئو در وردپرس

خوشبختانه قابلیت مدیریت کردن نظرات دریافت شده قبل از انتشار نیز فراهم شده است و حتی می‌توانید از حساب کاربری بازدیدکنندگان در وردپرس و تصویر پروفایل در گراواتار نیز استفاده کنید.

Schema App Structured Data

آخرین افزونه‌ی لیست ما، Schema App Structured Data نام دارد که یکی از افزونه‌های رایگان و قدرتمند در عرصه‌ی مارک‌آپ اسکیما محسوب می‌شود و البته اگر مایل به پرداخت هزینه‌ی نسخه‌ی پولی باشید، تقریباً تمام چیزی که schema.org آماده کرده را در اختیار مدیر سایت وردپرسی قرار می‌دهد.

شاید نسخه‌ی رایگان این پلاگین از نظر محدودیت‌ها جذاب نباشد اما در نسخه‌ی پولی می‌توانید به صورت خودکار در تمام صفحات سایت وردپرسی، نشانه‌گذاری ساختاری را اضافه کنید و همین‌طور می‌توانید از ابزاری که برای اضافه کردن اطلاعات اضافی و کامل‌تر پیش‌بینی شده استفاده کنید.

معرفی افزونه‌های نقد و بررسی و نشانه‌گذاری Schema برای بهبود سئو در وردپرس

به علاوه می‌توانید از ویژگی‌های Google Site Structure نیز در این افزونه بهره‌مند شوید و موارد زیر را بررسی کنید:

  • پیوندهای خرده‌ریز یا Breadcrumbs
  • جعبه سرچ لینک‌های سایت
  • نمایش نام سایت در نتایج سرچ

در صورت استفاده از افزونه‌ی محبوب WooCommerce برای راه‌اندازی وب‌سایت فروشگاهی، می‌توانید اکستنشن eCommerce  را روی این پلاگین نصب کنید تا قطعه‌ی غنی‌شده را در نتایج جست‌وجو، زیر محصولات اضافه کند.

متأسفانه در نسخه‌ی رایگان فقط ۵۰ داده و ۱۰ صفحه قابل نشانه‌گذاری است! البته می‌توانید از دوره‌ی آزمایشی ۱۴ روزه استفاده کنید و قابلیت‌های نسخه‌ی پریمیوم را عملاً تست و بررسی کنید. در نهایت اگر همه چیز بر وفق مراد باشد، می‌توانید با پرداخت ۱۵ دلار هزینه، نسخه‌ی پرو را فعال کنید و همین‌طور اگر بخواهید تمام قابلیت‌ها فعال شود، باید ماهانه ۳۷ دلار هزینه کنید.

چگونه صحیح بودن نشانه‌گذاری Schema.org را بررسی کنیم؟

قبلاً در مقاله‌ای به روش استفاده از سرویس Structured Data Testing Tool پرداختیم:

برای استفاده از این سرویس کافی است به وب‌سایتی که گوگل راه‌اندازی کرده مراجعه کنید و آدرس صفحه وب را پیست کنید و سپس روی RUN TEST کلیک کنید. پس از لحظاتی گوگل به شما می‌گوید که در صفحه‌ی موردنظر، چه نشانه‌گذاری‌هایی موجود است و آیا نشانه‌گذاری صحیح بوده یا خطاهایی وجود دارد. اگر کلمه‌ی Error در کنار هیچ موردی دیده نشود، نشانه‌گذاری یا به زبان دیگر Markup درست صورت گرفته است.

معرفی افزونه‌های نقد و بررسی و نشانه‌گذاری Schema برای بهبود سئو در وردپرس