استفاده از اطلاعات ساختاریافته یا Structured Data در وبسایتها بخش مهمی از کار سئو است. اطلاعات ساختاریافته به موتورهای جستجو کمک ميکند محتوای سایت شما را بهتر بفهمند.
این اطلاعات مسیر شما را برای رسیدن به صفحهی نتایج موتورهای جستجو هموارتر میکند. بنابراین در برنامهی روتین کارهای مربوط به سئو، باید جایی برای بررسی اطلاعات ساختاریافته هم داشته باشید.
با سیارهی آیتی همراه باشید تا به شما نشان دهیم که چطور میتوانید این کار را انجام دهید.
پیدا کردن خطاها با استفاده از یک ابزار آزمایش اطلاعات ساختاریافته
ابزارهای مربوط به اطلاعات ساختاریافته به شما کمک میکند مطمئن شوید که موتورهای جستجو محتوای علامتگذاری شدهی سایت شما را به خوبی درک کرده باشند. علاوه بر این، با این ابزارها میتوانید صفحات خود را بررسی کنید تا خطاها را پیدا کنید و ببینید علامتگذاریها به درستی انجام شده یا نه.
Structured Data Testing Tool گوگل
اولین ابزاری که در این زمینه وجود دارد و میتوانید کار خود را با آن شروع کنید Structured Data Testing Tool گوگل است.
برای استفاده از این ابزار کافی است وارد Google Search Console شوید و به مسیر Web Tools > Testing Tools > Structured Data Testing Tool بروید.
از آنجا میتوانید آدرس صفحات خود را درون زبانهی FETCH URL وارد کنید یا کد اطلاعات ساختاریافتهی خود را در زبانهی CODE SNIPPET کپی نمایید.
این ابزار لیستی از همهی خطاهای موجود را به همراه اطلاعات دقیق مربوط به اطلاعات ساختاریافتهی سایت شما که توسط گوگل یافت شده لیست میکند.
با توجه به این که استفاده از این ابزار برای همه ممکن و ساده است، در ادامهی مقاله هم از همین ابزار استفاده میکنیم.
Rich Results Testing Tool
گوگل ابزار دیگری هم دارد که برای شناسایی اطلاعات ساختاریافته به صاحبان سایتها کمک میکند. این ابزار Rich Results Testing Tool نام دارد.
کلیهی اسنیپتها، کارتها و نتایج غنی گوگل با یک اصطلاح جامع تحت عنوان «نتایج غنی» یا Rich Results شناخته میشود.
نتایج غنی میتواند شامل گسترهی وسیعی از آیتمها نظیر پستهای وبلاگی، ویدیوها، کسب و کارهای محلی، موسیقی، دستورهای پخت غذا، اطلاعات محصولات و غیره باشد.
در نهایت، Rich Results Testing Tool روش آسانی است که به کمک آن میتوانید بفهمید اطلاعات ساختاریافتهی شما برای نمایش به عنوان یک نتیجهی غنی واجد شرایط است یا خیر.
در هنگام نگارش این مطلب، ابزار Rich Results Testing Tool هنوز نسبتاً جدید است. این ابزار در حال حاضر تنها از دستورهای پخت، مشاغل، فیلمها و دورههای آموزشی پشتیبانی میکند، اما گوگل قصد دارد در طول زمان محتواهای بیشتری را تحت پشتیبانی خود قرار دهد.
دیگر ابزارهای بررسی خطاهای Structured Data
ابزارهای فوق برای اکثر مردم کافی است و با آن به راحتی میتوانند اطلاعات ساختاریافتهی موردنظر خود را پیدا و خطاهای آن را برطرف کنند.
با این وجود، اگر میتوانید عمیقتر وارد کار شوید یا به دنبال ابزاری هستید که امکانات بیشتری در زمینهی اطلاعات ساختاریافته داشته باشد (مثلاً بتواند قالببندیهای مختلف را میان یکدیگر تبدیل کند، اطلاعات ساختاریافته را استخراج نماید و غیره) میتوانید از این لیست کمک بگیرید.
اولویتبندی آیتمها بر اساس بیشترین خطا
بعد از این که آدرس وبسایت خود را در ابزار Structured Data Testing Tool وارد کردید، جدولی شامل انواع مختلف دادهها را میبینید.
این اطلاعات بر اساس آیتمهایی که بیشترین خطا را دارند از قبل توسط گوگل مرتب شده است.
پس ابتدا بهتر است نوع دادههایی که بیشترین خطا را دارند اصلاح کنید.
با کلیک بر روی هر نوع داده جزئیات بیشتری از آیتم مذکور به همراه خطاهای آن برچسب HTML ظاهر میشود.
Search Console در هر لحظه میتواند تا ۱۰ هزار آدرس را به نمایش بگذارد و به شما بگوید که دقیقاً چه خطایی کشف کرده است.
پر کردن فیلدهای خالی Structured Data برای بهبود سئو
رایجترین نوع خطاهایی که احتمالاً میبینید به سادگی اصلاح میشوند:
- فیلدهای خالی
- امتیازات خالی
برای اصلاح خطای فیلدهای خالی نظیر missing: fn و missing: date published روی Data Highlighter کلیک کرده و شِمای منوی information to highlight را پر کنید.
این Schema باید به موضوع محتوای صفحه مربوط باشد، بنابراین برای پستهای وبلاگی از Articles، برای صفحات محصول در فروشگاههای الکترونیک از Products و برای سایر محتواها هم به همین صورت نوع دادهی مربوطه را انتخاب کنید.
اگر چندین صفحه دارید که همگی از یک قالببندی پیروی میکنند، روی Tag this page and others like it کلیک کنید، در غیراینصورت روی Tag just this page کلیک و بعد OK را انتخاب نمایید.
اکنون لیستی از همهی فیلدهای خالی را در سمت راست صفحه خواهید دید. عناصر کلیدی صفحه نظیر عنوان، نام نویسنده و تاریخ انتشار مطلب را از این بخش مشخص کنید.
یکی از تغییراتی که به تازگی اعمال شده این است که حالا گوگل اجازه میدهد که حتی شرکتها هم به عنوان نویسندهی مطالب معرفی شوند.
علامتگذاری صحیح و روشن مطالب نقد و بررسی
گوگل در زمینهی استفاده از اطلاعات ساختاریافته برای Reviewها یا به زبان دیگر، مطالب نقد و بررسی راهنماهای مشخصی دارد.
آگاهی از نکات کلیدی زیر برای هر کسی حائز اهمیت است:
- شما باید هم bestRating و هم worstRating یا به زبان دیگر بهترین و بدترین امتیازات را علامتگذاری کنید.
- گوگل ترجیح میدهد که نظرات شخص ثالث به محصولات خاص اختصاص داده شود. نظرات مربوط به محصولات خود را نباید در لیستهای آیتم یا صفحات دستهبندی قرار داد.
- علامتگذاری نظرات باید به صفحات مقتضی محدود شود. برای مثال، نظرات مربوط به محصول باید به صفحات محصول، و نظرات مربوط به کسب و کار هم به صفحات دربارهی ما محدود گردد. گوگل دیگر نظرات صفحات خانگی نشان نمیدهد.
- هر نظر باید منحصر به فرد باشد. تا زمانی که تعداد نظرات شما حداقل به پنج نرسیده باشد، گوگل آنها را نشان نمیدهد.
- برای نظرات نباید پولی پرداخت شود. علاوه بر این نظرات نباید توسط صاحب سایت یا کسی که ارائهدهندهی محصول است نوشته شود.
- نظرات باید از رهنمونهای سفت و سختی پیروی کند که به ارائهی نظرات صادقانه و غیرمتعصبانه تجربهی کاربران منجر شود.
اصلاح صفحات دارای جرایم دستی
اگر اطلاعات ساختاریافتهی شما جریمهی دستی یا Manual Action داشته باشد، این به معنای آن نیست که صفحهی شما لزوماً در نتایج جستجوی گوگل ظاهر نمیشود، بلکه یعنی یک مشکل جدی وجود دارد که هر چه زودتر باید آن را برطرف کنید.
برخی از رایجترین علل جرایم دستی اطلاعات ساختاریافته عبارتاند از:
- علامتگذاری اشتباه صفحه (مثلاً در صفحهای که از علامتگذاری دستور پخت استفاده شده هیچ دستور پختی وجود نداشته باشد).
- هدایت نادرست علامتگذاری اطلاعات ساختاریافته یا اطلاعات ساختاریافتهای که نمایانگر محتوای صفحه نیست.
- محتوای علامتگذاری شدهای که از کاربران مخفی شده باشد.
گوگل هشدار داده که سایتهایی که با استفاده از اطلاعات ساختاریافتهی رویداد مشغول به تبلیغ کوپن تخفیف هستند، مستعد دریافت جریمهی دستی میباشند.
بهینهسازی با استفاده از Structured Data Markup Helper
اگر میخواهید علامتگذاریهای بیشتری را به درون صفحات وبسایتتان تزریق کنید اما نمیدانید که از کجا باید شروع کرد، به سراغ ابزار Structured Data Markup Helper گوگل بروید.
این ابزار در طول فرآیند علامتگذاری اطلاعات ساختاریافته به شما کمک خواهد کرد.
برای شروع، شمای مربوطه را انتخاب کرده، آدرسی وارد نموده و روی Start Tagging کلیک کنید.
سپس عناصر صفحه را هایلایت کرده و برچسبهای شِما را اختصاص دهید. حتی اگر لازم باشد میتوانید برچسبهای فراموش شده یا خالی را هم اضافه کنید.
بعد از این که کار علامتگذاری صفحه تمام شد، روی Create HTML کلیک کنید.
در آخر از منوی کشویی موجود گزینهی JSON-LD را انتخاب کنید و بعد آن را داخل تگ <head> یا <body> سایت خود کپی نمایید.
تست و تایید علامتگذاریهای جدید سایت
بعد از همهی این کارها، مجدداً آدرس سایت خود را درون ابزار Structured Data Testing Tool وارد کنید تا علامتگذاریهای جدید بررسی شود.
در حالت ایدهآل، باید همهی خطاها برطرف شده باشد.
البته هیچ تضمینی نیست که این اطلاعات ساختاریافته در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شود، ولی تا زمانی که گوگل دوباره سایت شما را ایندکس نکند هیچ چیزی معلوم نخواهد بود.
جمعبندی
اگر اخیراً اطلاعات ساختاریافتهی سایت خود را بررسی کردهاید، باز هم بهتر است حالا که گوگل اولویت ایندکس را به محتواهای موبایلی اختصاص داده یک بار دیگر سایت خود را بررسی کنید.
خیلی از سایتهایی که قبلاً اطلاعات ساختاریافتهی موبایلی صفحات خود را نادیده میگرفتند اکنون در معرض خطر از دست دادن اسنیپتهای غنی و حذف شدن از نتایج جستجوی گوگل قرار دارند.
راهحلی که وجود دارد این است که مطمئن شوید اطلاعات ساختاریافته در هر دو نسخهی موبایل و دسکتاپ سایت شما وجود داشته باشد و صفحات موبایل آدرسهای بهروز شدهی نسخهی موبایل را داشته باشد.
و اگرچه از نظر فنی اشکالی ندارد که بیشتر از نیاز گوگل به آن اطلاعات بدهید، اما حذف علامتگذاریهای اضافه از صفحات سایت باعث میشود سرعت بارگذاری در موبایل بالاتر برود و صفحهی شما بهینهتر باشد.
searchenginejournalسیارهی آیتی
فایروال
ashampoo-firewall
مثل کومودو فقط ویروسو حذف میکنه یا کل فایل ویروسی شده رو؟ چون بعضی فایلا عکس و ویدئوهای مهم ادمه. اگه اره یک انتی ویروس یا فایروال که این امکانو داشته باشه معرفی کنید؟
فایروال کارش شناسایی ویروس نیست. کمودو هم آنتی ویروس داره هم فایروال.
معمولاً فایلی که ویروسی بشه رو نمیشه به حالت عادی برگردوند و خراب میشه. اما به هر حال قدیم که آنتی ویروس کمودو نصب کرده بودم یادمه که Clean میکرد به صورت تصحیح فایل نه حذف کردن فایل. الان Avira دارم پاک میکنه. آنتی ویروس دیگری رو تست نزدم.
خب لطفا بگید چه انتی ویروسی خوبه که فقط ویروس حذف میکنه نه کل فایل. کلا فایروال بدرد نمیخوره برای ویروس؟ لطفا امروز جواب بدید میخوام امشب دان کنم