آفیس مایکروسافت که شامل نرم‌افزارهای Word و Excel و PowerPoint و چند مورد دیگر می‌شود، یکی از بهترین مجموعه نرم‌افزارها برای محیط اداری و سازمان‌ها است. کاربران Windows و macOS می‌توانند از این مجموعه استفاده کنند اما در عین حال آفیس‌های دیگری وجود دارد که جایگزین خوبی برای Microsoft Office محسوب می‌شود.

در این مقاله به معرفی بهترین مجموعه‌های آفیس برای مک‌او‌اس می‌پردازیم که می‌توانید به جای آفیس مایکروسافت استفاده کنید.

برخی کاربران از قابلیت‌های پیشرفته‌ای که مایکروسافت در مجموعه‌ی Office در نظر گرفته، به وفور استفاده می‌کنند و طبعاً پرداخت هزینه و خرید نسخه‌ای از آفیس مایکروسافت برای استفاده در مک‌ها، تصمیمی قطعی است.

اما برخی کاربران و به خصوص افراد مبتدی، صرفاً از قابلیت‌های بسیار ساده‌ی ورد و اکسل و پاورپوینت استفاده می‌کنند. در این صورت هزینه کردن برای مجموعه‌ای کامل و پیشرفته ضروری نیست چرا که جایگزین‌های خوب و بعضاً‌ رایگان برای Office مایکروسافت موجود است. حتی برخی نرم‌افزارهای رایگان جایگزین Word و Excel از نظر قابلیت‌ها بسیار عالی و جامع هستند. در ادامه به برخی جایگزین‌های جالب و کاربردی اشاره می‌کنیم.

مجموعه آفیس آنلاین گوگل: Docs و Sheets و Slides

گوگل مجموعه‌ی آفیس خویش را به صورت آنلاین طراحی کرده و البته در کنار اپلیکیشن تحت وب، اپلیکیشن موبایل برای اندروید و iOS نیز ارایه می‌کند. لذا می‌توانید به جای Word مایکروسافت، از سرویس Google Docs یا اپلیکیشن اندرویدی و iOS آن استفاده کنید. به جای Excel می‌توانید از Google Sheets استفاده کنید و Google Slides هم جایگزین PowerPoint است. جایگزین مستقیمی برای برخی نرم‌افزارهای آفیس مثل Outlook وجود ندارد اما Gmail بسیاری از امور مرتبط با ایمیل و برنامه‌ریزی را به خوبی مدیریت کرده و انجام می‌دهد. به علاوه اپلیکیشن‌های مثل تقویم گوگل نیز در کنار جیمیل وجود دارد.

مزیت اصلی آفیس گوگل، آنلاین و رایگان بودن آن است. می‌توانید داکیومنت‌ها را با اعضای تیم و همکاران به اشتراک بگذارید و سطح دسترسی را روی حالت Edit تنظیم کنید تا ایشان هم بتوانند در فایل‌ها تغییر ایجاد کنند. به این ترتیب کارهای تیمی بسیار ساده می‌شود.

به علاوه با ساخت حساب کاربری گوگل که در واقع یک جیمیل ساده است، می‌توانید از امکانات جالب همه‌ی اپلیکیشن‌ها استفاده کنید.

معرفی بهترین نرم‌افزارهای جایگزین Office مایکروسافت برای مک‌بوک و آی‌مک

منظور از همه‌ی اپلیکیشن‌ها، نرم‌افزارهای آفیس نیست، به عنوان مثال می‌توانید از Google Translate در Google Sheets برای ترجمه استفاده کنید:

این نوع قابلیت‌های جالب و کاربردی، موجب برتری آفیس گوگل نسبت به آفیس مایکروسافت می‌شود، البته آفیس مایکروسافت در تنظیماتی مثل فونت و استایل و غیره، گزینه‌ی بهتری است.

خوشبختانه قابلیت باز کردن فایل‌های آفیس مایکروسافت در G Suite که نام محصولات گوگل است، وجود دارد. پس از تکمیل ویرایش فایل نیز می‌توانید فایل را با فرمت‌هایی مثل DOCX و XLSX و PPTX که مختص نرم‌افزارهای آفیس مایکروسافت است، دانلود کنید.

علاوه بر این فراموش نکنید که نصب کردن افزونه‌های کاربردی روی Google Docs و Google Sheets و غیره، امکانات را بیشتر می‌کند و کارها ساده‌تر می‌شود. خوشبختانه تعداد زیادی افزونه‌‌ی کاملاً رایگان برای این محصولات گوگل منتشر شده است.

برای استفاده از اپلیکیشن‌های تحت وب گوگل به وب‌سایت‌های Google Docs و Google Sheets و Google Slides مراجعه فرمایید.

LibreOffice برای لینوکس و مک‌او‌اس و ویندوز

مجموعه‌ی آفیس LibreOffice که مجموعه‌ای رایگان و متن باز است، در درجه‌ی اول برای کاربران Linux‌ طراحی شده است اما در عین حال نسخه‌ی مخصوص ویندوز و مک‌او‌اس آن نیز بسیار محبوب است. در واقع اگر به دنبال نرم‌افزارهای آفلاین باشید، بهترین جایگزین برای مجموعه‌ی آفیس مایکروسافت، LibreOffice است. قابلیت‌ها و امکانات LibreOffice تا حد زیادی شبیه به آفیس مایکروسافت است و در عین حال کاملاً رایگان است.

اخیراً قابلیت بسیار مفید جدیدی نیز به این مجموعه اضافه شده است: می‌توانید فایل‌ها را از طریق Google Drive‌ یا OneDrive مایکروسافت همگام‌سازی کرده و در نرم‌افزارهای LibreOffice ویرایش کنید. البته هنوز قابلیت کار تیمی روی فایل‌ها اضافه نشده و برای این نوع امور، بهتر است همچنان از G Suite گوگل استفاده کنید.

معرفی بهترین نرم‌افزارهای جایگزین Office مایکروسافت برای مک‌بوک و آی‌مک

باز کردن فایل‌های آفیس مایکروسافت در LibreOffice ساده است و معمولاً استایل و فونت به خوبی حفظ می‌شود. در نهایت به این نکته توجه کنید که LibreOffice بر اساس OpenOffice طراحی شده است و با توجه به اینکه در حال حاضر OpenOffice مرتباً آپدیت نمی‌شود، بهترین جایگزین آن، LibreOffice است.

iWork Suite آفیس اپل برای کاربران مک

اپل مجموعه نرم‌افزارهای آفیس خویش که iWork Suite نامیده شده را در macOS‌ عرضه می‌کند. این مجموعه شامل Pages و Numbers و Keynote می‌شود که مشابه ورد و اکسل و پاورپوینت است اما این اپلیکیشن‌ها از نظر قابلیت‌ها و امکانات، ساده‌تر از آفیس مایکروسافت هستند. رابط کاربری این نرم‌افزارها با آفیس مایکروسافت متفاوت است اما اپل طراحی را به شکلی ساده و کاربردی انجام داده است، لذا افراد مبتدی به سرعت کار با این نرم‌افزارها را یاد می‌گیرند.

معرفی بهترین نرم‌افزارهای جایگزین Office مایکروسافت برای مک‌بوک و آی‌مک

استفاده از مجموعه‌ی iWork Suite برای امور ساده مثل تایپ، محاسبات و کار روی جداول اطلاعات و تهیه کردن پرزنتیشن، بسیار ساده است. به همین علت برای کاربری‌های ساده، حتی از آفیس مایکروسافت بهتر است.‌ به عنوان مثال اگر مقصود شما رسم کردن نمودارهای تعاملی زیبا باشد، نیازی به Excel نیست چرا که Nubmers این کار را ساده و سریع انجام می‌دهد:

خوشبختانه اپل نیز قابلیت باز کردن فایل‌های آفیس مایکروسافت را پیش‌بینی کرده است و پس از پایان کار نیز می‌توانید فایل خروجی را برای باز کردن در مجموعه‌ی آفیس مایکروسافت با فرمت‌هایی مثل DOCX ذخیره کنید. البته دقت کنید که از فونت‌های استاندارد و مشترک بین دو سیستم عامل ویندوز و مک‌او‌اس استفاده کنید تا مشکل به‌هم‌ریختگی صفحه فونت کمتر شود.

قابلیت‌های کار تیمی آنلاین روی فایل‌ها نیز در iWork Suite اپل پیش‌بینی شده اما مثل محصولات آنلاین گوگل، کاملاً قابل اعتماد و عالی نیست.

Office Online آفیس ساده و آنلاین مایکروسافت

اگر از G Suite گوگل استفاده نمی‌کنید، یک راهکار آنلاین دیگر، Office.com است. در این وب‌سایت می‌توانید از نسخه‌ی تحت وب آفیس مایکروسافت که البته ساده شده و امکانات آن کمتر است، استفاده کنید. با وجود اینکه امکانات متنوع و پیشرفته نیست اما موارد اساسی در این سایت پیش‌بینی شده است.

ویرایش فایل‌ها در Dropbox

اگر از کاربران سرویس ابری دراپ‌باکس هستید و فایل‌هایی از نوع Word یا Excel و یا PowerPoint را روی آن آپلود کرده‌اید، می‌توانید فایل‌ها را باز کرده و ویرایش کنید. در واقع این قابلیت حاصل همکاری دراپ‌باکس و مایکروسافت است و البته بدون نیاز به لایسنس Office 365 می‌توانید این کار را انجام بدهید. دقت کنید که می‌بایست ابتدا یک حساب کاربری رایگان در سایت مایکروسافت ایجاد کنید و در ادامه می‌توانید فایل‌های آپلود شده را مستقیماً در Office Online مایکروسافت باز کرده و ویرایش کنید.

معرفی بهترین نرم‌افزارهای جایگزین Office مایکروسافت برای مک‌بوک و آی‌مک