سرویس فضای ابری Dropbox با وجود قابلیت همگام‌سازی با سه ابزار مختلف، یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های فضای ابری محسوب می‌شود. منظور از Sync کردن یا همگام‌سازی این است که همواره آخرین تغییرات فایل‌ها که در وسایل مختلف انجام می‌شود، به صورت خودکار آپلود شده و در دیگر وسایل دانلود می‌شود.

سرویس‌هایی مثل گوگل درایو و وان‌درایو مایکروسافت نیز در این عرصه بسیار عالی هستند و امکانات متنوعی را به صورت رایگان در اختیار عموم کاربران قرار می‌دهند.

در این مقاله به معرفی بهترین جایگزین‌های سرویس دراپ‌باکس می‌پردازیم.

محدودیت حساب کاربری رایگان دراپ‌باکس این است که هم‌زمان تنها سه ابزار مختلف قابلیت همگام‌سازی فایل دارند. برای افزودن وسایل بیشتر می بایست حساب پولی آن را تهیه کرد. راهکار جایگزین استفاده از سرویس‌های ابری مشابه دراپ‌باکس است که در ادامه به معرفی برترین‌ها می‌پردازیم.

برخی مدیران سایت‌ها و طراحان وب حتی از سرویس‌های ابری به عنوان هاست فایل‌های پرکاربرد سایت خویش استفاده می‌کنند:

البته میزبانی کردن فایل‌های مولتی‌مدیا نیز امکان‌پذیر است مگر اینکه حجم فایل‌های شما بسیار زیاد باشد و به پلان پولی نیاز داشته باشید.

گوگل درایو و ۱۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رایگان

با ساخت جیمیل می‌توانید از سرویس تحت وب Google Drive به صورت رایگان استفاده کنید. در پلان پایه ۱۵ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی ارایه می‌شود که البته ممکن است در سال‌های آتی بیشتر شود. این ۱۵ گیگابایت بین سرویس Gmail و سرویس‌هایی مثل Google Docs و Google Sheets و Google Photos مشترک است. در حالی که دراپ‌باکس فقط ۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی در پلان رایگان ارایه می‌کند، گوگل ۱۵ گیگابایت ارایه کرده و از نظر تعداد وسایل برای قابلیت سینک کردن هم‌زمان نیز به ۳ عدد محدود نمی‌شوید بلکه تعداد نامحدود است. 

بهترین سرویس‌های فضای ابری جایگزین Dropbox برای ویندوز، اندروید، iOS و مک‌او‌اس

گوگل قابلیت بکاپ گرفتن از فایل و فولدرهای مختلف را امکان‌پذیر کرده و اپلیکیشن گوگل درایو برای انواع سیستم عامل را منتشر کرده است. لذا می‌توانید از گوگل درایو در ویندوز، اندروید و مک‌او‌اس و غیره، استفاده کنید.

اپلیکیشن‌های آفیس آنلاین گوگل یا به عبارت دیگر گوگل داکس و گوگل شیتس و غیره نیز برای کار روی فایل‌ها به صورت تیمی عالی هستند و البته بدون هزینه می‌توانید از این اپ‌ها استفاده کنید. به علاوه نسخه‌ی مخصوص اندروید، آیفون و آیپد نیز ارایه شده است و محدودیتی در استفاده از وسایل مختلف نخواهید داشت.

وان‌درایو مایکروسافت و ۵ گیگابایت فضای رایگان

سرویس فضای ابری مایکروسافت هم مثل گوگل درایو و دراپ‌باکس، نسخه‌ی تحت وب دارد. اپلیکیشن آن برای ویندوز و مک‌او‌اس ارایه شده و به علاوه می‌توانید از اپلیکیشن موبایل Microsoft OneDrive در اندروید و iOS نیز استفاده کنید.

بهترین سرویس‌های فضای ابری جایگزین Dropbox برای ویندوز، اندروید، iOS و مک‌او‌اس

مایکروسافت ۵ گیگابایت فضا برای پلان پایه و رایگان در نظر گرفته است اما محدودیتی در تعداد وسایلی که همگام‌سازی می‌شوند وجود ندارد.

استفاده از OneDrive در ویندوز ۱۰، با وجود اپلیکیشن آن که به صورت پیش‌فرض نصب می‌شود، بسیار ساده است. قابلیت Files On-Demand نیز برای دانلود کردن فایل‌ها در زمانی که واقعاً نیاز است، در نظر گرفته شده تا مصرف ترافیک اینترنت کاهش پیدا کند.

استفاده از وان‌درایو در اندروید و iOS برای آپلود و همگام‌سازی یا به اشتراک‌گذاری فایل‌ها نیز بسیار ساده است.

آی‌کلود اپل با ۵ گیگابایت فضای رایگان

سریس فضای ابری اپل که iCloud نام دارد هم در پلان رایگان، ۵ گیگابایت فضا ارایه می‌کند. استفاده از iCloud به خصوص برای کاربران محصولات اپل ضروری است و در واقع برای بسیاری از امور، به Apple ID نیاز است.

با استفاده از آی‌کلود می‌توانید از عکس‌ها، ویدیوها، فایل‌ها و حتی مخاطبین و ایمیل‌ها بکاپ تهیه کنید.

همین‌طور بین تعداد نامحدودی وسیله، همگام‌سازی اطلاعات مثل اطلاعات مخاطبین را به سادگی انجام دهید.

به علاوه اگر پلان پولی آن را خریداری کنید و به اینترنت سریع و ارزان دسترسی داشته باشید، حتی برای بکاپ گرفتن از آیفون، آیپد و مک‌او‌اس نیز گزینه‌ی بسیار خوبی است.

بهترین سرویس‌های فضای ابری جایگزین Dropbox برای ویندوز، اندروید، iOS و مک‌او‌اس

اپل اپلیکیشن آی‌کلود برای ویندوز را منتشر کرده است و به جز نسخه‌ی تحت وب، می‌توانید از این اپلیکیشن نیز برای آپلود و دانلود خودکار فایل‌ها استفاده کنید.

سایر سرویس‌ها و مقایسه‌ی قیمت

سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری این روزها تنوع زیادی دارند اما امکانات و سهولت استفاده از محصولات مایکروسافت، گوگل، اپل و دراپ‌باکس، و همین‌طور قیمت‌ها، رقابت را دشوار کرده است. به عنوان مثال سرویس ابری Box در پلان رایگان، ۱۰ گیگابایت فضا ارایه می‌کند و از نظر پهنای باند نیز محدودیت وجود دارد. حجم هر فایل نیز نمی‌تواند بیش از ۲۵۰ گیگابایت باشد. به علاوه قابلیت‌هایی که سرویس ابری گوگل وجود دارد و می‌توانید فایل‌های ورد و اکسل را مستقیماً آپلود کرده و ویرایش کنید، در اغلب سرویس‌های ابری وجود ندارد.

قیمت پلان ۱۰۰ گیگابایتی گوگل درایو، ماهانه تقریباً ۲ دلار است. با پرداخت حدود ۱۰۰ دلار می‌توانید از ۲ ترابایت حافظه‌ی ابری به مدت یک سال استفاده کنید. دراپ‌باکس با همین هزینه، ۱ ترابایت فضا در اختیار شما قرار می‌دهد.

مایکروسافت با دریافت ۷۰ دلار هزینه برای مشترکین سرویس Office 365، فضای ۱ ترابایتی را به مدت ۱ سال اختصاص می‌دهد و با ۱۰۰ دلار هزینه‌ی سالانه می‌توانید ۶ ترابایت فضا برای ۶ فرد خانواده یا همکار تهیه کنید. اپل نیز با دریافت ۱۰ دلار هزینه‌ی ماهانه، ۲ ترابایت فضای ابری در اختیار شما قرار می‌دهد. با توجه به قیمت‌ها و امکانات، به نظر می‌رسد که پلان‌های وان‌درایو مایکروسافت بهترین مورد است.